POR Axa 4 DMI 4.1 Glosar

Data: 7 aprilie 2011   Ora: 12:24

Active totale

Activele totale se refera la valoarea bunurilor unei intreprinderi: active imobilizate (imobilizari necorporale, corporale si financiare) + active circulante (stocuri, productia in curs de executare, creante si alte valori in curs de valorificare) + cheltuieli in avans.

Agentie pentru Dezvoltare Regionala

Organism neguvernamental, nonprofit, de utilitate publica, cu personalitate juridica, care functioneaza in domeniul dezvoltarii regionale si care se organizeaza si functioneaza in conditiile Legii nr. 315 din 2004 privind dezvoltarea regionala in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare.

Ajutor de stat

Orice ajutor acordat de stat sau din resurse ale statului in orice forma care distorsioneaza sau ameninta sa distorsioneze concurenta prin favorizarea unor intreprinderi sau productia anumitor bunuri, in masura in care afecteaza comertul intre statele membre.(vezi si „Schema pentru ajutor de stat”)

Ajutor de minimis

Valoarea maxima a ajutorului, in regim de minimis, ce poate fi acordat unei intreprinderi, din fonduri publice, intr-o perioada de pana la 3 ani fiscali (ultimii 2 ani fiscali inainte de data depunerii cererii de finantare si anul curent depunerii cererii de finantare) este de 200.000 de euro, in conformitate cu reglementarile comunitare privind concurenta si ajutorul de stat.

In cazul intreprinderilor din domeniul transportului rutier (transportul de marfa si transportul de calatori pe cale rutiera), valoarea maxima a ajutorului ce poate fi acordat in regim de minimis este de 100.000 de euro.

Asociatii care reprezinta mediul de afaceri

Asociatii constituite in baza Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii si a Legii nr. 356/2001 a patronatelor

Autoritatea de management pentru Programul Operational Regional

Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor are responsabilitatea managementului, gestionarii si implementarii asistentei financiare din instrumente structurale ale Uniunii Europene pentru Programul Operational Regional in cadrul perioadei de programare 2007 – 2013, in conformitate cu prevederile Hotararii de Guvern nr. 497 din 2004 privind stabilirea cadrului institutional pentru coordonarea, implementarea si gestionarea instrumentelor structurale si ale Hotararii de Guvern nr. 361 din 2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor.

Autoritatea de Audit

Autoritatea publica, la nivel national, responsabila cu verificarea operatiunilor de management si a sistemului de control pentru fiecare program operational, independenta functional de Autoritatea de Management si de Autoritatea de Certificare. In Romania, pentru toate programele operationale, Autoritatea de Audit functioneaza pe langa Curtea de Conturi.

Autoritatea de Certificare si Plata

Structura organizatorica in cadrul Ministerului Economiei si Finantelor, responsabila de certificarea sumelor cuprinse in declaratiile de cheltuieli transmise la Comisia Europeana si pentru primirea fondurilor transferate Romaniei din Fondul European de Dezvoltare Regionala, Fondul Social European si Fondul de Coeziune si asigurarea transferului acestora catre beneficiari, precum si a sumelor de prefinantare si cofinantare aferente acestora din fonduri alocate de la bugetul de stat (Ordonanta nr. 29 din 2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinantarii si a cofinantarii alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul national de dezvoltare, in bugetul institutiilor implicate in gestionarea instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta, art. 1 alin. (2) lit. c))

Aviz NATURA 2000

Act tehnico-juridic emis de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, care confirma integrarea aspectelor privind protectia habitatelor naturale si a speciilor de flora si fauna salbatica in planul sau programul supus adoptarii (Art. 52, alin.4 din Ordonanta de Urgenta nr. 195 din 200511,cu modificarile si completarile ulterioare).

Pentru orice proiect finantat din fonduri comunitare este necesara obtinerea avizului Natura 2000 (Art.52, lit.4 din Ordonanta de Urgenta nr. 195 din 2005, cu modificarile si completarile ulterioare).

