- » Info Financiar
- » Munca strainatate
- » Ghid munca Austria
- » Mutarea pe teritoriul Austriei
Mutarea pe teritoriul Austriei
Data: 14 decembrie 2011 Ora: 11:041. Cum este reglementata circulatia marfurilor si a capitalurilor?
Ø Libera circulatie a marfurilor si a capitalurilor reprezinta doua din cele patru libertati fundamentale (libera circulatie a persoanelor, serviciilor, marfurilor si capitalurilor) instituite de Tratatele Constitutive ale Uniunii Europene si reprezinta conditii esentiale pentru functionarea pietei interne a UE.
Ø Libera circulatie a marfurilor - majoritatea produselor (considerate ca fiind cu "risc mai mic") sunt supuse la aplicarea principiului de recunoastere reciproca, ceea ce inseamna ca orice produs fabricat sau comercializat legal intr-unul din statele membre ale UE poate fi mutat si comercializat in mod liber in cadrul pietei interne a UE.
Ø Limitele privind libera circulatie a marfurilor – sunt stabilite limite atunci cand exista un interes comun specific, cum ar fi protectia mediului, sanatatea cetatenilor, sau politicile publice, de exemplu. Acest lucru inseamna, de exemplu, ca daca importul unui produs este considerat de catre autoritatile nationale ale unui stat membru ca fiind o potentiala amenintare pentru sanatatea, moralitatea sau ordinea publica, acest stat poate restrictiona sau interzice accesul pe piata sa. Exemple de astfel de astfel de produse sunt produsele alimentare modificate genetic sau anumite bauturi energizante.
Ø Libera circulatie a capitalurilor - constituie baza de integrare a pietelor financiare europene. Cetatenii statelor membre UE pot gestiona si investi banii in orice alt stat membru UE.
Ø Persoanele fizice pot efectua un numar ridicat de operatiuni financiare in cadrul UE, fara restrictii majore, astfel: pot sa deschida usor un cont bancar, pot sa cumpere actiuni, pot sa-si investeasca banii sau sa achizitioneze proprietati intr-un alt stat membru.
Ø Anumite exceptii de la acest principiu se aplica si sunt in principal legate de impozitare, politicile publice, spalarea de bani si sanctiunile financiare convenite in cadrul Politicii Comune Externe si de Securitate a UE.
2. Cum se poate obtine o locuinta in Austria?
Ø Informatii cu privire la apartamentele disponibile si alte tipuri de proprietate pot fi obtinute de la autoritatile oraselor si consiliile locale, din ziare (de exemplu, Kurier - mai ales editiile de weekend), de la agentii imobiliare (care pot fi gasite in cartea de telefoane de afaceri in dreptul sectorului imobiliar - Immobilien) si de pe diverse site-uri de Internet.
Ø Costul mediu privind inchirierea/cumpararea unei locuinte este cel mai scazut in Burgenland (2009: 4.26 EUR/m2) si cel mai ridicat in Salzburg (2009: 5.99 EUR/m2).
Ø Chiria pe metru patrat depinde de multi factori, cum ar fi apropierea de o buna comunicare si de transport, infrastructura, zona rezidentiala, si dispozitive de fixare si accesorii. locatii Inner City si locatii in suburbii exterioare cu bune legaturi de transport si a infrastructurii sunt scumpe. apartamente mai mici sunt adesea mai scumpe pe metru patrat decat cele mari. Costurile de functionare (aproximativ 25% a chiriei nete) si termica, gaze, electricitate si taxe, de asemenea, trebuie sa fie luate in considerare.
Ø Inainte de a incheia un contract de cumparare sau de inchiriere a unei locuinte, trebuie consultat un serviciu de consiliere corespunzator (de exemplu Asociatia chiriasilor - Mietervereinigung, Asociatia pentru Protectia chiriasilor - Mieterschutzverband, Asociatia de Informare a Consumatorilor - Verein für Konsumenteninformation, Camera Muncii - Arbeiterkammer) pentru verificarea legalitatii contractului de leasing sau de cumparare.
