- » Info Financiar
- » Axa Prioritara 5
- » Domeniul major de interventie 5.2
- » POR Axa 5 DMI 5.2 Eligibilitatea proiectelor
POR Axa 5 DMI 5.2 Eligibilitatea proiectelor
Data: 13 aprilie 2011 Ora: 10:05Proiectul reprezinta o serie de activitati si o investitie de resurse pe o perioada determinata menite sa raspunda unei nevoi reale si sa conduca la realizarea unui obiectiv/ set de obiective precise.
Proiectul propus in Cererea de finantare poate fi considerat eligibil in cadrul POR, adica poate fi co-finantat din fonduri structurale (FEDR) si/sau de la bugetul de stat, daca indeplineste urmatoarele criterii:
1) Proiectul se incadreaza in categoriile de operatiuni ale Axei prioritare 5, Domeniul major de interventie 5.2, respectiv:
- Amenajarea obiectivelor turistice naturale cu potential turistic
- Valorificarea potentialului turistic montan
- Dezvoltarea turismului balnear
- Crearea, reabilitarea si extinderea infrastructurii de agrement, inclusiv a utilitatilor aferente
In functie de tipul de infrastructura (de utilitate publica sau de utilitate publica – privata) activitatile orientative in cadrul proiectului pot fi:
- Pentru infrastructura de turism de utilitate publica (care nu intra sub incidenta ajutorului de stat) (solicitanti A1, A2, A3)
- Reabilitarea/modernizarea infrastructurii rutiere, inclusiv utilitatile din corpul drumului, in statiuni turistice balneare, climatice si balneo – climatice;
- Amenajarea obiectivelor turistice naturale de utilitate publica precum si crearea / modernizarea infrastructurilor conexe de utilitate publica;
- Construirea / modernizarea punctelor (foisoarelor) de observare / filmare / fotografiere;
- Construirea/modernizarea cailor de acces la principalele obiective turistice naturale; aceste activitati sunt eligibile numai in cazul in care se poate argumenta ca valorificarea obiectivului turistic este afectata de infrastructura de acces deficitara;
- Construirea / modernizarea refugiilor montane;
- Amenajarea posturilor Salvamont, inclusiv construirea de noi posturi Salvamont;
- Crearea / reabilitarea parcurilor balneare, parcuri – gradina in statiuni turistice balneare, climatice si balneo-climatice.
- Pentru infrastructura de turism de utilitate publica – privata (care intra sub incidenta ajutorului de stat) (solicitanti B1, B2, B3, B4, B5)
- Dezvoltarea retelelor de captare si / sau transport a izvoarelor minerale si saline cu potential terapeutic (ape minerale, lacuri si namoluri terapeutice, gaze terapeutice, factorii sanogeni de la nivelul grotelor si salinelor) din statiunile turistice balneare, climatice si balneo – climatice;
- Crearea / modernizarea si dotarea (inclusiv cu utilitati) a bazelor de tratament din statiunile turistice balneare, climatice si balneo – climatice, inclusiv a salinelor terapeutice;
- Construirea de piscine, stranduri, bazine de kinetoterapie;
- Construirea de terenuri de sport;
- Modernizarea cailor ferate cu ecartament ingust pentru transport feroviar de interes turistic din zonele de deal si de munte,
- Crearea de porturi turistice, inclusiv debarcadere amplasate pe lacuri de agrement;
- Construirea partiilor de schi (inclusiv construirea de instalatii de transport pe cablu pentru persoane, instalarea de echipamente pentru producerea zapezii artificiale, instalarea echipamentelor pentru iluminatul nocturn al partiilor de schi, dotarea cu echipamente pentru intretinerea partiilor de schi);
- Construirea / dezvoltarea partiilor destinate practicarii celorlalte sporturi de iarna;
- Amenajari specifice sporturilor nautice;
- Crearea si extinderea infrastructurii de agrement, inclusiv a utilitatilor aferente;
- Crearea/reabilitarea traseelor de cura pe teren, a locurilor de recreere si popas, a facilitatilor de utilizare a izvoarelor minerale;
- Construirea de piste pentru cicloturism.
Atentie: Unitatile administrativ – teritoriale (autoritatile administratiei publice locale) pe a caror raza administrativ-teritoriala exista plaje cu destinatie turistica aflate pe litoralul Marii Negre sau care au in administrare plaje amenajate, stranduri, parcuri acvatice, porturi de agrement nautic, situate pe apele naturale ori amenajate, au obligatia sa infiinteze servicii de salvare acvatica – salvamar si posturi de prim ajutor.