Avans

Sume transferate de catre Beneficiar unui contractor, in baza documentelor justificative, conform legii, in cadrul unui proiect finantat din instrumente structurale (Ordonanta nr. 29 din 2006, art. 1 alin (2) lit. j)).

Axa prioritara

Una dintre prioritatile strategice dintr-un program operational; cuprinde un grup de operatiuni legate intre ele si avand obiective specifice masurabile. (Regulamentul Consiliului nr. 1083 din 2006)

Beneficiar

Unitati administrativ-teritoriale (autoritati ale administratiei publice locale), camere de comert, asociatii care reprezinta mediul de afaceri, societati comerciale si societati cooperative (intreprinderi micro, mici si mijlocii).

Cadrul National Strategic de Referinta

Documentul aprobat de Comisia Europeana, negociat in prealabil cu Romania, ca stat membru, in urma evaluarii Planului National de Dezvoltare. CNSR contine contributia din instrumentele structurale si celelalte resurse financiare pentru realizarea prioritatilor si masurilor din Planul National de Dezvoltare. Prevederile acestui document se implementeaza prin intermediul programelor operationale (Hotararea de Guvern nr. 497 din 2004 cu modificarile si completarile ulterioare)

Cerere de finantare

Formularul completat de catre solicitant, in vederea obtinerii finantarii prin Programul Operational Regional.

Cerere deschisa de proiecte

Invitatie publica adresata de catre Autoritatea de management / Organismul intermediar unei categorii clar identificate de solicitanti, in vederea depunerii cererilor de finantare pentru proiecte, in cadrul unui domeniu de interventie al axelor prioritare din Programul Operational Regional 2007-2013.

Cheltuielile conexe

Cheltuielile care intervin in derularea proiectului, fara de care proiectul nu poate fi implementat si care nu pot fi finantate din instrumente structurale.

Cheltuieli eligibile

Cheltuieli realizate de catre un beneficiar, aferente proiectelor finantate in cadrul programelor operationale, care pot fi finantate atat din instrumente structurale, cat si din contributia proprie a beneficiarului (Ordonanta nr. 29 din 2007, art. 1 alin. (2) lit. m))

Cheltuieli neeligibile

Cheltuieli inerente realizarii proiectelor finantate din instrumentele structurale in cadrul programelor operationale, care nu pot fi finantate din instrumentele structurale, conform reglementarilor comunitare si nationale (Ordonanta nr. 29 din 2007, art. 1 alin. (2) lit. n)).

Cifra de afaceri

Cifra de afaceri anuala neta este stabilita prin calcularea veniturilor pe care intreprinderea le realizeaza in cursul unui an din vanzari si servicii, dupa deducerea reducerilor comerciale si a taxei pe valoarea adaugata, precum si a altor taxe indirecte.

Comitet de Monitorizare

Structura nationala de tip partenerial fara personalitate juridica, cu rol decizional si strategic in procesul de implementare a Programului operational regional 2007-2013. CMPOR are rolul de a asigura eficacitatea si calitatea implementarii programului. CMPOR se organizeaza conform Hotararii de Guvern nr. 765 din 11 iulie 2007 privind aprobarea constituirii Comitetului de monitorizare a Programului Operational Regional 2007-2013 si a Regulamentului cadru de organizare si functionare al acestuia (anexa 2, art. 1 (1), lit.b.).

Procesele verbale ale sedintelor CMPOR pot fi consultate pe website-ul POR, http://www.inforegio.ro si pe http://www.mdlpl.ro.

