Securitatea sociala a lucratorului roman in Italia

Data: 13 decembrie 2011   Ora: 16:43

Ce legislatie europeana mi se aplica in domeniul securitatii sociale?

De la 1 ianuarie 2007, au devenit aplicabile si pentru lucratorii romani prevederile Regulamentelor europene nr. 1408/71 privind aplicarea sistemelor de asigurari sociale la salariati si la familiile lor care se deplaseaza in cadrul Comunitatii si nr. 574/72 cu privire la procedurile de implementare a Regulamentului 1408/71/CEE.

Regulamentul nr. 1408/71 se aplica persoanelor care au fost sau care sunt supuse legislatiei unuia sau mai multor state membre si care sunt cetateni ai unuia dintre statele membre, precum si membrilor lor de familie si urmasilor, apatrizilor si refugiatilor care locuiesc pe teritoriul unuia dintre aceste state.

Principiile generale ale coordonarii sistemelor de securitate sociala se refera la:

asigurarea egalitatii de tratament intre cetatenii statelor membre, respectiv acordarea acelorasi drepturi si impunerea acelorasi obligatii de securitate sociala atat cetatenilor proprii, cat si celor proveniti din alte state membre, care se deplaseaza in interiorul UE in vederea desfasurarii unei activitati profesionale sau a stabilirii domiciliului;

determinarea legislatiei aplicabile, astfel incat o persoana care desfasoara o activitate profesionala sa nu fie supusa, in acelasi timp, mai multor legislatii de securitate sociala sau sa nu faca obiectul niciunei legislatii;

totalizarea perioadelor de asigurare in vederea stabilirii si acordarii drepturilor de securitate sociala, ceea ce presupune ca institutia competenta, la acordarea prestatiilor ce ii revin unui lucrator migrant, ia in considerare atat perioadele de asigurare realizate in propriul stat, cat si perioadele realizate in celelalte state membre, in vederea deschiderii dreptului.

exportul prestatiilor, ceea ce presupune dreptul unui lucrator migrant de a beneficia pe teritoriul statului membru de domiciliu, de prestatiile dobandite in statele in care si-a desfasurat activitatea.

Fiecare stat membru stabileste prestatiile de pensie potrivit legislatiei proprii in materie de asigurari sociale.

In Italia, pensionarea este reglementata astfel:

au dreptul la pensie pentru vechime in campul muncii, persoanele care au indeplinit conditia de 40 de ani de contributii, indiferent de varsta acestora;

au dreptul la pensie de batranete in sistemul de contributii, incepand cu 01.01.2008, femeile care au implinit varsta de 60 de ani si barbatii care au implinit varsta de 65 de ani, daca au cel putin 5 ani de contributii efective, precum si persoanele care au indeplinit conditia de 40 de ani de contributii, indiferent de varsta acestora.

De asemenea, perioadele de studiu sunt utile pentru completarea cerintei de 40 de ani de contributii in vederea obtinerii pensiei de batranete in sistemul contributiv.

In momentul in care indepliniti conditiile de pensionare pe teritoriul Italiei, daca v-ati stabilit domiciliul in aceasta tara, trebuie sa va adresati biroului local INPS pentru intocmirea dosarului de pensie. In cazul in care ati lucrat legal in Italia o anumita perioada de timp si doriti sa reveniti in Romania, nu puteti solicita rambursarea contributiilor de asigurari sociale platite catre statul italian, acestea fiind insa luate in calcul in momentul stabilirii pensiei.

Caror componente de securitate sociala se aplica Regulamentul nr. 1408/71?

Regulamentul nr. 1408/71 se aplica intregii legislatii referitoare la urmatoarele componente ale securitatii sociale:

(a) prestatii de boala si de maternitate;

(b) prestatii de invaliditate, inclusiv cele destinate mentinerii sau imbunatatirii capacitatii de obtinere a unor venituri;

(c) prestatii de limita de varsta;

(d) prestatii de urmas;

(e) prestatii pentru accidente de munca si boli profesionale;

(f) ajutoare de inmormantare;

(g) ajutoare de somaj;

(h) indemnizatii familiale.

