- » Info Financiar
- » Axa prioritara 3
- » Domeniul major de interventie 3.3
- » POR Axa 3 DMI 3.3 Informatii Generale
POR Axa 3 DMI 3.3 Informatii Generale
Data: 6 aprilie 2011 Ora: 09:49Axa prioritara “Imbunatatirea infrastructurii sociale” vizeaza crearea premiselor necesare asigurarii populatiei cu servicii esentiale, contribuind astfel la atingerea obiectivului european al coeziunii economice si sociale, prin imbunatatirea infrastructurii serviciilor de sanatate, educatie, sociale si pentru siguranta publica in situatii de urgenta.
Domeniile majore de interventie in cadrul acestei axe prioritare sunt:
3.1. Reabilitarea/ modernizarea/ echiparea infrastructurii serviciilor de sanatate
3.2. Reabilitarea/ modernizarea/ dezvoltarea si echiparea infrastructurii serviciilor sociale
3.3. Imbunatatirea dotarii cu echipamente a bazelor operationale pentru interventii in situatii de urgenta
3.4. Reabilitarea / modernizarea/ dezvoltarea si echiparea infrastructurii educationale preuniversitare, universitare si a infrastructurii pentru formare profesionala continua
Prezentul Ghid se adreseaza potentialilor solicitanti de finantare in cadrul Domeniului major de interventie 3.3 „Imbunatatirea dotarii cu echipamente a bazelor operationale pentru interventii in situatii de urgenta”.
Obiectivul specific al acestui domeniu major de interventie il reprezinta imbunatatirea capacitatii de raspuns in situatii de urgenta la nivelul fiecarei regiuni de dezvoltare prin reducerea timpului de interventie pentru acordarea primului ajutor calificat si pentru interventii in situatii de urgenta.
Elemente de organizare institutionala in domeniul situatiilor de urgenta:
- Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, infiintat prin O.U.G. nr. 21 din 15 aprilie 2004, in scopul prevenirii si gestionarii situatiilor de urgenta, asigurarii si coordonarii resurselor umane, materiale, financiare si de alta natura necesare restabilirii starii de normalitate.
Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta este organizat de autoritatile administratiei publice si se compune dintr-o retea de organisme si structuri abilitate in managementul situatiilor de urgenta, constituite pe niveluri sau domenii de competenta, retea care dispune de infrastructura si de resursele necesare pentru indeplinirea atributiilor prevazute in actele normative in vigoare.
Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta are in compunere:
a) comitete pentru situatii de urgenta;
b) Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta;
c) servicii publice comunitare profesioniste pentru situatii de urgenta;
d) centre operative pentru situatii de urgenta;
e) comandantul actiunii.
- Comitetele pentru situatii de urgenta sunt organisme interinstitutionale de sprijin al managementului situatiilor de urgenta. Comitetele pentru situatii de urgenta sunt:
a) Comitetul National pentru Situatii de Urgenta;
b) comitetele ministeriale si ale altor institutii publice centrale pentru situatii de urgenta;
c) Comitetul Municipiului Bucuresti pentru Situatii de Urgenta;
d) comitetele judetene pentru situatii de urgenta;
e) comitetele locale pentru situatii de urgenta.
- Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta este organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Internelor si Reformei Administrative. Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta are in subordine serviciile de urgenta profesioniste, organizate ca inspectorate judetene pentru situatii de urgenta si inspectorat pentru situatii de urgenta al municipiului Bucuresti, având personalitate juridica. Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta indruma, controleaza si coordoneaza, inspectoratele pentru situatii de urgenta, institutiile si unitatile din subordine, serviciile de urgenta voluntare, precum si serviciile de urgenta private;
Serviciile de urgenta sunt publice si private.
Serviciile de urgenta publice sunt servicii:
- de urgenta profesioniste (constituite in fiecare judet si in municipiul Bucuresti ca servicii publice deconcentrate in subordinea Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta, respectiv inspectorate judetene pentru situatii de urgenta si inspectoratul pentru situatii de urgenta al municipiului Bucuresti)
- de urgenta voluntare (constituite ca servicii publice descentralizate in subordinea consiliilor locale ale municipiilor, oraselor si comunelor).