Comitet Regional de Evaluare Strategica si Corelare

Organismul regional, fara personalitate juridica, constituit in scopul evaluarii gradului in care proiectele finantabile in cadrul POR 2007 – 2013 pot contribui la atingerea obiectivelor strategiilor de dezvoltare a regiunilor, precum si a corelarii la nivel regional a proiectelor finantabile din fonduri publice.(Hotararea de Guvern nr. 764/2007 privind aprobarea constituirii comitetelor regionale de evaluare strategica si corelare si a Regulamentului-cadru de organizare si functionare a acestora)

Concesiune, contract de concesiune de lucrari publice/ servicii

Contract care are aceleasi caracteristici ca si contractul de lucrari/ servicii, cu deosebirea ca in contrapartida lucrarilor executate/ serviciilor prestate concesionarul primeste din partea concedentului dreptul de a exploata rezultatul lucrarilor/ serviciile pe o perioada determinata sau acest drept insotit de plata unei sume de bani prestabilite.

Vezi Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare.

Constructii / lucrari de constructii

Lucrarile de constructii sunt operatiunile specifice prin care se realizeaza (edifica) constructii de orice fel sau se desfiinteaza constructii si/sau amenajari asimilabile constructiilor (Ordinul nr. 1430 din 2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 50 din 1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, cu modificarile si completarile ulterioare).

Contract

Actul juridic cu titlu oneros, incheiat intre beneficiar si contractor, in vederea executiei unei lucrari, furnizarii unor produse sau prestarii unor servicii.

Contract de finantare

Actul juridic cu titlu oneros, incheiat intre Autoritatea de management prin Organismul intermediar si beneficiar, prin care se aproba spre finantare un proiect, in cadrul Programului Operational Regional.

Contractor

Persoana fizica sau juridica, de drept public sau privat, cu care beneficiarul a incheiat contractul de executie a unei lucrari, de furnizare a unor produse sau de prestare a unor servicii

Finantare publica

Finantare din fonduri publice.

Fondurile publice reprezinta sumele alocate de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul trezoreriei statului, bugetele institutiilor publice autonome, bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, dupa caz, bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii, bugetul fondurilor provenite din credite externe contractate sau garantate de stat si ale caror rambursare, dobanzi si alte costuri se asigura din fonduri publice; bugetul fondurilor externe nerambursabile.

Fonduri publice locale reprezinta sumele alocate de la bugetele locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, judetelor si municipiului Bucuresti, bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetele locale, dupa caz, bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii, bugetul imprumuturilor externe si interne, pentru care rambursarea, plata dobanzilor, comisioanelor, spezelor si a altor costuri se asigura din bugetele locale (si care provin din: imprumuturi externe contractate de stat si subimprumutate autoritatilor administratiei publice locale si/sau agentilor economici si serviciilor publice din subordinea acestora), imprumuturi contractate de autoritatile administratiei publice locale si garantate de stat, imprumuturi externe si/sau interne contractate sau garantate de autoritatile administratiei publice locale, bugetul fondurilor externe nerambursabile.

Infrastructura

In sensul prezentului ghid: cladiri, anexe, constructii, drumuri de acces, cai rutiere/ feroviare interioare, retea de utilitati publice, retea de comunicatii, exclusiv terenul pe care acestea se afla.

Inceperea lucrarilor

Fie data inceperii lucrarilor de constructie, fie data primei comenzi ferme de echipamente.

(ref. eng. „start of work” din Regulamentul CE 1628/2006)

Intreprindere

Orice entitate angajata intr-o activitate economica, indiferent de forma juridica de constituire.

Intreprinderi mici (inclusiv microintreprinderi) si mijlocii

Intreprinderi care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

- au un numar mediu anual de salariati mai mic de 250;

- realizeaza o cifra de afaceri anuala neta de pana la 50 milioane de euro, echivalent in lei, sau detin active totale care nu depasesc echivalentul in lei a 43 milioane de euro, conform ultimei situatii financiare aprobate.

