- » Info Financiar
- » Munca strainatate
- » Ghid munca Austria
- » Asigurarile sociale in Austria
Asigurarile sociale in Austria
Data: 14 decembrie 2011 Ora: 11:171. Cum este reglementat sistemul national de asigurari sociale?
Ø Sistemul de securitate sociala din Austria acopera urmatoarele situatii: boala, incapacitate de munca, invaliditate, maternitate, somaj, batranete, deces, urmasi, ingrijiri, nevoi sociale.
Ø Sistemul de asigurari sociale are urmatoarele caracteristici principale:
- este obligatoriu pentru lucratorii salariati, lucratorii independenti si membrii familiei lor;
- deschide dreptul la anumite prestatii(deindata ce conditiile pentru acest lucru sunt indeplinite);
- este finantat in principal din contributii in functie de venit. Principiul predominant este cel al solidaritatii: persoanele care dispun de venituri ridicate si care vor plati, deci, contributii de securitate sociala mai mari, ajuta la finantarea prestatiilor acordate persoanelor cu venituri mai mici. Anumite grupuri de persoane (cum ar fi muncitorii exercitand o activitate partiala, minima etc.) nu sunt acoperiti de asigurarea obligatorie decat pentru anumite domenii, de ex. in caz de accident (a se vedea si capitolul tipuri de asigurari).
Ø Asigurarea de boala (boala, maternitate, ingrijiri) este administrata de catre casele de asigurari de boala, asigurarea de accidente de catre organismul central de asigurare contra accidentelor (Allgemeine Unfallversicherungsanstalt), asigurarea de somaj de catre serviciul public de ocupare (Arbeitsmarktservice) si asigurarea de pensie de catre de catre casele de asigurari de pensie (Pensionsversicherungsanstalt). Competenta caselor de asigurari de boala se exercita in functie de locul de munca(casele locale de asigurari de boala din diferite Landuri federale).
Ø Salariatii, agricultorii, lucratorii de la caile ferate, ca si functionarii publici depind fiecare de un organism de securitate sociala separat, independent de locul lor de munca.
Ø Toate organismele de asigurari dispun de ramificatii/agentii la nivelul fiecarui Land, uneori chiar de birouri de arondare si sunt grupate in cadrul Federatiei centrale a organismelor de asigurari de sanatate.
Ø Atat timp cat sunteti lucrator si aveti incheiat un contract de munca sau foaie/fisa de munca (Dienstzettel) sunteti in mod automat acoperit de asigurarea sociala. Angajatorul dvs. trebuie sa va inregistreze la organismul de asigurari sociale. Contributiile de asigurari ale salariatilor sunt retinute de catre angajator lunar din salariul brut si sunt transferate apoi la organismul de asigurari.
Ø Cei care se asigura voluntar si persoanele care exercita o activitate independenta isi platesc singuri contributiile si trebuie sa se inregistreze ei-insisi la organismele de asigurari corespunzatoare.
Ø In Austria, sistemul de securitate sociala este completat de sistemul de asistenta sociala care are ca scop sa acopere lacunele asigurarilor sociale. Cererile de ajutor social se depun la primaria locului de domiciliu sau la birourile municipale de district (serviciile de ajutor social - Sozialamt) din orase.
2. Care sunt prevederile privind asigurarea de somaj?
Ø Prestatiile principale ale asigurarii de somaj sunt alocatia de somaj si alocatia de ajutor. Aceste prestatii ca toate celelalte legate de o situatie de somaj si de ajutor pentru reintegrarea in viata profesionala, sunt acordate de serviciul public de ocupare austriac (Arbeitsmarktservice Österreich – AMS).
Ø Alocatia de somaj este acordata cu conditia exercitarii unei activitati timp de cel putin:
- 26 saptamani in ultimele 12 luni (pentru persoanele pana in 25 ani);
- 52 saptamani in ultimii 2 ani (pentru persoanele care o solicita pentru prima data si care au peste 25 ani) ;
- 28 saptamani in cursul anului precedent (pentru persoanele care au mai primit aceasta alocatie);
Ø Daca sunteti cetatean UE/SEE, elvetian sau al unei tari terte, aceste perioade vor fi luate in considerare pentru calculul termenului de asteptare si determinarea duratei de primire a alocatiei, atata timp cat ati avut o activitate supusa asigurarii obligatorii de somaj pentru cel putin o zi in Austria inainte de introducerea cererii dvs. Aveti, in plus, posibilitatea de a locui temporar in Austria, timp de 3 luni maximum, in scopul cautarii unui loc de munca si de a vi se face transferul alocatiei de somaj acordata de tara de origine. Pentru acest lucru trebuie sa aveti formularele E 301, 302, 303 completate de serviciile publice de munca din tara dv. si sa va prezentati la serviciul public de munca/ocupare (AMS) in cel mult 7 zile de la intrarea pe teritoriul austriac.
