- » Info Financiar
- » Axa prioritara 3
- » Domeniul major de interventie 3.4
- » POR Axa 3 DMI 3.4 Criterii de eligibilitate
POR Axa 3 DMI 3.4 Criterii de eligibilitate
Data: 7 aprilie 2011 Ora: 09:30Sectiunea II. Reguli pentru cererea deschisa de proiecte
Cererea de finantare (inclusiv anexele la formularul cererii de finantare) completata de catre solicitant, face obiectul verificarii eligibilitatii solicitantului si a proiectului, pe baza criteriilor enumerate in continuare si incluse in grila de verificare a eligibilitatii, prevazuta in Anexa 4 la Ghid.
Eligibilitatea cheltuielilor se va verifica in perioada de implementare a proiectului, pe baza cererilor de rambursare a cheltuielilor efectuate si a documentelor justificative de efectuare a platilor (e.g. facturi). Categoriile de cheltuieli eligibile sunt prezentate in capitolul II.3.3 „Intocmirea bugetului” si vor fi luate in considerare de catre solicitant in vederea elaborarii bugetului proiectului.
Eligibilitatea solicitantului
Solicitantul eligibil in sensul prezentului ghid reprezinta entitatea care indeplineste cumulativ criteriile enumerate si prezentate in cadrul prezentului capitol.
Parteneriatele nu sunt eligibile in cadrul acestui domeniu major de interventie.
1. Tipul solicitantului
- Pentru proiecte adresate unitatilor scolare din invatamantul obligatoriu (inclusiv pentru invatamantul special) si pentru proiectele adresate Campusurilor pentru Invatamant Profesional si Tehnic (CIPT):
Unitati administrativ-teritoriale (autoritati ale administratiei publice locale), definite conform Legii administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificarile si completarile ulterioare:
- Judete (Consilii Judetene)
- Municipii (Consilii locale municipale)
- Orase (Consilii locale orasenesti)
- Comune/ (Consilii locale comunale)
Terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea unitatile de invatamant preuniversitar de stat (…) scoli generale (primare si gimnaziale), - licee, grupuri scolare, seminarii teologice (…) - fac parte din domeniul public al comunelor, oraselor si municipiilor in a caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea.
Terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea unitatile de invatamant special de stat fac parte din domeniul public judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, si sunt in administrarea consiliului judetean, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in a caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea. (Legea nr. 213/ 1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia – Anexa: Lista cuprinzand unele bunuri care alcatuiesc domeniul public al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale).
Pot depune cereri de finantare fie unitatile administrativ-teritoriale, fie autoritatile administratiei publice legal constituite, in conformitate cu prevederile Legii nr. 215/ 2001 administratiei publice locale republicata, care au in administrare terenul si/ sau cladirea in care isi desfasoara activitatea unitatile scolare din invatamantul obligatoriu (inclusiv pentru invatamantul special), Campusurile pentru Invatamant Profesional si Tehnic (CIPT)
Atentie A se vedea conditiile privind dovada dreptului de proprietate/ inchirierea sau comodatul la sectiunea II.1.1 punctul 3.
- Pentru campusuri universitare
- Institutii de invatamant superior de stat (universitati, institute, academii de studii), acreditate conform Legii nr. 87/2006 pentru aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitatii educatiei
- Pentru proiecte adresate centrelor de formare profesionala continua
- Centre de formare profesionala continua si institutii publice furnizori de formare profesionala continua
Atentie Pot solicita finantare in cadrul Programului Operational Regional:
- Institutii publice sau servicii publice deconcentrate cu personalitate juridica, furnizori de formare profesionala continua sau care au in subordine centre de formare profesionala continua care nu au personalitate juridica, autorizate in conditiile legii, ce desfasoara activitati de formare profesionala continua a adultilor, in sensul OG nr. 129/ 2000 privind formarea profesionala a adultilor republicata), al art. 4 litera c) din OG nr. 102/1998 privind formarea profesionala continua prin sistemul educational sau al altor reglementari specifice in vigoare – in continuare se va utiliza, pentru simplificare, institutii publice furnizori de formare profesionala continua
- Centre de Formare profesionala continua, furnizori publici de formare profesionala continua, cu personalitate juridica, autorizate in conditiile legii, ce deruleaza activitati de formare profesionala continua a adultilor, in sensul OG nr. 129/ 2000 privind formarea profesionala a adultilor republicata), al OG nr. 102/1998 privind formarea profesionala continua prin sistemul educational – art. 4 litera c) sau al altor reglementari specifice in vigoare
Atentie Nu sunt eligibile in cadrul Programului Operational Regional, asezamintele culturale, infiintate si finatate in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a guvernului nr. 118/ 2006 privind infiintarea, organizarea si desfasurarea activitatilor asezamintelor culturale.
