POR Axa 4 DMI 4.1 Criterii de eligibilitate

Data: 7 aprilie 2011   Ora: 13:31

Sectiunea II. Reguli pentru cererea deschisa de proiecte

Cererea de finantare (inclusiv anexele la formularul cererii de finantare) completata de catre solicitant, face obiectul verificarii eligibilitatii solicitantului si a proiectului, pe baza criteriilor enumerate in continuare si incluse in grila de verificare a eligibilitatii, din Anexa 3 la ghid.

Eligibilitatea cheltuielilor se va verifica in perioada de implementare a proiectului, pe baza cererilor de rambursare a cheltuielilor efectuate si a documentelor justificative de efectuare a platilor (e.g. facturi). Categoriile de cheltuieli eligibile sunt prezentate la Capitolul II.3.3. „Intocmirea bugetului” si vor fi luate in considerare de catre solicitant in vederea elaborarii bugetului proiectului.

Solicitantul eligibil, in sensul prezentului ghid, reprezinta entitatea care indeplineste cumulativ criteriile enumerate si prezentate in cadrul prezentului capitol.

1) Forma de constituire a solicitantului

a. Unitate administrativ-teritoriala (autoritate a administratiei publice locale, APL) din mediul urban sau rural.

In conformitate cu prevederile art. 21 alin. (1) din Legea administratiei publice locale nr. 215/ 2001 republicata, unitatile administrativ-teritoriale sunt persoane juridice de drept public cu capacitate juridica deplina si patrimoniu propriu. Consiliile locale, orasenesti si municipale sunt autoritati deliberative, iar primarii autoritati executive, in timp ce consiliile judetene sunt autoritati ale administratiei publice locale pentru coordonarea activitatii consiliilor comunale, orasenesti si municipale, in vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean.

In acest sens, vor fi considerati solicitanti eligibili:

- Judetele (Consilii Judetene)

- Municipiile (Consilii locale municipale)

- Orasele (Consilii locale orasenesti)

- Comunele (Consilii locale comunale)

In scopul determinarii intensitatii maxime a ajutorului regional, APL vor fi incadrate in categoria intreprinderilor mari.

b. Unitati administrativ-teritoriale (APL) in parteneriat

Unitatile administrativ-teritoriale (APL din mediul urban sau rural) pot depune cereri de finantare in parteneriat cu o alta unitate administrativ-teritoriala (APL din mediul urban sau rural).

Acordul de parteneriat, intocmit conform Modelului F, va fi anexat, in original, la Formularul cererii de finantare.

ATENTIE! In cadrul Acordului de parteneriat se va identifica clar unitatea adminstrativ-teritoriala (APL) cu rol de lider de proiect. Cererea de finantare va fi semnata si depusa de unitatea administrativ-teritoriala (APL) desemnata ca lider de proiect.

Criteriile de eligibilitate se aplica tuturor partenerilor, dupa cum este indicat in cadrul acestei sectiuni.

In scopul determinarii intensitatii maxime a ajutorului regional, parteneriatele intre APL vor fi incadrate in categoria intreprinderilor mari.

c. Camera de comert (si industrie) (CC), infiintata in baza Decretului-Lege nr. 139/1990 privind camerele de comert si industrie din România sau a Legii camerelor de comert nr. 335/2007.

In functie de numarul mediu de salariati si valoarea activelor totale, in scopul determinarii intensitatii maxime a ajutorului regional (al finantarii nerambursabile), CC se incadreaza intr-una din categoriile de mai jos, in conformitate cu prevederile  Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii cu modificarile si completarile ulterioare:

- Intreprinderilor mici (inclusiv microintreprinderi), daca au pâna la 49 de salariati si detin active totale de pâna la 10 milioane de euro, echivalent in lei

- Intreprinderilor mijlocii, daca au intre 50 si 249 de salariati si detin active totale de pâna la 43 milioane de euro, echivalent in lei.

Solicitantul CC va depune, odata cu formularul cererii de finantare, Declaratia privind incadrarea in categoria IMM si Calculul pentru intreprinderile partenere sau legate, conform modelelor cuprinse in Anexele nr. 1 si 2 la Legea 346/2004.

d. Asociatii care reprezinta mediul de afaceri (AS), constituite in baza Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu completarile si modificarile ulterioare, si a Legii nr. 356/2001 a patronatelor.

