Executivul european vrea o mai mare transparenta a conturilor bancare

Executivul european vrea o mai mare transparenta a conturilor bancare Data: 8 mai 2013   Ora: 17:30

Cel mai adesea, cetatenii Uniunii Europene nu sunt in masura sa isi deschida un cont intr-un alt stat membru sau sa treaca de la o banca la alta cu usurinta. In plus, acestia platesc, deseori, prea mult pentru serviciile de care beneficiaza de la banca lor si obtin cu greu clarificari cu privire la diversele comisioane aplicate.

Conform unor studii recente, aproximativ 58 de milioane de consumatori din UE cu varsta de peste 15 ani nu au un cont de plati. In plus, conform cercetarilor, consumatorii considera in continuare ca ofertele si preturile pentru conturile de plati sunt greu de comparat intre diversii prestatori de servicii de plata.

Intr-un astfel de context, Comisia Europeana a publicat o propunere de Directiva privind transparenta si comparabilitatea comisioanelor de plata, transferul conturilor de plati si accesul la un cont de plati de baza.

In societatea moderna, lipsa accesului la un cont bancar de baza ingreuneaza viata de zi cu zi si o face mai costisitoare. Propunerea de astazi va oferi, in sfarsit, tuturor cetatenilor europeni accesul la un cont bancar de baza si le va permite sa participe pe deplin la societatea in care traiesc si sa profite de avantajele pietei unice. Prin facilitarea posibilitatii de a compara comisioanele si de a transfera conturile bancare, speram, de asemenea, ca bancile vor face oferte mai avantajoase si la costuri mai mici. Propunerea va aduce, totodata, beneficii sectorului serviciilor financiare, oferind stimulente suplimentare in vederea propunerii de produse transfrontaliere si a patrunderii pe piete noi”, sustine comisarul pentru piata interna si servicii, Michel Barnier.

In ceea ce priveste transparenta comisioanelor de plata, directiva propusa stabileste ca toti prestatorii de servicii de plata trebuie sa puna la dispozitia consumatorilor urmatorul set de documente:

- un document de informare cu privire la comisioane, care sa prezinte cele mai obisnuite servicii furnizate si comisioanele percepute pentru fiecare dintre acestea;

- o situatie a comisioanelor percepute de prestatorul de servicii de plata in ultimele douasprezece luni pentru serviciile oferite in legatura cu contul de plati;

- la cerere, un glosar de termeni utilizati in ceea ce priveste conturile de plati.

Aceste documente trebuie sa fie intocmite utilizand terminologia si formatele standard, pentru a facilita comparatia intre ofertele diferitilor prestatori de servicii de plata.

Totodata, devine necesara existenta unui site, cel putin, care sa functioneze drept comparator independent in fiecare stat membru, prin colectarea de informatii privind conditiile si comisioanele percepute de catre prestatorii de servicii de plata.

Prin directiva propusa se urmareste stabilirea unei proceduri simple si rapide pentru consumatorii care doresc sa isi transfere contul de plati de la o banca la alta sau de la un prestator de servicii de plata la altul. Clientii pot solicita, de asemenea, transferul soldului ramas pe vechiul cont si inchiderea acestuia.

Prestatorii de servicii de plata trebuie sa finalizeze aceasta procedura in termen de 15 zile (30 de zile in cazul in care transferul se realizeaza intre furnizori stabiliti in state membre ale UE diferite), iar acest serviciu trebuie pus la dispozitie in mod gratuit.

Nu in ultimul rand, consumatorii isi vor putea deschide un cont de plati la orice prestator de servicii de plata din UE, indiferent daca sunt sau nu rezidenti ai tarii in care isi are sediul prestatorul.

Intr-adevar, desi integrata in teorie, Uniunea Europeana este inca departe de a avea un sistem financiar unitar, transparent si usor de folosit pentru clienti. A deschide un cont intr-o alta tara din cadrul UE este aproape imposibil pentru omul de rand, care nu este rezident in tara respectiva. ‘Triunghiul vicios’ este compus din adresa de domiciliu, cont bancar si loc de munca. Lipsa unui dintre elementele triunghiului face greoaie accesarea celorlalte doua – desigur, daca respectivul client nu dispune de sume importante de bani. Directiva propusa este asadar binevenita la nivel teoretic, dar va impune costuri suplimentare bancilor, probleme de logistica, necesita o integrare a sistemelor informatice intre banci… un drum lung si greu de parcurs, in special in aceasta perioada in care bancile sunt afectate de rezultate financiare defavorabile, a comentat Dragos Cabat, Managing Partner la portalul financiar Efin.ro.

 
 
Abonare newsletter
0 comentarii
- Adauga


 

Articole asemanatoare



 

Comentarii


0
Ultima Ora

Care e secretul performantei in business. Top skill-uri!

Cand singurul scop pe care il ai in fata este acela de a te dezvolta profesional, iti este destul de dificil sa identifici acel set de calitati care iti va asigura succesul. Desigur, pe parcursul timpului, vei acumula foarte multa experienta si te ... citeste mai mult





  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »





Advertorial

Acord bani & Imprumut - Informatii pentru a lua decizia optima

Vă luptați să scăpați de datorii? Negocierea unui acord de împrumut de bani poate fi o modalitate excelentă de a ieși din ... citeste mai mult



Articolul Saptamanii

Cum să obții un echilibru între economisire și distracție

Unii alocă mulți bani pentru cheltuieli secundare precum distracția, astfel că diferența despre care vorbeam este mică sau egală cu zero. ... citeste mai mult