- » Info Financiar
- » Axa Prioritara 5
- » Domeniul major de interventie 5.1
- » POR Axa 5 DMI 5.1 Criterii de eligibilitate
POR Axa 5 DMI 5.1 Criterii de eligibilitate
Data: 12 aprilie 2011 Ora: 09:53Sectiunea II. Reguli pentru cererea deschisa de proiecte
Cererea de finantare (inclusiv anexele la formularul cererii de finantare) completata de catre solicitant, face obiectul verificarii eligibilitatii solicitantului si a proiectului, pe baza criteriilor enumerate in continuare si incluse in grila de verificare a eligibilitatii, prevazuta in Anexa 4 la Ghid.
Eligibilitatea cheltuielilor se va verifica in perioada de implementare a proiectului, pe baza cererilor de rambursare a cheltuielilor efectuate si a documentelor justificative de efectuare a platilor (e.g. facturi). Categoriile de cheltuieli eligibile sunt prezentate in capitolul II.3.3 „Intocmirea bugetului” si vor fi luate in considerare de catre solicitant in vederea elaborarii bugetului proiectului.
Eligibilitatea solicitantului
Solicitantul eligibil in sensul prezentului ghid, reprezinta entitatea care indeplineste cumulativ criteriile enumerate si prezentate in cadrul prezentului capitol.
1) Tipul solicitantului
a. Unitati administrativ-teritoriale (Autoritati ale administratiei publice locale) definite conform Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificarile si completarile ulterioare
Nota: In conformitate cu prevederile art 21 alin. (1) din Legea administratiei publice locale nr. 215/ 2001 republicata, unitatile administrativ-teritoriale sunt persoane juridice de drept public cu capacitate juridica deplina si patrimoniu propriu. Consiliile locale, orasenesti si municipale sunt autoritati deliberative, iar primarii autoritati executive, in timp ce consiliile judetene sunt autoritati ale administratiei publice locale pentru coordonarea activitatii consiliilor comunale, orasenesti si municipale, in vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean.
In acest sens, vor fi considerati solicitanti eligibili:
- Unitatile administrativ teritoriale (judete, municipii, orase, comune), avand ca reprezentant legal presedintele consiliului judetean, in cazul judetelor, respectiv primarul, in cazul municipiilor, oraselor si comunelor;
- Consiliul judetean avand ca reprezentant legal presedintele consiliului judetean, daca consiliul judetean are in administrare obiectivul de patrimoniu subiect al Cererii de finantare;
- Consiliile locale reprezentate de primar, daca consiliul local are in administrare obiectivul de patrimoniu subiect al Cererii de finantare.
b. Autoritate a administratiei publice centrale
In conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare.
c. Unitati de cult
In conformitate cu prevederile Legii nr.489/2006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor, cu modificarile si completarile ulterioare.
d. Organizatii neguvernamentale (Persoane juridice de drept privat fara scop patrimonial)
Asociatii si fundatii constituite in conformitate cu prevederile Ordonantei guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv filiale ale asociatiilor si fundatiilor internationale recunoscute in conformitate cu legislatia in vigoare in Romania
e. Unitate administrativ-teritoriala (autoritate a administratiei publice locale) lider al unui parteneriat cu :
- unitati administrativ-teritoriale (autoritati ale administratiei publice locale)
- autoritate a administratiei publice centrale
- unitati de cult
- persoane juridice de drept privat fara scop patrimonial
sau
Autoritate a administratiei publice centrale lider al unui parteneriat cu :
- unitati administrativ-teritoriale (autoritati ale administratiei publice locale)
- unitati de cult
Atentie! In cazul parteneriatului, criteriile de eligibilitate ale solicitantului se aplica atat liderului cat si fiecarui partener, dupa cum este indicat in cadrul acestui capitol. Se va identifica clar organizatia solicitanta cu rol de lider de proiect, aceasta fiind si solicitantul finantarii, in sensul acestui Ghid.
Acordul de parteneriat incheiat intre organizatiile mentionate la punctul 1)e. va fi anexat, in original, la Cererea de finantare si va fi elaborat in conformitate cu Modelul F, anexa la Cererea de finantare.
Nu exista restrictii cu privire la numarul partenerilor.
