- » Info Financiar
- » Axa prioritara 3
- » Domeniul major de interventie 3.2.
- » POR Axa 3 DMI 3.2 Informatii Generale
POR Axa 3 DMI 3.2 Informatii Generale
Data: 4 aprilie 2011 Ora: 12:46Axa prioritara “Imbunatatirea infrastructurii sociale” vizeaza crearea premiselor necesare pentru asigurarea populatiei cu servicii esentiale, contribuind astfel la atingerea obiectivului european al coeziunii economice si sociale, prin imbunatatirea infrastructurii serviciilor de sanatate, educatie, sociale si pentru siguranta publica in situatii de urgenta.
Investitiile care pot fi realizate prin Programul Operational Regional pentru aceasta axa prioritara au ca scop imbunatatirea calitatii si ridicarea acestor servicii la standarde europene, cu implicatii pozitive asupra gradului de sanatate si al participarii populatiei la piata muncii, precum si in ceea ce priveste gradul general de atractivitate al regiunilor. Domeniile majore de interventie in cadrul acestei axe prioritare sunt:
- Reabilitarea/ modernizarea/ echiparea infrastructurii serviciilor de sanatate
- Reabilitarea/ modernizarea/ dezvoltarea si echiparea infrastructurii serviciilor sociale
- Imbunatatirea dotarii cu echipamente a bazelor operationale pentru interventii in situatii de urgenta
- Reabilitarea/ modernizarea/ dezvoltarea si echiparea infrastructurii educationale preuniversitare, universitare si a infrastructurii pentru formare profesionala continua.
Prezentul Ghid se adreseaza potentialilor solicitanti de finantare in cadrul Domeniului major de interventie 3.2 „Reabilitarea/ modernizarea/ dezvoltarea si echiparea infrastructurii serviciilor sociale”.
Obiectivul specific al acestui domeniu major de interventie il constituie imbunatatirea calitatii infrastructurii pentru serviciile sociale, prin sprijin acordat in mod echilibrat pe intreg teritoriul tarii, pentru asigurarea unui acces egal al cetatenilor la astfel de servicii.
Strategia nationala de dezvoltare a serviciilor sociale, are in vedere stabilirea liniilor directoare si a unui cadru institutional coerent in scopul de a crea un sistem unitar si comprehensiv de servicii sociale, capabil sa asigure incluziunea sociala a tuturor categoriilor vulnerabile, precum si sa contribuie la cresterea calitatii vietii persoanei.
Implementarea strategiei are in vedere atingerea urmatoarelor rezultate:
- Crearea infrastructurii necesare sustinerii unui sistem real de servicii sociale - pana in anul 2009.
- Asigurarea unei retele nationale de servicii sociale, echitabil distribuita, performanta, accesibila tuturor potentialilor beneficiari, pana in anul 2013.
Accesul la serviciile sociale are la baza urmatoarelor valori:
- informarea beneficiarilor cu privire la drepturile, legile si modul de a beneficia de acestea;
- acces garantat tuturor beneficiarilor eligibili la servicii sociale; organismele furnizoare de servicii sociale trebuie sa actioneze in beneficiul persoanelor de drept;
- un parteneriat real intre organismele furnizoare de servicii sociale pe de-o parte si ceilalti actori ai societatii civile este esential pentru a imbunatati accesul la servicii;
- necesitatea realizarii de evaluari sistematice privind impactului social atunci cand se introduc amendamente legislative sau noi beneficii.
Principalele linii directoare de dezvoltare a serviciilor sociale sunt:
1. Imbunatatirea comunicarii si informarii asupra drepturilor si beneficiilor serviciilor sociale
- Facilitarea exercitarii drepturilor sociale pentru toti cetatenii;
- Asigurarea veridicitatii si calitatii informatiilor;
- Monitorizarea furnizarii serviciilor sociale pentru urmarirea respectarii drepturilor beneficiarilor;
- Asigurarea controlului financiar si controlului privind calitatea serviciilor sociale oferite de autoritatile publice si/sau de organizatiile din sectorul privat.
