- » Info Financiar
- » Domeniul major de interventie 5.3
- » Decembrie
- » POR Axa 5 DMI 5.3 Glosar
POR Axa 5 DMI 5.3 Glosar
Data: 14 aprilie 2011 Ora: 11:12
Ajutor de stat |
Orice ajutor acordat de stat sau din resurse ale statului in orice forma care distorsioneaza sau ameninta sa distorsioneze concurenta prin favorizarea unor intreprinderi sau productia anumitor bunuri, in masura in care afecteaza comertul intre statele membre. |
Asociatie de dezvoltare intercomunitara |
Structurile de cooperare cu personalitate juridica, de drept privat, infiintate de unitatile administrativ-teritoriale pentru realizarea in comun a unor proiecte de dezvoltare de interes zonal sau regional ori pentru furnizarea in comun a unor servicii publice; |
Autoritatea de management pentru Programul Operational Regional |
Ministerului Dezvoltarii Regionale si Locuintei are responsabilitatea managementului, gestionarii si implementarii asistentei financiare din instrumente structurale ale Uniunii Europene pentru Programul Operational Regional in cadrul perioadei de programare 2007 – 2013, in conformitate cu prevederile Hotararii de Guvern nr. 457 din 2008 privind cadrul institutional de coordonare si de gestionare a instrumentelor structurale si ale Hotararii de Guvern nr. 33 din 2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Locuintei. |
Autoritatea de Audit |
Autoritatea publica, la nivel national, responsabila cu verificarea operatiunilor de management si a sistemului de control pentru fiecare program operational, independenta functional de Autoritatea de Management si de Autoritatea de Certificare. In Romania, pentru toate programele operationale, Autoritatea de Audit functioneaza pe langa Curtea de Conturi. |
Autoritatea de Certificare si Plata |
Structura organizatorica din cadrul Ministerului Finantelor Publice, responsabila de certificarea sumelor cuprinse in declaratiile de cheltuieli transmise la Comisia Europeana, primirea de la Comisia Europeana a fondurilor transferate Romaniei din instrumente structurale si transferul catre beneficiari/unitati de plata de pe langa autoritatile de management a fondurilor primite din instrumente structurale, precum si a celor alocate de la bugetul de stat, in cazul programelor operationale care utilizeaza mecanismul platii directe (Ordonanta de urgenta nr. 64 din 2009, art.2 alin (3) lit. b)). |
Autoritate a administratiei publice locale |
Consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, ca autoritati deliberative, primarii ca autoritati executive (Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, republicata) . Pentru obtinerea finantarii trebuie avute in vedere toate conditiile mentionate in ghid si respectarea prevederilor legale in vigoare. |
Avans |
Sume transferate de catre Beneficiar unui contractor, in baza documentelor justificative, conform legii, in cadrul unui proiect finantat din instrumente structurale |
Axa prioritara |
Una dintre prioritatile strategice dintr-un program operational; cuprinde un grup de operatiuni legate intre ele si avand obiective specifice masurabile. (Regulamentul Consiliului nr. 1083 din 2006) |
Beneficiar |
Autoritati ale administratiei publice locale, organizatii non-guvernamentale responsabile pentru initierea ori initierea si implementarea proiectelor aprobate spre finantare in cadrul Programul Operational Regional. |
Cadrul strategic national de referinta 2007-2013 |
Documentul de referinta pentru programarea instrumentelor structurale, asigurand conformitatea interventiilor acestor fonduri cu orientarile strategice comunitare privind coeziunea si prioritatile nationale de dezvoltare, precum si legatura dintre prioritatile la nivel comunitar si Programul national de reforma (Hotararea de Guvern nr. 457 /2008 privind cadrul institutional de coordonare si de gestionare a instrumentelor structurale) |
Cerere de finantare |
Formularul completat de catre solicitant, in vederea obtinerii finantarii prin Programul Operational Regional. |
Cerere deschisa de proiecte |
