POR Axa 3 DMI 3.3 Glosar

Data: 6 aprilie 2011   Ora: 10:15

Accident colectiv

Evenimentul care implica un numar de victime, care necesita declansarea unui plan special de interventie utilizand forte de interventie suplimentare fata de cele aflate de garda la momentul respectiv. Numarul victimelor pentru care este necesara declansarea unui plan special de interventie difera de la caz la caz, luandu-se în considerare resursele umane si materiale de interventie disponibile în zona în care are loc accidentul.

[ art. 86, alin.1, lit.h, cap.1, Titlul IV din Legea nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma în domeniul sanatatii, publicata în M.Of. nr. 372 din 28 aprilie 2006]

Agentie pentru Dezvoltare Regionala                

Organism neguvernamental, nonprofit, de utilitate publica, cu personalitate juridica, care functioneaza în domeniul dezvoltarii regionale si care se organizeaza si functioneaza în conditiile Legii nr. 315 din 2004 privind dezvoltarea regionala în Romania, cu modificarile si completarile ulterioare.

Amploarea situatiei de urgenta

Marimea ariei de manifestare a efectelor distructive ale acesteia în care sunt amenintate sau afectate viata persoanelor, functionarea institutiilor statului democratic, valorile si interesele comunitatii;

[art.2 lit. b, din Ordonanta de urgenta   Nr. 21 din 15 aprilie 2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, publicata în M.Of. nr. 361 din 26 aprilie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare]

Asistenta publica integrata de urgenta

Asistenta asigurata de institutiile publice de stat aflate în structurile Ministerului Sanatatii Publice, Ministerului Administratiei si Internelor si/sau în structura autoritatilor publice locale, precum si de Serviciul de Telecomunicatii Speciale prin Directia pentru apel unic de urgenta 1-1-2. Ea include ansamblul de masuri si activitati cu caracter logistic, tehnic si medical, destinate în principal salvarii si pastrarii vietii;

[ art. 86, alin.1, lit. b, cap.1, Titlul IV din Legea nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma în domeniul sanatatii, publicata în M.Of. nr. 372 din 28 aprilie 2006 ]

Asistenta medicala de urgenta

Ansamblul de masuri diagnostice si terapeutice întreprinse de catre personal medical calificat. Ea poate fi acordata la diferite niveluri de catre medici si asistenti medicali cu diferite grade de pregatire;

[ art. 86, alin.1, lit. d, cap.1, Titlul IV din Legea nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma în domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare (publicata în M.Of. Nr. 608/15.08.2008, rectificata)]

Asistenta medicala privata de urgenta

Ansamblul de masuri si activitati cu caracter logistic si medical, avand ca scop principal salvarea si pastrarea vietii, asigurata de serviciile private de urgenta apartinand unor organizatii nonguvernamentale, care functioneaza în scop umanitar, nonprofit, sau unor firme, asociatii ori persoane fizice, care functioneaza în scop comercial;

[ art. 86, alin.1, lit. c, cap.1, Titlul IV din Legea nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma în domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare (publicata în M.Of. Nr. 608/15.08.2008, rectificata)]

Asociatii de dezvoltare intercomunitara (A.D.I.)

Structurile de cooperare cu personalitate juridica, de drept privat, înfiintate, în conditiile legii, de unitatile administrativ-teritoriale pentru realizarea în comun a unor proiecte de dezvoltare de interes zonal sau regional ori furnizarea în comun a unor servicii publice;

[ art. 1, alin. 2, lit. C din Legea administratiei publice locale nr 215 din 23 aprilie 2001 republicata , publicata în Monitorul Oficial nr. 204 din 23 aprilie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare ]

Autoritate de audit

Autoritate publica, la nivel national, responsabila cu verificarea operatiunilor de management si a sistemului de control pentru fiecare program operational, independenta functional de Autoritatea de Management si de Autoritatea de Certificare. În Romania, pentru toate programele operationale, Autoritatea de Audit functioneaza pe langa Curtea de Conturi.