Prin aparitia Legii nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma in domeniul sanatatii, Titlul IV “Sistemul national de asistenta medicala de urgenta si de prim ajutor calificat” s-a definit asistenta publica integrata de urgenta si s-au stabilit, de asemenea, in linii generale, relatiile de colaborare intre institutiile publice de stat aflate in structurile Ministerului Sanatatii Publice, Ministerului Internelor si Reformei Administrative si/sau in structura autoritatilor publice locale, precum si cu Serviciul de Telecomunicatii Speciale prin Directia pentru apel unic de urgenta 1-1-2, in vederea asigurarii ansamblului de masuri si activitati cu caracter logistic, tehnic si medical, destinate in principal salvarii si pastrarii vietii.
Asistenta publica integrata de urgenta cuprinde acordarea asistentei medicale si tehnice de urgenta precum si acordarea primului ajutor calificat.
Asistenta medicala publica de urgenta in faza prespitaliceasca este asigurata de serviciile de ambulanta judetene si de cel al municipiului Bucuresti, precum si de echipajele integrate ale Serviciilor mobile de urgenta, reanimare si descarcerare (SMURD), aflate in structura inspectoratelor pentru situatii de urgenta, a autoritatilor publice locale si a spitalelor judetene si regionale.
Serviciile mobile de urgenta, reanimare si descarcerare (SMURD) sunt structuri publice integrate de interventie, fara personalitate juridica, care functioneaza in organigrama inspectoratelor pentru situatii de urgenta, respectiv a Unitatii Speciale de Interventie in Situatii de Urgenta, având ca operator aerian structurile de aviatie ale Ministerului Administratiei si Internelor, precum si, concomitent, dupa caz, in structura autoritatilor publice locale si/sau a unor spitale judetene si regionale de urgenta.
Serviciile mobile de urgenta, reanimare si descarcerare, cu exceptia componentei de salvare aeriana, sunt coordonate operativ de inspectoratele pentru situatii de urgenta, respectiv de Unitatea Speciala de Interventie in Situatii de Urgenta.
Coordonarea activitatii zilnice de interventie a echipajelor Serviciilor mobile de urgenta, reanimare si descarcerare se face prin dispeceratele integrate judetene de urgenta sau, dupa caz, prin dispeceratele medicale ale serviciilor de ambulanta judetene si al municipiului Bucuresti.
Programul Operational Regional (POR) va sustine atingerea obiectivelor strategice ale domeniului situatiilor de urgenta prin investitii in achizitionarea de echipamente specifice, atât pentru dezvoltarea celor 8 baze operationale regionale care vor inlesni interventii integrate in caz de dezastre sau accidente (rutiere, etc.), cât si pentru imbunatatirea dotarii bazelor judetene existente, in functie de specificul diferitelor zone (expuse cutremurelor, inundatiilor, eroziunii).
Este de asteptat ca imbunatatirea dotarilor cu echipamente, sa conduca la cresterea gradului de siguranta a populatiei si la primirea ajutorului de urgenta calificat intr-un timp mai scurt.
Indicatorii de monitorizare si evaluare prevazuti pentru acest domeniu major de interventie in cadrul POR sunt:
Indicator |
Unitate |
Valoare de baza |
An de baza |
Sursa |
Tinta (2015) |
Rezultate imediate (directe) |
|
|
|
|
|
Unitati mobile echipate pentru interventii de urgenta. |
Nr. |
- |
2006 |
Sistemul de monitorizare al POR-SMIS |
510 |
Rezultate induse (indirecte) |
|
|
|
|
|
Timpul mediu de raspuns al unitatilor mobile de interventie |
Minute
|
Pâna la 30’– 45’ in zonele rurale Pâna la 20’ in zonele urbane |
2005 |
Studii |
Pâna la 12’ in zonele rurale Pâna la 8’ in zonele urbane |