 

Contributii la sistemul de  securitate sociala

Cuantumul contributiilor sociale (pentru pensie, somaj, maternitate, boala etc.) pe care le platiti in Italia difera in functie de sectorul de activitate, tipul de activitate desfasurat si dimensiunea intreprinderii.

Plata contributiilor sociale catre stat se efectueaza de catre angajator care va opreste pe statul de plata procentele pe care trebuie sa le platiti dvs. ca angajat.

In domeniul agricol procentul de contributii sociale variaza si in functie de zona teritoriala in care se desfasoara activitatea agricola respectiva.

Pentru a putea beneficia de recunoasterea in Romania a perioadelor de cotizare la sistemul asigurarilor sociale din Italia, trebuie sa va adresati Casei judetene/municipale de pensii si alte drepturi de asigurari sociale si Agentiei judetene/ municipale pentru ocuparea fortei de munca in raza careia aveti domiciliul.

Indemnizatia de somaj cu cerinte limitate

Indemnizatia de somaj cu cerinte limitate se acorda lucratorilor care nu pot demonstra ca au platit 52 de contributii saptamanale in ultimii 2 ani, dar care: anul anterior au lucrat cel putin 78 de zile, fiind incluse zilele de sarbatoare si zilele de absenta de la locul de munca indemnizate (concediu medical, concediu de maternitate etc.) sunt asigurati de cel putin 2 ani si pot demonstra ca au platit cel putin o contributie saptamanala inaintea celor doi ani anteriori cererii.

Se acorda, de regula, pentru un numar de zile egal cu cele lucrate efectiv in anul precedent, pentru o durata de maxim 180 de zile. Indemnizatia nu se acorda lucratorilor care isi dau demisia. Aceasta se acorda numai in cazuri de concediere. De asemenea, se acorda in cazurile in care demisia poate fi justificata de neprimirea salariului, modificarea atributiilor etc.

Valoarea indemnizatiei este de 35% din remuneratia medie zilnica pentru primele 120 de zile si de 40% pentru zilele ce urmeaza celor 120 de zile, in limita unui venit maxim brut de 844,06 euro, ce poate ajunge la 1.014,48 pentru lucratorii care pot demonstra ca au avut o remuneratie lunara bruta mai mare decat 1.826,07 euro.

Cererea pentru obtinerea indemnizatiei de somaj cu cerinte limitate trebuie depusa la INPS (formularul DS21) pana pe 31 martie a anului urmator.

La cerere trebuie anexate: declaratia (formularul DL 86/88 bis) a angajatorului pentru care a lucrat solicitantul in anul precedent si solicitarea de reducere a impozitului, documente disponibile la oficiile INPS si pe site-ul www.inps.it, la sectiunea „moduli”.

Cum pot beneficia de asistenta medicala in Italia?

Daca dvs. lucrati legal in Italia beneficiati de dreptul la tratament egal si deplina egalitate in drepturi si obligatii ca cetateanul italian. Prin intermediul Circularei nr. DGRUERI/P/2259/I.3.b/13.02.2007, Ministerul Sanatatii italian a specificat faptul ca, incepand cu 1 ianuarie 2007, in materie de asistenta medicala, cetatenilor romani li se aplica prevederile Regulamentelor europene nr. 1408/71 si nr. 574/72. In acest mod, cetatenii neocomunitari, care s-au inscris deja la Serviciul Sanitar National, isi mentin dreptul astfel obtinut, cei ce si-au legalizat sederea pe teritoriul italian se pot inscrie la Serviciul mentionat, in timp ce o parte dintre cetatenii romani pot beneficia in Italia de prestatii medicale in baza asigurarii incheiate in tara de origine.