Autoritate de certificare si plata

Structura organizatorica în cadrul Ministerului Finantelor Publice, responsabila de certificarea sumelor cuprinse în declaratiile de cheltuieli transmise la Comisia Europeana si pentru primirea fondurilor transferate Romaniei din Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european si Fondul de coeziune si asigurarea transferului acestora catre beneficiari, precum si a sumelor de prefinantare si cofinantare aferente acestora din fonduri alocate de la bugetul de stat.

(Ordonanta nr. 29 din 31 ianuarie 2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinantarii si a cofinantarii alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul national de dezvoltare, în bugetul institutiilor implicate în gestionarea instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta, cu modificarile si completarile ulterioare)

Autoritatea de management pentru Programul Operational Regional

Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei are responsabilitatea managementului, gestionarii si implementarii asistentei financiare din instrumente structurale ale Uniunii Europene pentru Programul Operational Regional în cadrul perioadei de programare 2007 din 2013, în conformitate cu prevederile Hotararii de Guvern nr. 457 din 2008 privind cadrul institutional de coordonare si de gestionare a instrumentelor structurale

Avans

Sume transferate de catre Beneficiar unui contractor, în baza documentelor justificative, conform legii, în cadrul unui proiect finantat din instrumente structurale (Ordonanta nr. 29 din 31 ianuarie 2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinantarii si a cofinantarii alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul national de dezvoltare, în bugetul institutiilor implicate în gestionarea instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta, cu modificarile si completarile ulterioare;)

Axa prioritara

Una dintre prioritatile strategice dintr-un program operational; cuprinde un grup de operatiuni legate între ele si avand obiective specifice masurabile. (Regulamentul Consiliului nr. 1083 din 2006)

Beneficiar

Asociatie pentru dezvoltare intercomunitara responsabila pentru initierea ori initierea si implementarea proiectelor aprobate spre finantare în cadrul unui program operational, în conformitate cu prevederile art. 1 alin (2) lit. g) din Ordonanta nr. 29 din 31 ianuarie 2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinantarii si a cofinantarii alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul national de dezvoltare, în bugetul institutiilor implicate în gestionarea instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta, cu modificarile si completarile ulterioare;;

Cadrul National Strategic de Referinta

Documentul elaborat de Statul Membru, care asigura ca asistenta primita prin Fondurile Structurale si de Coeziune este în concordanta cu Orientarile Strategice Comunitare privind coeziunea si care identifica legatura între prioritatile comunitare, pe de o parte, si între cele ale programului national de reforma, pe de alta parte (Regulamentul Consiliului nr. 1083 din 2006, Cap II, Art 27)

Cerere de finantare

Formularul completat de catre solicitant, în vederea obtinerii finantarii prin Programul Operational Regional

Cerere deschisa de proiecte

Invitatie publica adresata de catre Autoritatea de Management / Organismul Intermediar unei categorii clar identificate de solicitanti, în vederea depunerii cererilor de finantare pentru proiecte,  în cadrul unui domeniu de interventie al axelor prioritare din Programul Operational Regional 2007-2013.

Cheltuieli conexe

Cheltuieli care intervin in derularea proiectelor finantate din instrumentele structurale în cadrul programelor operationale,  cheltuieli fara de care proiectul nu poate fi implementat si care nu pot fi finantate din instrumente structurale si care nu au fost identificate la depunerea Cererii de finantare.

Cheltuieli eligibile

Cheltuieli realizate de catre un Beneficiar, aferente proiectelor finantate în cadrul programelor operationale, care pot fi finantate atat din instrumente structurale, cat si din bugetul de stat si/sau contributia proprie a Beneficiarului, conform reglementarilor legale comunitare si nationale în vigoare (Ordonanta nr. 29 din 2007,  cu modificarile si completarile ulterioare,)

Cheltuieli neeligibile

Cheltuieli inerente realizarii proiectelor finantate din instrumentele structurale în cadrul programelor operationale, care nu pot fi finantate din instrumentele structurale, conform reglementarilor comunitare si nationale

Comitetul de Monitorizare al Programului Operational regional (CMPOR)

Structura nationala de tip partenerial fara personalitate juridica, cu rol decizional si strategic în procesul de implementare a Programului operational regional 2007-2013. CMPOR are rolul de a asigura eficacitatea si calitatea implementarii programului. CMPOR se organizeaza conform Hotararii de Guvern nr. 765 din 11 iulie 2007 privind aprobarea constituirii Comitetului de monitorizare a Programului Operational Regional 2007-2013 si a Regulamentului-cadru de organizare si functionare al acestuia.

