Evolutia procesului de recuperare creante in 2014

Evolutia procesului de recuperare creante in 2014 Data: 5 martie 2015   Ora: 12:00

Procesul de colectare a creanțelor, fie că vorbim despre creanțele persoanelor fizice, fie că vorbim despre creanțele companiilor, și-au menținut trendul în 2014. Încurajate de către Banca Centrală, băncile comerciale au decis vânzarea unor portofolii semnificative de creanțe neperformante, pe parcursul întregului an 2014, a declarat intr-un interviu pentru Efin.ro directorul general al Kruk Romania, Tomasz Ignaczak (foto).

1. Care au fost principalele probleme pe care le-au avut de înfruntat reprezentanţii Kruk România?

Abordarea companiei noastre este de colectare pe cale amiabilă. Consilierii noștri, fie că vorbim despre cei din Contact Center, fie despre cei de colectare directă pe teren discută cu clienții noștri, stabilesc împreună cu aceștia cea mai potrivită modalitate de plată a datoriilor: plata integrală (dacă aceasta se poate efectua), plata în tranșe sau plata în rate convenabile, adaptate veniturilor lunare ale persoanei cu datorii.

Relația de încredere și respect pe care o dezvoltăm cu clienții noștri se bazează pe o bună înțelegere a situației lor financiare curente și pe o abordare empatică a problemelor cu care aceştia se confruntă. Adesea, consilierii noștri sunt contactați de clienții care le solicită sprijinul și pentru rezolvarea problemelor rudelor sau prietenilor care se află la rândul lor în dificultăți financiare. Deși nu putem să îi sprijinim pe aceștia, dacă nu se află în baza noastră de date, faptul că s-a apelat la noi ne îndeamnă să credem că le-am oferit clienților noștri cele mai viabile soluții. 

2. S-a înregistrat o creştere a numarului institutiilor financiare care au apelat la serviciile dumneavoastra in ultimul an?

În ultimul an, compania noastră a încheiat noi parteneriate cu o serie de instituții financiare și nu numai. Putem spune că suntem unul dintre partenerii de afaceri preferati pe piața de profil din România, datorită standardelor înalte ale serviciilor pe care le oferim și al modelelor inovatoare pe care le folosim pentru a lua legătura cu clienții noștri.

În contextul unei activități de creditare redusă, recuperarea creanțelor a devenit o prioritate pentru societățile comerciale, indiferent de aria de activitate pe care o desfășoară.

 3. Care a fost valoarea medie a unei creante in 2014 si care este rata de succes in colectarea datoriilor? Care sunt estimarile pentru acest an?

În primele trei trimestre ale anului 2014, valoarea medie a unei creanțe în portofoliul KRUK România a fost de aproximativ 7.700 RON. În acest context, cea mai mare valoare medie a unei creanțe administrate de companie a fost de 10.590 RON (persoană cu datorii din Dobrogea), iar cea mai mică valoare medie a fost înregistrată în Oltenia (de 6.001 RON).

În ceea ce privește colectarea creanțelor, trebuie menționat că fiecare dintre portofoliile procesate au un anumit grad de colectare: sunt portofolii pe care le putem colecta într-o mare măsură, dar sunt și portofolii, unde rezultatele sunt foarte scăzute. Fără a mai menționa faptul că pentru colectarea unora dintre creanțe se înregistrează costuri foarte mari, ceea ce afectează rezultatele procesului de colectare.

La nivelul Grupului KRUK însă, valoarea sumelor totale colectate pe primele trei trimestre ale anului 2014, aferente portofoliilor achiziționate de Grup, a fost una semnificativă: 528 milioane zloți*[1], în creștere cu 38% comparativ cu perioada similară a anului 2013, această cifră reprezentând 98% din valoarea sumelor recuperate pe întreg anul 2013. Tot la nivelul întregului Grup, valoarea nominală a portofoliilor de creanțe achiziționate în primele trei trimestre ale lui 2014 a fost de 1,22 miliarde zloți, comparativ cu 1,05 miliarde zloți, la sfârșitul anului 2013.

