Cele 7 abilitati principale ale directorilor operationali

Cele 7 abilitati principale ale directorilor operationali Data: 2 octombrie 2013   Ora: 15:48

Mai mult decat in cazul majoritatii celorlalte pozitii executive, rolul unui director operational (chief operating officer, COO) variaza foarte mult de la o companie la alta si de la o industrie la alta. Directorii operationali sunt implicati nu numai in conducerea operatiunilor companiei, de la asigurarea elementelor de baza si pana la procesele operationale complexe, ci si in crearea unui nou cadru operational pentru companie si in schimbarea aspectelor manageriale in cadrul proceselor de implementare.

Desi lista completa a abilitatilor pe care un COO trebuie sa le aiba este lunga, studiul EY Aiming for the top: a guide for aspiring COOs and their organizations” identifica sapte arii de competenta care sunt comune pentru majoritatea directorilor operationali. Acestea reprezinta elementele centrale pe care orice viitor candidat la pozitia de COO trebuie sa le demonstreze, fie prin dovezi concrete in CV, fie ca referintele specifice prin care isi sustine competenta. Fiecare dintre aceste elemente de competenta este descris aici, alaturi de perspectiva unor actuali COO cu privire la modul in care se pot dezvolta.

1.Transformarea: sa aiba abilitatea de a stapani managementul schimbarii

Unul dintre cele mai importante aspecte ale rolului unui COO este controlarea si directionarea procesului continuu de schimbare, fie ca e vorba de raspunsul dat la preocuparile generate de reducerea de costuri, la tendintele tehnologice, la efectele globalizarii, ale crizei financiare sau ale altor factori interni sau externi. Obiectivul este sa se concentreze in permanenta asupra dezvoltarii celor mai bune planuri strategice de raspuns la conditiile schimbatoare si asupra definirii si implementarii unui proces de management al schimbarii care sa cascadeze aceasta abordare in intreaga organizatie.

2.Strategia: sa se implice in discutii la nivel de conducere

Cea mai evidenta diferenta intre un manager de operatiuni si un COO este nevoia ca acesta din urma sa fie implicat la nivel strategic. O punere in tema a echipei sau a unui coleg in privinta progreselor inregistrate pe o anumita initiativa este cu totul diferita de capacitatea de a evidentia, de a evalua sau de a contesta optiunile strategice decise la nivelul conducerii. De fapt, un COO trebuie sa aiba capacitatea de a intelege in detaliu viziunea unui CEO si de a o transpune intr-o realitate operabila.

3.Conformitatea: sa stabileasca si impuna aplicarea unor controale operationale ferme

Gestionarea controalelor operationale se bazeaza pe expertiza si pe cunostintele acumulate. Viitorul COO trebuie sa inteleaga elementele ce definesc cadrul unui anumit sector si totodata, sa fie familiarizat cu cerintele de reglementare care-i sunt caracteristice. Intalnirea cu experti potriviti din domeniu si cu consultanti externi este un mod util de a identifica si invata tehnici specifice. Pe de alta parte, experienta acumulata lucrand intr-o companie de consultanta specializata in riscuri este, de asemenea, foarte utila pentru cei care activeaza in sectoare in care astfel de controale sunt de impact. La fel de importanta se dovedeste si o experienta nemijlocita cu procesele din cadrul organizatiei si cu sistemele ei IT, precum si cu persoanele cheie legate de acestea.

4.Structurarea: sa proiecteze si sa implementeze modelul operational al organizatiei

Pentru a putea folosi cele mai bune metodologii, sunt necesare cunostinte despre tehnici de generare de modele. Acest lucru permite potentialului COO sa cartografieze diferitele optiuni, sa evalueze impactul lor asupra organizatiei si sa sustina aplicarea lor cu exemple concrete. Este nevoie, de asemenea, de o dorinta de a destrama un status quo. Aceste competente pot fi dezvoltate, la nivel teoretic, in cadrul unor scoli de business relevante. Insa, cunostintele teoretice trebuie confirmate si prin experienta practica. Doar asa pot fi invatate punctele forte si cele slabe ale diferitelor abordari, precum si cat de utile sunt acestea in atingerea obiectivelor strategice ale companiei. O posibila scurtatura ar fi petrecerea unui anumit timp in cadrul unui start-up, unde oportunitatile de a exprimenta diverse abordari sunt mai mari.

5.Performanta: sa poata sa identifice elementele care duc la cresterea eficientei

Identificarea elementelor care duc la cresterea eficientei in orice moment este cheia supravietuirii intr-un mediu competitiv, volatil si nesigur. In prezent, acest demers face parte din misiunea unui COO, cu atat mai mult cu cat rolul sau ii impune sa aiba un cuvant de spus in atat de multe fatete ale afacerii, inclusiv la nivelul mai extins al lantului de aprovizionare.

6.Perspectiva: sa aiba cunostinte aprofundate despre industrie si despre piata

Comparativ cu multi dintre egalii sai in functie, un COO este nevoit sa aiba o cunoastere granulara a abordarii operationale a sectorului in care activeaza. Aceasta intelegere aprofundata atat a detaliilor oprationale cat si a realitatilor de business trebuie sa se bazeze pe o intelegere solida a tendintelor macro care au loc in industria data. De exemplu, sustenabilitatea este o tema vasta care remodeleaza din ce in ce mai multe sectoare. Aceasta determina companiile de utilitati sa se indrepte catre noi surse de energie si ii impinge pe producatori sa adopte noi tipuri de lanturi de valoare, cu doua sensuri, care nu doar furnizeaza bunuri catre consumatori dar le si reutilizeaza la finalul ciclului lor de viata. Sub acest aspect, un COO este cel din prima linie in a intelege ce impact pentru business vor genera aceste schimbari si ce tip de adaptare va trebui luat in calcul.

7.Globalizarea: sa identifice o abordare de management multicultural

Pentru a functiona la cele mai inalte niveluri de business, e nevoie ca un COO sa vina cu o viziune clara despre cum trebuie sa conduci un business intr-o piata globalizata. Fie ca e vorba de vanzarile care se deruleaza pe mai multe piete, de dezvoltarea de lanturi de aprovizionare sau de operatiuni la nivel global sau de angajarea unei forte de munca de mare mobilitate la nivel international, abordarea din perspectiva globala este obligatorie. E important sa se inteleaga dinamica altor culturi - de la cum se comporta consumatorii si angajatii, si pana la diversele nuante de reglementare locale.

„Un manager de operatiuni poate sa demonstreze cele sapte aptitudini de baza. Totusi, doar demonstrarea acestor capabilitati, de cele mai multe ori, nu este indeajuns pentru a avea un bilet de acces la nivelul de top management. In urma derularii interviurilor realizate pentru acest raport, a rezultat si un set de caracteristici mai putin tangibile pe care acestia trebuie sa le aiba. Printre acestea se afla: experienta internationala, abilitatile de conducere, flexibilitatea, curajul, si, nu in ultimul rand, stapanirea comunicarii prin intermediul retelelor sociale. Acestea reprezinta acei factori "X" in masura sa ajute managerii de operatiuni din prezent sa se diferentieze de colegii lor, ca autentici candidati pentru pozitiile de COO de maine”, spune Elena Badea, Director de Marketing, EY Romania (foto).

 
 
Abonare newsletter
0 comentarii
- Adauga


   

Comentarii


0
 

  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »


 

aiba, sunt, cadrulbusiness, nivel, experientaoperatiuni, operationale, managementelementele, atat, intr-onivelul, organizatiei, strategicecompetenta, operational, perspectiva