Ø Cuantumul alocatiei de somaj: suma de baza corespunde unei rate de 55% din venitul zilnic net calculat, calculul venitului net facandu-se pe baza remuneratiei pe un an calendaristic. Anul calendaristic penultim serveste ca perioada de referinta daca cererea s-a introdus inainte de 30 iunie; daca cererea s-a introdus dupa aceasta data, calculele se fac pe baza anului calendaristic precedent. Daca nu este inca disponibila baza anuala de referinta, se ia in considerare venitul brut din ultimele sase luni (inclusiv prime speciale prorata, cum ar fi prime de concediu, gratificatii de sarbatori) care serveste ca referinta. Un supliment pentru cheltuieli familiale este acordat numai pentru membrii de familie care traiesc in Austria. Alocatia de somaj poate fi primita numai timp de maximum 20 saptamani (persoanele in varsta care au lucrat timp indelungat si care sunt incluse intr-o schema de reintegrare in munca - Arbeitsstiftung, pot primi alocatia de somaj timp de 3 pana la 4 ani).
Ø Pentru a fi valabila, cererea pentru alocatia de somaj trebuie facuta personal la biroul regional de serviciu public austriac (AMS) din arondismentul unde se gaseste domiciliul dvs. De indata ce sunteti somer adresati-va cat mai repede posibil biroului competent de care depindeti, caci o plata retroactiva a alocatiei de somaj, nu este posibila.
Ø Pentru a va depune cererea aveti nevoie de urmatoarele documente: declaratia de resedinta (Meldezettel), cardul de identitate, formularul numit Arbeitsbescheinigung care contine toate informatiile referitoare la durata muncii dvs., motivul incetarii lucrului, dreptul la concedii restante etc. precum si daca aveti copii in intretinere, documentele lor de nastere.
Ø Mai multe informatii pot fi obtinute de la agentia de ocupare regionala competenta.
Ø Alocatia de sprijin/ajutor: daca v-ati epuizat dreptul la alocatia de somaj sau la alocatia de intretinere a copilului/alocatia parentala de educatie si sunteti inca in cautare de lucru, aveti dreptul la o alocatie de sprijin, in cazul in care sunteti intr-o situatie precara. Acest drept este, totusi, conditionat de a fi la dispozitia serviciilor de plasare si mai ales apt de munca, dispus sa munceasca si intrat in somaj.
Ø Cuantumul alocatiei de sprijin este de 92% pana la 95% din alocatia de somaj.
Ø Alocatia de sprijin este o alocatie care nu este in totalitate fondata pe principiul asigurarii. Exista, de asemenea, dispozitii care au in vedere venitul partenerului (concubin) ca si venitul solicitantului, pentru calculul alocatiei de sprijin.
Ø Daca nu va prezentati la biroul AMS, atunci cand sunteti invitat acolo sau nu declarati schimbarile intervenite in situatia dvs., riscati o suspendare a alocatiei de somaj/de sprijin.
3. Care sunt prevederile privind asigurarea de sanatate?
Ø Toti lucratorii salariati sunt in mod obligatoriu afiliati la asigurarea de sanatate, ca si cea mai mare parte a lucratorilor independenti, a somerilor, pensionarilor si membrilor de familie ai acestora. Oricine poate sa se inscrie la o asigurare facultativa in caz de boala sau batranete.
Ø Anumite prestatii trebuie suportate de catre asigurat (de ex. consultatiile medicilor la cabinet sau la spital care nu sunt in conventiile de securitate sociala – medici si spitale privatizate, cheltuielile pentru ortodontie, punti dentare etc.). In general, casa dvs. de asigurari de sanatate va ramburseaza imediat o parte a onorariului. In cazul spitalizarii, fiecare bolnav trebuie sa plateasca o anumita suma pe zi.