Operatorii economici care au in administrare plaje amenajate, stranduri, parcuri acvatice sau porturi de agrement nautic, situate pe apele interioare naturale ori amenjate au obligatia sa infiinteze posturi de salvare acvatica – salvamar si posturi de prim ajutor50.
Unitatile administrativ teritoriale (autoritatile administratiei publice locale) si/sau operatorii economici care desfasoara activitati de agrement / turism in cadrul plajelor, strandurilor, parcurilor acvatice si porturilor de agrement au obligatia 50:
- sa asigure functionarea in bune conditii a posturilor de observare ale serviciilor de salvare acvatica – salvamar si ale bazelor de salvare acvatica si a posturilor de prim ajutor;
- sa permita accesul gratuit si stationarea pe plaje, in stranduri, in parcuri acvatice si in porturile de agrement nautic pana la posturile de salvare acvatica – salvamar si de prim ajutor al vehiculelor si/ sau personalului serviciilor de salvare, precum si al organelor capitaniei portului;
- sa monteze in locuri vizibile panouri de avertizare si de informare cuprinzand instructiuni de utilizare pentru vizitatori si zonele de apa destinate sau interzise imbaierii;
- sa semnalizeze prin intermediul steagurilor zonele destinate sau interzise imbaierii si practicarii activitatii de agrement nautic;
- sa execute lucrari de amenajare, precum si de construire a posturilor si bazelor de observare, cu participarea directa a reprezentantilor serviciilor publice de salvare acvatica-salvamar.
Toate aceste activitati vor constitui clauze contractuale si vor fi monitorizate pe parcursul implementarii proiectului si dupa finalizarea implementarii proiectului.
Alte activitati decat cele de mai sus pot fi considerate eligibile daca solicitantul justifica necesitatea derularii lor in scopul implementarii in conditii optime a proiectului.
Toate activitatile enumerate mai sus sunt orientative cu exceptia activitatilor privind structuri de primire turistice cu functiuni de cazare si functiuni de alimentatie care nu sunt eligibile in cadrul acestei cereri de proiecte.
Scopul proiectului si realizarea activitatilor propuse prin proiect trebuie sa conduca la indeplinirea obiectivelor specifice domeniului major de interventie 5.2.
Atentie! Pentru a fi eligibile activitatile orientative trebuie sa se incadreze in cel putin una dintre operatiunile acestui domeniu major de interventie.
Atentie! Eligibilitatea unei activitati nu este echivalenta cu eligibilitatea cheltuielilor efectuate pentru realizarea acelei activitati. In acest sens, recomandam consultarea Listei cheltuielilor eligibile de la capitolul II.3.3.
Atentie! In conformitate cu prevederile art. 16, alin. (4) si art.26, teza finala din ordinul ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si locuintelor nr. 261/2008, privind aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru dezvoltarea regionala prin sprijinirea investitiilor in turism din cadrul Programului operational regional 2007 – 2013, cu modificarile si completarile ulterioare,
„NU SE FINANTEAZA ACELE PROIECTE A CAROR IMPLEMENTARE A FOST DEJA DEMARATA DE BENEFICIAR INAINTE DE SEMNAREA CONTRACTULUI DE FINANTARE”
„IN SITUATIA IN CARE LUCRARILE AU INCEPUT ANTERIOR SEMNARII CONTRACTULUI DE FINANTARE, INTREGUL PROIECT NU ESTE ELIGBIL”
Nota: 1) Serviciile publice SALVAMONT se organizeaza, in conditiile legii, numai de consiliile judetene/ locale in a caror raza administrativ-teritoriala/ localitati exista trasee montane si/sau partii de schi.
2) Orice dezvoltare la nivelul salinelor trebuie aprobata de Agentia Nationala pentru Resurse Minerale (ANRM) si Salrom.
2) Valoarea totala a proiectului
Pentru infrastructura de turism de utilitate publica (care nu intra sub incidenta ajutorului de stat) SOLICITANT (A) |
Pentru infrastructura de turism de utilitate publica/ privata (care intra sub incidenta ajutorului de stat SOLICITANT (B) |
700.000 – 85.000.000 RON, pentru proiectele implementate in localitati din mediul urban sau in statiuni turistice balneare, climatice si balneo-climatice60 (indiferent daca sunt localizate in mediul rural sau urban). 6.400.000 -85.000.000 RON, pentru proiectele implementate in localitati din mediul rural. |
Atentie! In valoarea totala a proiectului se includ: toate cheltuielilor eligibile, neeligibile si conexe inclusiv TVA aferenta acestora, cheltuieli prevazute de solicitant pentru pregatirea si implementarea proiectului si cheltuieli intervenite pe durata implementarii proiectului.
