Analiza pragului de rentabilitate poate imbunatati vanzarile
Data: 21 noiembrie 2011 Ora: 13:24Cunosti costurile produselor tale? Stii cate produse trebuie sa vinzi pentru a fi profitabil in fiecare luna? Detii toate datele necesare pentru a lua decizii importante cu privire la preturi cu scopul de a imbunatati vanzarile?
Aceste intrebari sunt adresate frecvent de proprietarii IMM-urilor, insa raspunsurile nu sunt intotdeauna evidente. Motivul este faptul ca intreprinzatorii nu efectueaza o simpla analiza a pragului de rentabilitate pentru a gasi raspunsurile necesare pentru luarea unor decizii importante de business.
Analiza pragului de rentabilitate se realizeaza printr-o formula simpla, care ajuta la determinarea numarului real de produse necesare pentru a vinde, in vederea castigarii unei sume egale cu cea cheltuita pe producerea produselor, adica pragul de rentabilitate.
Datele necesare pentru calcularea pragului de rentabilitate
Desi formula este simpla, datele necesare pentru calcul sunt numeroase si amanuntite.
Costuri fixe
Costurile fixe sunt cheltuielile care sunt aceleasi in fiecare luna, indiferent de cate unitati se vand. Acestea includ: chiria sau ipoteca, utilitatile, salariile, consumabile de birou, alte costuri administrative care nu sunt legate direct de unitatea de productie.
Costuri variabile unitare
Calcularea costurilor variabile unitare necesita urmarirea tuturor costurilor asociate direct cu fabricarea sau asamblarea unui produs si descompunerea acestora pe unitate. De exemplu, daca cumperi 10 kg de salam la pretul de 50 euro si poti face 30 de sandvisuri cu aceasta cantitate, pragul de rentabilitate pentru salam este de 1,66 euro per sandvich (50/30=1,66). In mod similar, daca un muncitor este capabil sa produca 25 sandvisuri pe ora si acesta castiga 10 euro pe ora, costul cu salariul asociat fiecarui sandvis este de 0,40 euro (10/25=0,40).
Pretul mediu unitar
Acesta este pretul produsului cu care il taxezi pe client. Daca preturile pentru acelasi produs difera in functie de locatie sau de momentul zilei, atunci poti calcula un pret mediu pentru a stabili pragul de rentabilitate.
Cum calculezi pragul de rentabilitate din punct de vedere cantitativ
Formula pentru pragul de rentabilitate cantitativ este: PR = Costuri fixe / (Pretul mediu unitar – Costul variabil unitar)
Sa revenim la exemplul anterior: daca costurile totale fixe pe luna sunt egale cu 2000 euro, costurile variabile per sandvich sunt de 2,50 euro, iar pretul de vanzare este de 5,99 euro per sandvish, vei atinge pragul de rentabilitate la 537 sandvichuri vandute: 2000/(5,99-2,50). Asta inseamna ca va trebui sa vinzi cel putin 538 sandvichuri in fiecare luna pentru a tinde catre profit.
Cum te poate ajuta analiza pragului de rentabilitate in luarea deciziilor
Ce se intampla daca ai fi vrut sa vinzi sandvichuri la pretul de 6,99 euro? Dar daca nu doresti sa modifici pretul sandvichurilor, insa nu obtii niciun profit, sau nu atingi pragul de rentabilitate lunar? Acestea sunt exemple de decizii de business importante, care pot fi solutionate prin intermediul datelor furnizate de analiza pragului de rentabilitate.