2. Solicitantul nu se incadreaza intr-una din situatiile de mai jos:
- este in stare de insolventa, conform prevederilor legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, art. 75, cu modificarile si completarile ulterioare sau ale legii nr. 85/ 2006, privind procedura insolventei;
- a suferit condamnari definitive din cauza unei conduite profesionale indreptate impotriva legii, decizie formulata de o autoritate de judecata ce are forta de res judicata (ex. impotriva careia nu se poate face recurs);
- a comis in conduita lui profesionala greseli grave , demonstrate prin orice mijloace pe care autoritatea contractanta le poate dovedi;
- nu si-a indeplinit obligatiile cu privire la plata contributiilor la asigurarile sociale sau plata taxelor in conformitate cu prevederile legale ale tarii in care sunt stabiliti sau ale tarii autoritatii contractante sau cele ale tarii unde se va executa contractul;
- a fost subiectul unei judecati de tip res judicata pentru frauda, coruptie, implicarea in organizatii criminale sau in alte activitati ilegale, in detrimentul intereselor financiare ale Comunitatii Europene.
- in urma altei proceduri de achizitie sau in urma unei proceduri de acordare a unei finantari nerambursabile, din bugetul comunitar, a fost gasit vinovat de incalcare grava a contractului datorita nerespectarii obligatiilor contractuale.
Atentie! Cerintele de mai sus vor face obiectul Declaratiei de eligibilitate (Model B) care se va anexa la Cererea de finantare.
3. Solicitantul dovedeste calitatea de proprietar / administrator al terenului si/sau al cladirii care face obiectul investitiei sau are in concesiune, chirie sau in comodat, cu drept de administrare terenul sau cladirea care face obiectul investitiei pe o durata in conformitate cu prevederile art. 57 paragraf 1 din Regulamentul Consiliului Nr.1083/2006 care stabileste reglementarile generale privind Fondul European de Dezvoltare Regionala, Fondul Social European si Fondul de Coeziune
Unitatile administrativ-teritoriale vor face dovada proprietatii, autoritatile publice locale, vor dovedi ca au primit in administrare sau detin in comodat sau chirie imobilul subiect al cererii de finantare. In cazul cererilor de finantare care vizeaza activitati de extindere se va face dovada proprietatii (dreptului de administrare), detinerii in comodat sau chirie atat pentru cladirea care face obiectul extinderii cat si pentru terenul pe care se realizeaza extinderea.
In cazul constructiilor noi (numai pentru CIPT) solicitantul de finantare - unitate administrativ-teritoriala (autoritate a administratiei publice locale) va face dovada proprietatii (dreptului de administrare) asupra terenului pe care se realizeaza constructia.
Institutiile de invatamant superior de stat (universitati, institute, academii de studii) si institutiile publice furnizoare de servicii de formare profesionala continua/ centrele de formare profesionala continua vor face dovada dreptului de proprietate, a concesiunii, chiriei, comodatului sau a dreptului de administrare primit de la o unitate administrativ teritoriala, dupa caz asupra imobilului care face obiectul proiectului. In cazul extinderii este necesara dovedirea dreptului de proprietate, al concesiunii, comodatului, chiriei sau a dreptului de administrare, atat pentru cladirea care face obiectul extinderii cat si pentru terenul pe care se realizeaza extinderea.
