- » Info Financiar
- » Axa prioritara 3
- » Domeniul major de interventie 3.4
- » POR Axa 3 DMI 3.4 Glosar
POR Axa 3 DMI 3.4 Glosar
Data: 6 aprilie 2011 Ora: 13:15
Acreditarea structurilor institutionale din invatamantul superior |
Orice persoana juridica, publica sau privata, interesata in furnizarea de educatie se supune procesului de evaluare si acreditare, in conditiile legii, inainte de a incepe sa functioneze. Acreditarea presupune parcurgerea a doua etape succesive: - autorizarea de functionare provizorie, care reprezinta actul de infiintare si acorda dreptul de a desfasura procesul de invatamant si de a organiza, dupa caz, admiterea la studii; - acreditarea, care acorda - alaturi de drepturile prevazute la lit. a) - si dreptul de a emite diplome, certificate si alte acte de studii recunoscute de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii si de a organiza, dupa caz, examen de absolvire. Furnizorul de educatie si programele de studii acreditate ale acestuia se supun din 5 in 5 ani evaluarii externe. (Art. 29 si art. 33 din Ordonanta de urgenta a guvernului nr. 75/ 2005 privind asigurarea calitatii educatiei) |
Autorizarea furnizorilor de formare profesionala continua |
Furnizorii de formare profesionala pot organiza programe de formare profesionala, finalizate prin certificate de calificare sau de absolvire cu recunoastere nationala, numai daca au prevazut in statut sau, dupa caz, in autorizatia pentru desfasurarea unor activitati independente, activitati de formare profesionala si sunt autorizati in conditiile legii. Autorizarea furnizorilor de formare profesionala se face pe baza criteriilor de evaluare, pentru o perioada de 4 ani. (Art. 18 si art. 22 din Ordonanta guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, republicata) |
Agentiile Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca (AJOFM) |
Unitati cu personalitate juridica, servicii publice deconcentrate, organizate la nivelul judetelor si a municipiului Bucuresti, aflate in subordinea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca (art. 5 alin. (1) din Legea nr. 202/2006 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, cu modificarile si completarile ulterioare) |
Agentie pentru Dezvoltare Regionala |
Organism neguvernamental, nonprofit, de utilitate publica, cu personalitate juridica, care functioneaza in domeniul dezvoltarii regionale si care se organizeaza si functioneaza in conditiile Legii nr. 315 din 2004 privind dezvoltarea regionala in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare. |
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM) |
Institutie publica cu personalitate juridica, sub autoritatea Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale. care aplica politicile si strategiile privind ocuparea fortei de munca si formarea profeionala a persoanelor in cautarea unui loc de munca, elaborate de MMSSF. Pentru realizarea obiectivelor sale, ANOFM (…) organizeaza si presteaza gratuit sau contra cost, servicii de formare profesionala pentru persoanele neincadrate in munca si pentru alte categorii de beneficiari prevazute de lege(…). (art. 1, art. 3 si art. 6 din Legea nr. 202/2006 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, cu modificarile si completarile ulterioare) |
Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior |
Institutie publica autonoma, de interes national, cu personalitate juridica, care - elaboreaza periodic metodologia si standardele de acreditare pentru diferitele tipuri de programe si furnizori de invatamant superior, care se avizeaza de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii si se aproba prin hotarare a Guvernului; - evalueaza in temeiul standardelor si al metodologiei aprobate prin hotarari ale Guvernului, la cerere sau din proprie initiativa, si propune autorizarea, respectiv acreditarea furnizorilor de invatamant superior si a programelor lor de studii. Pe baza rapoartelor de acreditare, Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii elaboreaza actele normative pentru infiintarea de structuri de invatamant superior. (art. 16 si art. 17 din Ordonanta de urgenta a guvernului nr. 75/ 2005 privind asigurarea calitatii educatiei) |
Ajutor de stat |
Orice ajutor acordat de stat sau din resurse ale statului in orice forma care distorsioneaza sau ameninta sa distorsioneze concurenta prin favorizarea unor intreprinderi sau productia anumitor bunuri, in masura in care afecteaza comertul intre statele membre. |
Autoritatea de Management pentru Programul Operational Regional |
Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei are responsabilitatea managementului, gestionarii si implementarii asistentei financiare din instrumente structurale ale Uniunii Europene pentru Programul Operational Regional in cadrul perioadei de programare 2007 – 2013, in conformitate cu prevederile Hotararii de Guvern nr. 457 din 2008 privind cadrul institutional de coordonare si de gestionare a instrumentelor structurale |