Conflict de interese

Conform Ghidului Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD), conflictul de interese implica un conflict între datoria fata de organizatia în care îsi desfasoara activitatea si interesele personale ale unui angajat, în care angajatul are interese în calitatea sa de persoana privata, care ar putea influenta în mod necorespunzator îndeplinirea obligatiilor si responsabilitatilor de serviciu (Ghidul OECD pentru rezolvarea conflictului de interese în administratia publica, iunie 2003).

Consiliul Judetean

Autoritate a administratiei publice locale, constituita la nivel judetean pentru coordonarea activitatii consiliilor comunale, orasenesti si municipale, în vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean.

(Art. 101, alin. (1) din Legea nr. 215 din 2001 republicata, a administratiei publice locale)

Contract

Actul juridic cu titlu oneros, încheiat între beneficiar si contractor, în vederea executiei unei lucrari, furnizarii unor produse sau prestarii unor servicii.

Contract de finantare

Actul juridic cu titlu oneros, încheiat între Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, în calitate de Autoritate de Management,  prin Agentia de Dezvoltare Regionala în calitate de Organism Intermediar, si Beneficiar, prin care se aproba spre finantare un proiect, în cadrul Programului Operational Regional 2007-2013.

Contractor

Persoana fizica sau juridica, de drept public sau privat, cu care beneficiarul de finantare în cadrul Programului Operational Regional 2007-2013 a încheiat contractul de executie a unei lucrari, de furnizare a unor produse sau de prestare a unor servicii

Durata de implementare a proiectului

Perioada cuprinsa între data semnarii contractului de finantare si data finalizarii ultimei activitati prevazute în cadrul proiectului, data care nu poate depasi 31.07.2015.

Evacuarea

Masura de protectie luata în cazul amenintarii iminente, starii de alerta ori producerii unei situatii de urgenta si care consta în scoaterea din zonele afectate sau potential a fi afectate, în mod organizat, a unor institutii publice, agenti economici, categorii sau grupuri de populatie ori bunuri si dispunerea acestora în zone si localitati care asigura conditii de protectie a persoanelor, bunurilor si valorilor, de functionare a institutiilor publice si agentilor economici.

[art.2 lit. m, din Ordonanta de urgenta   Nr. 21 din 15 aprilie 2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, publicata în M.Of. nr. 361 din 26 aprilie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare]

Factor de risc

Fenomen, proces sau complex de împrejurari congruente, în acelasi timp si spatiu, care pot determina sau favoriza producerea unor tipuri de risc;

[art.2 lit. i, din Ordonanta de urgenta   Nr. 21 din 15 aprilie 2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, publicata în M.Of. nr. 361 din 26 aprilie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare]

FEDR

Fondul european de dezvoltare regionala

Finantare publica

Finantare din fonduri publice

Conform Legii nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, fondurile publice reprezinta sumele alocate de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul trezoreriei statului, bugetele institutiilor publice autonome, bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, dupa caz, bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii, bugetul fondurilor provenite din credite externe contractate sau garantate de stat si ale caror rambursare, dobanzi si alte costuri se asigura din fonduri publice; bugetul fondurilor externe nerambursabile.

Conform Legii 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, fonduri publice locale reprezinta sumele alocate de la bugetele locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, judetelor si municipiului Bucuresti, bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetele locale, dupa caz, bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii, bugetul împrumuturilor externe si interne, pentru care rambursarea, plata dobanzilor, comisioanelor, spezelor si a altor costuri se asigura din bugetele locale (si care provin din: împrumuturi externe contractate de stat si subîmprumutate autoritatilor administratiei publice locale si/sau agentilor economici si serviciilor publice din subordinea acestora), împrumuturi contractate de autoritatile administratiei publice locale si garantate de stat, împrumuturi externe si/sau interne contractate sau garantate de autoritatile administratiei publice locale, bugetul fondurilor externe nerambursabile.