Asistenta sanitara este valabila, de asemenea, si pentru membrii de familie aflati in intretinere si care au sedere legala. Termenul inscrierii la Serviciul Sanitar National pentru copiii minori ai cetateni- lor straini inscrisi la Serviciul Sanitar National este asigurat de la nastere, fiind prevazut acelasi tratament ca si pentru minorii inscrisi direct. Pentru inscrierea la Serviciul Sanitar National trebuie sa demonstreze plata contributiei anuale, egala cu cea prevazuta pentru cetatenii italieni, calculata in baza venitului total obtinut in anul pre- cedent in Italia si in strainatate. Nivelul contributiei este stabilit prin decret al ministrului sanatatii, de comun acord cu Ministerul Trezoreriei, Bugetului si Programarii Economice si nu poate fi mai mic decat contributia minima prevazuta de catre legile in vigoare.

Strainul asigurat la Serviciul Sanitar National este inscris la Directia Locala de Sanatate din localitatea in care domiciliaza, in functie de modalitatile prevazute de regulamentul de implementare.

Cetatenii comunitari au dreptul la prestatii medicale cu caracter urgent. Printre acestea sunt incluse si prestatii sanitare referitoare la protectia sanatatii minorilor, conform Conventiei de la New York privind drepturile copiilor din 20 noiembrie 1989 si protectia maternitatii, intreruperea voluntara a sarcinii, in aceleasi conditii cu femeile inscrise la Serviciul Sanitar National. De asemenea, pot fi activate, inclusiv din motive de sanatate publica nationala, campanii de vaccinare, interventii de profilaxie internationala si profilaxie, diagnosticul si tratamentul bolilor infectioase.

Care sunt drepturile mamei care lucreaza?

Apararea maternitatii este reglementata atat prin lege, cat si prin contractele nationale de munca. Deci, multe din drepturile mamei depind de tipul de munca pe care il desfasoara.

Daca sunteti angajata legal: aveti dreptul la concediu de maternitate 2 luni inainte de nastere si 3 luni dupa nasterea copilului; in aceasta perioada aveti dreptul la o indemnizatie de maternitate(80% din salariu); aveti dreptul sa absentati de la serviciu atat dvs. cat si tatal copilului pentru un anumit numar de zile anual pana cand copilul implineste 8 ani (pentru maxim 6 luni poate beneficia si mama, maxim 7 luni tatal si impreuna nu trebuie sa depaseasca 11 luni); in aceasta perioada se primeste o indemnizatie mai mica (30% din salariu pentru 6 luni si pentru celelalte perioade succesive numai daca nu se depaseste o anumita limita salariala); aveti dreptul dupa nasterea copilului, la 2 ore/zi pauza pentru alaptare, daca lucrati cel putin 6 ore pe zi, aveti dreptul si la concediu pentru ingrijirea copilului bolnav; nu puteti fi concediata de la inceputul sarcinii si pana cand copilul implineste 1 an, in afara unor motive intemeiate.

Daca sunteti o colaboratoare domestica, aveti dreptul doar la concediu de maternitate; pentru a avea dreptul la prestatiile de maternitate trebuie sa fi platit contributii pentru cel putin 6 luni in anul precedent sau, ca alternativa, pentru cel putin 1 an intreg in urma cu 2 ani, calculati din ziua in care incepe respectivul concediu. Daca ati ramas insarcinata in perioada in care aveati un raport de munca, nu puteti fi concediata decat dupa a 3-a luna de la nastere.

a. Alocatia pentru membrii de familie aflati in intretinere (alocatia pentru nucleu familial)

Ce este alocatia pentru membrii de familie aflati in intretinere?

Alocatia pentru nucleul familial este o prestatie acordata de sistemul italian de protectie sociala, ce a fost instituita pentru a ajuta familiile lucratorilor compuse din mai multe persoane si ale caror venituri se situeaza intr-o anumita limita stabilita anual prin lege.

Care sunt elementele luate in calcul la stabilirea valorii alocatiei?