Rezultatele financiare raportate la nivelul Gupului KRUK, pentru primele trei trimestre ale anului 2014 au reliefat o creștere a profitului net cu 57%, compartiv cu perioada similară a anului precedent, atingând valoarea de 126 milioane zloți.

În ceea ce privește activitatea de servicing (colectarea de creanțe pe bază de mandat), rezultatele la nivel de grup (pentru primele trei trimestre 2014) au fost de asemenea bune, contribuind cu suma de 23,9 milioane de zloți la cifra de afaceri a Grupului, generând astfel un profit brut de 9,3 milioane zloți pe primele trei trimestre ale anului 2014. Valoarea nominală a creanțelor acceptate spre colectare a fost de 2,3 miliarde zloți.

Elementul de succes al colectării creanțelor neperformante, din punctul de vedere al mecanismelor de colectare, este dat de o bună evaluare a portofoliilor de creanțe acceptate spre colectare sau achiziționate. Sigur, există portofolii care se pot colecta într-o mare măsură, dar există și portofolii din care se colectează un procent foarte mic. Un alt element important pe care trebuie să-l avem în vedere este acela al vechimii creanței, și anume: cu cât este mai veche o creanță, cu atât mai greu o vom putea colecta.

 4.De ce depinde succesul colectarii creditelor?

Strategia noastră de colectare se bazează pe încheierea de angajamente de plată, în rate convenabile pe care persoana cu datorii să-și poată permite să le plătească cu regularitate, pe o anumită perioadă de timp, reușind astfel să iasă din datorii și să reintre în circuitul economic dar în momentul în care ați menționat cuvântul succes, m-am gândit și la cele câteva sute de mii de clienți din Polonia, România, Republica Cehă și Slovacia care au reușit cu succes să-și plătească datoriile cu ajutorul nostru. Modelul de colectare pe cale amiabilă pe care l-am implementat cu succes (iată din nou acest cuvânt Smile) din anul 2008 este gândit pentru a veni în ajutorul clienților și a le facilita acestora posibilitatea stingerii datoriilor în timp. Cel mai important factor care determină succesul este inițierea și menținerea bunelor relații cu clienții noștri, persoanele cu datorii.


5. Care sunt principalele probleme ale clientilor dumneavoastra? Cum pot fi acestea rezolvate? Ce le recomandati persoanelor care au contractat credite la banci si, din motive independente de vointa lor, nu le mai pot returna?

Clienții noștri se confruntă cu probleme care cel mai adesea țin de factori externi, cum ar fi șomajul, scăderea veniturilor datorită reducerii salariului, un eveniment neașteptat (cum ar fi boala unui membru al familiei, un accident sau un deces) sau chiar un eveniment special care necesită o investiție semnificativă (o nuntă, de exmplu).

Majoritatea clienților noștri sunt bine-intenționați și vor să-și plătească datoriile și de aceea abordarea noastră amiabilă are menirea de a le veni în ajutor. Consilierii KRUK din Contact Center și cei de Colectare Directă pe teren poartă numeroase discuții cu clienții noștri despre situația lor financiară curentă, pentru a le putea oferi cele mai bune soluții. Numai printr-o înțelegere a situației în care se află persoana cu datorii, putem reuși să-i oferim și modalitatea de plată viabilă.

Plecăm de la premisa că persoanele cu datorii nu au bani să plătească și de aceea toate eforturile pe care le facem se îndreaptă spre nevoile clienților noștri, spre pregătirea împreună cu ei a unui plan de rate.

Campaniile de educare și informare pe care KRUK le dezvoltă pe piața din România încă din anul 2011 au ca principal obiectiv să-i îndemne pe clienți să fie proactivi și să ia legătura cu creditorii sau cu companiile specializate care le administrează creanțele, pentru a-și rezolva problemele.

6. Din datele pe care le detineti, care sunt orasele cu cei mai multi datornici la banci?

Conform datelor statistice din portofoliul KRUK România, putem menționa că în primele nouă luni ale anului 2014, KRUK România a administrat aprox. 790.000 creanţe aparţinând persoanelor fizice. Cele mai multe cazuri administrate de KRUK România sunt deţinute de persoane fizice din regiunea Muntenia (approx. 284.000 creanţe, 36% din total). Dobrogea este regiunea cu cel mai mic număr de creanţe (approx. 37.000, 5% din total), urmată de Oltenia cu approx. 91.000 creanţe (12% din total).