2. Imbunatatirea managementului si organizarea sistemului de furnizare a serviciilor sociale
- Organizarea interna a furnizorilor de servicii sociale, publici si privati, trebuie adaptata la nevoile beneficiarilor;
- Functionarea sistemului de servicii sociale trebuie adaptata permanent la nevoile in evolutie ale diferitelor categorii vulnerabile de populatie;
- Responsabilizarea tuturor actorilor implicati in acordarea de servicii sociale in functionarea eficienta a intregului sistem.
3. Facilitarea participarii tuturor actorilor sociali la dezvoltarea sistemului de servicii sociale
- Recunoasterea rolului organizatiilor neguvernamentale in furnizarea serviciilor sociale;
- Incurajarea parteneriatelor intre autoritatile publice, organizatii neguvernamentale si alti actori ai societatii civile;
- Incurajarea participarii persoanelor aflate in situatie de vulnerabilitate la elaborarea politicilor sociale si la acordarea efectiva a serviciilor sociale.
Orice serviciu social trebuie sa raspunda unei nevoi individuale sau de grup si sa acopere, printr-un suport specializat, solutionarea acesteia. Orice serviciu social trebuie sa porneasca de la o analiza concreta a nevoii de asistenta sociala.
Prin Programul Operational Regional se are in vedere cofinantarea unor proiecte vizand:
- centrele sociale cu destinatie multifunctionala care pot acoperi o gama variata de servicii, cu scopul de a ajuta persoanele in dificultate, incepand cu acceptarea lor in centru, pana la rezolvarea unor probleme specifice cu care acestea se confrunta, temporar, inclusiv prin organizarea unor ateliere de lucru pentru dezvoltarea deprinderilor de viata independente si a competentelor profesionale.
- investitii in centrele rezidentiale care asigura servicii de cazare de lunga durata, asigurandu-se astfel un cadru adecvat de gazduire si ingrijire a persoanelor aflate in dificultate.
Pentru Axa prioritara 3, domeniul major de interventie 3.2 sunt prevazuti urmatorii indicatori de monitorizare si evaluare
a) Indicatori de program
Indicator
|
Unitate de masura |
Tinta |
2015 |
||
Rezultate imediate (directe) |
|
|
Centre sociale reabilitate/ modernizate/ extinse/ echipate (total si pe categorii) |
Nr. |
270 |
Rezultate induse (indirecte) |
|
|
Acces crescut la serviciile sociale oferite in centrele sociale reabilitate/modernizate/ extinse/ echipate |
% |
10 |
b) Alti indicatori
Indicatori suplimentari
Indicator |
Unitate de masura |
Realizare imediata / Rezultat |
Centre sociale reabilitate/ modernizate/ extinse/ echipate, din care: |
nr |
Realizare imediata |
Centre sociale reabilitate/ modernizate/ extinse/echipate, multifunctionale |
nr |
Realizare imediata |
Centre sociale reabilitate/ modernizate/ extinse/echipate, rezidentiale |
nr |
Realizare imediata |
Cresterea numarului de persoane care beneficiaza de infrastructura reabilitata/ modernizata/ extinsa/ echipata -infrastructura pentru servicii sociale, din care: |
% |
Rezultat |
Cresterea numarului de persoane care beneficiaza de infrastructura reabilitata/ modernizata/ extinsa/ echipata -infrastructura pentru servicii, femei |
% |
Rezultat |
Cresterea numarului de persoane care beneficiaza de infrastructura reabilitata/ modernizata/ extinsa/echipata, -infrastructura pentru servicii, barbati |
% |
Rezultat |
Persoane de etnie rroma care beneficiaza de infrastructura reabilitata/ modernizata/ extinsa/ echipata – infrastructura sociala |
nr |
Rezultat |
Indicatori de mediu (urmariti la nivel de program, in conformitate cu Evaluarea Strategica de Mediu a POR)
- Cresterea eficientei energetice a imobilelor centrelor sociale reabilitate si modernizate (%).