Elementele luate in calcul pentru stabilirea cuantumului acestei alocatii sunt numarul de membri din cadrul familiei si venitul total al acesteia. Venitul este constituit din cel al solicitantului si al tuturor persoanelor care compun nucleul familial. In compunerea venitului familial sunt incluse toate veniturile supuse impozitului pe venit pentru persoanele fizice si veniturile de orice natura.Veniturile rezultate din munca care se iau in calcul pentru obtinerea alocatiei nu contin contributiile de protectie si de asistenta sociala. Anumite prestatii nu se includ in calcularea venitului familiei, ca de exemplu: pensiile de veterani de razboi, indemnizatiile pentru persoane cu handicap etc. Alocatia se plateste numai daca suma veniturilor rezulate din retributii salariale, pensie sau alte prestatii, ce rezulta din activitatea lucrativa din cadrul nucleului familial reprezinta cel putin 70% din intregul venit al familiei.

Pentru cine pot solicita alocatia pentru nucleul familial?

 

Alocatia pentru nucleul familial („assegno per il nucleo familiare“) se solicita pentru urmatorii membri de familie: solicitantul alocatiei; sotul/sotia solicitantului de care acesta/aceasta nu este despartit/despartita legal; copiii (legitimi, adoptati, naturali recunoscuti, nascuti dintr-o casatorie precedenta a celuilalt sot si incredintati acestuia) si nepotii pe cale ascendenta cu varsta mai mica de 18 ani incredintati spre crestere; copiii majori cu handicap care, din motive fizice sau mentale, se afla in incapacitate de munca; fratii, surorile si nepotii solicitantului, minori sau majori cu handicap, daca sunt orfani de ambii parinti si nu au dreptul la pensie de urmas.

Toate aceste persoane fac parte din nucleul familial chiar daca: nu locuiesc impreuna cu solicitantul (cu exceptia copiilor naturali, recunoscuti legal de ambii parinti); nu se afla in intretinerea solicitantului; nu sunt rezidenti in Italia (membrii de familie ai cetateanului strain au dreptul la alocatie daca sunt cetateni comunitari).

Unde trebuie sa ma adresez pentru a beneficia de alocatie?

Pentru a beneficia de aceasta alocatie, cetatenii romani pot prezenta la reprezentanta Institutului National de Protectie Sociala (INPS) competenta teritorial formularul european E 401 sau E 411, dupa caz, ori direct la angajator, formularele utilizate in acest scop, la nivel national, de catre cetatenii italieni. Angajatorul trebuie sa plateasca alocatia in baza cererii lucratorului care demonstreaza ca are acest drept. In anumite cazuri insa, angajatorul plateste aceasta alocatie numai daca lucratorul a obtinut o autorizatie din partea INPS. Aceasta autorizatie este solicitata pentru plata alocatiei pentru urmatoarele persoane: membrii rezidenti in strainatate, copiii parintilor divortati, despartiti, copiii naturali recunoscuti de ambii parinti, fratii, surorile, nepotii, membrii de familie cu handicap care nu au o invaliditate de 100%. Alocatia este platita de catre angajator o data cu salariul. Ulterior angajatorul solicita la INPS rambursarea sumelor platite. Pentru menajere, muncitori agricoli, someri, alocatia este platita direct de catre INPS.

b. Alocatia de maternitate

Alocatia lunara de maternitate  se acorda pentru nasteri, adoptii realizate in urma unei perioade de adaptare si adoptiile care nu implica o perioada de proba. Indemnizatia se acorda pentru o perioada de maximum 5 luni si trebuie sa fie solicitata primariei de rezidenta in maximum 6 luni de la nastere sau intrarea in familie a copilului adoptat.

c. Accidentele de munca si bolile profesionale

Care este institutia competenta?

INAIL- Institutul National pentruAsigurarea impotriva Accidentelor de Munca- este institutul care se ocupa cu gestionarea asigurarii obligatorii impotriva accidentelor de munca si bolilor profesionale, pentru care contributiile sunt suportate numai de angajator. In momentul angajarii, angajatorul incepe sa plateasca automat contributia impotriva accidentelor de munca si bolilor profesionale angajatului sau.