Din punct de vedere al valorii creanțelor administrate, în primele nouă luni ale anului 2014, KRUK România a administrat creanțe ale persoanelor fizice cu o valoare nominală totală de 6 miliarde RON.

Persoanele fizice din Muntenia au cea mai mare valoare a creanţelor: 2.233 milioane RON (37% din valoarea totală), urmate de persoanele din Transilvania cu 1.855 milioane RON (31% din valoarea totală). La polul opus se situează din nou Dobrogea, cu o valoare totală de 393 milioane RON (7% din total). 

7. Care vor fi, in opinia dumneavoastra, principalele tendinte in piata in 2015?

Tendințele pentru 2015 sunt ca activitatea de vânzare creanțe să rămână la nivelul ridicat pe care l-am observat în 2014, în timp ce pentru activitatea de externalizare estimăm ca aceasta să se mențină la un nivel constant sau posibil să cunoască o ușoară descreștere.

Există cerințe ale sistemului bancar, ale entităților financiare non-bancare, ale operatorilor de servicii și în același timp luăm în considerație și nevoile clienților noștri, persoanele cu datorii.

Suntem în permanență deschiși să evaluăm posibilitatea achiziționării de noi portofolii de creanțe, suntem jucători activi pe piața din România și nu numai. Grupul KRUK este unul dintre liderii pieței de management al creanțelor din Europa centrală și de Sud-Est, cu operațiuni pe piețele de profil din Polonia, Cehia, Slovacia și Germania. 

Pentru cele două segmente de afaceri pe care le dezvoltăm: colectarea creanțelor pe bază de mandat către terți și achiziția de portofolii de creanțe am înregistrat rezultate foarte bune pe primele trei trimestre ale anului 2014.  

8. Ce isi propune Kruk Romania sa realizeze in 2015?

Pentru KRUK România fiecare an a adus ceva nou în viața companiei: numeroase proiecte, creșterea numărului de angajați. Obiectivul nostru principal este să ne îmbunătățim permanent activitatea, iar pentru aceasta cooperăm intens cu colegii din Grupul KRUK, pentru a implementa modele de colectare și soluții la nivel internațional. Pentru noi, cel mai important client este persoana cu datorii, pe care o ajutăm să și le plătească, revenind astfel în circuitul economic normal. Căutăm cele mai bune soluții, cea mai bună abordare, deoarece scopul nostru este de a ajuta persoanele să-și rezolve problema datoriilor. Noi le oferim clienților soluții reciproc avantajoase, soluții win-win, care le vor aduce liniște sufletească și perspectiva unei vieți fără datorii în viitor.

Dacă în anul 2007 aveam o echipă de 34 de angajați, astăzi avem peste 500 de angajați. Suntem permanent preocupați să le oferim acestora cele mai bune condiții de dezvoltare profesională și personală, cele mai bune condiții de lucru. Ne place să spunem că suntem o echipă pasionată și acest lucru se vede în tot ceeea ce facem. 

[1] * Curs de schimb BNR din data de 11 noiembrie, 2014: 1 zlot = 1.0486 lei


 
 
Abonare newsletter
0 comentarii
- Adauga


 

Articole asemanatoare



 

Comentarii


0
Ultima Ora

Care e secretul performantei in business. Top skill-uri!

Cand singurul scop pe care il ai in fata este acela de a te dezvolta profesional, iti este destul de dificil sa identifici acel set de calitati care iti va asigura succesul. Desigur, pe parcursul timpului, vei acumula foarte multa experienta si te ... citeste mai mult





  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »





Advertorial

Acord bani & Imprumut - Informatii pentru a lua decizia optima

Vă luptați să scăpați de datorii? Negocierea unui acord de împrumut de bani poate fi o modalitate excelentă de a ieși din ... citeste mai mult



Articolul Saptamanii

Cum să obții un echilibru între economisire și distracție

Unii alocă mulți bani pentru cheltuieli secundare precum distracția, astfel că diferența despre care vorbeam este mică sau egală cu zero. ... citeste mai mult