- » Info Financiar
- » Axa Prioritara 4
- » Domeniul major de interventie 4.1
- » POR Axa 4 DMI 4.1 Eligibilitatea proiectelor
POR Axa 4 DMI 4.1 Eligibilitatea proiectelor
Data: 7 aprilie 2011 Ora: 13:47Proiectul reprezinta o serie de activitati si o investitie de resurse pe o perioada determinata, menite sa raspunda unei nevoi reale si sa conduca la realizarea unui obiectiv precis.
Proiectul propus prin cererea de finantare poate fi considerat eligibil in cadrul POR, adica poate fi co-finantat din Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR), daca indeplineste cumulativ urmatoarele criterii:
1) Proiectul se incadreaza in categoria de operatiuni ale Axei prioritare 4, domeniul major de interventie 4.1: crearea/ extinderea/ modernizarea structurilor de sprijinire a afacerilor de importanta regionala/ locala.
Activitatile eligibile in cadrul proiectului sunt:
- Construirea/ modernizarea/ extinderea de cladiri si anexe aferente, care vor fi utilizate de operatori economici, cu precadere IMM-uri, pentru activitati de productie si/sau prestare servicii;
- Construirea/ modernizarea/ extinderea infrastructurii rutiere/feroviare din interiorul structurii de sprijinire a afacerilor si a drumurilor de acces;
Aceasta activitate si cheltuielile aferente sunt eligibile numai in cazul in care se poate argumenta ca valorificarea proiectului este afectata de infrastructura de acces deficitara. Acest aspect va fi evaluat in cadrul etapei de evaluare tehnica si financiara. Cheltuielile pentru construirea/ modernizarea/ extinderea drumurilor de acces catre structura de sprijinire a afacerilor sunt eligibile in limita a 10% din valoarea totala a proiectului
- Crearea/ modernizarea/ extinderea utilitatilor de baza din interiorul structurii de sprijinire a afacerilor: statii de tratare a apei, unitati de furnizare a energiei si a gazului, sistem de canalizare, conectare la retele broadband, inclusiv cablarea cladirii;
- Dotarea cu echipamente a structurilor de sprijinire a afacerilor construite/ modernizate/ extinse;
Echipamentele achizitionate trebuie sa fie noi.
In cazul beneficiarilor APL (si a parteneriatelor intre APL), cheltuielile cu achizitionarea echipamentelor sunt eligibile numai in limita a 50% din valoarea eligibila a proiectului.
Atentie! Proiectul devine neeligibil pentru cofinantare din fonduri structurale daca lucrarile de constructie incep sau prima comanda ferma de echipamente este facuta inainte de data la care intra in vigoare contractul de finantare.
Lista activitatilor eligibile de mai sus este orientativa. Alte activitati decat cele de mai sus pot fi considerate eligibile daca solicitantul justifica necesitatea derularii lor in scopul implementarii in conditii optime a proiectului.
Atentie! Eligibilitatea unei activitati nu este echivalenta cu eligibilitatea cheltuielilor efectuate pentru realizarea acelei activitati. In acest sens, recomandam consultarea Sectiunii II.3.3.A „Criteriile de eligibilitate a cheltuielilor” din prezentul ghid.
In cadrul acestui domeniu de interventie se finanteaza numai investitii initiale. Nu sunt eligibile proiectele care implica simple investitii de inlocuire sau reabilitarea unor active fixe existente, iar lucrarile de modernizare trebuie sa conduca la cresterea valorii adaugate a acesteia.
O structura de sprijinire a afacerilor reprezinta o structura clar delimitata care asigura o serie de facilitati (e.g. accesul la utilitati) si/sau spatii pentru desfasurarea unor activitati economice de productie/ prestare servicii, avand ca scop atragerea investitiilor, astfel incat sa se valorifice potentialul material si uman al zonei in care sunt amplasate.
Structura poate fi localizata atat in mediul urban cat si in mediul rural.
Structurile de sprijinire a afacerilor pot fi axate pe dezvoltarea activitatilor de cercetare si microproductie, pe dezvoltarea activitatilor de cercetare in vederea dezvoltarii de noi modele si prototipuri, pe oferirea de facilitati pentru dezvoltarea intreprinderilor cu activitate productiva sau pe dezvoltarea de noi afaceri prin oferirea de servicii specializate (e.g. consultanta, asistenta la inceputul activitatii respectivelor afaceri).