Autoritate de Audit |
Autoritate publica, la nivel national, responsabila cu verificarea operatiunilor de management si a sistemului de control pentru fiecare program operational, independenta functional de Autoritatea de Management si de Autoritatea de Certificare. In Romania, pentru toate programele operationale, Autoritatea de Audit functioneaza pe langa Curtea de Conturi |
Autoritate de Certificare si Plata |
Structura organizatorica in cadrul Ministerului Finantelor Publice, responsabila de certificarea sumelor cuprinse in declaratiile de cheltuieli transmise la Comisia Europeana si pentru primirea fondurilor transferate Romaniei din Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european si Fondul de coeziune si asigurarea transferului acestora catre beneficiari, precum si a sumelor de prefinantare si cofinantare aferente acestora din fonduri alocate de la bugetul de stat (Ordonanta nr. 29 din 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinantarii si a cofinantarii alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul national de dezvoltare, in bugetul institutiilor implicate in gestionarea instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta, art. 1 alin. (2) lit. c)) |
Autoritate a administratiei publice locale |
Consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, ca autoritati deliberative, primarii ca autoritati executive, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, ca autoritati ale administratiei publice locale, pentru coordonarea activitatii consiliilor comunale, orasenesti si municipale, in vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean (Legea administratiei publice locale nr. 215/2001 , republicata) . |
Avans |
Sume transferate de catre Beneficiar unui contractor, in baza documentelor justificative, conform legii, in cadrul unui proiect finantat din instrumente structurale (Ordonanta nr. 29 din 2007, art. 1 alin (2) lit. (j), cu modificarile si completarile ulterioare). |
Aviz Natura 2000 |
Act administrativ emis de autoritatea competenta pentru protectia mediului, care contine concluziile evaluarii adecvate si prin care se stabilesc conditiile de realizare a planului sau proiectului din punctul de vedere al impactului asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, incluse sau care urmeaza sa fie incluse in reteaua ecologica Natura 2000 (Ordonanta de Urgenta nr. 195 din 2005,cu modificarile si completarile ulterioare). |
Axa prioritara |
Una dintre prioritatile strategice dintr-un program operational; cuprinde un grup de operatiuni legate intre ele si avand obiective specifice masurabile. (Regulamentul Consiliului nr. 1083 din 2006) |
Beneficiari |
Unitati administrativ-teritoriale (autoritati ale administratiei publice locale), universitati de stat acreditate in conditiile legii, centre de formare profesionala continua autorizate in conditiile legii, responsabile pentru initierea ori initierea si implementarea proiectelor aprobate spre finantare in cadrul Programul Operational Regional |
Cadrul Strategic National de Referinta |
Documentul elaborat de Statul Membru, care asigura ca asistenta primita prin Fondurile Structurale si de Coeziune este in concordanta cu Orientarile Strategice Comunitare privind coeziunea si care identifica legatura intre prioritatile comunitare, pe de o parte, si intre cele ale programului national de reforma, pe de alta parte (Regulamentul Consiliului nr. 1083 din 2006, Cap II, Art 27) |
Campus pentru invatamantul profesional si tehnic (CIPT) |
Centru de invatamant preuniversitar care reuneste in aceeasi arie toate cladirile in care se realizeaza procesul educational (predare teoretica, laboratoare, ateliere, activitati didactice sociale, activitati educationale recreative). Campusul este rezultatul gruparii activitatilor educationale in cladiri care pot fi: scoala cu sali de clasa, laboratoare, scoala cu ateliere, spatii de cazare elevi si cadre didactice, cantina, biblioteca, sala de sport. |
Campus universitar |
Campusul universitar reuneste in cadrul unei localitati, intr-unul sau mai multe amplasamente, unitati de invatamant, laboratoare, biblioteci, camine, cantine, sali si terenuri de sport. In scopul sprijinirii dezvoltarii campusurilor universitare, prin POR, se vor finanta numai acele locatii ale campusurilor care indeplinesc minim 3 functiuni din cele enumerate mai sus. |
Centre de Formare Profesionala Continua |
Furnizori publici de formare profesionala continua, autorizati in conditiile legii ce deruleaza activitati de formare profesionala continua a adultilor, in sensul OG nr. 129/ 2000 privind formarea profesionala a adultilor republicata, al art. 4 litera c) din Ordonanta Guvernului nr. 102/1998 privind formarea profesionala continua prin sistemul educational sau al altor reglementari specifice in vigoare |