Invitatie publica adresata de catre Autoritatea de management / Organismul intermediar unei categorii clar identificate de solicitanti, in vederea depunerii cererilor de finantare pentru proiecte, in cadrul unui domeniu de interventie al axelor prioritare din Programul Operational Regional 2007-2013. |
Cheltuieli eligibile |
Cheltuieli realizate de catre un Beneficiar, aferente proiectelor finantate in cadrul programelor operationale, care pot fi finantate atat din instrumente structurale, cat si din bugetul de stat si/sau contributia proprie a Beneficiarului |
Cheltuieli neeligibile |
Cheltuieli inerente realizarii proiectelor finantate din instrumentele structurale in cadrul programelor operationale, care nu pot fi finantate din instrumentele structurale, conform reglementarilor comunitare si nationale |
Cheltuieli conexe |
Cheltuieli care intervin in derularea proiectelor finantate din instrumentele structurale in cadrul programelor operationale, cheltuieli fara de care proiectul nu poate fi implementat si care nu pot fi finantate din instrumente structurale si care nu au fost identificate initial la depunerea cererii de finantare. |
Comitet de Monitorizare POR |
Structura nationala de tip partenerial, fara personalitate juridica, cu rol decizional si strategic in procesul de implementare a Programului Operational Regional 2007-2013. CM POR are rolul de a asigura eficacitatea si calitatea implementarii programului. Procesele verbale ale sedintelor CMPOR pot fi consultate pe website-ul POR, http://www.inforegio.ro |
Conflict de interese |
Conform Ghidului Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD), conflictul de interese implica un conflict intre datoria fata de organizatia in care isi desfasoara activitatea si interesele personale ale unui angajat, in care angajatul are interese in calitatea sa de persoana privata, care ar putea influenta in mod necorespunzator indeplinirea obligatiilor si responsabilitatilor de serviciu (Ghidul OECD pentru rezolvarea conflictului de interese in administratia publica, iunie 2003). |
Contract |
Actul juridic cu titlu oneros, incheiat intre Beneficiar si contractor, in vederea executiei unei lucrari, furnizarii unor produse sau prestarii unor servicii. |
Contract de finantare |
Actul juridic cu titlu oneros, incheiat intre Organismul Intermediar si Beneficiar, prin care se aproba spre finantare un proiect, in cadrul Programului Operational Regional 2007-2013. |
Contractor |
Persoana fizica sau juridica, de drept public sau privat, cu care Beneficiarul a incheiat contractul de executie a unei lucrari, de furnizare a unor produse sau de prestare a unor servicii |
Domeniul major de interventie |
Reprezinta sfera de activitate dintr-o axa prioritara, in cadrul caruia se pot finanta diferite operatiuni cu obiective similare. |
Durata de implementare a proiectului |
Perioada cuprinsa intre data semnarii contractului de finantare si data finalizarii ultimei activitati prevazute in cadrul proiectului, data care nu poate depasi 31.07.2015. |
Finantare publica |
Finantare din fonduri publice. Conform Legii nr. 500 din 2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, fondurile publice reprezinta sumele alocate de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul trezoreriei statului, bugetele institutiilor publice autonome, bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, dupa caz, bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii, bugetul fondurilor provenite din credite externe contractate sau garantate de stat si ale caror rambursare, dobanzi si alte costuri se asigura din fonduri publice; bugetul fondurilor externe nerambursabile. Conform Legii 273 din 2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, fonduri publice locale reprezinta sumele alocate de la bugetele locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, judetelor si municipiului Bucuresti, bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetele locale, dupa caz, bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii, bugetul imprumuturilor externe si interne, pentru care rambursarea, plata dobanzilor, comisioanelor, spezelor si a altor costuri se asigura din bugetele locale (si care provin din: imprumuturi externe contractate de stat si subimprumutate autoritatilor administratiei publice locale si/sau agentilor economici si serviciilor publice din subordinea acestora), imprumuturi contractate de autoritatile administratiei publice locale si garantate de stat, imprumuturi externe si/sau interne contractate sau garantate de autoritatile administratiei publice locale, bugetul fondurilor externe nerambursabile. |