(Legea nr. 175 din 2006 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 27/2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii)

Investitie initiala

a) Investitie in active corporale si/sau necorporale referitoare la infiintarea unei noi unitati, la extinderea unei unitati existente, la diversificarea productiei unei unitati prin realizarea de produse noi, suplimentare sau la o schimbare fundamentala a procesului global de productie a unei unitati existente

b) Achizitionarea unor active, in corelatie directa cu un amplasament de productie, in cazul in care amplasamentul respectiv este inchis sau ar fi fost inchis in conditiile in care nu ar fi fost cumparat, iar activele au fost achizitionate de catre un investitor independent.

Lucrari de extindere

Totalitatea operatiunilor efectuate in scopul cresterii suprafetelor construite in conditiile mentinerii starii tehnice si a destinatiei

Lucrari de modernizare

Lucrari de constructii si instalatii aferente constructiilor existente precum si lucrarile de retehnologizare ce se realizeaza peste durata normala de functionare a unei constructii, lucrari care, odata realizate, aduc constructia respectiva la o noua stare de exploatare.

Mediu urban

Localitati de rang 0, I, II si III (capitala, municipii, orase), conform Legii nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national, cu modificarile si completarile ulterioare

Mediu rural

Localitati de rang IV si V (sate resedinta de comuna, sate componente ale comunelor si sate apartinand municipiilor sau oraselor), conform Legii nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national, cu modificarile si completarile ulterioare

NATURA 2000, Obiectiv de tip NATURA 2000

Conform art.14, alineatele (1) si (2) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 236 din 2000 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, ariile naturale protejate (inclusiv ariile speciale de conservare si ariile de protectie speciala avifaunistica) sunt evidentiate in mod obligatoriu in planurile nationale, zonale si locale de amenajare a teritoriului si de urbanism, in perimetrul si in vecinatatea acestora fiind interzisa orice lucrare sau activitate susceptibila sa genereze un impact negativ asupra acestora.

Alte norme legale in vigoare:

- Ordinul ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului, nr. 552 din 2003 privind aprobarea zonarii interioare a parcurilor nationale si a parcurilor naturale, din punct de vedere al necesitatii de conservare a diversitatii biologice

- Legea nr. 462 din 2001 pentru aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 236 din 2000 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale si a speciilor de flora si fauna salbatica

- Directiva nr. 92/43/EEC privind conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice

Neregula

Orice abatere de la legalitate, regularitate si conformitate in raport cu prevederile memorandumurilor de finantare, memorandumurilor de intelegere, acordurilor de finantare privind fondurilor comunitare si cofinantarile aferente, precum si cu prevederilor contractelor incheiate in baza acestor memorandumuri/ acorduri, care printr-o cheltuiala neeligibila prejudiciaza bugetul general al Comunitatilor Europene sau bugetele administrate de acestea ori in numele lor si/sau bugetele din care provine cofinantarea aferenta.

Numar mediu de salariati

Numarul mediu de salariati acopera personalul permanent, cel cu jumatate de norma si cel temporar si include: salariatii, persoanele care lucreaza pentru intreprindere (fiind subordonate ei si care sunt considerate ca angajati, prin legislatia nationala), proprietarii-administratori, parteneri angajati in activitatile obisnuite ale intreprinderii si care beneficiaza de avantaje financiare din partea intreprinderii.

Ucenicii sau elevii si studentii implicati in programe de instruire profesionala, avand contracte de ucenicie sau de instruire profesionala, precum si salariatii care se afla in concediu de maternitate sau parental nu sunt inclusi in numarul de angajati.

Calculul numarului mediu de salariati se va face in conformitate cu Art. 5 din Legea 346/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Organism intermediar pentru Programul Operational Regional

Reprezinta institutia desemnata de Autoritatea de Management care, prin delegare de atributii de la aceasta, implementeaza axele prioritare / domeniile de interventie din Programul Operational Regional 2007-2013. In conformitate cu prevederile Hotararii de Guvern nr. 497 din 2004, au fost desemnate cele opt agentii pentru dezvoltare regionala. Pentru domeniul major de interventie 5.3. „Promovarea potentialului turistic si crearea infrastructurii necesare, in scopul cresterii atractivitatii Romaniei ca destinatie turistica”, Organism intermediar este Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale.