3. Unde se pot gasi informatii cu privire la scoli?
Ø Pentru ingrijirea copiilor mici (cu varste intre sase luni si maxim sase ani), exista persoanele supraveghetoare - Tagesmütter si cresele - Kinderkrippen. Cele mai multe municipii mai mari au gradinite (pentru copii de maxim 3-6 ani) si scoli primare - Volksschule sau Grundschule. In zonele rurale, exista de obicei o scoala secundara - Hauptschule sau o scoala profesionala - Kooperative Mittelschule, in cel mai apropiat oras. Se poate opta si pentru o scoala generala secundara superioara - allgemeinbildende höhere Schule (AHS), spre exemplu o scoala de gramatica (gimnaziu - (nivel secundar 1 si 2), sau o scoala profesionala, de exemplu o scoala comerciala - Handelschule (nivel secundar 2), insa dintr-o zona rurala drumul este mai lung. In orase exista o vasta retea de scoli, in capitalele provinciale (Landuri), iar la Viena exista academii, colegii tehnice superioare si universitati.
Ø Puteti obtine informatii cu privire la supraveghetorii locali de copii, crese si gradinite de la Consiliul Local relevant sau biroul districtului municipal (in orase).
Ø De asemenea, puteti obtine informatii cu privire la scolile din zona dvs. de la consiliile locale, birourile municipale de sector, consiliile de educatie ale Landului si de la centrele de consiliere scolara.
Ø Multe scoli au un site web unde puteti gasi informatii de baza privind obiectivele scolii, filozofia sa privind invatamantul, programele, procedurile de inscriere, etc.
4. Cum se realizeaza transferul automobilului si ce trebuie stiut cu privire la permisul de conducere?
Ø Comisia Europeana a stabilit o serie de regulamente comune privind recunoasterea reciproca a permiselor de conducere, valabilitatea asigurarii auto, precum si posibilitatea inregistrarii automobilului intr-o tara gazda.
Ø In prezent nu exista un permis universal UE de conducere, insa a fost introdus un "Model Comunitar" de permis de conducere, care asigura ca permisele de conducere emise de diferite tari ale UE sunt usor de recunoscut in alte state membre.
Ø In cazul in care va stabiliti resedinta pe teritoriul Austriei, nu este necesar sa va schimbati permisul de conducere.
Ø In caz de expirare, pierdere sau furt, un nou permis de conducere va poate fi emis in Austria (daca aveti resedinta aici), in conformitate cu conditiile legislatiei austriece in acest sens.
Ø Inmatricularea automobilului in Austria – la autoritatile locale, unde veti plati taxa de inmatriculare; este obligatorie daca aveti resedinta pe teritoriul Austriei si conduceti o masina aici de peste 6 luni.
Ø Asigurarea masinii – trebuie realizata la o companie de asigurari licentiata de catre autoritatea nationala austriaca sa emita polite de asigurare in acest sens; asigurarea va fi valabila pe intreg teritoriul UE, indiferent de locul unde a avut loc accidentul.
Ø Plata taxelor – este de obicei platita in tara in care masina este cumparata.
5. Care sunt procedurile de inregistrare si privind obtinerea permisului de sedere?
Ø In termen de trei zile de la mutarea intr-un apartament sau casa in Austria, trebuie sa va inregistrati la autoritatea competenta din cadrul Serviciului Federal al Politiei - Bundespolizeidirektion in orase cu o Administratie Federala a Politiei; in Viena, la serviciul de inregistrare - Meldeservice din biroul corespunzator al districtului municipal - Magistratisches Bezirksamt; in comunitatile mai mici, la oficiile consiliul local - Gemeindeamt.
Ø Este nevoie de: un formular de inregistrare a sederii completat – Meldezettel (care se obtine de la autoritatile de inregistrare relevante, sau de pe Internet), pasaport, certificat de nastere si formularele de inregistrare a sederii pentru toate celelalte locuri de resedinta.