Master Planul pentru Dezvoltarea Turismului National al Romaniei
|
Reprezinta politica de optimizare a contributiei sectorului turistic la economia nationala. Master Planul pentru Dezvoltarea Turismului National 2007-2026 stabileste potentialul de dezvoltare a turismului din Romania pentru urmatorii 20 de ani si evidentiaza aspectele majore care trebuie tratate pentru a facilita cresterea industriei turistice in scopul valorificarii potentialului pietei. |
Neregula |
Conform Regulamentului Consiliului (CE) nr.1083/2006, se intelege orice incalcare a unei dispozitii a dreptului comunitar care rezulta dintr-un act sau dintr-o omisiune a unui operator economic, care are sau ar putea avea ca efect un prejudiciu la adresa bugetului general al Uniunii Europene, prin imputarea unei cheltuieli necorespunzatoare bugetului general. Conform prevederilor OG nr. 79/2003 (cu modificarile si completarile ulterioare), prin neregula se intelege orice abaterea de la legalitate, regularitate si conformitate in raport cu prevederile memorandumurilor de finantare, memornadumurilor de intelegere, acordurilor de finantare privind fondurile comunitare si cofinantarile aferente, precum si cu prevederile contractelor incheiate in baza acestor memorandumuri/acorduri, care printr-o cheltuiala neeligibila prejudiciaza bugetul general al Comunitatilor Europene sau bugetele administrate de acestea ori in numele lor si/sau bugetele din care provine cofinantarea aferenta |
Organizatie non guvernamentala |
Persoana juridica de drept privat fara scop patrimonial (OG 26/2000 privind asociatiile si fundatiile, cu modificarile si completarile ulterioare) (ONG - uri care desfasoara, conform statutului, activitati in domeniul turismului) |
Organism intermediar pentru Programul Operational Regional |
Reprezinta institutia desemnata de Autoritatea de Management care, prin delegare de atributii de la aceasta, implementeaza axele prioritare / domeniile de interventie din Programul Operational Regional 2007-2013. In conformitate cu prevederile Hotararii de Guvern nr. 457 din 2008, cu modificarile si completarile ulterioare pentru domeniul major de interventie – Promovarea potentialului turistic si crearea infrastructurii necesare, in scopul cresterii atractivitatii Romaniei ca destinatie turistica, Organism intermediar este Ministerul Turismului prin Directia Gestionare Fonduri Comunitare pentu Turism . |
Pre-finantare |
Sumele transferate din instrumente structurale catre beneficiari, altii decat cei prevazuti la art. 5 alin. (1) - (3) din OUG nr. 64/2009, prin plata directa ori prin plata indirecta, in stadiul initial pentru sustinerea inceperii derularii proiectelor si/sau pe parcursul implementarii acestora, in conditiile prevazute in contractul/decizia/ordinul de finantare incheiat intre un beneficiar si Autoritatea de management /organismul intermediar responsabila/responsabil, in vederea asigurarii derularii corespunzatoare a proiectelor finantate in cadrul programelor operationale(Ordonanta de urgenta nr. 64 din 2009, art.2 alin (3) lit. d), cu modificarile si completarile ulterioare). |
Produsul turistic specific |
