- » Info Financiar
- » Munca strainatate
- » Ghid munca Germania
- » Recunoasterea si echivalarea diplomelor in Germania
Recunoasterea si echivalarea diplomelor in Germania
Data: 14 decembrie 2011 Ora: 10:536.1. Sistemul de invatamant in Germania
Educatia prescolara include institutii specifice pentru copii de la 3 la 6 ani, in primul rand crese, gradinite, sistem prescolar. Participarea este de obicei, optionala, dar se plateste.
Educatia obligatorie incepe la sase ani cu scoala primara Grundschule (clasele 1 - 4). Participarea la o scoala publica este gratuita. Parintii trebuie sa plateasca doar pentru manuale, materiale didactice suplimentare si excursii.
Dupa scoala primara copiii impreuna cu parintiilor pot opta pentru scolile secundare:
- Hauptschule - colegii (pana la clasa a 9 a sau a 10-a),
- Realschule - scoala reala care emite o diploma echivalenta cu un certificat de absolvire dupa clasa 10-a) sau
- Gymnasium - liceu care se finalizeaza cu un examen de bacalaureat Abitur [BA] la sfarsitul clasei a 12-a sau a 13a, care constituie o conditie pentru urmarea invatamantului superior.
- Gesamtschule - Centrul scolar colectiv este similara scolilor de formare profesionala pornind de la clasa a 5-a. Nu toate landurile au Centre scolare colective.
In scolile germane, cursurile sunt aproape exclusiv dimineata, de obicei intre 7 si 13.
Formarea initiala poate incepe la sfarsitul scolarizarii obligatorii, adica de la 15 ani si consta intr-un timp de predare integral sau partial in scolile profesionale si intreprinderile care ofera formare profesionala in sistemul dual. Formarea dureaza intre doi si trei ani si jumatate. Tinerii pot alege din aproximativ 350 de formare profesionala recunoscute.
Germania are aproximativ 350 institutii academice subventionate de catre sectorul public sau recunoscute de catre stat.
Va puteti informa privind oportunitatile universitare si cu privire la posibilitatile de instruire la adresa web: www.hochschulkompass.de
6.2. Gasirea unei scoliPuteti obtine informatii despre crese, gradinite si alte optiuni de ingrijire a copiilor de la birourile de tineret municipale sau locale - Jugendamt. Intreprinderile mari si universitatile au in mod frecvent propriile sisteme de ingrijire a copiilor. Exista diverse portaluri internet care va pot facilita cautarea de scoli si universitati.
6.3. Initiative si programe de promovare a formarii profesionale la nivelul UE1. Socrates – sustine cooperarea europeana in toate domeniile educatiei. Aceasta cooperare ia mai multe forme:
ü Mobilitate ( mobilitatea in Europa)
ü Organizarea unor proiecte comune
ü Crearea unor retele europene (diseminarea de idei si bune practici)
ü Realizarea de studii si analize comparative.
Practic, Socrates ofera oamenilor subventii pentru a studia, a preda, sprijin pentru realizarea unei investitii sau urmarea unor cursuri de formare profesionala in alta tara. Asigura sprijinul necesar institutiilor de invatamant pentru realizarea unor proiecte de predare in vederea realizarii schimbul de experienta.
2. Leonardo da Vinci
Programul Leonardo da Vinci, initiat in 1994, are ca principal obiectiv implementarea politicii de formare la nivelul Uniunii Europene. Este unul dintre instrumentele majore utilizate pentru sprijinirea mobilitatii transnationale in Europa si asigura finantarea organizatiilor publice si private care activeaza in domeniul formarii profesionale.
Avand drept scop facilitarea urmarii cursurilor de formare profesionala, UE a stabilit o serie de organisme specializate care sa-si desfasoare activitatea in domeniul formarii profesionale.
Centrul European pentru Formare Profesionala (CEDEFOP) – a fost creat in 1975, in calitate de agentie specializata a UE pentru promovare formarii profesionale la nivelul Europei. Sediul sau, este in Grecia la Salonic. (www.cedefop.eu )
Fundatia Europeana de Formare – a fost infiintata in 1995 si isi desfasoara activitatea in stransa colaborare cu CEDEFOP. Misiunea sa este sa sprijine statele partenere (din afara UE) sa-si modernizeze si sa-si dezvolte sistemele lor de formare profesionala. (www.etf.eu.int )
Cetatenii romani pot obtine mai multe informatii cu privire la cele doua programe, Socrates si Leonardo da Vinci, dar si la alte programe, consultand site-ul Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale: http://www.anpcdefp.ro/ .