3) Proiectul respecta legislatia nationala in domeniul egalitatii de sanse, protectiei mediului, achizitiilor publice, eficientei energetice si ajutorului de stat (valabil pentru toate tipurile de solicitant A si B) .
Promovarea egalitatii de sanse si a nondiscriminarii si dezvoltarea durabila (protectia si imbunatatirea mediului inconjurator si cresterea eficientei energetice) sunt prioritati agreate la nivelul Statelor Membre ale Uniunii Europene, incorporate, sub diferite forme, in toate politicile Uniunii Europene.
Angajamentele Romaniei in ceea ce priveste implementarea acestor prioritati se reflecta si in sprijinirea acelor proiecte care contribuie la atingerea obiectivelor de dezvoltare durabila si promovare a egalitatii de sanse.
Se va avea in vedere respectarea standardelor pentru accesul in cladiri al persoanelor cu dizabilitati, precum si orice alte amenajari menite sa diminueze disconfortul persoanelor cu dizabilitati. Solicitantul si beneficiarul se vor asigura ca principiul egalitatii de sanse este respectat si in cazul implementarii contractelor de lucrari/ servicii care vor fi incheiate in vederea realizarii obiectivelor proiectului propus spre finantare – prin specificatiile tehnice care vor fi intocmite.
Beneficiarul investitiei este obligat sa asigure egalitatea de sanse si de tratament intre angajati, femei si barbati, in cadrul relatiilor de munca de orice fel, inclusiv prin introducerea de dispozitii pentru interzicerea discriminarilor bazate pe criterii de sex, apartenenta la grupuri minoritare, rasa, religie, dizabilitati etc, in regulamentele de organizare si functionare si in regulamentele interne ale unitatilor.
Dezvoltarea durabila reprezinta dezvoltarea care corespunde necesitatilor prezentului, fara a compromite posibilitatea generatiilor viitoare de a-si satisface propriile necesitati.
Durabilitatea pleaca de la ideea ca activitatile umane sunt dependente de mediul inconjurator si de resurse.
Toate proiectele trebuie sa respecte legislatia nationala in domeniul protectiei mediului. Dezvoltarea durabila a turismului trebuie sa se realizeze in concordanta cu planurile de amenajare ale teritoriului, care precizeaza nivelul de protectie in care se inscrie obiectivul care trebuie reabilitat precum si normele tehnice de realizare a structurilor de agrement turistic. De asemenea, vor fi finantate proiectele care vor implementa solutii prietenoase mediului inconjurator, cum sunt: utilizarea de materiale ecologice, a unor surse de energie neconventionale, a echipamentelor cu un consum energetic / de apa eficient, cresterea suprafetelor ocupate de spatiile verzi, promovarea si diseminarea unui stil de viata prietenos mediului inconjurator, conservarea patrimoniului turistic, natural si cultural.
Dezvoltarea turismului va tine cont de principiile dezvoltarii durabile, in sensul conservarii si protejarii patrimoniului natural, dar si al reducerii presiunii antropice asupra mediului, inerenta in conditiile practicarii turismului pe scara larga.
Cresterea numarului de turisti, asteptata in conditiile dezvoltarii turismului, va suprasolicita mediul inconjurator, afectand echilibrul ecosistemului. Presiunea asupra mediului va fi tinuta sub control in regiunile cu un patrimoniu natural deosebit, pentru a permite valorificarea acestuia intr-o maniera durabila si printr-o repartizare spatiala uniforma a activitatilor turistice.
Exploatarea turistica durabila a zonelor naturale se poate realiza prin practicarea unui turism controlat, prin distribuirea echilibrata a turistilor in toate perioadele anului (reducand astfel si efectul indus de sezonalitate).
In etapa de verificare a eligibilitatii se va verifica respectarea de catre proiect a prevederilor legislatiei privind protectia mediului. Protectia mediului reprezinta o obligatie a tuturor persoanelor juridice, principalele actiuni care trebuie intreprinse fiind enumerate la Art. 94 si Art. 96 din OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului cu completarile si modificarile ulterioare.
Pe langa informatiile incluse la punctul 3.2 „Dezvoltarea durabila si eficienta energetica din Formularul cererii de finantare, solicitantul va anexa la formularul Cererii de finantare fisa tehnica de mediu – daca aceasta a fost solicitata prin certificatul de urbanism si studiul de impact asupra mediului, daca proiectul trebuie sa urmeze procedura corespunzatoare pentru obtinerea acordului de mediu.
