Care sunt criteriile bancilor de aprobare a creditelor?
Data: 22 septembrie 2011 Ora: 13:03Aprobarea cererii de finantare pentru o firma depinde de modul in care prezinti bancii situatia firmei si nevoile acesteia de finantare. Scopul creditorilor este acordarea de imprumuturi, insa acestia trebuie sa se asigure ca pot fi rambursate la timp. Un plan de afaceri bine elaborat este o modalitate de a oferi creditorului o imagine de ansamblu asupra afacerii tale.
Iata care sunt criteriile in functie de care bancile analizeaza cererea ta de creditare:
1. Istoricul de creditare
Este necesar sa cunosti daca intreprinderea ta este inscrisa in Centrala Riscurilor Bancare (CRB) sau daca antreprenorul figureaza cu restante in Biroul de Credit. CRB contine informatii de risc bancar despre firme, iar Biroul de Credit contine informatii despre persoane fizice care au contractat credite de la banci sau societati financiare. Institutiile financiare au acces la informatiile stocate in cadrul acestor structuri.
2. Istoricul fluxului de numerar si previziunea cash flowului firmei
Istoricul fluxurilor de numerar este utilizat pentru a urmari intrarile si iesirile de numerar in cadrul unei firme de-a lungul timpului. Creditorii utilizeaza aceste informatii pentru a realiza previziuni referitoare la cash flowul viitor al firmei si la capacitatea acesteia de a genera lichiditati pentru rambursarea creditului.
In previzionarea cash flowului, asigura-te ca incluzi si costul creditului – acesta poate fi calculat in functie de suma imprumutata, perioada contractata si rata dobanzii, impreuna cu comisioanele aferente creditului.
3. Depozit colateral, garantii, codebitor
Garantarea imprumutului se poate realiza fie prin activele imobilizate ale firmei, precum terenuri, sedii, constructii, fie prin stocuri, creante, echipamente, utilaje si titluri de valoare.
4. Informatii despre intreprinzator
Creditorii evalueaza caracterul, experienta si trecutul antreprenorului, cu scopul de a determina nivelul de angajament al acestuia referitor la afacerea ce necesita finantare.
5. Situatiile financiar-contabile ale intreprinderii
Exista un set de documente si rapoarte financiar-contabile pe care bancile le analizeaza atunci cand evalueaza situatia financiara a unei firme:
- Fluxul de numerar si capitalul de lucru
- Datorii
- Rentabilitatea stocurilor
- Cifra de afaceri
- Creante
- Rata rentabilitatii vanzarilor
- Profitul brut etc
Greseala cea mai frecventa pe care antreprenorii o fac atunci cand incearca sa obtina un credit este necunoasterea exacta a sumei de bani de care afacerea lor are nevoie. Fii pregatit sa demonstrezi cum ai calculat suma pe care doresti sa o contractezi sub forma de credit si cum ai de gand sa o utilizezi.