Ø Cetatenii romani si membrii acestora de familie (cetateni UE/SEE/elvetieni) nu necesita un permis de sedere pentru intrare si sedere pe teritoriul Austriei; sunt exceptati de la obligativitatea vizei si sunt liberi sa se stabileasca unde doresc. Aceasta inseamna ca pot ramane in Austria pana la trei luni (sau sase luni, daca pot demonstra ca sunt in cautarea unui loc de munca), fara alte formalitati (dar trebuie sa fie in posesia unui pasaport sau carti de identitate valabile).
Ø Pentru a beneficia de dreptul la sedere pentru mai mult de 6 luni in Austria este necesara detinerea unei asigurari de sanatate si trebuie sa se demonstreze ca cetateanul roman detine resurse economice suficiente pentru a se intretine pe sine ?i, eventual, pe membrii sai de familie, sau sa fie in masura sa demonstreze ca are un loc de munca, desfasoara activitati independente sau participa la un curs de instruire in Austria. Autoritatea responsabila va elibera un document care atesta dreptul de sedere - Anmeldebescheinigung. Totodata, cetatenii romani pot aplica pentru un act de identitate oficial, cu poza - Lichtbildausweis für EWR-Bürger, ca dovada a identitatii.
Ø Se vor aplica aranjamente speciale resortisantilor tarilor terte, care nu se poseda cetatenie UE/SEE/elvetiana, insa se afla in intretinerea cetatenilor romani.
6. Ce prevede lista de verificare inainte si dupa sosirea pe teritoriul Austriei?
Ø Inainte de a merge in Austria, veti avea nevoie de urmatoarele documente:
- Pasaport sau document de identitate valabil UE/SEE; alte documente personale pot fi luate, cum ar certificatul de nastere sau de casatorie, etc.;
- Un card european de sanatate emis de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) din Romania;
- Formularele E301 in scopul atestarii perioadelor de asigurare sau de munca realizate ca salariat in Romania atunci cand este necesar si/sau E303, daca doriti sa transferati dreptul de a beneficia de prestatii de somaj in Austria;
- Certificate, diplome, atestari si referinte privind ocuparea altor locuri de munca (in original si traduceri legalizate);
- Orice alte permise si licente pe care le considerati adecvate, de exemplu permisul de conducere.
- CV-uri si scrisori de intentie, redactate in limba germana.
Ø Totodata, este necesar sa va asigurati ca:
- Aveti un loc de cazare in Austria;
- Aveti suficiente fonduri pentru acoperirea costurilor primei luni de sedere.
- Aveti asigurare medicala corespunzatoare;
- Informati autoritatile din statul de origine privind sederea pe teritoriul Austriei;
- Faceti rost de pasapoarte pentru animalele detinute.
Ø Dupa ce sositi in Austria:
- Daca aveti deja un loc de munca trebuie sa va prezentati imediat la angajatorul dumneavoastra, iar cand incepeti munca trebuie sa obtineti confirmarea inregistrarii dumneavoastra in cadrul sistemului de asigurari sociale.
- Daca sunteti in cautarea unui loc de munca trebuie sa va prezentati in termen de sapte zile la biroul regional al Serviciilor Austriece de Ocupare a Fortei de Munca - AMS, daca aveti formularul care atesta ca sunteti in cautarea unui loc de munca la dumneavoastra;
- Trebuie sa raportati in termen de 3 zile de la mutarea in Austria autoritatii de inregistrare responsabila;
- Trebuie sa raportati la biroul de asigurari sociale (in special angajatii cu timp partial de lucru, lucratorii pe cont propriu, membrii de familie): este necesar sa obtineti numarul de asigurare sociala si formularul E.
- Este bine sa deschideti un cont bancar;
- Daca este cazul, inregistrati masina detinuta;
- Prezentati-va la autoritatea fiscala responsabila;
- Abonati-va la servicii de gaze si electricitate, telefonie, radio si televiziune;
- Inscrieti-va copiii in cadrul unei scoli;
- Inmanati documentul dumneavoastra de sedere autoritatii administrative (din cadrul birourilor locale ale administratiei districtuale – Bezirkshauptmannschaft sau birourilor municipale districtuale - Magistratisches Bezirksamt), daca intentionati sa stati mai mult de trei luni in Austria.