Cresterea eficientei energetice reprezinta imbunatatirea eficientei utilizarii energiei datorita schimbarilor tehnologice, de comportament si/sau economice. Masurile de crestere a eficientei sunt toate acele actiuni care, in mod normal, conduc la o crestere a eficientei energetice ce poate fi verificata, masurata sau estimata. La elaborarea documentatiei tehnico-economice si in implementarea proiectelor se vor avea in vedere cerintele minime de performanta energetica a cladirilor. Acestea sunt prevazute de Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului pentru aprobarea reglementarii tehnice „Metodologie de calcul a performantei energetice a cladirilor” si se aplica pentru cladirile de invatamant, diferentiat atat pentru cladiri noi cat si pentru cladiri existente.
In ceea ce priveste achizitia de bunuri/servicii/lucrari in vederea implementarii proiectului, este obligatorie respectarea legislatiei nationale in domeniul achizitiilor publice (OUG 34 din 2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare).
In anumite situatii si numai in cazul beneficiarilor IMM (B4) sau ONG, in cadrul unui parteneriat (B5), care nu intra in categoria autoritatilor contractante, asa cum sunt ele definite in OUG 34/2006), sunt prevazute instructiuni simplificate pentru atribuirea contractelor de lucrari, servicii, bunuri (vezi anexa 12 la cererea de finantare).
Cheltuielile in legatura cu contractele de furnizare/servicii/lucrari, derulate in vederea implementarii proiectului, nu pot fi recunoscute ca eligibile si nu pot fi, in consecinta, cofinantate, daca procedura de atribuire a acestor contracte nu a respectat legislatia in domeniul achizitiilor publice.
Pentru toate cererile de finantare se va verifica respectarea legislatiei in domeniul ajutorului de stat, respectiv:
- pentru proiectele privind infrastructura de turism de utilitate publica (care nu intra sub incidenta ajutorului de stat) se va verifica faptul ca prin activitatile propuse nu exista suspiciuni cu privire la incalcarea legislatiei specifice;
- pentru proiectele privind infrastructura de turism de utilitate publica/ privata (care intra sub incidenta schemei ajutorului de stat) se va verifica ca sunt indeplinite TOATE conditiile mentionate in schema de ajutor de stat aprobata prin Ordinul ministrului dezvoltarii regionale si locuintei nr. 750/23.09.2009 pentru modificarea si completarea anexei la Ordinul ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si locuintelor nr. 261/2008 privind probarea Schemei de ajutor de stat pentru dezvoltarea regionala prin sprijinirea investitiilor in turism din cadrul Programului operational regional 2007-2013.
Atentie! Sectiunea 3 „Concordanta cu politicile UE si legislatia nationala” din Formularul Cererii de finantare contine recomandari privind modul in care solicitantii pot sa faca dovada respectarii aspectelor de mai sus.
Atentie! Modul in care vor fi respectate principiile si legislatia in domeniul temelor orizontale, va fi monitorizat atat pe durata de implementare a proiectului cat si dupa finalizarea acestuia.
4) Activitatile propuse spre finantare in cadrul proiectului nu au fost finantate din fonduri publice in ultimii 5 ani si nu beneficiaza de fonduri publice din alte surse de finantare sau dupa caz de fonduri private
Pentru infrastructura de turism de utilitate publica (care nu intra sub incidenta ajutorului de stat) SOLICITANT A |
Pentru infrastructura de turism de utilitate publica/ privata (care intra sub incidenta ajutorului de stat) SOLICITANT B |
Activitatile propuse spre finantare in cadrul proiectului nu au fost finantate din fonduri publice in ultimii 5 ani si nu beneficiaza de fonduri publice din alte surse de finantare (pentru solicitanti A1, A2,A3, B1, B2, B3, B5.1) |
|
|
Activitatile propuse spre finantare in cadrul proiectului nu au fost finantate din fonduri publice in ultimii 5 ani si nu beneficiaza de fonduri publice sau fonduri private din alte surse de finantare (pentru solicitanti B4, B5.2) |
Pentru a fi considerate eligibile pentru finantare din fonduri nerambursabile, activitatile propuse prin proiect asupra aceleiasi infrastructuri / aceluiasi segment de infrastructura nu trebuie sa mai fi beneficiat de fonduri publice sau dupa caz de fonduri private in ultimii 5 ani inainte de data depunerii cererii de finantare si nu beneficiaza de fonduri publice la data depunerii cererii de finantare. In caz contrar ele vor fi considerate neeligibile si trebuie suportate de catre beneficiar.