In functie de numarul mediu de salariati si valoarea activelor totale, in scopul determinarii intensitatii maxime a ajutorului regional (al finantarii nerambursabile), AS se incadreaza intr-una din categoriile de mai jos, in conformitate cu prevederile  Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii:

- Intreprinderilor mici (inclusiv microintreprinderi), daca au pâna la 49 de salariati si detin active totale de pâna la 10 milioane de euro, echivalent in lei

- Intreprinderilor mijlocii, daca au intre 50 si 249 de salariati si detin active totale de pâna la 43 milioane de euro, echivalent in lei.

Solicitantul AS va depune, odata cu formularul cererii de finantare, Declaratia privind incadrarea in categoria IMM si Calculul pentru intreprinderile partenere sau legate, conform modelelor cuprinse in Anexele nr. 1 si 2 la Legea 346/2004.

e. Societate comerciala (infiintata in baza Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale) sau societate cooperativa (infiintata in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei), din mediul urban sau rural.

Societatea comerciala/cooperativa (SC) indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:

- Se incadreaza in categoria intreprinderilor mici si mijlocii (inclusiv microintreprinderi).

- a desfasurat activitate pe o perioada corespunzatoare cel putin unui an fiscal integral. Spre exemplu, solicitantul care depune o cerere de finantare in cursul anului 2008 trebuie sa fi desfasurat activitate cel putin incepând cu 1 ianuarie 2007.

- a obtinut profit din exploatare in anul fiscal precedent datei de depunere a cererii de finantare.

Criteriile privind durata de activitate si profitul din exploatare se refera la intreaga activitate a solicitantului (i.e. indiferent de domeniul de activitate).

In acest sens, se vor atasa, la cererea de finantare, situatiile financiare (bilantul si contul de profit si pierdere) pentru anul fiscal precedent datei la care se depune cererea de finantare.

Vezi I.6 „Ajutor de stat (regional)” si II.3.3.B „Determinarea contributiei proprii si a valorii maxime a finantarii nerambursabile”.

Solicitantul SC va depune, odata cu formularul cererii de finantare, Declaratia privind incadrarea in categoria IMM si Calculul pentru intreprinderile partenere sau legate, conform modelelor cuprinse in Anexele nr. 1 si 2 la Legea 346/2004.

Nu sunt eligibile parteneriatele intre APL-CC, APL-AS, APL-SC, CC-AS, CC-SC, AS-SC.

ATENTIE! Pentru solicitant CC/AS/SC:

Solicitantul trebuie sa demonstreze ca detine dreptul de a desfasura in mod legal activitatea de administrare a structurii de sprijinire a afacerilor, respectiv de a inchiria spatiile de productie/ prestare servicii ce fac obiectul proiectului, tertilor. Aceasta conditie se va verifica in cadrul etapei precontractuale.

Daca documentele statutare ce au fost anexate, in copie, la cererea de finantare prevad deja acest drept, nu mai este necesara, in acest sens, nicio alta dovada in etapa precontractuala, documentele statutare fiind verificate doar pentru conformitatea cu originalul.

2) Solicitantul nu se incadreaza intr-una din situatiile de mai jos:

APL (si partenerii APL, unde este cazul)

CC, AS, SC

a) este in stare de insolventa, conform prevederilor Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, art. 75, cu modificarile si completarile ulterioare

b) nu si-a indeplinit obligatiile cu privire la plata contributiilor la asigurarile sociale sau plata taxelor in conformitate cu prevederile legale ale tarii in care sunt stabiliti sau ale tarii autoritatii contractante sau cele ale tarii unde se va executa contractul;

c) in urma altei proceduri de achizitie publica sau in urma unei proceduri de acordare a unei finantari nerambursabile, din bugetul comunitar, a fost gasit vinovat de incalcare grava a contractului din cauza nerespectarii obligatiilor contractuale

d) a suferit condamnari definitive din cauza unei conduite profesionale indreptate impotriva legii, decizie formulata de o autoritate de judecata ce are forta de res judicata (ex. impotriva careia nu se poate face recurs)

e) a fost subiectul unei judecati de tip res judicata pentru frauda, coruptie, implicarea in organizatii criminale sau in alte activitati ilegale, in detrimentul intereselor financiare ale Comunitatii Europene

f) a comis in conduita lui profesionala greseli grave, demonstrate prin orice mijloace, pe care autoritatea contractanta le poate dovedi

g) a fost subiectul unui ordin de recuperare a unui ajutor de stat ca urmare a unei decizii a Consiliului Concurentei si acest ordin nu a fost deja executat *)

a) este in stare de insolventa, conform prevederilor Legii nr. 85 din 2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare

b) este in stare de faliment ori lichidare, are afacerile conduse de un administrator judiciar sau activitatile sale comerciale sunt suspendate ori fac obiectul unui aranjament cu creditorii sau este intr-o situatie similara cu cele anterioare, reglementata prin lege

c) face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa in una din situatiile prevazute la lit. b).