Ø In Austria membrii de familie ai persoanei asigurate (in general sotul/sotia, copiii pana la 18 ani – sau 20 daca nu exercita inca o activitate profesionala, sau 26 ani daca urmeaza studii) au dreptul la prestatii de boala. Copiii si partenerul persoanei asigurate sunt, in mod normal, acoperiti gratuit.
Ø Totusi, in cazul cuplurilor fara copii, partenerul care nu lucreaza nu este asigurat in mod gratuit; pentru a putea fi asigurat trebuie platit 3,4 % din venitul brut al partenerului asigurat.
Ø Asiguratii si membrii familiei lor au dreptul la ingrijiri medicale de la medicii generalisti, medicii specialisti si dentistii care au incheiat conventii de securitate sociala. O lista a acestor medici este disponibila la fiecare casa de asigurari. Medicamentele sunt furnizate la farmacii pe baza de prescriptie medicala. Trebuie sa platiti un tarif de 4,70 euro pe medicament.
Ø Pentru cardul de asigurari de sanatate electronic se plateste anual 10 euro (cu anumite exceptii).
Ø In caz de incapacitate de munca ca urmare unei boli care nu-i este imputabila salariatului, angajatorul continua sa-i plateasca salariul pentru 12 saptamani maximum. Apoi, asiguratul primeste o indemnizatie de la casa unde este asigurat pana la data indicata pe certificatul medical, care marcheaza terminarea incapacitatii sale de munca.
Ø Persoanele care au nevoie de ingrijiri de lunga durata din cauza unei boli sau unui handicap, au dreptul la o indemnizatie de ingrijiri.
4. Care sunt prevederile privind prestatiile familiale si de maternitate?
Ø In Austria se acorda numeroase prestatii familiilor, o parte in natura, dar cele mai multe in bani. Printre aceste prestatii in bani se inscriu, printre altele, u (Familienbeihilfe ou Kindergeld) ca si o suma forfetara platita pe copil in intretinere (Kinderabsetzbetrag - platita odata cu alocatiile familiale), indemnizatia de maternitate (Wochengeld), alocatia pentru ingrijirea copilului/alocatia parentala de educatie (Kinderbetreuungsgeld), suplimentul de alocatie pentru ingrijirea copilului (pentru persoanele de conditie foarte modesta), avansul pentru pensie alimentara (in caz de divort de ex., pensia alimentara legala este platita cu titlu de avans de catre stat, debitorul trebuind sa o ramburseze ulterior), suplimentul (la alocatia de somaj) pentru cheltuieli familiale, etc.
Ø Printre aceste prestatii in natura se inscriu, intre altele, examenele medicale pe cardul mama/copil, transportul pentru scolari si ucenici (contra unei sume minimale), prestatiile de asigurari medicale, schimbarea cartilor scolare (contra unei sume minimale).
Ø Alocatiile familiale: cetatenii romani nu au dreptul la alocatii familiale decat daca au lucrat cel putin o zi in Austria.
Ø Alocatiile familiale sunt platite pentru:
- Copiii minori, pana la 18 ani;
- Copiii majori care urmeaza studii initiale sau continue (de ex., studentii) pana la 26 ani, cu conditia sa aiba resedinta principala in Austria.
Ø Cuantumul alocatiei familiale este in functie de varsta copilului. Pentru a beneficia de alocatii familiale trebuie depusa o cerere scrisa/formular la administratia fiscala de care apartine domiciliul familiei.
Ø Indemnizatia de maternitate: acordarea indemnizatiei de maternitate este conditionata de o activitate salariala a mamei. Dreptul la aceasta indemnizatie este deschis incepand cu 8 saptamani inainte de nastere si pentru inca 8 saptamani dupa nastere (concediul de maternitate este obligatoriu). Indemnizatia de maternitate este egala cu 100% din media salariului pe ultimele 3 luni.
Ø Casa de sanatate este organismul competent in materie. Mamele care desfasoara o activitate independenta primesc un ajutor temporar (Betriebshilfe) de la organismul care administreaza contributiile sociale ale profesiilor industriale, comerciale, mestesugaresti, adica Gewerbliche Sozialversicherungsanstalt (casa de securitate sociala pentru industrie, comert si mestesugari).
