CCR nu-si asuma un verdict clar privind suspendarea

CCR nu-si asuma un verdict clar privind suspendarea Data: 6 iulie 2012   Ora: 15:55

Magistratii Curtii Constitutionale nu au emis nicio concluzie cu privire la cererea de suspendare a presedintelui Traian Basescu, insa, analizand cele sapte capete de acuzare formulate de USL, au stabilit ca seful statului se face vinovat doar de o incercare de a diminua rolul premierului. De asemenea, ei mai spun ca nu si-a exercitat cu maxima eficienta rolul de mediator. Celelalte acuzatii sunt respinse de judecatori.

Iata concluziile, pe puncte:

1) La capitolul I din propunerea de suspendare, se sustine ca "Presedintele a uzurpat rolul Prim-ministrului si s-a substituit in atributiile constitutionale ale Guvernului".
Raspunsul CCR: Faptul ca Presedintele Romaniei, prin comportamentul sau politic, si-a asumat public initiativa luarii unor masuri economico-sociale, inainte ca acestea sa fie adoptate de catre Guvern, prin asumarea raspunderii, poate fi retinut ca o incercare de a diminua rolul si atributiile primului ministru. De aceea, aceasta atitudine imputata domnului Traian Basescu nu poate fi incadrata in conceptul „opinii si optiuni politice”, astfel cum acesta a fost stabilit de Curtea Constitutionala prin Avizul consultativ nr.1 din 5 aprilie 2007, potrivit caruia Presedintele Romaniei poate, in virtutea prerogativelor si a legitimitatii sale, sa exprime, sa formuleze observatii si critici cu privire la functionarea autoritatilor publice si a exponentilor acestora.

2) La capitolul II din propunerea de suspendare, se sustine ca "Presedintele a incalcat in mod repetat drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor prevazute in Constitutie".
Raspunsul CCR: Referitor la sustinerile mentionate in Capitolul II din propunerea de suspendare din functie a Presedintelui Romniei, Curtea retine ca motivele invocate de autorii propunerii privind incalcarea unor drepturi fundamentale, cum sunt dreptul la munca si dreptul la pensie, nu se pot constitui in elemente ce conduc la atingerea substantei acestor drepturi fundamentale. In acest sens, Curtea constata ca masurile legislative referitoare la diminuarea salariilor si a pensiilor au fost adoptate de catre Guvern, prin asumarea raspunderii. In ceea ce priveste declaratiile domnului Traian Basescu referitoare la comunitatea roma si sanctionarea acestuia de catre Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii, ramane ca Parlamentul sa decida, pe baza datelor si a informatiilor care-i vor fi prezentate cu ocazia dezbaterilor, asupra existentei si gravitatii acestor fapte. Cu privire la celelate declaratii ale Presedintelui Romaniei, Curtea constata ca acestea sunt simple afirmatii, fara sa constituie acte sau fapte care sa conduca la incalcari grave ale Constitutiei. Astfel, manifestarile Presedintelui, la care se refera autorii propunerii de suspendare, pot fi caracterizate ca opinii.

3) La capitolul III din propunerea de suspendare, se sustine ca "Presedintele a incalcat in mod repetat principiul separatiei puterilor in stat si independenta justitiei".
Raspunsul CCR: Curtea retine ca aceste declaratii ale Presedintelui Romaniei nu au produs efecte juridice, neavand un caracter decizional. De aceea, nu se poate retine ca incalcarea prevederilor constitutionale referitoare la independenta justitiei, declaratiile critice formulate nefiind de natura sa determine pe magistrati sa nu-si indeplineasca atributiile constitutionale.

4) La capitolul IV din propunerea de suspendare, se sustine ca "Presedintele a initiat un proiect neconstitutional de revizuire a Constitutiei si a incalcat procedura de revizuire a Constitutiei prevazuta de legea fundamentala".
Raspunsul CCR: Referitor la aceste sustineri, Curtea observa ca, prin Decizia nr.799/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.440 din 23 iunie 2011, a retinut ca „prin Adresa nr. 1.172 din 9 iunie 2011, Presedintele Romaniei a inaintat Curtii Constitutionale proiectul de lege privind revizuirea Constitutiei Romaniei, initiat la propunerea Guvernului” si a constatat ca proiectul de lege pentru revizuirea Constitutiei a fost initiat cu respectarea prevederilor art. 150 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia revizuirea poate fi initiata de Presedintele Romaniei, la propunerea Guvernului. Faptul ca unele prevederi din proiectul de lege pentru revizuirea Constitutiei au fost constatate ca fiind neconstitutionale, deoarece aveau ca efect suprimarea unor drepturi fundamentale, nu poate conduce la concluzia ca Presedintele Romaniei ar fi incalcat prevederile Legii fundamentale.

5) La capitolul V din propunerea de suspendare, se sustine ca "Presedintele a instigat lanerespectarea deciziilor Curtii Constitutionale si a facut presiuni directe asupra judecatorilor Curtii, facandu-le „vizite” inaintea unor decizii importante".
Raspunsul CCR: Referitor la aceste sustineri, Curtea constata ca aceste declaratii ale Presedintelui Romaniei nu au fost de natura a aduce atingere independentei judecatorilor constitutionali.

6) La capitolul VI din propunerea de suspendare, se sustine ca "Presedintele a incalcat sistematic principiul neapartenentei politice a persoanei care ocupa functia prezidentiala si a abandonat rolul constitutional de mediator in stat si in societate".
Raspunsul CCR: In legatura cu aceste sustineri, Curtea retine ca faptele concrete mentionate mai sus, imputate Presedintelui, imbraca forma unor conflicte cu ceilalti participanti la viata politica. Cat priveste declaratiile sus-mentionate ale domnului Traian Basescu, Curtea retine caacestea pot fi caracterizate ca opinii politice, pentru care Presedintele Romaniei ramane responsabil, din punct de vedere politic si moral, in fata electoratului si a societatii civile. Referitor la rolul Presedintelui Romaniei, prevazut de art.80 din Constitutie, Curtea constata ca domnul Traian Basescu nu si-a exercitat cu maxima eficienta si exigenta functia de mediere intre puterile statului, precum si intre stat si societate.

7) La capitolul VII din propunerea de suspendare, "Presedintele a incalcat in mod grav prevederile Constitutiei si principiul fundamental al democratiei reprezentative, atunci cand declara ca nu va numi un Prim-ministru din partea USL, chiar daca aceasta formatiune politica va obtine majoritatea absoluta in Parlament".
Raspunsul CCR: Cu privire la aceste sustineri, Curtea constata ca sunt nerelevante, in situatia in care Primul ministru al Romaniei este presedintele Uniunii Social Democrate, desemnat de Presedintele Romaniei.

 
 
 
 
 

 
 
Abonare newsletter
0 comentarii
- Adauga


Stiri Social


Comentarii


0
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



Ultima Ora

Care e secretul performantei in business. Top skill-uri!

Cand singurul scop pe care il ai in fata este acela de a te dezvolta profesional, iti este destul de dificil sa identifici acel set de calitati care iti va asigura succesul. Desigur, pe parcursul timpului, vei acumula foarte multa experienta si te ... citeste mai mult



Advertorial

Acord bani & Imprumut - Informatii pentru a lua decizia optima

Vă luptați să scăpați de datorii? Negocierea unui acord de împrumut de bani poate fi o modalitate excelentă de a ieși din ... citeste mai mult





Articolul Saptamanii

Cum să obții un echilibru între economisire și distracție

Unii alocă mulți bani pentru cheltuieli secundare precum distracția, astfel că diferența despre care vorbeam este mică sau egală cu zero. ... citeste mai mult