Cum sa negociezi in mod eficient
Data: 1 august 2011 Ora: 17:49Opiniile expertilor in ceea ce priveste strategiile de negociere spun ca pentru a fi un bun negociator trebuie sa ai un anumit tip de personalitate: concentrat pe imaginea de ansamblu, increzator in propriile forte si sa nu iti fie teama de nimic.
In situatia in care aceste aspecte nu te caracterizeaza, urmatoarele sfaturi te vor ajuta sa-ti dezvolti un stil de negociere potrivit afacerii pe care o conduci.
PREGATIREA PENTRU NEGOCIERE
1. Aloca timpul necesar familiarizarii in detaliu cu afacerea care urmeaza a fi negociata pentru a sti ce puncte trebuie sa atingi si cum sa reactionezi la o posibila oferta.
2. Identifica alternativele. Cea mai buna modalitate de a evalua o tranzactie este sa o compari cu alta optiune – BATNA: Best alternative to a negotiated agreement (cea mai buna alternativa a unui acord de negociere). Valoarea sau costul acesteia te poate ajuta la stabilirea pretului de vanzare sau a pretului maxim pe care il poti plati.
3. Cunoaste-ti partenerul de afaceri. O intelegere deplina a intereselor si motivatiilor acestuia te va ajuta sa ii evaluezi punctele tari si punctele slabe. Totodata, te va ajuta sa-ti stabilesti marja de negociere a pretului. Viziteaza site-ul companiei partenerului si realizeaza cercetari astfel incat sa afli cat mai multe detalii.
4. Respecta regulile. In cadrul oricarei negocieri exista anumite norme si reguli nescrise dupa care se ghideaza toti antreprenorii. Totodata, observa daca partenerul tau se ghideaza dupa anumite principii care ii pot afecta decizia in timpul negocierii; spre exemplu, daca este dedicat protectiei mediului inconjurator, ar putea prefera sa faca afaceri cu o companie care utilizeaza echipament ce protejeaza mediul inconjurator.
INCEPUTUL NEGOCIERII
1. Initiaza negocierea cu o oferta agresiva. Desi obiceiul este sa iti lasi partenerul sa lanseze primul negocierea, daca esti bine pregatit, pretul propus de tine va fi privit ca un punct de referinta si iti va oferi un avantaj. Cu toate acestea, aceasta tactica este riscanta pentru negociatorii slab informati - un pret propus care se va incadra intre limita maxima si limita minima de pret acceptata, va deveni un dezavantaj pentru tine.
2. Prezinta mai multe oferte echivalente pentru a afla care sunt preferintele partenerului de afaceri. Incadreaza-te in maxim 3 oferte simultan, care sa aiba aceleasi beneficii pentru tine. Aceasta tehnica iti ofera un avantaj deoarece vei fi considerat flexibil, chiar daca tu defapt dezvolti o strategie de negociere agresiva.
RASPUNSUL LA O OFERTA
1. In cazul in care oferta nu este pe placul tau, poti recurge la o contraoferta agresiva. Fii ferm, dar nu exagera.
2. Poti oferi informatii sensibile atunci cand consideri ca este potrivit. Spre exemplu, daca partenerul te subestimeaza, prezinta-i cea mai buna alternativa a ta.
3. Contracareaza in orice situatie. Chiar si cand partenerul iti propune o oferta ideala, cere concesii. Fii atent, insa! Este de preferat ca, atunci cand soliciti concesii, sa oferi partenerului unele avantaje.
CONTACT si POZITIE
1. Atunci cand nu-ti cunosti foarte bine partenerul de afaceri, contactul vizual este foarte important. Este de preferat sa existe cat mai multe intalniri fata in fata.
2. In timpul negocierii, pozitionarea negociatorilor de-o parte si de alta a mesei poate crea o atmosfera defensiva sau competitiva. Daca discutia are loc de aceeasi parte a mesei, se formeaza un mediu propice colaborarii.
3. Linistea poate fi o arma foarte utila. Multi considera tacerea ca fiind inconfortabila, astfel ca deseori incearca sa o umple cu diverse discutii prin care pot divulga informatii ce-ti pot fi de folos.
LOCATIA
Atat sediul firmei tale cat si cel al companiei partenerului iti ofera unele avantaje.
1. Sediul partenerului: acceptand sa te deplasezi, vei lasa impresia ca esti increzator si totodata ca iti respecti partenerul. De asemenea, va fi mai dificil sa pretinda ca nu este in posesia unui document pe care il soliciti si pe care nu doreste sa-l prezinte.
2. Sediul propriu: daca birourile tale transmit ideea de putere si influenta, aceasta va fi imaginea perceputa si de partenerul tau. Atentie, insa! El va beneficia de aceleasi avantaje pe care le ai tu daca negocierea are loc la sediul sau.