- » Info Financiar
- » Axa prioritara 3
- » Domeniul major de interventie 3.4
- » POR Axa 3 DMI 3.4 Informatii Generale
POR Axa 3 DMI 3.4 Informatii Generale
Data: 6 aprilie 2011 Ora: 12:48Axa prioritara “Imbunatatirea infrastructurii sociale” vizeaza crearea premiselor necesare pentru asigurarea populatiei cu servicii esentiale, contribuind astfel la atingerea obiectivului european al coeziunii economice si sociale, prin imbunatatirea infrastructurii serviciilor de sanatate, educatie, sociale si pentru siguranta publica in situatii de urgenta.
Investitiile care pot fi realizate prin Programul Operational Regional pentru aceasta axa prioritara au ca scop imbunatatirea calitatii si ridicarea acestor servicii la standarde europene, cu implicatii pozitive asupra gradului de sanatate si al participarii populatiei la piata muncii, precum si in ceea ce priveste gradul general de atractivitate al regiunilor. Domeniile majore de interventie in cadrul acestei axe prioritare sunt:
- Reabilitarea/ modernizarea/ echiparea infrastructurii serviciilor de sanatate
- Reabilitarea/ modernizarea/ dezvoltarea si echiparea infrastructurii serviciilor sociale
- Imbunatatirea dotarii cu echipamente a bazelor operationale pentru interventii in situatii de urgenta
- Reabilitarea /modernizarea/ dezvoltarea si echiparea infrastructurii educationale preuniversitare, universitare si a infrastructurii pentru formare profesionala continua
Prezentul Ghid se adreseaza potentialilor solicitanti de finantare in cadrul Domeniului major de interventie 3.4 Reabilitarea /modernizarea/ dezvoltarea si echiparea infrastructurii educationale preuniversitare, universitare si a infrastructurii pentru formare profesionala continua.
Obiectivul specific al acestui domeniu major de interventie il constituie imbunatatirea calitatii infrastructurii de educatie, a dotarii scolilor, a structurilor de cazare pentru studenti si a centrelor pentru formare profesionala pentru asigurarea unui proces educational la standarde europene si a cresterii participarii populatiei scolare si a adultilor la procesul educational.
Starea si accesibilitatea infrastructurii educationale si a dotarilor aferente contribuie semnificativ la realizarea obiectivelor specifice privind asigurarea calitatii si a accesului la educatie. Fondurile atrase prin programe cu finantare externa si cele alocate din bugetul de stat pentru investitii in unitati de invatamant (cu precadere preuniversitar), nu acopera necesarul de reabilitare a infrastructurii educationale din Romania. In plus, calamitatile naturale din ultimii ani au contribuit la cresterea nevoilor de reabilitare a infrastructurii educationale. De asemenea, un numar mare de unitati de invatamant necesita lucrari de reabilitare si dotare cu echipamente didactice, IT si materiale specifice pentru documentare.
Ca urmare a cresterii natalitatii inregistrata in ultimii ani, la nivelul invatamantului obligatoriu se va resimti in perioada urmatoare prin cresterea cererii de spatii de invatamant, fiind necesare investitii pentru reabilitarea, imbunatatirea si extinderea infrastructurii educationale din invatamantul obligatoriu. Aceste investitii vor asigura premisele cresterii capacitatii de scolarizare a unitatilor din invatamantul obligatoriu, imbunatatind astfel conditiile de acces la educatie. Interventiile POR 2007-2013 vor fi complementare interventiilor realizate din alte surse, respectiv bugetul de stat, bugetele locale, imprumuturi externe.