2) Solicitantul / solicitantul si fiecare dintre parteneri, daca este cazul, nu se incadreaza intr-una din situatiile de mai jos:
- este in stare de insolventa, conform prevederilor legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, art. 75, cu modificarile si completarile ulterioare sau ale legii nr. 85/ 2006, privind procedura insolventei;
- a suferit condamnari definitive din cauza unei conduite profesionale indreptate impotriva legii, decizie formulata de o autoritate de judecata ce are forta de res judicata (ex. impotriva careia nu se poate face recurs);
- a comis in conduita lui profesionala greseli grave, demonstrate prin orice mijloace pe care autoritatea contractanta le poate dovedi;
- nu si-a indeplinit obligatiile cu privire la plata contributiilor la asigurarile sociale sau plata taxelor in conformitate cu prevederile legale ale tarii in care sunt stabiliti sau ale tarii autoritatii contractante sau cele ale tarii unde se va executa contractul;
- a fost subiectul unei judecati de tip res judicata pentru frauda, coruptie, implicarea in organizatii criminale sau in alte activitati ilegale, in detrimentul intereselor financiare ale Comunitatii Europene;
- in urma altei proceduri de achizitie sau in urma unei proceduri de acordare a unei finantari nerambursabile, din bugetul comunitar, a fost gasit vinovat de incalcare grava a contractului datorita nerespectarii obligatiilor contractuale.
Atentie! Cerintele de mai sus vor face obiectul Declaratiei de eligibilitate (Model A) care se va anexa la Cererea de finantare care va fi completata de solicitant / solicitant si de fiecare dintre parteneri, daca este cazul
3) Solicitantul / solicitantul si oricare dintre parteneri, daca este cazul, dovedeste calitatea de proprietar/administrator sau detine in concesiune obiectivul de patrimoniu care face obiectul proiectului si/sau al terenului, dupa caz, pe o durata care este in conformitate cu prevederile art. 57 paragraful 1 din Regulamentul Consiliului Nr. 1083/2006 care stabileste reglementarile generale privind Fondul European de Dezvoltare Regionala, Fondul Social European si Fondul de Coeziune
Unitatile administrativ-teritoriale vor face dovada proprietatii, autoritatile administratiei publice locale, vor dovedi ca au primit in administrare obiectivul de patrimoniu si/ sau terenul, dupa caz, subiect al cererii de finantare.
Autoritatile administratiei publice centrale vor face dovada ca au primit in administrare obiectivul de patrimoniu si/sau terenul, dupa caz, subiect al Cererii de finantare.
Persoanele juridice de drept privat fara scop patrimonial si unitatile de cult vor face dovada dreptului de proprietate sau al concesiunii asupra obiectivului de patrimoniu si/ sau terenului, dupa caz, subiect al cererii de finantare.
Dreptul de administrare / concesiunea se vor dovedi pentru o perioada care sa acopere durata de la depunerea cererii de finantare pana la finalizarea celui de-al 5-lea an de dupa implementarea proiectului.
Atentie! Aceasta durata include evaluarea si selectia cererii de finantare, durata de implementare a proiectului si 5 ani dupa finalizarea implementarii proiectului.
Atentie! In cazul concesiunii, solicitantul trebuie sa faca dovada dreptului de a face investitii asupra obiectivului de patrimoniu, pe o perioada egala cu cea pentru care se face dovada concesiunii. Dovada va fi facuta printr-o declaratie autentificata a proprietarului obiectivului de patrimoniu cu privire la acceptarea efectuarii lucrarilor prevazute prin proiect asupra respectivului obiectiv de patrimoniu si / sau teren.
Atentie! Obiectivul de patrimoniu si terenul, daca este cazul, pe care se face investitia trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii la data depunerii Cererii de finantare:
- Este liber de orice sarcini
- Nu face obiectul unor litigii in curs de solutionare la instantele judecatoresti cu privire la situatia juridica
- Nu face obiectul revendicarilor potrivit unor legi speciale in materie sau dreptului comun
Nota: Documentele referitoare la teren sunt necesare in situatia in care activitatile din cadrul proiectului propus spre finantare depind de existenta terenului pentru a putea fi realizate (de exemplu: amenajarea caii de acces catre obiectivul de patrimoniu, constructia de parcari aferente obiectivul de patrimoniu).
Atentie! Solicitantul / solicitantul si fiecare dintre partenerii, daca este cazul, va completa si semna Declaratia de eligibilitate, conform Modelului A la formularul Cererii de finantare.
4) Solicitantul / solicitantul impreuna cu oricare dintre partenerii, daca este cazul, au capacitatea de a implementa proiectul.
Capacitate operationala, administrativa dovedita prin capacitatea de a asigura resurse umane suficiente (vezi punctul 2.4 Managementul proiectului din formularul Cererii de finantare) cat si resurse materiale necesare implementarii proiectului (vezi pct. 2.3.7 Resursele materiale implicate in realizarea proiectului, din formularul Cererii de finantare).
Solicitantul va anexa la formularul Cererii de finantare: CV-urile membrilor echipei de proiect si/sau fisele de post (in cazul in care echipa de proiect a fost stabilita).