Gestionarea situatiilor de urgenta

Identificarea, înregistrarea si evaluarea tipurilor de risc si a factorilor determinanti ai acestora, înstiintarea factorilor interesati, avertizarea populatiei, limitarea, înlaturarea sau contracararea factorilor de risc, precum si a efectelor negative si a impactului produs de evenimentele exceptionale respective;

[art.2 lit. k, din Ordonanta de urgenta   Nr. 21 din 15 aprilie 2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, publicata în M.Of. nr. 361 din26 aprilie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare]

Insolventa

Acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor exigibile:

    a) insolventa este prezumata ca fiind vadita atunci cand debitorul, dupa 30 de zile de la scadenta, nu a platit datoria sa fata de unul sau mai multi creditori;

    b) insolventa este iminenta atunci cand se dovedeste ca debitorul nu va putea plati la scadenta datoriile exigibile angajate, cu fondurile banesti disponibile la data scadentei;

[ cf. art. 3, alin. 1 din Legea nr. 85 din  5 aprilie 2006 privind procedura insolventei, publicata în M.Of. nr. 359 din 21 aprilie 2006]

Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta (IGSU)

Denumit în continuare Inspectoratul General, este organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, în subordinea Ministerului Administratiei si Internelor, avand sediul în Bucuresti. – cf.  Hotararii   nr. 1490 din  9 septembrie 2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare si a organigramei Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta

[cf.  H.G.  nr. 1490 din  9 septembrie 2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare si a organigramei Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta, publicata în M. Of. nr. 884 din 28 septembrie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare]

Intensitatea situatiei de urgenta

Viteza de evolutie a fenomenelor distructive si gradul de perturbare a starii de normalitate;

[art.2 lit. c, din Ordonanta de urgenta   Nr. 21 din 15 aprilie 2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, publicata în M.Of. nr. 361 din26 aprilie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare]

Interventia operativa

Actiunile desfasurate, în timp oportun, de catre structurile specializate în scopul prevenirii agravarii situatiei de urgenta, limitarii sau înlaturarii, dupa caz, a consecintelor acesteia;

[art.2 lit. l, din Ordonanta de urgenta   Nr. 21 din 15 aprilie 2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, publicata în M.Of. nr. 361 din26 aprilie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare]

Managementul situatiei de urgenta

Ansamblul activitatilor desfasurate si procedurilor utilizate de factorii de decizie, institutiile si serviciile publice abilitate pentru identificarea si monitorizarea surselor de risc, evaluarea informatiilor si analiza situatiei, elaborarea de prognoze, stabilirea variantelor de actiune si implementarea acestora în scopul restabilirii situatiei de normalitate;

[art.2 lit. g, din Ordonanta de urgenta   Nr. 21 din 15 aprilie 2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, publicata în M.Of. nr. 361 din26 aprilie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare]

Monitorizarea situatiei de urgenta

Proces de supraveghere necesar evaluarii sistematice a dinamicii parametrilor situatiei create, cunoasterii tipului, amplorii si intensitatii evenimentului, evolutiei si implicatiilor sociale ale acestuia, precum si a modului de îndeplinire a masurilor dispuse pentru gestionarea situatiei de urgenta;

[art.2 lit. h, din Ordonanta de urgenta   Nr. 21 din 15 aprilie 2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, publicata în M.Of. nr. 361 din26 aprilie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare]

Neregula

Orice abatere de la legalitate, regularitate si conformitate, precum si orice nerespectare a prevederilor memorandumurilor de finantare, memorandumurilor de întelegere, acordurilor de finantare privind fondurile comunitare si cofinantarile aferente precum si a prevederilor contractelor încheiate în baza acestor memorandumuri/acorduri, , care, printr-o cheltuiala neeligibila, are ca efect prejudicierea bugetului general al Comunitatii Europene sau bugetele administrate de acestea ori în numele lor si/sau bugetele din care provine cofinantarea aferenta.