Cerere de finantare |
Formularul completat de catre Solicitant, in vederea obtinerii finantarii prin Programul Operational Regional. |
Cerere deschisa de proiecte |
Invitatie publica adresata de catre Autoritatea de management / Organismul intermediar unei categorii clar identificate de solicitanti, in vederea depunerii cererilor de finantare pentru proiecte, in cadrul unui domeniu de interventie al axelor prioritare din Programul Operational Regional 2007-2013. |
Cheltuieli conexe |
Cheltuieli care intervin in derularea proiectelor finantate din instrumentele structurale in cadrul programelor operationale, cheltuieli fara de care proiectul nu poate fi implementat si care nu pot fi finantate din instrumente structurale |
Cheltuieli eligibile |
Cheltuieli realizate de catre un Beneficiar, aferente proiectelor finantate in cadrul programelor operationale, care pot fi finantate atat din instrumente structurale, cat si din bugetul de stat si/sau contributia proprie a Beneficiarului (Ordonanta nr. 29 din 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 1 alin. (2) lit. m)) |
Cheltuieli neeligibile |
Cheltuieli inerente realizarii proiectelor finantate din instrumentele structurale in cadrul programelor operationale, care nu pot fi finantate din instrumentele structurale, conform reglementarilor comunitare si nationale . |
Comitet de Monitorizare POR |
Structura nationala de tip partenerial, fara personalitate juridica, cu rol decizional si strategic in procesul de implementare a Programului Operational Regional 2007-2013. CM POR are rolul de a asigura eficacitatea si calitatea implementarii programului . (Hotararea de Guvern nr. 765 din 2007 privind aprobarea constituirii Comitetului de monitorizare a Programului Operational Regional 2007-2013 si a Regulamentului-cadru de organizare si functionare al acestuia) |
Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor |
Autoritate administrativa autonoma cu personalitate juridica, coordoneaza si controleaza la nivel national urmatoarele activitati: a) autorizarea furnizorilor de formare profesionala, prin comisiile de autorizare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti; b) elaborarea standardelor ocupationale; c) evaluarea si certificarea competentelor profesionale dobandite de adulti prin formare profesionala continua. (art. 1 si art. 3 alin. (2) din Legea nr. 132/1999 privind infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor, republicata) |
Conflict de interese |
Conform Ghidului Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD), conflictul de interese implica un conflict intre datoria fata de organizatia in care isi desfasoara activitatea si interesele personale ale unui angajat, in care angajatul are interese in calitatea sa de persoana privata, care ar putea influenta in mod necorespunzator indeplinirea obligatiilor si responsabilitatilor de serviciu (Ghidul OECD pentru rezolvarea conflictului de interese in administratia publica, iunie 2003). |
Constructii / lucrari de constructii |
Lucrarile de constructii sunt operatiunile specifice prin care se realizeaza (edifica) constructii de orice fel sau se desfiinteaza constructii si/sau amenajari asimilabile constructiilor (Ordinul nr. 1430 din 2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 50 din 1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, cu modificarile si completarile ulterioare). |
Contract |
Actul juridic cu titlu oneros, incheiat intre Beneficiar si contractor, in vederea executiei unei lucrari, furnizarii unor produse sau prestarii unor servicii. |
Contract de finantare |
Actul juridic cu titlu oneros, incheiat intre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei, in calitate de Autoritate de Management prin Agentia de Dezvoltare Regionala in calitate de Organism Intermediar si Beneficiar, prin care se aproba spre finantare un proiect, in cadrul Programului Operational Regional 2007-2013. |
Contractor |
Persoana fizica sau juridica, de drept public sau privat, cu care Beneficiarul a incheiat contractul de executie a unei lucrari, de furnizare a unor produse sau de prestare a unor servicii |
Consiliul judetean |
Autoritate a administratiei publice locale, constituita la nivel judetean pentru coordonarea activitatii consiliilor comunale, orasenesti si municipale, in vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean. (Art. 101, alin. (1) din Legea nr. 215/2001 a administratiei publice locale) |
Documentatie de avizare pentru lucrari de interventii |