Accesul la educatie al copiilor din localitati dezavantajate, in special din mediul rural, dar si al celor provenind din medii sociale vulnerabile este dificil din cauza capacitatii de scolarizare insuficiente, a distantelor mari pana la cele mai apropiate scoli, insuficientei mijloacelor de transport si a unor spatii de rezidenta, in apropierea scolilor. Prin urmare, strategia nationala in domeniu si-a asumat ca prioritate crearea si dezvoltarea de campusuri preuniversitare. Tinand cont de strategia nationala in domeniu si de specificul interventiilor FEDR pentru dezvoltarea regionala, prin POR se va sustine dezvoltarea acestor campusuri preuniversitare pe nucleele unitatilor de invatamant profesional si tehnic, din mediile urban si rural, denumite campusuri pentru invatamantul profesional si tehnic (CIPT). CIPT reuneste in aceeasi arie toate cladirile in care se realizeaza procesul educational (predare teoretica, laboratoare, ateliere, activitati didactice sociale, activitati educationale recreative). Campusul este rezultatul gruparii activitatilor educatiomale in cladiri care pot fi: scoala cu sali de clasa, laboratoare, scoala cu ateliere, spatii de cazare elevi si cadre didactice, cantina, biblioteca, sala de sport. CIPT vor asigura conditii adecvate de acces la educatie si de calificare/profesionalizare, „atelierele scoala” si laboratoarele fiind echipate astfel incat sa asigure pregatirea profesionala in cel putin 2 domenii de pregatire, pentru un numar de cel putin 4-5 calificari profesionale. Domeniile de pregatire si calificarile profesionale oferite in cadrul campusului vor fi corelate cu necesitatile de dezvoltare economica locala, regionala, conform Planurilor Regionale si Locale de Actiune in Domeniul Invatamantului profesional si tehnic (PRAI, PLAI). Facilitatile campusului preuniversitar pot asigura, in perspectiva, infrastructura necesara „centrelor de invatare continua”, in special in zone dezavantajate. Interventiile POR vor presupune lucrari specifice pentru toate componentele unui CIPT sau numai dotarea acestora, daca lucrarile de reabilitare/ modernizare a cladirilor s-au realizat deja din alte surse.
Concluziile Consiliului European de la Lisabona au subliniat necesitatea ca sistemele educationale si de formare profesionala europene sa se adapteze atat la cerintele societatii cunoasterii cat si la nevoile determinate de dorinta de a imbunatati gradul si calitatea ocuparii fortei de munca. In strategia de dezvoltare a invatamantului superior romanesc, alaturi de investitiile in spatiile de invatamant necesare, dotarea laboratoarelor didactice si de cercetare, o atentie deosebita a fost acordata si spatiilor de rezidenta. Institutiile de invatamant superior, prin facilitatile de predare si cercetare, pot sprijini atingerea obiectivelor dezvoltarii regionale a Romaniei privind sanatatea, practicile de management, inovarea afacerilor. Cresterea numarului de studenti a fost mai mare decat gradul de extindere a infrastructurii universitare, conditiile de rezidenta ale studentilor nefiind asigurate la un nivel adecvat de calitate. Starea generala precara a cladirilor, a echipamentelor si a facilitatilor justifica investitii pentru consolidarea si modernizarea conditiilor de rezidenta, pentru infrastructura si dotari, ceea ce va permite universitatilor sa-si indeplineasca rolul in dezvoltarea regionala si nationala.
De asemenea sunt eligibile spre finantare centrele de formare continua. Campusurile si centrele de formare sunt complementare actiunilor implementate prin Programul Operational Dezvoltarea Resurselor Umane.