Ø Alocatia de crestere a copilului sau alocatia parentala de educatie: dupa concediul de maternitate obligatoriu, parintii (tatal ca si mama) pot primi o alocatie de crestere a copilului (alocatia parentala de educatie). Alocatia este acordata si categoriei de persoane care nu exercita o activitate profesionala sau nu contribuie la asigurarea obligatorie (barbatii/femei casnice, studenti, lucratori independenti). Sunt admise venituri suplimentare pana la un nivel de 14600 euro brut pe an. Cererea de alocatie pentru cresterea copilului trebuie adresata casei de asigurari de sanatate respective. Cuantumul alocatiei de crestere a copilului este de cca. 14,53 euro pe zi.
5. Cum este reglementat sistemul national de pensii?
Ø In Austria se utilizeaza, in general, termenul de pensie pentru pensia de retragere din activitate si nu de renta , cum este in Germania.
Ø Pensii de limita de varsta:
Ø Persoanele nascute inainte de 1 ianuarie 1955: femeile incepand de la 60 ani si barbatii de la 65 ani. Trebuie facuta dovada ca lucratorul a realizat, in cursul ultimelor 360 luni calendaristice, 180 de luni de asigurare sau ca a acumulat in timpul acestei perioade 180 de luni de contributie (prin eliminarea perioadelor scolare sau de studii, de ex.) sau sa cumuleze in total 300 de luni, fara conditionare de timp.
Ø Persoanele nascute dupa 1 ianuarie 1955: femeile incepand de la 60 ani (pana in 2024) sau incepand de la 65 ani (din 2033) si barbatii de la 65 ani. Conditia de acordare este: sa aiba cel putin 180 zile de contributii (http://www.help.gv.at).
Ø Pentru a beneficia de pensie trebuie sa faceti o cerere corespunzatoare la casa de asigurari de pensie. Cuantumul pensiei depinde atat de contributiile platite, cat si de varsta.
Ø Pensia progresiva:
Ø Acest sistem permite reducerea varstei de pensionare la 40-60% din timpul de lucru, fara a trebui sa renuntati la drepturile dvs. de pensie. Serviciul public de ocupare (Arbeitsmarktservice - AMS) isi asuma o parte din remuneratia acordata pana atunci, cuprinsa intre 70% si 80% din remuneratia anterioara. Varsta minima pentru pensia progresiva era in 2006 de 51,5 ani la femei si 56,5 ani la barbati.
Ø Incapacitatea de munca:
Ø In cadrul asigurarii de pensii, incapacitatea de munca este data de Berufsunfähigkeit (incapacitate profesionala) daca este vorba de un lucrator angajat functionar, de Invalidität (invaliditate) daca este vorba de un muncitor si de Erwerbsunfähigkeit (incapacitate de munca) daca este vorba de un lucrator independent.
Ø Acesti termeni diferiti sunt altfel definiti, dupa cum urmeaza :
- Incapacitate profesionala: capacitatea de munca a angajatului asigurat este redusa cu mai mult de jumatate in raport cu un asigurat in buna conditie de sanatate care dispune de o formare profesionala comparabila sau de cunostinte si aptitudini echivalente.
- Invaliditate: capacitatea de lucru a muncitorului a scazut la mai mult de jumatate in raport de cea a unui asigurat in buna stare de sanatate care dispune de o formare similara sau de cunostinte si aptitudini echivalente intr-o profesie comparabila.
- Incapacitate de munca: cand un lucrator independent care nu a implinit 50 ani nu mai este in masura sa exercite o activitate profesionala din cauza starii sale de sanatate
Ø Cuantumul pensiilor depinde atat de contributiile realizate, cat si de varsta la care asiguratul iese la pensie. Organismele competente in materie de pensii sunt Pensionsversicherungsanstalt (casele de asigurari de pensie) sau pentru lucratorii independenti Sozialversicherungsanstalt der Gewerblichen Wirtschaft (organismul care administreaza contributiile sociale pentru profesiile din industrie, comert, mestesugari si profesii liberale)
Ø Pensia de urmas:
Ø Pensia la care are dreptul un urmas a unui asigurat vizeaza garantarea unui sprijin financiar. Acordarea acestei pensii este conditionata de o contributie la asigurarea de pensie pentru o perioada minima care depinde de varsta.