Documentatie tehnico-economica similara studiului de fezabilitate, elaborata pe baza concluziilor raportului de expertiza tehnica si, dupa caz, a raportului de audit energetic, pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici afrenti lucrarilor de interventii la constructii existente (Art. 3, HG nr. 28/2008 pentru aprobarea continutului cadru al documentatiei tehnico-economice aferente investitiilor publice, precum si a structurii si metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investitii si lucrari de interventii) |
Durata de implementare a proiectului |
Perioada cuprinsa intre data semnarii contractului de finantare si data finalizarii ultimei activitati prevazute in cadrul proiectului, data care nu poate depasi 31.07.2015. |
Finantare publica |
Finantare din fonduri publice. Conform Legii nr. 500 din 2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, fondurile publice reprezinta sumele alocate de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul trezoreriei statului, bugetele institutiilor publice autonome, bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, dupa caz, bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii, bugetul fondurilor provenite din credite externe contractate sau garantate de stat si ale caror rambursare, dobanzi si alte costuri se asigura din fonduri publice; bugetul fondurilor externe nerambursabile. Conform Legii 273 din 2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, fonduri publice locale reprezinta sumele alocate de la bugetele locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, judetelor si municipiului Bucuresti, bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetele locale, dupa caz, bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii, bugetul imprumuturilor externe si interne, pentru care rambursarea, plata dobanzilor, comisioanelor, spezelor si a altor costuri se asigura din bugetele locale (si care provin din: imprumuturi externe contractate de stat si subimprumutate autoritatilor administratiei publice locale si/sau agentilor economici si serviciilor publice din subordinea acestora), imprumuturi contractate de autoritatile administratiei publice locale si garantate de stat, imprumuturi externe si/sau interne contractate sau garantate de autoritatile administratiei publice locale, bugetul fondurilor externe nerambursabile. |
Formare profesionala a adultilor |
Formarea profesionala a adultilor cuprinde formarea profesionala initiala si formarea profesionala continua organizate prin alte forme decat cele specifice sistemului national de invatamant (OG nr. 129/ 2000 privind formarea profesionala a adultilor republicata, art. 4 alin. (1)) |
Formare profesionala initiala |
Pregatirea adultilor pentru dobandirea competentelor profesionale minime necesare pentru obtinerea unui loc de munca. (OG nr. 129/ 2000 privind formarea profesionala a adultilor republicata, art. 4 alin. (2)). |
Formare profesionala continua |
Pregatirea ulterioara formarii initiale care asigura adultilor dezvoltarea competentelor profesionale deja dobandite sau dobandirea de noi competente. (OG nr. 129/ 2000 privind formarea profesionala a adultilor republicata, art. 4 alin. (3)) |
Imobil |
Una sau mai multe parcele alaturate, cu sau fara constructii, apartinand aceluiasi proprietar; prin parcela se intelege suprafata de teren cu aceeasi categorie de folosinta. (art. 1, alin. 3 si 4 din Legea nr. 7 din 13 martie 1996 *** Republicata - Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare) |
Infrastructura |
Cladirile, constructiile, drumurile de acces, strazile interioare, reteaua de utilitati publice, reteaua de comunicatii, exclusiv terenul pe care acestea se afla. |
Insolventa |
Incapacitatea unei unitati administrativ-teritoriale de a-si achita obligatiile de plata lichide si exigibile, cu exceptia celor care se afla in litigiu contractual (Art. 2, alin. 38 din Legea nr. 273 din 2006 a finantelor publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare) O unitate administrativ teritoriala este considerata in stare de insolventa daca se afla in una dintre urmatoarele situatii: a) neachitarea obligatiilor de plata, lichide si exigibile, mai vechi de 120 de zile si care depasesc 50% din bugetul anual, fara a se lua in calcul cele aflate in litigiu contractual; b) neachitarea drepturilor salariale prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli, pe o perioada mai mare de 120 de zile de la data scadentei (vezi Legea nr. 273 din 2006 privind finantele publice locale, art. 75, cu modificarile si completarile ulterioare). Acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor exigibile: a) insolventa este prezumata ca fiind vadita atunci cand debitorul, dupa 30 de zile de la scadenta, nu a platit datoria sa fata de unul sau mai multi creditori; b) insolventa este iminenta atunci cand se dovedeste ca debitorul nu va putea plati la scadenta datoriile exigibile angajate, cu fondurile banesti disponibile la data scadentei; [ cf. art. 3, alin. 1 din Legea nr. 85 din 5 aprilie 2006 privind procedura insolventei, publicata in M.Of. nr. 359 din 21 aprilie 2006] |