Concesiunea/ comodatul/ chiria/ dreptul de administrare se vor dovedi pentru o perioada care sa acopere durata de la depunerea cererii de finantare pana la finalizarea celui de-al 5-lea an de dupa implementarea proiectului. Aceasta durata include evaluarea si selectia cererii de finantare, durata de implementare a proiectului si 5 ani dupa finalizarea implementarii proiectului.
Atentie! In cazul concesiunii, comodatului si al inchirierii, solicitantul trebuie sa faca dovada dreptului de a face investitii asupra imobilului, pe o perioada egala cu cea pentru care se face dovada concesiunii/ comodatului/ inchirierii. Dovada poate fi facuta prin prezentarea unei copii a contractului de concesiune/ comodat/ inchiriere din care sa rezulte acest lucru sau printr-o declaratie autentificata a proprietarului cladirii cu privire la acceptarea efectuarii lucrarilor prevazute prin proiect asupra respectivei cladiri.
Atentie! Imobilul pe care se face investitia trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii la data depunerii Cererii de finantare
- Este liber de orice sarcini
- Nu face obiectul unor litigii in curs de solutionare la instantele judecatoresti cu privire la situatia juridica
- Nu face obiectul revendicarilor potrivit unor legi speciale in materie sau dreptului comun
Solicitantul va completa si semna Declaratia de eligibilitate, conform Modelului B la formularul Cererii de finantare.
4. Solicitantul are capacitatea de a implementa proiectul
Capacitate operationala, administrativa dovedita prin capacitatea de a asigura resurse umane suficiente (vezi punctul 2.4 Managementul proiectului din formularul cererii de finantare) cat si resurse materiale necesare implementarii proiectului (vezi pct. 2.3.7 Resursele materiale implicate in realizarea proiectului, din formularul cererii de finantare).
Solicitantul va anexa la formularul Cererii de finantare: CV-urile membrilor echipei de proiect si fisele de post (in cazul in care echipa de proiect a fost stabilita).
In cazul in care posturile aferente echipei de proiect nu sunt ocupate, informatiile privind specificul acestora vor fi oferite doar de fisele de post, care vor fi anexate la cererea de finantare.
Atentie! CV-urile vor fi completate conform modelului comun european de curriculum vitae (HG nr. 1021/ 2004 pentru aprobarea modelului comun european de curriculum vitae) – Modelul F la formularul Cererii de finantare
In situatia in care solicitantul va contracta servicii de management al proiectului, acesta va prezenta la punctul 2.4 din formularul Cererii de finantare cerintele minime (experienta similara, expertiza etc.) pe care solicitantul le va cere prin caietul de sarcini de achizitionare a serviciilor de management a proiectului, activitatile de management a proiectului ce vor face obiectul contractului de servicii de management a proiectului, modul in care solicitantul si persoanele angajate ale acestuia vor verifica/monitoriza activitatea contractorului care va furniza servicii de management a proiectului (CV, fisele de post corespunzatoare, rol in organizatie, atributii etc).
5. Solicitantul face dovada capacitatii de finantare
Solicitantul va dovedi prin cererea de finantare, capacitate financiara de a asigura contributia proprie la valoarea cheltuielilor eligibile (minim 2% din valoarea cheltuielilor eligibile) si acoperirea cheltuielilor neeligibile ale proiectului (inclusiv a cheltuielilor conexe) in conditiile rambursarii/decontarii ulterioare a cheltuielilor din instrumente structurale.
Solicitantul va anexa la formularul Cererii de finantare: Declaratia de angajament (Modelul C la formularul Cererii de finantare) si Hotararea de aprobare a proiectului si a cheltuielilor legate de proiect .
In functie de tipul Solicitantului, se va anexa:
- Hotararea Consiliului local / Consiliului Judetean / Consiliilor locale ale sectoarelor Municipiului Bucuresti/ Consiliului General al Municipiului Bucuresti in cazul UAT (APL)
- Hotararea organelor de conducere cu rol decizional, legal constituite, in cazul institutiilor de invatamant superior, al institutiilor publice furnizori de servicii de formare profesionala continua/ centrelor de formare profesionala continua.