Planul National de Dezvoltare

Document de planificare strategica si programare financiara, care are ca scop sa orienteze si sa stimuleze dezvoltarea economica si financiara a Romaniei pentru atingerea obiectivului UE, respectiv realizarea coeziunii economice si sociale (Hotararea de Guvern nr. 497 din 2004 cu modificarile si completarile ulterioare)

Pre-finantare

Sume transferate din bugetul de stat sau din instrumente structurale catre un Beneficiar din sectorul public sau unei organizatii non-guvernamentale – prin transfer direct sau prin intermediul unei unitati de plata – pentru lichidarea angajamentelor initiale de plata fata de un contractor, in cadrul unui proiect co-finantat din instrumente structurale, in baza unui contract de finantare incheiat intre Beneficiar si Autoritatea de Management/Organismul intermediar responsabil(a), in vederea asigurarii derularii corespunzatoare a proiectelor (Ordonanta nr. 29 din 2007, art.1 alin (2) lit. i)).

Profit din exploatare

Diferenta dintre veniturile si cheltuielile din exploatare.

Veniturile din exploatare cuprind:

- venituri din vanzarea de produse si marfuri, executari de lucrari si prestari de servicii;

- venituri din variatia stocurilor, reprezentand variatia in plus (crestere) sau in minus (reducere) dintre valoarea la cost de productie efectiv a stocurilor de produse si productie in curs de la sfarsitul perioadei si valoarea stocurilor initiale ale produselor si productiei in curs, neluand in calcul ajustarile pentru depreciere reflectate;

- venituri din productia de imobilizari, reprezentand costul lucrarilor si cheltuielilor efectuate de entitate pentru ea insasi, care se inregistreaza ca active imobilizate corporale si necorporale

- venituri din subventii de exploatare, reprezentand subventiile pentru acoperirea diferentelor de pret si pentru acoperirea pierderilor, precum si alte subventii de care beneficiaza entitatea

- alte venituri din exploatarea curenta, cuprinzand veniturile din creante recuperate si alte venituri din exploatare.

Cheltuielile din exploatare cuprind:

- cheltuieli cu materiile prime si materialele consumabile; costul de achizitie al obiectelor de inventar consumate;

- costul de achizitie al materialelor nestocate, trecute direct asupra cheltuielilor; contravaloarea energiei si apei consumate; valoarea animalelor si pasarilor; costul marfurilor vandute si al ambalajelor;

- cheltuieli cu lucrarile si serviciile executate de terti, redevente, locatii de gestiune si chirii; prime de asigurare; studii si cercetari; cheltuieli cu alte servicii executate de terti (colaboratori); comisioane si onorarii; cheltuieli de protocol, reclama si publicitate; transportul de bunuri si personal; deplasari, detasari si transferari; cheltuieli postale si taxe de telecomunicatii, servicii bancare si altele;

- cheltuieli cu personalul (salariile, asigurarile si protectia sociala si alte cheltuieli cu personalul, suportate de entitate);

-  alte cheltuieli de exploatare (pierderi din creante si debitori diversi; despagubiri, amenzi si penalitati; donatii si alte cheltuieli similare; cheltuieli privind activele cedate si alte operatii de capital etc.);

Vezi Ordinul Ministrului finantelor publice nr. 1752/2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificarile si completarile ulterioare

Program operational

Document strategic de programare elaborat de Statul Membru si aprobat de Comisia Europeana, prin care este stabilita o strategie de dezvoltare sectoriala sau regionala printr-un set de prioritati coerente

Programul Operational Regional

Program care implementeaza elemente importante ale Strategiei Nationale de Dezvoltare Regionala a Planului National de Dezvoltare, contribuind, alaturi de celelalte programe operationale, la realizarea obiectivului Strategiei Nationale de Dezvoltare Regionala a PND si Cadrului National Strategic de Referinta, anume diminuarea disparitatilor intre regiunile de dezvoltare ale Romaniei.