Institutii publice |
Denumire generica ce include ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice, alte autoritati publice, institutiile publice autonome, precum si institutiile din subordinea acestora, indiferent de modul de finantare a acestora (Legea nr. 500/ 2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare) |
Institutii publice furnizoare de servicii de formare profesionala continua |
Institutii publice sau servicii publice deconcentrate, cu personalitate juridica, furnizori de formare profesionala continua, autorizate sau care au in subordine centre proprii de formare profesionala continua, autorizate, in conditiile legii, care deruleaza activitati de formare profesionala continua a adultilor, in sensul OG nr. 129/ 2000 privind formarea profesionala a adultilor republicata, al art. 4 litera c) din Ordonanta Guvernului nr. 102/1998 privind formarea profesionala continua prin sistemul educational sau al altor reglementari specifice in vigoare |
Invatamant superior |
Invatamantul superior se realizeaza prin institutii de invatant: universitati, institute, academii de studii si scoli de studii postuniversitare (Legea invatamantului nr. 84/2005 republicata, art. 55 alin. (1)) In cadrul Programului Operational Regional sunt solicitanti eligibili universitati, institute si academii de studii. |
Invatamant special |
Se organizeaza de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovatiei, pentru prescolarii si elevii cu deficiente mintale, fizice, senzoriale, de limbaj, socioafective si de comportament sau cu deficiente asociate, in scopul instruirii ti educarii, al recuperarii si integrarii lor sociale. |
Activitati de extindere |
In sensul prezentului Ghid, lucrari asupra unor cladiri, realizate atat pe verticala, prin construirea de etaje noi, mansarde, cat si pe orizontala prin construirea unui corp anexa in continuarea cladirii existente, care sa fie legat structural si functional de cladirea existenta (aceeasi destinatie si functionare a corpului anexa conditionata de functionarea constructiei initiale). In cazul extinderilor pe orizontala dimensiunile cladirii existente nu vor fi depasite din punct de vedere al regimului de inaltime si al volumului, decat daca aceasta depasire este impusa de respectarea unor standarde legale in vigoare in Romania. Nota: A nu se confunda activitatile de extindere finantabile in cadrul acestui domeniului major de interventie cu tipul documentatiei tehnico-economice necesare si specifice fiecarei categorii de lucrari aferenta activitatilor respective, conform HG nr.28/2008 |
Lucrari de interventii |
Lucrari la constructii existente, inclusiv instalatiile aferente, asimilate obiectivelor de investitii, care constau in: reparatii capitale, transformari, modificari, modernizari, consolidari, reabilitari termice, precum si lucrari de interventii pentru prevenirea sau inlaturarea efectelor produse de actiuni accidentale si calamitati naturale, efectuate in scopul asigurarii cerintelor esentiale de calitate si functionale ale constructiilor, potrivit destinatiei lor (Art. 3, alin.d) HG nr. 28/2008 pentru aprobarea continutului cadru al documentatiei tehnico-economice aferente investitiilor publice, precum si a structurii si metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investitii si lucrari de interventii, publicata in Monitorul Oficial Nr. 48 din 22 ianuarie 2008) |
Lucrari de modernizare |
Lucrari fizice exprimate cantitativ, calitativ si valoric, pentru ridicarea nivelului performantelor prevazute initial. |
Lucrari de reabilitare |
Lucrari fizice exprimate cantitativ, calitativ si valoric, pentru readucerea acestora la nivelul tehnic prevazut de reglementarile tehnice in vigoare, pentru categoria de incadrare a lor. |
Neregula |
Orice abatere de la legalitate, regularitate si conformitate in raport cu prevederile memorandumurilor de finantare, memorandumurilor de intelegere, acordurilor de finantare privind fondurile comunitare si cofinantarile aferente, precum si cu prevederilor contractelor incheiate in baza acestor memorandumuri/acorduri, care printr-o cheltuiala neeligibila prejudiciaza bugetul general al Comunitatilor Europene sau bugetele administrate de acestea ori in numele lor si/sau bugetele din care provine cofinantarea aferenta. |
Organism intermediar pentru Programul Operational Regional |
Institutia desemnata de Autoritatea de Management care, prin delegare de atributii de la aceasta, implementeaza axele prioritare / domeniile majore de interventie din Programul Operational Regional 2007-2013. In conformitate cu prevederile Hotararii de Guvern nr. 497 din 2004, ca organisme intermediare au fost desemnate cele opt Agentii pentru Dezvoltare Regionala. Pentru domeniul major de interventie – Promovarea potentialului turistic si crearea infrastructurii necesare, in scopul cresterii atractivitatii Romaniei ca destinatie turistica, Organism intermediar este Ministerul Turismului. |