5) Durata de implementare a proiectului
Durata de implementare a activitatilor proiectului (perioada cuprinsa intre data semnarii contractului de finantare si data finalizarii ultimei activitati prevazute in cadrul proiectului)
Pentru infrastructura de turism de utilitate publica (care nu intra sub incidenta ajutorului de stat) SOLICITANT A |
Pentru infrastructura de turism de utilitate publica/ privata (care intra sub incidenta ajutorului de stat) SOLICITANT B |
nu depaseste data de de 31.07.2015 |
6) Zona tinta de localizare a proiectului (pentru solicitanti de tip A si B)
Proiectele se pot implementa in:
- localitati din mediul urban,
- localitati din mediul rural in care sunt implementate proiecte cu o valoare mai mare de 6.400.000 lei,
- statiuni turistice balneare, climatice si balneo-climatice (indiferent daca sunt localizate in mediul rural sau urban).
Atentie! Delimitarea intre localitatile aflate in mediul urban si mediul rural este facuta in conformitate cu prevederile Legii nr.2 republicata / 16.02.1968 privind organizarea administrativa a teritoriului Romaniei si a prevederilor Legii nr.351/ 6.07.2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national.
Atentie! Din cererea de finantare si din certificatul de urbanism trebuie sa reiasa cu exactitate daca localitatea in care se implementeaza proiectul se afla in mediul urban sau mediul rural.
In cazul in care cel putin una dintre zonele de implementare a proiectului este o localitate din mediul rural, valoarea totala a proiectului va trebui sa fie mai mare de 6.400.000 lei
Criterii de evaluare si selectie
Criterii de evaluare tehnica si financiara
In functie de specificitatea proiectelor va rugam sa consultati grilele specifice - anexele 5.1 si 5.2.
5.1 - Grila de evaluare tehnica si financiara pentru proiecte cu activitati privind infrastructura de turism de utilitate publica (solicitanti A1, A2, A3)
5.2 - Grila de evaluare tehnica si financiara pentru proiecte cu activitati privind infrastructura de turism de utilitate publica/ privata (solicitanti B1, B2, B3, B4, B5)
Criteriile de selectie vizeaza urmatoarele aspecte:
1) Contributia proiectului la realizarea obiectivelor POR
Proiectul va fi evaluat avand in vedere urmatoarele aspecte (subcriterii):
- Masura in care proiectul contribuie la imbunatatirea si diversificarea serviciilor turistice prin cresterea numarului de turisti la nivelul localitatii (pe o perioada de 5 ani de la finalizarea investitiei)(5.1, 5.2)
- Integrarea strategica si valoarea adaugata a proiectului (5.1, 5.2)
- Masura in care se realizeaza o valorificare a resurselor naturale in scop turistic (5.1 si 5.2)
- Localizarea proiectelor (5.1, 5.2)
- Importanta proiectului pentru regiune (5.1, 5.2)
2) Calitatea, maturitatea si sustenabilitatea proiectului
- Capacitatea solicitantului de a monitoriza implementarea proiectului (5.1, 5.2)
- Gradul de pregatire / maturitate a proiectului (5.1, 5.2)
- Metodologia de implementare a proiectului (5.1, 5.2)
- Coerenta documentatiei tehnico-economice – sectiunea tehnica (5.1, 5.2)
- Coerenta documentatiei tehnico-economice – sectiunea economica (5.1, 5.2)
- Relevanta solutiei tehnice (5.1, 5.2)
- Strategia de marketing folosita in cazul valorificarii infrastructurilor de turism de utilitate publica (5.1)
- Strategia de marketing folosita in cazul valorificarii infrastructurilor de turism de utilitate publica/privata (5.2)
- Proiectul necesita cofinantare din fonduri nerambursabile (5.1, 5.2)
- Bugetul proiectului (5.1, 5.2)
- Egalitatea de sanse si nediscriminarea (5.1, 5.2)
- Dezvoltarea durabila si eficienta energetica (5.1, 5.2)
- Sustenabilitatea proiectului dupa incetarea finantarii nerambursabile (5.1, 5.2)
- Sustenabilitatea financiara a investitiei (perioada de executie a investitiei si perioada operationala)
- Crearea de noi locuri de munca permanente in raport cu ajutorul financiar solicitat (5.1, 5.2)