Peter Barta, CEO FPP despre Simularea Bissada

Peter Barta, CEO FPP despre Simularea Bissada Data: 28 ianuarie 2013   Ora: 11:57

Cand vine vorba de educatie si formare dupa metode traditionale stim cu totii cam care sunt pasii pe care sa-i parcurgem, insa cand ai o cariera deja de succes, conduci echipe valoroase sau esti propriul tau sef ai nevoie de o altfel de metoda de invatare si de alt fel de cursuri decat cele clasice.

Despre alegerile pe care sa le faci privind pregatirea continua si despre noutatile in materie de educatie pentru piata autohtona am discutat cu Peter Barta – CEO FPP, omul care a dezvoltat pentru Romania Business Mentoring Program, in 2011, si care are un principiu esential: testeaza intai personal programul si daca decide ca merita atunci il dezvolta si aici.

Pentru 2013 noutatea din cadrul BMP sunt doi profesori de la INSEAD si un exercitiu de prognosticare pentru business, simularea Bissada.

Le pregatiti surprize celor 40 de manageri care vor participa anul acesta la editia cu numarul 3 a BMP si una dintre ele este simularea Bissada. Cum ati aflat de aceasta?

Prima mea experienta cu acest exercitiu a venit in urma cursurilor de la INSEAD unde am avut sansa sa fac un program pentru executivi, iar examenul final a fost exact Bissada Simulation. Mi-a placut atat de mult incat am spus e clar ca trebuie sa o avem si in Romania. Costul era destul de mare, avand in vedere ca principalii clienti ai simularii fusesera companii de top precum Orange, Ibm, Coca Cola etc. M-am gandit ca FPP-ul si l-ar putea permite doar daca am lua o taxa de participare adecvata. Sansa a venit odata cu parteneriatul cu Pilkington Ratiu Business School care il aveau ca profesor invitat chiar pe Joe Bissada care urma sa predea simularea si la noi. Atunci am zis ca ca este un cost pe care am putea sa-l impartim si ca investitia merita toate eforturile noastre pentru a le oferi si antreprenorilor de la noi noi oportunitati de invatare. Este una dintre cele mai bune simulari existente pe piata, conceputa dupa o experienta de business si vanzari si care simuleaza in mod real o economie plecand de la implicatiile pe care anumite decizii ale guvernului le au si pana la decizii specifice, ale fiecarei companii, toate acestea avand impact asupra celorlalti.

De ce experienta INSEAD? De ce INSEAD si nu alta scoala de business?

Am ales INSEAD pentru ca mi-am dorit sa fac una dintre cele mai bune scoli de business. La momentul respectiv aplicasem la cateva universitati de top, insa cei de la INSEAD mi-au raspuns cel mai repede asa ca am decis sa nu mai astept dupa alte procese de evaluare care durau foarte mult si am decis sa continui cu ei. Am avut si experienta MIT, insa INSEAD a fost pana acum una dintre cele mai bune experiente pe care am avut sansa sa le traiesc. Am avut oportunitatea sa intru in contact cu mai multe piete ceea ce mi-a oferit o viziune globala asupra abordarii de business si puteam sa intalnesc diferite mentalitati si experiente multiculturale pe care alte programe nu ti le ofera.

Ce v-a placut cel mai mult la simularea de business facuta la INSEAD?

Cel mai interesant lucru a fost cat de real este ceea ce simulezi. Este atat de real, incat daca ai gresit o data te costa si daca nu gandesti in perspectiva, risti sa pierzi totul. Alaturi de echipa extraordinara cu care am lucrat in examen, am avut sansa sa castig acest exercitiu; asta este, de fapt, alta componenta care mi-a placut foarte mult: faptul ca nu lucrezi individual si esti mereu parte din efortul de echipa, iar fiecare contribuie la succesul pe care compania il are in cadrul simularii.

Cat de relevanta a fost pentru dvs. aceasta experienta, v-a schimbat?