6.4. Recunoasterea diplomelor si a calificarilorPosibilitatea de dobandire a recunoasterii diplomelor si a calificarilor unei persoane joaca un rol foarte important asupra migratiei in scop de munca de la nivelul UE. Este necesara dezvoltarea unui sistem european care sa garanteze recunoasterea calificarilor profesionale in diferite state membre. Principiul de baza este ca un cetatean european trebuie sa aiba posibilitatea sa-si practice in mod liber profesia in oricare Stat Membru al UE. Aplicarea practica a acestui principiu este din pacate uneori impiedicata de cerintele nationale care reglementeaza uneori accesul la anumite meserii in statul gazda. Tocmai pentru ca acest lucru sa fie cu adevarat posibil, UE a pus bazele unui sistem de recunoastere a calificarilor profesionale. In cadrul acestui sistem se face totusi distinctie intre profesiile care sunt reglementate (profesii pentru care sunt solicitate calificari specifice) si cele care nu sunt reglementate legal in statele membre gazda.
Astfel la nivelul UE au fost propuse o serie de instrumente pentru a asigura o mai buna transparenta in procesul de recunoastere a diplomelor si calificarilor:
1. Cadrul European al Calificarilor – obiectivul sau este de a crea legaturi intre diferitele sisteme nationale de calificare si sa asigure un transfer omogen si o recunoastere a diplomelor.
2. Centrele de informare cu privire la recunoasterea academica nationala (The National Academic Recognition Information Centres - NARICs) – furnizeaza sprijin in recunoasterea studiilor efectuate in strainatate si a calificarilor.
3. Sistemul European de Transfer al Creditelor (The European Credit Transfer System - ECTS) – faciliteaza recunoasterea studiilor efectuate in strainatate si vine in completarea programului de mobilitate pentru studenti Erasmus.
4. Europass – este un instrument prin care se asigura transparenta aptitudinilor profesionale. Prin acest sistem aptitudinile si calificarile sunt mai usor de inteles si recunoscut in diferite parti ale Europei. Are la baza cinci documente standardizate:
ü un curriculum vitae (CV)
ü un pasaport lingvistic
ü un supliment la certificatul profesional
ü un supliment la diploma
ü un document de mobilitate europass
6.5. Institutul Federal pentru Formare Profesionala Bundesinstitut fur Berufsbildung (BIBB)Institutul este finantat din fondurile bugetului federal si este supervizat de catre Ministerul Federal al Educatiei si Cercetarii.
Obiectivele activitatilor de cercetare, dezvoltare si consultanta ale BIBB sunt:
Ø identificarea noilor functii ale formarii profesionale;
Ø promovarea inovatiei in formarea profesionala;
Ø dezvoltarea de noi solutii practice si viabile pentru a fi utilizate in formarea initiala si continua.
BIBB acorda o atentie deosebita urmatoarelor activitati:
Ø realizarea de cercetari in domeniul formarii profesionale pentru identificarea corelatiilor dintre schimburile tehnologice si sociale, pe de o parte, si dezvoltarea pietei muncii, pe de alta parte;
Ø identificarea tendintelor emergente si analiza implicatiilor lor asupra formarii;
Ø diseminarea rezultatelor activitatii sale si perfectionarea cercetarilor metodologice, prin participarea in retele de cooperare la nivel national si international si prin promovarea schimburilor de experienta si informatii, pentru a induce progresul in domeniul formarii profesionale.
6.6. Scoala RomaneascaScoala Romaneasca Berlin-Brandenburg ofera cursuri de Limba germana pentru adulti si pentru elevi si cursuri de:
- Limba romana ca limba straina (adulti).
- Limba romana ca limba straina pentru copii
- Limba romana ca limba materna (pentru copiii bilingvi)
Cursurile se desfasoara la sediul Ambasadei Romaniei.
|
Adresa: Dorotheenstr. 62-66, 10117 Berlin Telefon: 03362 24984 Mobil: 0174 180 74 95 E-mail: [email protected] www.rumaenische-schule-berlin.de Contact: Director Ioana Scherf
|