Povestea unui brand romanesc: Magiun de Topoloveni
Bibiana Stanciulov, Director General SC Sonimpex Serv COMData: 19 martie 2012 Ora: 15:56
In spatele brandului romanesc ‘Magiun de Topoloveni’, recunoscut la nivel international, sta Bibiana Stanciulov, un model exemplar pentru antreprenoriatul feminin. Prin efort si multa munca, Bibiana a transformat o fabrica dezafectata de conserve, intr-una moderna, care produce magiun de prune 100% natural, dupa o reteta traditionala, veche de un secol.
Ce v-a atras la industria alimentara si cum v-a venit ideea de a infiinta afacerea de la Topoloveni?
Totul a pornit de la o gluma; un director al acestei fabrici din perioada anilor 2000 nu a reusit sa isi respecte un contract; nerespectarea acelui contract m-a determinat sa ii demonstrez ca din conserve se pot face alimente adevarate, in respectul consumatorului. Pornirea sectiei care facea parte din ‘fabrica de conserve de la Topoloveni’ cu ‘ magiunul de prune’ a fost declicul care a conectat neuronii care mi-au amintit de aromele –naturale, nu cu conservanti- si parfumul copilariei, copilarie care, pentru oricare dintre noi , este fericita deoarece copilul reprezinta UNIVERSUL familiei.
Care au fost principalele obstacole si provocari cu care v-ati confruntat la startup? Dar pe parcurs?
Evident banii, bani pe care i-am obtinut ca finantare de la Banca Comerciala Romana. Foarte dificil mi s-a parut faptul ca sociologul Bibiana nu intelegea mai nimic din ‘ masinariile ‘care faceau magiunul atat de apropiat mie, ca ADEVAR al existentei unei perioade intr-adevar fericite din viata mea, o perioada in care familia era completa, fara nenorocirile care au urmat . Cea mai mare provocare a a fost sa ii conving pe romanii mei ca ‘magiunul de prune ‘ este parte din cultura noastra gastronomica, este un aliment functional cu valente functional –nutritive deosebite; ca strabunii nostri aveau o grija deosebita pentru modul in care se hraneau; ca acest mod de concentrare a fructelor , initial in oale de pamant puse in cuptoare de lut , concentrare care a fost transferata la nivel industrial de catre Maximilian Popovici ,in secolul trecut-1914, conform documentelor gasite in arhive-este unic in Europa.
A fost foarte dificil sa repun, din punct de vedere valoric, magiunul de prune in ambalaje mici, pentru consumul individual. Cea mai mare motivatie a fost faptul ca, pana in anii 2008, tot magiunul il exportam in Austria si Germania- cate 200 tone/an- si firesc, intrebarea ‘de ce il cumpara, imediat dupa ce il fabricam?!’.
Persistenta in ‘creier’ a ceva bun , a fost demonstrata de analizele facute la Institutul de Cercetari Alimentare, sub coodonarea Domnului Profesor Doctor Gheorghe Mencinicopschi, Directorul ICA.
Nu a fost usor sa intocmim documentatia pentru a obtine Indicatia Geografica Protejata- intre alte 613 produse europene- dar obtinerea acestei protectii este dovada evidenta a calitatii inalte a produsului nostru , a inteligentei si inventivitatii romanilor fata de alimente si hrana .
O mare provocare a fost realizarea ‘liniei Topoloveana’, linia de dulceturi fara zahar adaugat, fara conservanti , 100% naturala, ideala pentru consumul tuturor categoriilor de varsta prin aportul nutritional pe care il au; in aceeasi linie am inclus si ‘zacusca’, zacusca pe care o producem ‘ca acasa’.
Este cel putin jenant si umilitor pentru toti cei care incearca sa isi faca marketing al produselor lor, prin asocierea cuvantului ‘magiun’ de conserve care, prin reteta afisata pe eticheta lor, nu au nimic in comun cu aceasta delicatesa romaneasca.
Este foarte greu sa produci in Romania la standarde europene, cu materie prima romaneasca, in lipsa subventiilor existente in UE pentru acelasi tip de materie.
Este foarte greu sa rezisti cu dobanzi nesubventionate din partea bancilor, cu dobanzi foarte mari, raportate prin comparatie la UE.
Legislatia romaneasca nu se supune legislatiei UE referitor la modul de etichetare , de producere a conservelor, ceea ce face posibil ca in Romania sa se aduca multe produse absolut nocive sanatatii, produse care profita de nivelul scazut al veniturilor noastre.
Este forte greu de suportat nivelul taxelor de la unele hipermarketuri.
Cum ati reusit sa depasiti momentele dificile?
Intotdeauna a existat ‘ceva’ sau ‘cineva’ care a fost alaturi de noi sau impreuna cu noi.
Cel mai reconfortant a fost aprecierea fiecarui consumator cu care ne-am intalnit in ultimii 4 ani in targurile de profil interne si internationale; laudele pe care le-am primit ne-au convins –in plus- ca tot ce producem este foarte bun si gustos.
Recompensa morala ne-a mentinut creierul sa nu explodeze in foarte multele momente tensionate.
Foarte importanat a fost mandria ca am reusit sa ‘asezam’ Romania pentru prima data in istoria noastra, pe lista tarilor membre UE cu un produs care are o calitate atat de mare incat a primit recunoastere si protectie europeana; mandria ca am realizat un produs care are, cel putin, aceeasi varsta cu Majestatea Sa Regele Mihai I; mandria ca pe site-ul Institutului de Gust si Calitate de la Bruxelles, se gaseste magiunul nostru de prune din anul 2010.
Care sunt factorii determinanti care au contribuit la succesul si notorietatea companiei dumneavoasta?
Notorietatea este in legatura directa cu valoarea nutritionala a tuturor produselor noastre. A fost foarte important mesajul pe care l-am construit si transmis, mesaj care a avut la baza calitatea unui produs - magiunul nostru - si faptul ca a manca sanatos nu este ieftin , dar este mult mai ieftin decat a apela la servicii medicale sau farmaceutice.
In acest moment ‘succesul’ nu se cuantifica in valori materiale sau bani.
Succesul il reprezinta aprecierea pe care o avem de la fiecare consumator.
Privind in urma, exista vreo situatie in care acum ati fi procedat altfel?
Da. Nu as mai accesa fonduri europene fara a avea o oferta ferma de cofinantare.
Care este cel mai important lucru pe care l-ati invatat in urma experientei acumulate?
Cand iti doresti ceva poti sa obtii daca esti sigur ca acel ceva merita.
Care sunt obiectivele si planurile dumneavoastra de viitor pe plan profesional?
Prezenta ‘magiunului’ si a’dulceturilor’ noastre pe cat mai multe rafturi in U.E.
O vacanta de cel putin 5 zile.
In urma experientei acumulate, ce sfaturi le-ati oferi tinerilor antreprenori?
In orice afacere s-ar implica, sa respecte principiul lui Anghel Saligny – credinta ca afacerea sa va aduce un plus de confort, material sau spiritual, celui caruia i se adreseaza.
Comentarii
lsquo, rsquo, magiunul, prune, care, este, conserve, produs, romania, reusit, succesul, magiun, urma, produse, nostru, mandria, greu, noastre,
- Startup
- Marketing
- Juridic
- Financiar
- Idei de afaceri
- Ghiduri
- Afaceri de Succes
- Evenimente Business