Solicitantul (administratorul structurii) nu poate fi utilizatorul exclusiv al structurii de sprijinire a afacerilor ce face obiectul proiectului.
Nu sunt eligibile spre finantare structurile de sprijinire a afacerilor in cadrul carora se desfasoara activitati de comert (e.g. centre comerciale).
Nu se acorda ajutor de stat pentru urmatoarele domenii de activitate:
- pescuit si acvacultura
- constructii de nave
- industria carboniera
- industria siderurgica
- sectorul fibre sintetice
- activitatile legate de productia primara a produselor agricole enumerate in anexa nr. 1 la Tratatul de instituire a Comunitatii Europene
- procesarea si marketingul produselor care imita sau substituie laptele ori a produselor din lapte, in conformitate cu Regulamentul (CEE) nr. 1898/1987
2) Valoarea totala a proiectului
Valoarea totala a proiectului (suma cheltuielilor eligibile si neeligibile) este cuprinsa intre 1.700.000 si 85.000.000 lei.
3)Contributia proprie minima a solicitantului la valoarea eligibila a proiectului.
este in conformitate cu prevederile Sectiunilor „Ajutor de stat (regional)” si „Determinarea contributiei proprii si a valorii maxime a finantarii nerambursabile”.
4) Proiectul respecta legislatia in domeniul protectiei mediului, eficientei energetice, egalitatii de sanse (teme orizontale) si al achizitiilor publice.
Temele orizontale sunt prioritati agreate la nivelul Statelor Membre ale Uniunii Europene, incorporate, sub diferite forme, in toate politicile Uniunii Europene. Acestea se refera la:
- Protectia si imbunatatirea mediului inconjurator
- Cresterea eficientei energetice
- Promovarea egalitatii de sanse si nondiscriminarii
Angajamentele Romaniei in ceea ce priveste implementarea temelor orizontale se reflecta si in sprijinirea acelor proiecte care contribuie la atingerea obiectivelor de protectie a mediului, de crestere a eficientei energetice si promovare a egalitatii de sanse.
In etapa de verificare a eligibilitatii se va verifica respectarea prevederilor legislatiei privind protectia mediului, respectiv implementarea principalelor actiuni enumerate la Art. 94 din OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului cu completarile si modificarile ulterioare.
Cresterea eficientei energetice reprezinta imbunatatirea eficientei utilizarii energiei datorita schimbarilor tehnologice, de comportament si/sau economice. Masurile de crestere a eficientei sunt toate acele actiuni care, in mod normal, conduc la o crestere a eficientei energetice ce poate fi verificata, masurata sau estimata.
Pe langa informatiile incluse la punctul 3.2 „Protectia mediului si eficienta energetica” din Formularul cererii de finantare, solicitantul va anexa la formularul cererii de finantare fisa tehnica de mediu si studiul de impact asupra mediului, daca proiectul trebuie sa urmeze procedura corespunzatoare pentru obtinerea acordului de mediu, dupa caz.
Organizatia solicitanta este obligata sa asigure egalitatea de sanse si de tratament intre angajati, femei si barbati, in cadrul relatiilor de munca de orice fel, inclusiv prin introducerea de dispozitii pentru interzicerea discriminarilor bazate pe criterii de sex, religie, dizabilitati etc, in regulamentele de organizare si functionare si in regulamentele interne ale unitatilor.
Solicitantul va completa punctul 3.1 „Egalitatea de sanse” din formularul cererii de finantare.
In ceea ce priveste achizitia de lucrari/ servicii/ bunuri in vederea implementarii proiectului, este obligatorie respectarea legislatiei nationale in domeniul achizitiilor publice (OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare).
In anumite situatii si numai in cazul beneficiarilor CC, AS sau SC (care nu intra in categoria autoritatilor contractante, asa cum sunt ele definite in OUG 34/2006), sunt prevazute instructiuni simplificate pentru atribuirea contractelor de lucrari/ servicii/ furnizare (vezi Anexa 6 la prezentul ghid).