In cat timp trebuie sa informez angajatorul in caz de accident de munca sau boala profesionala?

In caz de accident la locul de munca, trebuie sa-l informati imediat pe angajator care, in termen de 2 zile, trebuie sa anunte accidentul la INAIL.

In caz de boala profesionala, in termen de 15 zile de la aparitia simptomelor, trebuie sa il informati pe angajator care, in termen de 5 zile, trebuie sa anunte INAIL. Daca angajatorul nu informeaza INAIL in termenele stabilite, aveti la dispozitie 3 ani de la data accidentului profesional sa denuntati acest fapt la INAIL. Dupa 3 ani, va pierdeti orice drept la despagubire.

In ce situatii INAIL acorda prestatii?

In functie de gravitatea pagubei produse in urma accidentului la locul de munca sau bolii profesionale, INAIL acorda diferite prestatii. In cazul decesului, prestatiile pot fi distribuite urmasilor muncitorului.

Care sunt prestatiile INAIL?

Prestatiile INAIL

Indemnizatia pentru incapacitate temporara absoluta – se aplica in cazurile in care muncitorul este nevoit sa lipseasca de la munca mai mult de 3 zile; INAIL plateste o indemnizatie zilnica incepand din a 4-a zi de la data accidentului sau manifestarea bolii profesionale, pana la insanatosirea clinica; 

Renta (indemnizatie) directa pentru incapacitate permanenta – in cazul contractarii silicozei sau azbestozei si care prezinta un grad de incapacitate de la 11% la 100%;

Renta(indemnizatie) de trecere pentru silicoza si azbestoza – in cazul muncitorului care are una dintre aceste boli si are o incapacitate de munca de pana la 80% si a abandonat locul de munca pentru a nu agrava boala;

Renta(indemnizatie) pentru urmasi – se acorda in cazul mortii muncitorului asigurat obligatoriu in cazul accidentului sau bolii profesionale; in plus, INAIL sustine si o parte din cheltuielile funerare efectuate de supravietuitori daca acestia demonstreaza suportarea acestora;

Integrare pentru renta (indemnizatia) directa – in termenele prevazute pentru revizia gradului de incapacitate permanenta (10 ani in cazul accidentului, 15 ani in cazul bolii profesionale);

Indemnizatia pentru asistenta permanenta continuata – se acorda muncitorului care are o incapacitate de munca de 100%;

Indemnizatia pentru imposibilitatea de a fi reinserat in munca – se aplica celor care prezinta o incapacitate de munca cuprinsa intre 34% si 55%, daca sunt declarati imposibil de a fi reinserati in munca de catre Biroul Provincial de Munca si de Ocupare;

Indemnizatie speciala cumulativa lunara – se aplica urmasilor celor care au beneficiat de renta directa cu un grad de incapacitate de munca de cel putin 65%, decedati pentru motive independente de accidentul sau boala profesionala;

Indemnizatia integrativa pentru cei cu invaliditate severa – se acorda invalizilor cu un grad de invaliditate cuprins intre 80% si 100% si celor cu un grad de invaliditate de 100%;

Proteze – INAIL acorda periodic instrumente si mijloace tehnologice titularilor de renta (indemnizatie);

Concediu pentru ingrijire balneara – pana la expirarea termenului de revizie a rentei (indemnizatiei) si in baza trimiterii medicului de la INAIL, muncitorii accidentati sau care au contractat o boala profesionala la locul de munca pot beneficia, in limita locurilor disponibile, de ingrijiri balneare;

 

Ingrijiri ambulatorii – in baza unor conventii incheiate cu regiunile, INAIL poate organiza propriile spitale in teritoriu pentru a furniza direct muncitorilor accidentati serviciul de ingrijiri medicale; in aceste spitale accidentatul este asistat in toata perioada in care acesta prezinta o incapacitate temporara absoluta de munca.

   
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



    Stiri ultima ora