Organism intermediar pentru Programul Operational Regional

Institutia desemnata de Autoritatea de Management care, prin delegare de atributii de la aceasta, implementeaza axele prioritare/domeniile majore de interventie din Programul Operational Regional 2007-2013.

În conformitate cu prevederile Hotararii de Guvern nr. 457 din 2008 cu modificarile si completarile ulterioare, ca Organisme Intermediare au fost desemnate cele opt Agentii de Dezvoltare Regionala. Pentru domeniul major de interventie – Promovarea potentialului turistic si crearea infrastructurii necesare, în scopul cresterii atractivitatii Romaniei ca destinatie turistica, Organism intermediar este Ministerul Turismului.

Planul National de Dezvoltare

Document de planificare strategica si programare financiara, care are ca scop sa orienteze si sa stimuleze dezvoltarea economica si financiara a Romaniei pentru atingerea obiectivului UE, respectiv realizarea coeziunii economice si sociale (Hotararea de Guvern nr. 1115 din 2004)

Pre-finantare

Sume transferate din bugetul de stat sau din instrumente structurale catre un Beneficiar  daca acest transfer nu se realizeaza în cadrul unui proiect care intra sub incidenta ajutorului de stat/de minimis prin plata directa sau prin plata indirecta  de regula în stadiul initial de implementare a proiectelor, în baza unui contract de finantare încheiat între Beneficiar si Autoritatea de Management/Organismul intermediar responsabil(a), în vederea asigurarii derularii corespunzatoare a proiectelor (Ordonanta nr. 29 din 2007, cu modificarile si completarile ulterioare)

Primul ajutor de baza

Efectuarea unor actiuni salvatoare de viata unor persoane care au suferit o accidentare sau îmbolnavire acuta, de catre persoane fara pregatire medicala, fara utilizarea unor echipamente specifice acestui scop. Primul ajutor de baza se acorda de orice persoana instruita în acest sens sau de persoane fara instruire, la indicatiile personalului din dispeceratele de urgenta;

[art. 86, alin.1, lit. g, cap. 1, Titlul IV, din Legea nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma în domeniul sanatatii, publicata în M.Of. nr. 372 din 28 aprilie 2006 ]

Primul ajutor calificat

Efectuarea unor actiuni salvatoare de viata unor persoane care au suferit o accidentare sau îmbolnavire acuta, de catre personal paramedical care a urmat cursuri speciale de formare si care are în dotare echipamentele specifice acestui scop, inclusiv defibrilatoare semiautomate, functionand sub forma de echipe de prim ajutor într-un cadru institutionalizat;

[art. 86, alin.1, lit. h, cap. 1, Titlul IV, din Legea nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma în domeniul sanatatii, publicata în M.Of. nr. 372 din 28 aprilie 2006]

Program Operational

Document strategic de programare elaborat de Statul Membru si aprobat de Comisia Europeana, prin care este stabilita o strategie de dezvoltare printr-un set de prioritati coerente, finantate din unul din Fondurile Structurale si de Coeziune (Regulamentul Consiliului nr. 1083 din 2006).

Program Operational Regional 2007-2013

Programul Operational Regional (POR) este un program care implementeaza elemente importante  ale Strategiei Nationale de Dezvoltare  Regionala a Planului National de Dezvoltare (PND), contribuind, alaturi de celelalte Programe Operationale (PO), la  realizarea obiectivului Strategiei Nationale de Dezvoltare Regionala a  PND si Cadrului National Strategic de referinta,  respectiv diminuarea disparitatilor între Regiunile de Dezvoltare ale Romaniei

Regiuni de dezvoltare

Regiunile de dezvoltare constituie cadrul de elaborare, implementare si evaluare a politicilor de dezvoltare regionala, precum si de culegere a datelor statistice specifice, în conformitate cu reglementarile europene emise de  EUROSTAT pentru nivelul doilea de clasificare teritoriala NUTS 2, existent în Uniunea Europeana