d) nu si-a indeplinit obligatiile cu privire la plata contributiilor la asigurarile sociale sau plata taxelor in conformitate cu prevederile legale ale tarii in care sunt stabiliti sau ale tarii autoritatii contractante sau cele ale tarii unde se va executa contractul

e) in urma altei proceduri de achizitie publica sau in urma unei proceduri de acordare a unei finantari nerambursabile, din bugetul comunitar, a fost gasit vinovat de incalcare grava a contractului din cauza nerespectarii obligatiilor contractuale

f) a suferit condamnari definitive din cauza unei conduite profesionale indreptate impotriva legii, decizie formulata de o autoritate de judecata ce are forta de res judicata (ex. impotriva careia nu se poate face recurs)

g) a fost subiectul unei judecati de tip res judicata pentru frauda, coruptie, implicarea in organizatii criminale sau in alte activitati ilegale, in detrimentul intereselor financiare ale Comunitatii Europene

h) a comis in conduita lui profesionala greseli grave, demonstrate prin orice mijloace, pe care autoritatea contractanta le poate dovedi

i) a fost subiectul unui ordin de recuperare a unui ajutor de stat ca urmare a unei decizii a Consiliului Concurentei si acest ordin nu a fost deja executat *)

j) impotriva lui a fost emis un ordin de recuperare a unui ajutor de stat ca urmare a unei decizii anterioare iar acest ordin nu a fost deja executat

k) este in dificultate, in conformitate cu Liniile Directoare Comunitare cu privire la ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor in dificultate, publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. C 244/01.10.2004**)

*) In situatia in care solicitantul (si/sau partenerii APL, unde este cazul) a (au) facut obiectul unui ordin al unei instante judecatoresti din România, emis pâna la 1 ianuarie 2007 pentru recuperarea unui ajutor de stat si acest ordin a fost executat (sumele respective au fost platite), solicitantul va anexa, in copie, decizia (deciziile) Consiliului Concurentei privind recuperarea ajutorului, ordinul (ordinele) de recuperare al instantei judecatoresti si dovada (dovezile) efectuarii platii.

In cazul in care solicitantul (si/sau partenerii APL, unde este cazul) a facut obiectul unei decizii a Comisiei Europene emise dupa 1 ianuarie 2007 pentru recuperarea unui ajutor de stat, decizie care a fost deja executata (provizoriu sau definitiv), solicitantul va anexa o copie a deciziei (deciziilor) Comisiei Europene si dovada (dovezile)  efectuarii platii.

**) O intreprindere (orice entitate care desfasoara o activitate economica, indiferent de forma juridica) este considerata ca fiind in dificultate, in principiu si indiferent de marimea ei, in urmatoarele imprejurari:

a) in cazul unei societati cu raspundere limitata, când se constata pierderea a mai mult de jumatate din capitalul social si mai mult de un sfert din capital s-a pierdut in ultimele 12 luni; sau

b) in cazul unei societati in care asociatii raspund nelimitat pentru creantele societatii, atunci când s-a pierdut mai mult de jumatate din capitalul propriu, asa cum reiese din evidentele contabile ale societatii si mai mult de un sfert din acest capital s-a pierdut in cursul ultimelor 12 luni; sau

c) pentru intreprinderile de orice forma juridica, când respectiva intreprindere intruneste conditiile pentru a fi supuse unei proceduri prevazute de legislatia privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului.

3) Proprietatea/ concesiunea si dreptul de executie a lucrarilor de constructii asupra infrastructurii si terenului

Solicitantul (/ oricare dintre membrii APL ai parteneriatului, unde este cazul) detine titlul de proprietate asupra terenului si/sau infrastructurii, sau detine un alt act care ii confera dreptul de executie a lucrarilor de constructii.

Dreptul de executie a lucrarilor de constructii confera titularului dreptul de a obtine, potrivit legii, din partea autoritatii competente, autorizatia de construire.

Dovada dreptului de executie a lucrarilor de constructii asupra terenului si/sau infrastructurii se face prin actul prin care se atesta dreptul de proprietate (precum contractul de vânzare-cumparare, de schimb, de donatie, certificatul de mostenitor, actul administrativ de restituire, hotarâre judecatoreasca) sau printr-un contract de concesiune.

Contractul de concesiune trebuie sa stipuleze dreptul concesionarului de a executa lucrari de constructie. In caz contrar, pe lânga contractul de concesiune, se va anexa, in original, o declaratie autentificata a proprietarului infrastructurii/ terenului cu privire la acceptarea efectuarii lucrarilor prevazute prin proiect asupra terenului/ infrastructurii.