Ø Pensia de vaduv/vaduva: cuantumul pensiei de vaduva sau vaduv este cuprins intre 0 si 60% din pensia asiguratului decedat.
Ø Pensia de orfan:
Ø Cuantumul pensiei de orfan se ridica la 40% din pensia de vaduv/vaduva pentru orfanii de tata sau de mama si de 60% pentru orfanii de ambii parinti. Cererea de pensie de vaduv/vaduva ca si cea de orfan trebuie facuta la organismul de asigurari unde persoana decedata a fost asigurata ultimii 15 ani.
Ø In caz de accidente de munca si de boli profesionale, o pensie de invaliditate sau o pensie de vaduv/vaduva sau o pensie de orfan poate fi ceruta ca urmare a unei asigurari de accident la un organism de asigurari contra accidentelor (Unfallversicherungsanstalt).
6. Care sunt prevederile privind formularele electronice?
Ø Pentru obtinerea in Austria a anumitor drepturi se aplica principiul exportului de prestatii, conform caruia lucratorul poate beneficia in Austria de anumite prestatii la care are dreptul in Romania, ceea ce face necesara corespondenta intre institutiile omologe din cele doua state, pentru recunoasterea si stabilirea acestora.
Ø In acest caz este nevoie de formularele europene – E, prin intermediul carora institutia austriaca va obtine toate informatiile necesare pentru a determina si atesta drepturile la prestatii sociale. Lucratorul trebuie sa solicite institutiilor competente romane sa ii furnizeze formularele potrivite, inainte de a pleca in Austria.
Ø Daca lucratorul nu a cerut formularele potrivite inainte de a pleca, dreptul la prestatii poate fi solicitat si direct din Austria, fie de catre lucrator, fie de o persoana imputernicita, iar institutia competenta din Austria are posibilitatea sa comunice direct cu institutia competenta din Romania pentru a obtine informatiile de care are nevoie, furnizate prin formulare.
Ø Cele mai importante formulare E sunt:
- seria E 100 - pentru detasari in strainatate si drepturi la prestatii de sanatate si de maternitate; sunt eliberate de Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale (CNPAS) si de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS), in functie de situatie;
- seria E 200 - pentru calculul si plata pensiilor; sunt eliberate de Casele Judetene de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale (CJPAS);
- seria E 300 - pentru dreptul la prestatii de somaj; sunt eliberate de Agentiile Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca (AJOFM);
- seria E 400 - pentru diverse prestatii familiale; sunt eliberate, in functie de continut, de Agentiile teritoriale pentru prestatii sociale, de Serviciile de evidenta a persoanelor din cadrul primariilor, de unitatile scolare unde invata copiii lucratorului, de Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Judeteana.
7. Care sunt dispozitiile privind cardul european de sanatate?
Ø Este important ca la plecarea din Romania sa solicitati cardul european de asigurari de sanatate, care va poate asigura asistenta sanitara pe teritoriul Austriei pana la inceperea cotizarii la sistemul austriac de securitate sociala. Contine doar informatii de baza, cum ar fi numele si prenumele posesorului, data nasterii si numarul personal de identificare, dar nu contine detalii medicale.
Ø Cardul european de sanatate poate fi utilizat pentru a primi orice fel de servicii de sanatate, fiind la un medic generalist, un spital sau o farmacie.
Ø Principalele avantaje ale cardului european de sanatate sunt:
- Facilitarea accesului la asistenta medicala in strainatate
- Rambursarea rapida si simplificata a cheltuielilor
- Securitatea datelor
- Siguranta mai mare
- Simplificarea procedurii administrative
- Simplitate - proceduri mai simple si mai rapide pentru obtinerea de asistenta medicala.
Ø Cardul european de sanatate nu poate fi folosit in cazul in care un pacient doreste in mod intentionat sa beneficieze de tratament medical, desi nu are nevoie.
Ø Cardul european de sanatate este valabil pentru o perioada de 6 luni si este eliberat de catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate: Adresa: Calea Calarasilor 248, bl. S19, sector 3, Bucuresti; tel verde: 0800.800.950; e-mail: [email protected]; site web: www.cnas.ro/.