Reprezentant legal al solicitantului

Persoana care are dreptul conform actelor de constituire sa reprezinte organizatia si sa semneze în numele acesteia

Serviciul de ambulanta judetean, respectiv al municipiului Bucuresti

Unitatile sanitare publice de importanta strategica, cu personalitate juridica, aflate în coordonarea departamentului de specialitate din Ministerul Sanatatii Publice si a autoritatilor de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, avand în structura lor un compartiment pentru asistenta medicala de urgenta si transport medical asistat, cu echipaje medicale de urgenta, cu sau fara medic, si un compartiment pentru consultatii medicale de urgenta la domiciliu si transport sanitar neasistat. Compartimentul pentru asistenta medicala de urgenta functioneaza în regim de lucru continuu, în asteptarea solicitarilor de asistenta medicala de urgenta;

[ art. 86, alin.1, lit. m, cap.1, Titlul IV din Legea nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma în domeniul sanatatii, publicata în M.Of. nr. 372 din 28 aprilie 2006]

Serviciul mobil de urgenta, reanimare si descarcerare (SMURD)

Unitatea de interventie publica integrata, de importanta strategica, fara personalitate juridica, avand în structura sa echipe integrate de reanimare, specializate în acordarea asistentei medicale si tehnice de urgenta, precum si echipe cu personal paramedical, specializat în acordarea primului ajutor calificat. SMURD functioneaza în cadrul inspectoratelor pentru situatii de urgenta, avand ca operator aerian structurile de aviatie ale Ministerului Administratiei si Internelor, în colaborare cu spitalele judetene, regionale si cu autoritatile publice locale;

[ art. 86, alin.1, lit. t, cap.1, Titlul IV din Legea nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma în domeniul sanatatii, publicata în M.Of. nr. 372 din 28 aprilie 2006 ]

Schema de ajutor de stat

Orice act în baza caruia, în conditiile îndeplinirii anumitor criterii, pot fi acordate ajutoare individuale unor întreprinderi definite în cadrul actului, în mod general si abstract si, orice act în baza caruia un ajutor care nu este legat de un proiect specific poate fi acordat uneia sau mai multor întreprinderi pentru o perioada nedefinita si/ sau într-o valoare nedefinita.

Strategia Nationala de Dezvoltare Regionala din PND

Cuprinde prioritatile de dezvoltare ale Romaniei la nivel national, regional si local si propune sustinerea acestora prin investitii publice concentrate, alocate pe baza de programe si proiecte.

Strategia reflecta politica Romaniei de dezvoltare regionala, conform Legii dezvoltarii regionale (Legea nr. 315 din 2004 cu modificarile si completarile ulterioare) si procesul de descentralizare asa cum este detaliat în Legea Cadru privind Descentralizarea nr. 195 din 2006 precum si alte legi relevante. De asemenea, Strategia ia în considerare Orientarile Strategice de Coeziune ale UE pentru perioada 2007–2013 si Agenda Lisabona.

Strategie de Dezvoltare Regionala 2007-2013

Document elaborat pentru fiecare regiune de dezvoltare, contine prioritati si masuri ce vor putea fi finantate din instrumente structurale prin Programul Operational Regional, Programe Operationale Sectoriale, Planul National Strategic pentru Dezvoltare Rurala, precum si din alte surse de finantare.

Sistemul national de servicii medicale de urgenta si prim ajutor calificat

Ansamblul de structuri, forte, mecanisme si relatii, organizate dupa aceleasi principii si reguli, care utilizeaza proceduri integrate de management specializat si/sau calificat;

[art. 86, alin.1, lit. a, cap. 1, Titlul IV, din Legea nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma în domeniul sanatatii, publicata în M.Of. nr. 372 din 28 aprilie 2006 ]

Situatia de urgenta

Eveniment exceptional, cu caracter nonmilitar, care prin amploare si intensitate ameninta viata si sanatatea populatiei, mediul înconjurator, valorile materiale si culturale importante, iar pentru restabilirea starii de normalitate sunt necesare adoptarea de masuri si actiuni urgente, alocarea de resurse suplimentare si managementul unitar al fortelor si mijloacelor implicate;