Pentru axa prioritara 3, domeniul major de interventie 3.4 sunt prevazuti urmatorii indicatori de monitorizare si evaluare:
Indicatori de program
Indicator |
Unitate |
Tinta (2015) |
Indicatori de realizare imediata („output”) |
|
|
Unitati scolare din invatamantul obligatoriu reabilitate/echipate |
Nr. |
130 |
Campusuri pre-universitare reabilitate / echipate |
Nr |
30 |
Centre pentru formare profesionala continua reabilitate / echipate |
Nr |
35 |
Campusuri universitare reabilitate / echipate |
Nr |
15 |
Indicatori de rezultat („results”) |
|
|
Cresterea accesului grupurilor de populatie dezavantajate (copii din mediul rural, copii romi, etc.) la educatia obligatorie |
% |
10 |
Cresterea numarului de scoli cu echipamente IT |
% |
15 |
Cresterea participantilor la cursurile de formare profesionala continua |
% |
15 |
Cresterea numarului de studenti in campusuri universitare reabilitate/ echipate |
% |
10 |
Indicatori de program complementari
Indicator |
Unitate |
Tinta (2015) |
Indicatori de realizare imediata („output”) |
|
|
Unitati din invatamantul preuniversitar reabilitate/ echipate – total din care:· - invatamant primar si gimnazial (nr) - urban - rural - invatamant liceal (nr) - urban - rural - invatamant profesional si tehnic (nr) - urban - rural |
Nr |
130 |
Campusuri preuniversitare reabilitate / echipate – total din care: - urban - rural |
Nr |
30 |
Campusuri universitare reabilitate / echipate – totaldin care:pe tipuri de infrastructura reabilitata / echipata) |
Nr |
15 |
Centre pentru formare profesionala continua reabilitate/ echipate |
Nr |
35 |
Indicatori de rezultat („results”) |
|
|
Acces crescut la infrastructura educationala reabilitate / dotata - total |
% |
10 |
Cresterea participantilor la cursurile de educatie profesionala continua, din care: - Barbati - Femei |
% |
15 |
Cresterea numarului de studenti in campusuri universitare reabilitate/ echipate, din care: - Barbati - Femei |
% |
10 |
Indicatori de mediu - urmariti la nivel de program, in conformitate cu Evaluarea Strategica de Mediu
- Cresterea eficientei energetice in unitatile reabilitate (%)
Indicatori de monitorizare la nivel de proiect (lista orientativa)
- Numar unitati din invatamantul preuniversitar reabilitate/ echipate – total, pe medii: urban/ rural si trepte de invatamant:
- primar si gimnazial
- liceal
- profesional si tehnic
- Campusuri pre-universitare reabilitate / echipate – total si pe medii: urban/rural
- Campusuri universitare reabilitate / echipate – pe tipuri de infrastructura reabilitata / echipata (nr)
- Centre de formare profesionala continua reabilitate/ echipate (nr)
- Numar proiecte de reabilitare si dotari IT unitati scolare preuniversitare
- Numar echipamente IT achizitionate
-Numar elevi inscrisi in unitatile de invatamant reabilitate, pe tipuri de invatamant si medii (urban/rural), inainte si dupa reabilitare:
- invatamant primar si gimnazial
- invatamant liceal
- invatamant profesional si tehnic
- Campusuri pre-universitare reabilitate / echipate total si pe medii (urban/rural) (nr)
- Numar elevi rromi inscrisi in unitatile de invatamant reabilitate, pe tipuri de invatamant si medii (urban/rural), inainte si dupa reabilitare:
- invatamant primar si gimnazial
- invatamant liceal
- invatamant profesional si tehnic
- Numar elevi cu dizabilitati inscrisi in unitatile de invatamant reabilitate, pe tipuri de invatamant si medii (urban/rural), inainte si dupa reabilitare:
- invatamant primar si gimnazial
- invatamant liceal
- invatamant profesional si tehnic
- Numar studenti care folosesc infrastructura universitara reabilitata / echipata (inainte si dupa reabilitare)
- Numar studenti rromi care folosesc infrastructura universitara reabilitata / echipata (inainte si dupa reabilitare)
- Numar studenti cu dizabilitati care folosesc infrastructura universitara reabilitata / echipata (inainte si dupa reabilitare)
- Numar participanti la cursurile de formare profesionala continua in centrele reabilitate / dotate, dupa reabilitare (inainte si dupa reabilitare)
- Numar participanti rromi la cursurile de formare profesionala continua in centrele reabilitate / dotate, dupa reabilitare (inainte si dupa reabilitare)
- Numar participanti persoane cu dizabilitati la cursurile de formare profesionala continua in centrele reabilitate / dotate, dupa reabilitare (inainte si dupa reabilitare)
Acesti indicatori vor fi avuti in vedere de catre solicitant in completarea cererii de finantare, pentru evidentierea contributiei proiectului la atingerea obiectivelor specifice ale axei prioritare/domeniului major de interventie.