Concesiunea trebuie sa acopere o perioada de minim 5 ani de la data estimata a finalizarii perioadei de implementare a proiectului, sau de minim 3 ani in cazul solicitantilor care se incadreaza in categoria IMM-urilor (intreprinderi micro, mici sau mijlocii).

Exemplu: in cazul unui proiect cu o durata de implementare de 1 an, pentru care se depune o cerere de finantare in anul 2008, contractul de concesiune trebuie sa fie valabil pâna in anul 2014 inclusiv (2008+1+5), respectiv 2012 (2008+1+3).

In cazul unitatilor administrativ-teritoriale (APL), acestea au calitatea de proprietar sau de administrator ori au in concesiune infrastructura si/sau terenul care fac obiectul proiectului. APL vor anexa, la cererea de finantare Hotarârea Consiliului Judetean, a Consiliului general al Municipiului Bucuresti sau a Consiliului Local, privind proprietatea publica asupra terenului (vezi Sectiunea II.3.1. Completarea cererii de finantare). In cazul in care proprietatea sau dreptul de administrare asupra infrastructurii si/sau terenului fac obiectul unei Hotarâri a Guvernului, referinta la aceasta se va face in Declaratia de eligibilitate (vezi Modelul B la Ghid).

4)  Infrastructura si terenul ce fac obiectul proiectului indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii la data depunerii cererii de finantare:

a. Nu sunt grevate de sarcini

b. Nu fac obiectul unor litigii in curs de solutionare la instantele judecatoresti cu privire la situatia juridica

c. Nu fac obiectul revendicarilor potrivit unor legi speciale in materie sau dreptului comun

Solicitantul va completa si semna Declaratia de eligibilitate, conform Modelului B la Formularul cererii de finantare.

5) Solicitantul (/ membrii APL ai parteneriatului, unde este cazul) are (au) capacitate de implementare a proiectului:

- Capacitate operationala, administrativa dovedita prin capacitatea de a asigura atât resurse umane suficiente (vezi punctul 2.4 din formularul cererii de finantare) cât si resurse materiale necesare implementarii proiectului (vezi pct. 2.3.7 din formularul cererii de finantare).

Solicitantul va anexa la formularul cererii de finantare: CV-urile membrilor echipei de proiect si/sau fisele de post. In situatia in care posturile aferente echipei de proiect nu sunt ocupate, informatiile privind specificul acestora vor fi oferite doar de fisele de post, iar daca posturile sunt ocupate, solicitantul va anexa atât fisele de post cât si CV-urile persoanelor respective.

Atentie! CV-urile vor fi completate conform modelului comun european de curriculum vitae (Modelul G la formularul cererii de finantare).

In situatia in care solicitantul va contracta servicii de management al proiectului, acesta va mentiona in formularul cererii de finantare – punctul 2.4. Managementul proiectului:

- cerintele minime (experienta similara, expertiza etc) pe care solicitantul le va cere prin caietul de sarcini de achizitionare a serviciilor de management al proiectului,

- activitatile de management al proiectului ce vor face obiectul contractului de servicii de management al proiectului,

- modul in care solicitantul si persoanele angajate ale acestuia vor verifica/monitoriza activitatea contractorului care va furniza servicii de management al proiectului (CV, fisele de post corespunzatoare, rol in organizatie, atributii etc).

- Capacitate financiara de a asigura contributia proprie la valoarea cheltuielilor eligibile, finantarea cheltuielilor neeligibile ale proiectului, unde este cazul (inclusiv a cheltuielilor conexe proiectului) si resursele financiare necesare implementarii optime a proiectului in conditiile rambursarii ulterioare a cheltuielilor eligibile din instrumente structurale.

Vezi Sectiunea II.3.3. „Intocmirea bugetului”, pentru conditiile de eligibilitate a cheltuielilor si determinarea contributiei proprii.

Se va anexa, la cererea de finantare, Declaratia de angajament (intocmita conform Modelului C) si Hotarârea solicitantului de aprobare a proiectului si a cheltuielilor legate de proiect.

Atentie! In cazul parteneriatelor intre APL, dovada capacitatii financiare se face de catre liderul de proiect si/sau oricare dintre parteneri. Prin acordul de parteneriat se va stabili cota parte la finantarea proiectului, aferenta fiecarui partener. Se va anexa, totodata, hotarârea fiecarui partener de a participa la asigurarea finantarii proiectului, cu indicarea sumelor cu care participa la acoperirea fiecarei categorii de cheltuieli.

   
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



    Stiri ultima ora