[art.2 lit. a, din Ordonanta de urgenta   Nr. 21 din 15 aprilie 2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, publicata în M.Of. nr. 361 din 26 aprilie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare]

Starea potential generatoare de situatii de urgenta

Complex de factori de risc care, prin evolutia lor necontrolata si iminenta amenintarii, ar putea aduce atingere vietii si sanatatii populatiei, valorilor materiale si culturale importante si factorilor de mediu;

[art.2 lit. d, din Ordonanta de urgenta   Nr. 21 din 15 aprilie 2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, publicata în M.Of. nr. 361 din 26 aprilie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare]

Starea de alerta

Se declara potrivit ordonantei de urgenta nr. 21/2004 si se refera la punerea de îndata în aplicare a planurilor de actiuni si masuri de prevenire, avertizare a populatiei, limitare si înlaturare a consecintelor situatiei de urgenta;

[art.2 lit. f, din Ordonanta de urgenta   nr. 21 din 15 aprilie 2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, publicata în M.Of. nr. 361 din 26 aprilie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare]

Tipuri de risc

Cazuri de forta majora determinate de incendii, cutremure, inundatii, accidente, explozii, avarii, alunecari sau prabusiri de teren, îmbolnaviri în masa, prabusiri ale unor constructii, instalatii ori amenajari, esuarea sau scufundarea unor nave, caderi de obiecte din atmosfera ori din cosmos, tornade, avalanse, esecul serviciilor de utilitati publice si alte calamitati naturale, sinistre grave sau evenimente publice de amploare determinate ori favorizate de factori de risc specifici; grevele nu pot fi considerate tipuri de risc în conditiile prezentei ordonante de urgenta;

[art.2 lit. j, din Ordonanta de urgenta   nr. 21 din 15 aprilie 2004 privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta, publicata în M.Of. nr. 361 din 26 aprilie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare ]

Transport medical asistat

Transportul de urgenta al pacientilor care necesita monitorizare si îngrijiri medicale pe durata transportului, asigurate de medic sau asistent medical, utilizand ambulante tip B sau C;

[art. 86, alin.1, lit. n, cap. 1, Titlul IV, din Legea nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma în domeniul sanatatii, publicata în M.Of. nr. 372 din 28 aprilie 2006]

Unitate de plata

Structura din cadrul unei autoritati publice centrale cu rol de Autoritate de management pentru un program operational, avand responsabilitatea transferarii sumelor de prefinantare, cofinantare alocate de la bugetul de stat, precum si a sumelor din asistenta financiara nerambursabila catre beneficiari

Unitate de plata pentru POR

Structura din cadrul Ministerului Dezvoltarii Regionale si Locuintei, avand responsabilitatea transferarii sumelor de pre-finantare, co-finantare alocate de la bugetul de stat, a sumelor din asistenta financiara nerambursabila de la Uniunea Europeana si a sumelor pentru acoperirea platii taxei pe valoarea adaugata aferenta cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finantate din instrumente structurale în cadrul programelor operationale, catre beneficiari  precum si catre contractori a sumelor aferente finantarii proiectelor de asistenta tehnica, dupa caz.

Urgenta medicala

Accidentarea sau îmbolnavirea acuta, care necesita acordarea primului ajutor calificat si/sau a asistentei medicale de urgenta, la unul sau mai multe niveluri de competenta, dupa caz. Ea poate fi urgenta cu pericol vital, unde este necesara/sunt necesare una sau mai multe resurse de interventie în faza prespitaliceasca, continuand îngrijirile într-un spital local, judetean ori regional, sau urgenta fara pericol vital, unde îngrijirile pot fi efectuate, dupa caz, cu sau fara utilizarea unor resurse prespitalicesti, la un centru ori cabinet medical autorizat sau, dupa caz, la un spital;

[art. 86, alin.1, lit. e, cap. 1, Titlul IV, din Legea nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma în domeniul sanatatii, publicata în M.Of. nr. 372 din 28 aprilie 2006]

   
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



    Stiri ultima ora