In cazul in care posturile aferente echipei de proiect nu sunt ocupate, informatiile privind specificul acestora vor fi oferite doar de fisele de post, care vor fi anexate la Cererea de finantare.
Atentie! CV-urile vor fi completate conform modelului comun european de curriculum vitae (HG nr. 1021/ 2004 pentru aprobarea modelului comun european de curriculum vitae, MO nr. 633/13.07.2004), conform Modelului E la formularul Cererii de finantare.
In situatia in care solicitantul va contracta servicii de management al proiectului, acesta va anexa la formularul Cererii de finantare cerintele minime (experienta similara, expertiza etc) pe care solicitantul le va cere prin caietul de sarcini de achizitionare a serviciilor de management a proiectului, activitatile de management a proiectului ce vor face obiectul contractului de servicii de management a proiectului, modul in care solicitantul si persoanele angajate ale acestuia vor verifica/monitoriza activitatea contractorului care va furniza servicii de management a proiectului (CV, fisele de post corespunzatoare, rol in organizatie, atributii, etc).
5) Solicitantul / solicitantul impreuna cu partenerii, daca este cazul, face/ fac dovada capacitatii de finantare
Solicitantul va dovedi prin Cererea de finantare, capacitate financiara de a asigura contributia proprie la valoarea cheltuielilor eligibile (minim 2% din costul total eligibil al proiectului) si cheltuielilor neeligibile ale proiectului (inclusiv a cheltuielilor conexe) in conditiile rambursarii/decontarii ulterioare a cheltuielilor din instrumente structurale.
Solicitantul va anexa la formularul Cererii de finantare: Declaratia de angajament (Modelul B la formularul Cererii de finantare) si Hotararea de aprobare a proiectului si a cheltuielilor legate de proiect .
In functie de forma de constituire a solicitantului, se va anexa:
- Hotararea Consiliului local / Consiliului Judetean / Consiliilor locale ale sectoarelor Municipiului Bucuresti/ Consiliului General al Municipiului Bucuresti in cazul unitatilor administrativ-teritoriale (autoritati ale administratiei publice locale)
- Ordin / hotarare/ decizie de aprobare a proiectului si a cheltuielilor legate de proiect pentru autoritati ale administratiei publice centrale
- Hotararea / decizia emisa de organismul legal al solicitantului cu atributii in acest sens, asa cum sunt acestea reglementate prin statutului cultului respectiv, de aprobare a proiectului si a cheltuielilor legate de proiect pentru unitati de cult
- Hotararea Consiliului Director/Adunarii Generale a Asociatiilor de aprobare a proiectului si a cheltuielilor legate de proiect, in cazul persoanelor juridice de drept privat fara scop patrimonial
Atentie! In cazul parteneriatului dupa cum este prevazut la punctul 1, litera e), dovada capacitatii de cofinantare se face de lider si/sau partener / dupa caz. Prin acordul de parteneriat se va stabili cota parte cu care va participa fiecare partener la asigurarea contributiei proprii a solicitantului. Se va anexa hotararea fiecarui partener de a participa la asigurarea finantarii proiectului, cu indicarea sumelor cu care participa la acoperirea fiecarei categorii de cheltuieli.
6) Solicitantul nu desfasoara activitati economice in scopul obtinerii de venituri din utilizarea obiectivului de patrimoniu restaurat/ protejat/ conservat si a facilitatilor construite – dupa caz, in afara activitatilor pentru care a fost finantat proiectul, prin acordarea dreptului de utilizare a acestora catre terte parti.
Atentie! Obiectivul de patrimoniu si infrastructura care fac obiectul proiectului finantat prin fonduri publice in cadrul POR 2007-2013 nu pot fi utilizate in alt scop/ cu alta destinatie decat cea principala, de exemplu, nu pot fi inchiriate unor terti spatii in cadrul obiectului de patrimoniu restaurat/ protejat/ conservat, pe o durata de cinci ani de la finalizarea implementarii proiectului.
Orice incalcare a acestui criteriu implica incalcarea prevederilor in domeniul ajutorului de stat, finantarea acordata respectivului proiect urmand sa fie recuperata.
7) Solicitantul cu statut de ONG (persoana juridica de drept privat fara scop patrimonial), trebuie sa desfasoare activitati in domeniul protejarii monumentelor istorice, conform statului si sa aiba o vechime in acest domeniu de activitate de cel putin 6 luni, la data depunerii Cererii de finantare.
Nota: Vechimea de sase luni se dovedeste prin statut.
Criteriul mentionat mai sus trebuie respectat si de ONG membru al unui parteneriat.