Regiuni de dezvoltare

Unitati teritorial – statistice, alcatuite din 4-7 judete prin asocierea libera a Consiliilor Judetene. Ele corespund nivelului NUTS II in Nomenclatorul Unitatilor Statistice Teritoriale (NUTS) ale EUROSTAT, pentru care se colecteaza date statistice specifice, in conformitate cu reglementarile EUROSTAT pentru teritoriile de nivel NUTS II.

Schema de ajutor de stat

Act in baza caruia, in conditiile indeplinirii anumitor criterii, pot fi acordate ajutoare individuale unor intreprinderi definite in cadrul actului, in mod general si abstract si, orice act in baza caruia un ajutor care nu este legat de un proiect specific poate fi acordat uneia sau mai multor intreprinderi pentru o perioada nedefinita si/ sau intr-o valoare nedefinita.

Societate cooperativa

Societate constituita in baza Legii 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei.

Strategia Nationala de Dezvoltare Regionala din PND

Cuprinde prioritatile de dezvoltare ale Romaniei la nivel national, regional si local si propune sustinerea acestora prin investitii publice concentrate, alocate pe baza de programe si proiecte. Strategia reflecta politica Romaniei de dezvoltare regionala, conform Legii dezvoltarii regionale (Legea nr. 315 din 2004) si procesul de descentralizare asa cum este detaliat in Legea Cadru privind Descentralizarea nr. 195 din 2006 precum si alte legi relevante. De asemenea, Strategia ia in considerare Orientarile Strategice de Coeziune ale UE pentru perioada 2007–2013 si Agenda Lisabona.

Strategie de Dezvoltare Regionala 2007-2013

Document elaborat pentru fiecare regiune de dezvoltare, contine prioritati si masuri ce vor putea fi finantate din instrumente structurale prin Programul Operational Regional, programe operationale sectoriale, Programul National pentru Dezvoltare Rurala, precum si din alte surse de finantare.

Structuri de sprijinire a afacerilor

Structuri clar delimitate care asigura o serie de facilitati si/sau spatii pentru operatorii economici care desfasoara activitati economice de productie si prestare servicii in cadrul acestor structuri.

Unitate de plata pentru POR

Structura din cadrul Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, avand responsabilitatea transferarii sumelor de pre-finantare, co-finantare alocate de la bugetul de stat, precum si a sumelor din asistenta financiara nerambursabila catre beneficiari (Ordonanta nr. 29 din 2007, art. 1 alin (2) lit. f)).

Unitati administrativ- teritoriale

Consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, ca autoritati deliberative, primarii ca autoritati executive, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, ca autoritati ale administratiei publice locale, pentru coordonarea activitatii consiliilor comunale, orasenesti si municipale, in vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean, in conformitate cu prevederile Legii administratiei publice locale nr. 215/ 2001.

Utilitati publice (servicii comunitare de utilitati publice / infrastructura de utilitati publice)

Totalitatea activitatilor de utilitate si interes public general, desfasurate la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor sau judetelor sub conducerea, coordonarea si responsabilitatea autoritatilor administratiei publice locale, in scopul satisfacerii cerintelor comunitatilor locale, prin care se asigura urmatoarele utilitati: alimentarea cu apa; canalizarea si epurarea apelor uzate; colectarea, canalizarea si evacuarea apelor pluviale; productia, transportul, distributia si furnizarea de energie termica in sistem centralizat; salubrizarea localitatilor; iluminatul public; administrarea domeniului public si privat al unitatilor administrativ - teritoriale, precum si altele asemenea; transportul public local.

   
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



    Stiri ultima ora