Planul National de Dezvoltare |
Document de planificare strategica si programare financiara, care are ca scop sa orienteze si sa stimuleze dezvoltarea economica si financiara a Romaniei pentru atingerea obiectivului UE, respectiv realizarea coeziunii economice si sociale (Hotararea de Guvern nr. 497 din 2004 cu modificarile si completarile ulterioare) |
Pre-finantare |
Sume transferate din bugetul de stat sau din instrumente structurale catre un Beneficiar din sectorul public sau unei organizatii non-guvernamentale – prin transfer direct sau prin intermediul unei unitati de plata - pentru lichidarea angajamentelor initiale de plata fata de un contractor, in cadrul unui proiect co-finantat din instrumente structurale, in baza unui contract de finantare incheiat intre Beneficiar si Autoritatea de Management/Organismul intermediar responsabil(a), in vederea asigurarii derularii corespunzatoare a proiectelor (Ordonanta nr. 29 din 2007, art.1 alin (2) lit. i)). |
Program operational |
Document elaborat de Statul Membru si aprobat de Comisia Europeana, prin care este stabilita o strategie de dezvoltare printr-un set de prioritati coerente, finantate din unul din Fondurile Structurale si de Coeziune (Regulamentul Consiliului nr. 1083 din 2006) |
Programul Operational Regional |
Program care implementeaza elemente importante ale Strategiei Nationale de Dezvoltare Regionala a Planului National de Dezvoltare, contribuind, alaturi de celelalte Programe Operationale, la realizarea obiectivului Strategiei Nationale de Dezvoltare Regionala a PND si Cadrului National Strategic de Referinta, respectiv, diminuarea disparitatilor intre Regiunile de dezvoltare ale Romaniei. |
Regiuni de dezvoltare |
Regiunile de dezvoltare constituie cadrul de elaborare, implementare si evaluare a politicilor de dezvoltare regionala, precum si de culegere a datelor statistice specifice, in conformitate cu reglementarile europene emise de EUROSTAT pentru nivelul al doilea de clasificare teritoriala NUTS 2, existent in Uniunea Europeana |
Reprezentant legal al solicitantului |
Persoana care are dreptul conform actelor de constituire sa reprezinte organizatia si sa semneze in numele acesteia. |
Strategia Nationala de Dezvoltare Regionala din PND |
Cuprinde prioritatile de dezvoltare ale Romaniei la nivel national, regional si local si propune sustinerea acestora prin investitii publice concentrate, alocate pe baza de programe si proiecte. Strategia reflecta politica Romaniei de dezvoltare regionala, conform Legii dezvoltarii regionale (Legea nr. 315 din 2004 cu modificarile si completarile ulterioare) si procesul de descentralizare asa cum este detaliat in Legea Cadru privind Descentralizarea nr. 195 din 2006 precum si alte legi relevante. De asemenea, Strategia ia in considerare Orientarile Strategice de Coeziune ale UE pentru perioada 2007–2013 si Agenda Lisabona. |
Strategie de Dezvoltare Regionala 2007-2013 |
Document elaborat pentru fiecare regiune de dezvoltare, contine prioritati si masuri ce vor putea fi finantate din instrumente structurale prin Programul Operational Regional, Programe Operationale Sectoriale, Planul National Strategic pentru Dezvoltare Rurala, precum si din alte surse de finantare. |
Unitate administrativ-teritoriala |
comune, orase si judete (art.1, alin. (2) lit i) din Legea administratiei publice locale nr. 215/ 2001 cu modificarile si completarile ulterioare |
Unitate de plata pentru POR |
Structura din cadrul Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei, avand responsabilitatea transferarii sumelor de pre-finantare, co-finantare alocate de la bugetul de stat, precum si a sumelor din asistenta financiara nerambursabila catre beneficiari (Ordonanta nr. 29 din 2007, art. 1 alin (2) lit. f)). |
Utilitati publice (servicii comunitare de utilitati publice / infrastructura de utilitati publice) |
Totalitatea activitatilor de utilitate si interes public general, desfasurate la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor sau judetelor sub conducerea, coordonarea si responsabilitatea autoritatilor administratiei publice locale, in scopul satisfacerii cerintelor comunitatilor locale, prin care se asigura urmatoarele utilitati: alimentarea cu apa; canalizarea si epurarea apelor uzate; colectarea, canalizarea si evacuarea apelor pluviale; productia, transportul, distributia si furnizarea de energie termica in sistem centralizat; salubrizarea localitatilor; iluminatul public; administrarea domeniului public si privat al unitatilor administrativ - teritoriale, precum si altele asemenea; transportul public local. |