Reteta succesului: timp, munca si profesionalism

Laszlo Szabo, Director executiv DataS Ltd

Reteta succesului: timp, munca si profesionalism Data: 24 octombrie 2011   Ora: 14:14

Programator de profesie, Laszlo Szabo a pus bazele propriului business in IT, urmand ca dupa 16 ani de activitate sa se reprofileze in domeniul energiei solare.

Ne puteti oferi cateva detalii despre afacerea pe care o conduceti? In ce an ati inceput activitatea si carui public va adresati?

DataS s-a nascut in anul 1992 si pana in anul 2008 si-a desfasurat activitatea doar in domeniul IT, atat solutii hardware, cat si dezvoltare de softuri dedicate managementului productiei din industria textila. Softurile dezvoltate de noi - inclusiv azi - ruleaza in peste 130 de firme de confectii din tara, Bulgaria, Germania, Macedonia, Polonia, Turcia, Ucraina si Ungaria. In anul 2008 am deschis o noua linie de business, cea dedicata solutiilor pentru utilizarea energiei solare, termo si fotovoltaic.

Care a fost motivul care v-a determinat sa incepeti aceasta afacere? Ce v-a atras la industria respectiva si cum v-a venit ideea de a infiinta aceasta afacere?

Criza din industria textila se simtea chiar inainte de anul 2008 si am simtit-o si noi pe pielea (balanta contabila) noastra. Am cautat un domeniu nou si provocator, pe de-o parte pentru a ne creste veniturile, iar pe de alta parte pentru a ne pune in miscare ideile si energiile disponibile. Studierea posibilitatilor coroborat cu know-how-ul tehnic pe care-l detineam noi la momentul respectiv ne-au indicat domeniul energiei solare.

Care au fost modalitatile de finantare ale startup-ului? Ati putea sa ne spuneti care a fost investitia initiala si sursele acesteia?

Businessul cu instalatiile solare a pornit cu o investitie de 100,000 USD care s-a format din vanzarea cladirii sediului firmei si in plus un credit bancar. Ne-am asumat un risc semnificativ in acel moment.

Care au fost principalele obstacole si provocari cu care v-ati confruntat la infiintare? Cum ati reusit sa le depasiti?

Piata instalatiilor solare aproape ca a fost inexistenta in anul 2008. Evident erau firme care activau in acest domeniu si acele firme erau cunoscute pentru cei interesati (in numar mic). Din primul moment am decis ca vom construi brandul nostru propriu: SUNERGIZER. Majoritatea echipamentelor pe care le comercializam sunt produse pentru noi, sub brandul nostru si conform cerintelor / indicatiilor noastre. Un alt pas au fost campaniile agresive de marketing (agresive = agresive pentru bugetul nostru ) pentru a introduce brandul pe piata.

Ce aduce nou compania dumneavoastra? Prin ce se diferentiaza serviciile oferite fata de concurenta?

In primul rand producem, vindem, construim si aparam brandul propriu SUNERGIZER. L-am pozitionat calitativ si ca pret pentru segmentul putin peste mijlociu. Consideram ca oferim cel mai bun raport calitate/pret atat in echipamente cat si in servicii. Nu suntem si nici nu dorim sa fim cei mai ieftini de pe piata, altfel nu am putea sa ne mentinem calitatea. Echipele de instalatori sunt echipe experimentate, avand in spate sute si sute de instalari de-a lungul anilor. Pentru solutii in domeniul fotovoltaic ne-am asociat cu furnizori de solutii externi, din Europa. In cazul parcurilor fotovoltaice este nevoie de incredere si experienta, ei au aceasta experienta avand la activ sute de megawati instalati.

Cum ati caracteriza clientii care apeleaza la serviciile companiei dumneavoastra?

Clientii nostri sunt persoane informate, atat persoanele fizice cat si persoanele juridice. Sunt persoane care cauta solutii, ci nu ceea ce este cel mai ieftin. Sunt persoane care stiu ce vor si au idei despre ce si cu cat se poate.

Care sunt factorii determinanti care au contribuit la succesul companiei dumneavoastra?

Atat in domeniul dezvoltarii softurilor, cat si in domeniul utilizarii energiei solare am reusit sa gasim la momentul corespunzator nisa de piata, am alocat uriase resurse de timp (=munca) si am fost seriosi, asa cum zice germanul 'ein mann, ein wort'.

Privind in urma, exista vreo situatie in care acum ati fi procedat altfel?

Suntem oameni si facem greseli. Totusi, istoria se scrie retroactiv iar viitorul se planifica. Noi suntem activi 'in viitor' si respectam trecutul.

Aveti mentori? Ce impact au avut asupra carierei si afacerii dumneavoastra sfaturile acestora?

Bunica mea, un om extrem de simplu, m-a invatat in copilarie: 'omul sfinteste locul'. Mult mai tarziu am avut sansa sa ma intalnesc cu un cibernetician german care activeaza in domeniul productiei de confectii textile. Avem si azi o colaborare excelenta. Am invatat extrem de mult de la domnia sa pe parcursul a aproape 20 de ani: gandire, abordare, procedura, precizie.

Care este cel mai important lucru pe care l-ati invatat in urma experientei acumulate?

Se nasc prea putini inventatori si eu nu ma numar printre ei. Deci in cazul oricarei noi provocari trebuie sa aloc timp pentru a gasi solutia care deja exista undeva.

Din pozitia de fondator, ati putea sa ne spuneti care sunt avantajele, dar si dezavantajele detinerii unei functii atat de importante?

Functia de fondator este o functie usoara daca am idei si fonduri. Jobul de administrator imi permite sa actionez pe baza deciziilor mele si totodata este un mare consumator de timp si energie.

Care sunt obiectivele si planurile dumneavoastra de viitor pe plan profesional?

SUNERGIZER a avut pe anul 2010 o cota de piata de 1,4% conform studiului de piata realizat de IBC Focus, iar in acest an dorim sa crestem cel putin la 1,7%. In alta ordine de idei: ne implicam in dezvoltarea parcurilor fotovoltaice si oferim tehnologie pentru producerea panourilor fotovoltaice amorf thin-film.

In urma experientei acumulate, ce sfaturi le-ati oferi tinerilor antreprenori?

Consider ca trebuie sa mai treaca cativa ani buni sa-mi pot permite sa ofer sfaturi. Azi, cel mult, pot sa exprim cum as proceda eu daca as fi la inceput de drum: timp, munca si profesionalism, caci rezultatele (succes, bani etc) sunt intotdeauna la celalalt capat al podului.

Daca este posibil, am dori sa aflam cate ceva despre dumneavoastra. Ce studii ati urmat, hobby-uri, experienta de munca, functii.

Sunt din promotia anului 1987 a facultatii de matematica de la universitatea A.I.Cuza – Iasi. Pe parcursul anilor am urmat cursuri CODECS si am participat la cursul de Dynamic Business Management organizat de VNO-NCW Olanda. Cativa ani am fost programator, dupa care am pornit propriul business. Imi plac cainii, schiul si calatoriile. Sunt un fan al Greciei turistice.

 
 
Abonare newsletter
0 comentarii
- Adauga


   

Comentarii


0
 

  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »


 

sunt, domeniul, caresolare, anul, piatadumneavoastra, atat, brandulsolutii, energiei, timp