In sensul prezentului ghid, produsul turistic specific nu trebuie privit in acceptiunea clasica a temenului. In cadrul domeniului major de interventie 5.3, Operatiunea - Dezvoltarea si consolidarea turismului intern prin sprijinirea promovarii produselor specifice si a activitatilor de marketing specifice, vor putea fi finantate numai proiecte care vizeaza promovarea de resurse turistice, componente ale mediului natural si antropic, care, prin calitatile si specificul lor, sunt recunoscute si valorificate prin turism. Resursele turistice pot fi: - naturale: elemente geomorfologice, de clima, de flora si de fauna, peisaje, zacaminte de substante minerale si alti factori; - antropice: monumente arheologice, situri arheologice, monumente, ansambluri si rezervatii de arhitectura, monumente si ansambluri memoriale, monumente tehnice si de arta, muzee, elemente de folclor si arta populara. Produsul turistic propus a fi promovat trebuie sa vizeze o atractie bine localizata/conturata in spatiu, cu impact asupra unei arii mai largi decat zona specifica resursei turistice. |
Program operational |
Document strategic de programare elaborat de Statul Membru si aprobat de Comisia Europeana, prin care este stabilita o strategie de dezvoltare sectoriala sau regionala printr-un set de prioritati coerente |
Programul Operational Regional |
Program care implementeaza elemente importante ale Strategiei Nationale de Dezvoltare Regionala a Planului National de Dezvoltare, contribuind, alaturi de celelalte Programe Operationale, la realizarea obiectivului Strategiei Nationale de Dezvoltare Regionala a PND si Cadrului National Strategic de Referinta, anume diminuarea disparitatilor intre Regiunile de dezvoltare ale Romaniei. |
Reprezentant legal al solicitantului |
Persoana care are dreptul conform actelor de constituire sa reprezinte organizatia si sa semneze in numele acesteia. |
Schema de ajutor de stat |
Orice act in baza caruia, in conditiile indeplinirii anumitor criterii, pot fi acordate ajutoare individuale unor intreprinderi definite in cadrul actului, in mod general si abstract si, orice act in baza caruia un ajutor care nu este legat de un proiect specific poate fi acordat uneia sau mai multor intreprinderi pentru o perioada nedefinita si/ sau intr-o valoare nedefinita. |
Strategia Nationala de Dezvoltare Regionala din PND |
Cuprinde prioritatile de dezvoltare ale Romaniei la nivel national, regional si local si propune sustinerea acestora prin investitii publice concentrate, alocate pe baza de programe si proiecte. Strategia reflecta politica Romaniei de dezvoltare regionala, conform Legii dezvoltarii regionale (Legea nr. 315 din 2004) si procesul de descentralizare asa cum este detaliat in Legea Cadru privind Descentralizarea nr. 195 din 2006 precum si alte legi relevante. De asemenea, Strategia ia in considerare Orientarile Strategice de Coeziune ale UE pentru perioada 2007–2013 si Agenda Lisabona. |
Strategie de Dezvoltare Regionala 2007-2013 |
Document elaborat pentru fiecare regiune de dezvoltare, contine prioritati si masuri ce vor putea fi finantate din instrumente structurale prin Programul Operational Regional, Programe Operationale Sectoriale, Planul National Strategic pentru Dezvoltare Rurala, precum si din alte surse de finantare. |
Turismul |
Ramura a economiei nationale, cu functii complexe, ce reuneste un ansamblu de bunuri si servicii oferite spre consum persoanelor care calatoresc in afara mediului lor obisnuit pe o perioada mai mica de un an si al caror motiv principal este altul decat exercitarea unei activitati remunerate in interiorul locului vizitat; (OG 58/1998 privind organizarea si desfasurarea activitatii de turism in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare) |
Turism intern (domestic tourism) |
Rezidentii unei tari date care calatoresc numai in interiorul acestei tari; (cf Ordinului Institutului National de Statistica 583/03.02.2005 privind metodologia cercetarii statistice referitoare la Actiunile turistice organizate de agentiile de turism) |
Unitate de plata pentru POR |
Structura din cadrul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Locuintei, avand responsabilitatea transferarii sumelor de pre-finantare, co-finantare alocate de la bugetul de stat, precum si a sumelor din asistenta financiara nerambursabila catre beneficiari |