Afacerile de familie, motor de crestere economica
Data: 21 martie 2013 Ora: 13:26Antreprenorii si afacerile de familie aduc stabilitate economiei si reprezinta un motor extrem de dinamic de crestere economica, insa simt nevoia recunoasterii rolului lor din partea societatii si a Guvernului si asteapta sprijinul acestuia in promovarea unui cadru legislativ si fiscal stabil si predictibil, precum si investitii sporite in imbunatatirea infrastructurii si a calitatii sistemului de invatamant, pentru a-i pregati mai bine pe viitorii absolventi pentru realitatile pietei muncii, se arata in studiul PwC – Family Business Survey Romania.
„Antreprenorii sunt sarea pamantului. Ei sunt cei care transforma ambitiile in realitate, inovand, rasturnand ierarhii incetatenite de cand lumea si producand valoare. Ei reprezinta motorul indispensabil al unei economii, dau stabilitate acesteia si creeaza locuri de munca”, a declarat Vasile Iuga (foto), Country Managing Partner, PwC Romania.
Intr-o piata dificila, afacerile de familie din Romania au avut performante bune in ultimul an, 71% dintre respondenti obtinand o crestere a afacerilor. Mai mult, proprietarii si managerii acestor afaceri sunt destul de increzatori cu privire la perspectivele de crestere pe urmatorii cinci ani, 61% asteptandu-se la o crestere constanta, in timp ce 13% tintesc o crestere mai agresiva.
Aproximativ un sfert dintre afacerile de familie romanesti sunt mai degraba precaute in ceea ce priveste viitorul si planuiesc sa isi consolideze structura la nivelul curent al cifrei de afaceri.
Aceste rezultate sunt similare tendintelor globale, 69% dintre respondenti tintind catre o crestere constanta, organica, in timp ce 12% urmaresc strategii de crestere mai agresive.
Atunci cand ne referim la provocarile intampinate de catre afacerile de familie, cei mai multi dintre proprietarii si managerii afacerilor de familie mentioneaza factori din mediul extern, precum conditiile pietei (52%) sau accentuarea concurentei (32%). 42% dintre respondenti sunt preocupati de regimul fiscal si 29% de reglementari si politici guvernamentale. Intr-o nota mai optimista, preocuparile legate de disponibilitatea resurselor financiare, presante la debutul crizei mondiale, par sa se fi atenuat, doar 13% dintre respondenti mentionand in prezent acest aspect.
De asemenea, pare sa existe o incredere crescuta in capacitatea Bancii Nationale a Romaniei de a gestiona volatilitatea cursului de schimb, numai 16% dintre cei intervievati mentionand aceasta problema, un procent similar celor preocupati de rata dobanzii.
Confruntandu-se in continuare cu o pondere redusa a exporturilor in totalul cifrei de afaceri, companiile de familie romanesti par mai putin ingrijorate de criza economica europeana, doar 13% dintre respondenti indicand acest factor drept o amenintare.
In ceea ce priveste provocarile din interiorul companiilor, respondentii sunt preocupati de recrutarea si retentia personalului (39%), cei mai multi proprietari si manageri ai afacerilor de familie considerand ca au un dezavantaj fata de marile companii multinationale in competitia pentru cei mai bine pregatiti angajati, in special din cauza diferentelor de salarizare si a perspectivelor de dezvoltare a carierei.
32% dintre respondenti planuiesc sa se concentreze pe reorganizarea companiilor in urmatorii ani, in timp ce 26% sunt ingrijorati cu privire la capacitatea de productie si abilitatea de a face fata comenzilor clientilor. Cel mai presant aspect privind managementul fluxului de numerar/controlul costurilor pare sa fi fost cumva atenuat, numai 19% dintre respondenti mentionandu-l, iar 10% concentrandu-se mai curand asupra planificarii si optimizarii fiscale.
In timp ce exporturile genereaza aproximativ o treime din PIB-ul anual al Romaniei, companiile private nu par a fi foarte conectate la piata externa, in medie doar 15% din cifra de afaceri fiind generata de exporturi, prin comparatie cu media globala de 25%. Acest procent este sub cel inregistrat in tarile din sud-estul Asiei, unde exporturile genereaza uneori peste 50% din cifra de afaceri sau fata de cele din Europa de Vest, unde companiile genereaza 30-50% din cifra de afaceri numai din vanzarile catre export. Cu toate acestea, exista si tari unde companiile private sunt chiar mai putin conectate la pietele straine, tari care au piete interne extinse si care sunt mult mai orientate catre interior, asa cum este cazul celor din Statele Unite, Canada, Rusia, Brazilia si Marea Britanie.
Antreprenorii romani se arata increzatori in imbunatatirea acestor rezultate, iar estimarile privind exporturile indica o crestere de pana la 27% din cifra de afaceri in urmatorii cinci ani. Astfel, afacerile de familie din Romania vor inregistra cel mai ridicat ritm de crestere a exporturilor din lume (77%), inaintea celor din Grecia (70%), Turcia (64%) si Italia (67%).
In ceea ce priveste destinatia exporturilor, 70% dintre respondentii romani au indicat Europa. A doua cea mai importanta destinatie de export pentru antreprenorii romani o reprezinta Orientul Mijlociu si tarile din Golf (10%), in timp ce Africa si regiunea Asia-Pacific impart locul al treilea ca destinatie pentru numai 7% dintre respondenti.
Proprietarii si managerii de firme ar dori ca Guvernul sa ia masuri pentru usurarea poverii fiscale prin aplicarea de exceptii pentru taxarea profitului in cazul profiturilor reinvestite. De asemenea, acestia si-ar dori simplificarea, predictibilitatea si stabilitatea legislatiei si o reducere a birocratiei. O alta solicitare pentru guvern s-ar referi la oferirea de sustinere pentru accesarea de noi piete prin garantii de stat, dar si sustinere pentru dezvoltarea afacerii, networking si activitati de marketing. Reprezentantii afacerilor de familie si-ar dori imprumuturi de stat sau credite fiscale pentru achizitionarea de noi tehnologii care le-ar permite sa isi creasca productivitatea si sa faca fata mai bine competitiei.
In plus, antreprenorii locali resimt inadecvarea sistemului educational romanesc la piata muncii si se arata nemultumiti de calitatea scazuta a pregatirii noilor absolventi. 58% dintre proprietarii si managerii afacerilor de familie au declarat ca acestia nu au abilitatile potrivite pentru a aduce valoare adaugata angajatorilor.