Experienta a fost foarte relevanta pentru ca mi-am dat seama ca nu este suficient sa gandesti doar in termeni economici. E foarte important sa gandesti si din perspectiva valorii adaugate sau valorii pe care o creezi consumatorului; este o simulare care te apropie foarte mult de consumator si-ti deschide ochii. Nu este doar o stare de fapt in care avem niste bugete de marketing, PR pe care le gestionam ca atare, ci te gandesti in perspectiva, gandesti relatia cu guvernul, de exemplu, si cat de importanta este aceasta, sau cu banca; cand poti negocia, ce anume negociezi, pana unde se poate duce o negociere cu banca sau ce facilitati poti sa obtii de la guvern. Toate acestea la un loc iti deschid ochii si te fac sa privesti afacerea si dintr-o alta perspectiva.

Care au fost motivele care au stat la baza deciziei de a aduce simularea in Romania?

Lipsa unei simulari de o asemenea anvergura. Noi am testat-o in Romania, in martie, in cadrul PRBS. A avut parte de un succes extraordinar. La simularea respectiva au participat oameni din banking, care lucrau in industria pariuri sportive, industria farmaceutica, travel, deci oameni cu o experienta diversa; dar toti au apreciat acelasi lucru: realismul jocului si faptul ca le-a deschis ochii din perspectiva administrarii unei afaceri, pe de o parte, pe de alta parte nevoia din piata. Exista simulari in piata, dar toate sunt pana la nivelul de intreprindere mica, pe cand zona de business are nevoie de o alta experienta pentru ca aici te vei juca cu un cash flow sau cu un P&L, elemente care nu exista in simularile deja aflate in piata din Romania.

Sunt convins ca un astfel de program va prinde pentru ca multi putem dobandi anumite concepte din cartile sau materialele citite sau cursurile la care mergem, dar de ce ne lovim de cele mai multe ori este faptul ca nu avem unde sa si punem in practica ceea ce invatam, nu putem pune in practica intr-un mediu sigur, iar aceasta simulare pe care noi o aducem iti ofera exact acest lucru.

Poti sa pierzi milioane sau sute de milioane intr-un loc sigur si pe urma primesti si feedback din perspectiva celor care au experienta de business si-ti spun unde ai avut o decizie sau unde decizia ta a fost gresita. Deci poti sa te joci cu un concept, poti sa te joci cu informatii, poti sa te joci cu abilitatile tale intr-un mediu sigur, dar in acelasi timp sa si inveti unde anume gresesti sau unde ai performat. Iti descoperi oarecum si latura ta personala din perspectiva abilitatilor pe care ar trebui sa ti le dezvolti in continuare sau unde stii ca sunt punctele tale tari ca si formatie manageriala.

Mai exact care sunt abilitatile pe care si le pot dezvolta managerii romani dupa acest curs?

Dezvolti cate un pic din fiecare, un pic mai mult din fiecare, de la managementul echipei la management financiar, intelegerea si interpretarea datelor financiare, strategie, marketing. Sunt abilitati pe care ti le insusesti, iar altele pe care doar ti se dezvolti pentru ca sistemul de joc este complex si nu-ti permite ca la final sa nu ai informatii noi sau imbunatatite.

Iti ofera aceasta aplicatia o cheie a succesului in management?

Da! Categoric, da!

Exista criterii pe care un antreprenor/manager trebuie sa le indeplineasca pentru a putea participa la Bissada Sigma Challenge?

Nu, nu sunt criterii stricte, singurul criteriu pe care trebuie sa-l indeplineasca este sa vrea sa invete lucruri noi intr-un mod diferit si inovator.

Simtiti diferita aria managerilor romani versus cei straini in ceea ce priveste participarea la Bissada?

Exista o diferenta in sensul in care managerilor romani le este teama sa gandeasca liber, sa gandeasca in perspectiva sa isi asume riscuri calculate cum spun eu. O alta diferenta tine de zona de invatare, sunt destul de putini manageri care sunt de acord ca nu le stiu pe toate si pot sa invete lucrurile altfel. Pentru ca ne e teama intr-un mediu de 50 de persoane de exemplu sa vina sa spuna cineva ca esti un manager prost sau ca ai luat o decizie gresita, desi nu despre asta este vorba. Tocmai teama de feedback sau primirea feedback-ului, din pacate, la noi nu se intampla cum ar trebui sa se intample.

 
 
Abonare newsletter
0 comentarii
- Adauga


   

Comentarii


0
 

  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »


 

business, sunt, experientaperspectiva, insead, simulareabissada, poti, romaniapiata, gandesti, existacand, parte, sansa