POR Axa 5 DMI 5.3 Informatii Generale

Data: 14 aprilie 2011   Ora: 11:00

Strategia Nationala  de Dezvoltare Regionala, elaborata pe baza Planurilor  de Dezvoltare Regionala si Cadrul National Strategic de Referinta 2007-2013 au identificat dezvoltarea turismului ca o prioritate de dezvoltare regionala, dat fiind potentialul turistic existent in toate regiunile. Acest potential justifica sprijinul financiar acordat reabilitarii infrastructurii zonelor turistice si valorificarii patrimoniului natural, istoric si cultural,  pentru  includerea acestora in circuitul turistic si promovarea lor in scopul   atragerii  turistilor.

Dezvoltarea  turismului  este in deplina concordanta cu Orientarile Strategice Comunitare, intrucat implementarea acestei axe prioritare contribuie la imbunatatirea gradului de atractivitate a  regiunilor si la crearea  de noi locuri de munca.

Investitiile in turism si cultura vor permite regiunilor de dezvoltare sa foloseasca avantajele oferite de potentialul lor turistic si patrimoniul cultural in identificarea si consolidarea identitatii proprii, pentru a-si imbunatati avantajele competitive in sectoare cu valoare adaugata mare si continut calitativ si cognitiv ridicat, atat pe piete traditionale cat si pe piete noi, in formare.

Turismul creeaza oportunitati de crestere economica regionala si locala si contribuie la crearea de noi locuri de munca prin  valorificarea patrimoniului cultural si natural, specific fiecareia din cele opt regiuni de dezvoltare, inclusiv din  zonele marginale, dezavantajate din punct de vedere economic si social. De asemenea, o parte importanta din noile locuri de munca create constituie o oportunitate regionala pentru ocuparea fortei de munca feminine.

Valorificarea  atractiilor turistice din diferitele zone ale tarii  poate contribui la cresterea  economica a unor centre urbane in declin, prin favorizarea aparitiei si dezvoltarii firmelor locale,  transformand areale cu competitivitate economica scazuta in zone atractive pentru investitori.

Activitatea turistica creeaza cerere pentru o gama larga de bunuri si servicii, achizitionate ulterior de turisti si companii de turism, inclusiv bunuri si servicii produse de alte sectoare economice  (comert, constructii, transporturi, industria alimentara, confectii si incaltaminte, industria mica si de artizanat).

Dezvoltarea turismului  va tine cont de principiile dezvoltarii durabile, in sensul conservarii  si protejarii patrimoniului natural si cultural, dar si al reducerii presiunii antropice asupra mediului, inerenta in conditiile practicarii turismului pe scara larga.

Cresterea numarului de turisti, asteptata in conditiile dezvoltarii turismului, va suprasolicita mediul inconjurator, afectand echilibrul ecosistemului. Presiunea asupra mediului va fi tinuta sub control in regiunile cu un patrimoniu natural deosebit, pentru a permite valorificarea acestuia intr-o maniera durabila si printr-o repartizare spatiala uniforma a activitatilor turistice.

In toate regiunile de dezvoltare, valorificarea atractiilor turistice este in mare parte limitata de calitatea infrastructurii zonelor turistice, a serviciilor, in general, si a serviciilor de cazare si agrement , in special , toate acestea constituind obstacole major in dezvoltarea turismului.

Este de asteptat ca implementarea acestei axe prioritare a POR, prin imbunatatirea infrastructurii zonelor turistice, a serviciilor de cazare si agrement si printr-o promovare sustinuta a imaginii Romaniei pe plan intern si international sa determine cresterea calitativa, la standarde europene, a ansamblului conditiilor de practicare a turismului, cu impact direct asupra  cresterii cererii de turism pentru Romania, ca destinatie turistica europeana.

Principalele domenii de interventie sunt:

1. Restaurarea si valorificarea durabila a patrimoniului cultural, precum si crearea / modernizarea infrastructurilor conexe

2. Crearea,  dezvoltarea,  modernizarea infrastructurii  de turism in vederea valorificarii  resurselor naturale si cresterii calitatii serviciilor turistice

3. Promovarea potentialului turistic si crearea infrastructurii necesare in scopul cresterii atractivitatii Romaniei ca destinatie turistica. 

Aceste domenii de interventie au ca scop sprijinirea valorificarii  unor importante categorii de resurse turistice culturale si naturale prin promovarea turismului romanesc.

Romania are de promovat un potential turistic de o mare diversitate, armonios si simetric repartizat in teritoriu, care ofera posibilitatea practicarii intregii game de forme de turism si pe toata durata anului. Privatizarea sectorului turistic a contribuit la realizarea de investitii pentru modernizarea infrastructurii turistice si in consecinta a cresterii calitatii si diversitatii serviciilor turistice oferite. Apar si se dezvolta noi produse turistice si noi forme de turism, cum sunt turismul rural, agro turismul si turismul de aventura, componente „wellness” a turismului balneo-climateric, precum si alte tipuri de turism de nisa. De asemenea se dezvolta si turismul de afaceri in contextul dezvoltarii activitatilor legate de organizarea de congrese, simpozioane si expozitii, actiuni si intalniri cu caracter diplomatic determinate de aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si NATO, manifestari cultural – stiintifice si de afaceri, interne si internationale.

Pe de alta parte, cunoasterea produselor romanesti prin turism reprezinta un factor principal de promovare internationala a economiei Romaniei si de dezvoltare a pietei interne a acesteia.

Acest domeniu de interventie vizeaza activitati menite sa faca Romania o destinatie atractiva pentru turism si afaceri, impreuna cu dezvoltarea durabila a produselor turistice si cresterea utilizarii internetului in serviciile de rezervare si promovare turistica (E-turism).

Obiectivele acestui domeniu major de interventie sunt:

- Promovarea potentialului turistic romanesc prin imbunatatirea imaginii de tara, cu scopul de a promova Romania in strainatate si de a creste atractivitatea sa pentru turism si afaceri;

- Crearea Centrelor Nationale de Informare si Promovare Turistica (CNIPT) in scopul cresterii numarului turistilor;

- Instituirea unui sistem integrat si informatizat a ofertei turistice romanesti .

Atingerea obiectivelor se va realiza prin trei operatiuni:

a) Crearea unei imagini pozitive a Romaniei ca destinatie turistica prin definirea si promovarea brandului turistic national;

b) Dezvoltarea si consolidarea turismului intern prin sprijinirea promovarii  produselor turistice si a activitatilor de marketing specifice;

c) Crearea Centrelor Nationale de Informare si Promovare Turistica (CNIPT) si dotarea acestora.

Prezentul Ghid este valabil numai pentru operatiunea Dezvoltarea si consolidarea turismului intern prin sprijinirea promovarii produselor specifice  si a activitatilor de marketing specifice din cadrul domeniului major de interventie 5.3. Promovarea potentialului turistic si crearea infrastructurii necesare, in scopul cresterii atractivitatii Romaniei ca destinatie turistica.

La elaborarea cererii de finantare, solicitantii vor avea in vedere stabilirea unor indicatori ai proiectului, de tipul:

- Baze de date cu informatii turistice create (nr.);

- Pliante, brosuri, materiale promotionale distribuite (nr.);

- Materiale audio-video produse si difuzate (nr.)

- Locuri de munca nou create, pe medii (urban/rural), pe sexe si durata de angajare –temporare/ permanente - (nr-echiv. norma intreaga);

- Locuri de munca mentinute, pe medii (urban/rural), pe sexe si durata de angajare –temporare/ permanente - (nr-echiv. norma intreaga);

- Cresterea circulatiei turistice (%).

   
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



    Stiri ultima ora