Cheltuielile in legatura cu contracte de lucrari/ servicii/ furnizare, derulate in vederea implementarii proiectului, nu pot fi recunoscute ca eligibile si nu pot fi, in consecinta, cofinantate, daca procedura de atribuire a acestor contracte nu a respectat legislatia in domeniul achizitiilor publice (respectiv instructiunile din Anexa 6).
Atentie! Sectiunea 3 „Concordanta cu politicile UE si legislatia nationala” din Formularul cererii de finantare contine recomandari privind modul in care solicitantii pot sa faca dovada respectarii aspectelor de mai sus.
Modul in care vor fi respectate principiile si legislatia in domeniul temelor orizontale, va fi monitorizat atat pe durata de implementare a proiectului cat si dupa finalizarea acestuia.
5) Activitatile propuse spre finantare in cadrul proiectului nu au mai fost finantate din fonduri publice in ultimii 5 ani si nu beneficiaza de fonduri publice din alte surse de finantare.
Proiectul nu a mai beneficiat de finantare publica in ultimii 5 ani inainte de data depunerii cererii de finantare, pentru acelasi tip de activitati (constructie/ extindere/ modernizare) realizate asupra aceleiasi infrastructuri / aceluiasi segment de infrastructura si nu beneficiaza de fonduri publice din alte surse de finantare.
6) Perioada de implementare a proiectului
Perioada de implementare a activitatilor proiectului (perioada cuprinsa intre data semnarii contractului de finantare si data finalizarii ultimei activitati prevazute in cadrul proiectului) nu depaseste data de 31.07.2012.
7)Locul de implementare a proiectului
Proiectul (investitia) se realizeaza pe teritoriul Romaniei (in mediul urban sau rural).
Criteriile de selectie vizeaza urmatoarele aspecte:
1. Contributia proiectului la realizarea obiectivelor POR
Proiectul va fi evaluat avand in vedere urmatoarele aspecte (subcriterii):
- Relevanta proiectului pentru obiectivele axei prioritare si ale domeniului de interventie (crearea de noi locuri de munca si atragerea investitiilor)
- Oportunitatea crearii/ extinderii/ modernizarii unei structuri de sprijinire a afacerilor
- Importanta proiectului pentru regiune
2. Calitatea, maturitatea si sustenabilitatea proiectului
Proiectul va fi evaluat avand in vedere urmatoarele aspecte (subcriterii):
- Capacitatea solicitantului de a implementa proiectul
- Gradul de pregatire/maturitate a proiectului
- Calitatea metodologiei de implementare a proiectului
- Coerenta documentatiei tehnico-economice
- Relevanta solutiei tehnice pentru proiect
- Strategia de marketing si de administrare a structurii de sprijinire a afacerilor
- Masura in care proiectul necesita cofinantare din fonduri nerambursabile
- Coerenta si realitatea bugetului proiectului
- Implementarea masurilor de promovare a egalitatii de sanse, a dezvoltarii durabile, a eficientei energetice si a societatii informationale
- Sustenabilitatea proiectului dupa incetarea finantarii nerambursabile (inclusiv sustenabilitatea financiara)
Criteriile de evaluare strategica vizeaza:
1. Contributia proiectului la realizarea Strategiei de dezvoltare a regiunii / Planului National de Dezvoltare
Vezi Strategia de dezvoltare a regiunii in care se va implementa proiectul (Anexa 8 Referinte –Planurile regionale de dezvoltare).
2. Capacitatea proiectului de a genera valoare adaugata prin complementaritatea si corelarea acestuia cu alte investitii
Organismul cu atributii in realizarea evaluarii strategice este Comitetul Regional de Evaluare Strategica si Corelare (CRESC) constituit in cadrul regiunilor de dezvoltare regionala, conform Hotararii de Guvern nr. 764/2007 pentru aprobarea constituirii Comitetelor Regionale de Evaluare Strategica si Corelare si a Regulamentului cadru de organizare si functionare al acestora.
In cadrul sedintelor de evaluare strategica se va stabili masura in care proiectul raspunde prioritatilor strategice ale regiunii, plasandu-se proiectul pe o anumita pozitie in lista de proiecte depuse in cadrul acestei cereri deschise de proiecte.