- » Info Financiar
- » Axa prioritara 3
- » Domeniul major de interventie 3.2.
- » POR Axa 3 DMI 3.2 Glosar
POR Axa 3 DMI 3.2 Glosar
Data: 4 aprilie 2011 Ora: 13:18
Acreditarea furnizorilor de servicii sociale |
Procesul prin care furnizorul de servicii sociale isi demonstreaza propria capacitate functionala, organizationala si administrativa in acordarea serviciilor sociale, cu conditia respectarii standardelor de calitate in vigoare, iar statul recunoaste competenta acestuia de a acorda servicii sociale (art. 5, lit. i din Legea nr. 47/08.03.2006 privind sistemul national de asistenta sociala) |
Agentie pentru Dezvoltare Regionala |
Organism neguvernamental, nonprofit, de utilitate publica, cu personalitate juridica, care functioneaza in domeniul dezvoltarii regionale si care se organizeaza si functioneaza in conditiile Legii nr. 315 din 2004 privind dezvoltarea regionala in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare. |
Agentia Nationala pentru Protectia Familiei |
Institutie publica cu personalitate juridica, ce functioneaza in subordinea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei din februarie 2004, in baza Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea si combaterea violentei in familie, modificata si completata prin O.G. nr. 95/2003, si a H.G. nr. 1624/2003. |
Agentia Nationala pentru Egalitatea de Sanse intre Femei si Barbati |
Organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, care promoveaza principiul egalitatii de sanse intre femei si barbati si lupta impotriva tuturor formelor de discriminare a femeilor (art.24, Legea 202/2002 privind egalitatea de sanse intre femei si barbati, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare). |
Asistenta sociala |
Componenta a sistemului national de protectie sociala, cuprinde serviciile sociale si prestatiile sociale acordate in vederea dezvoltarii capacitatilor individuale sau colective pentru asigurarea nevoilor sociale, cresterea calitatii vietii si promovarea principiilor de coeziune si incluziune sociala. Art.2, alin 2 din Legea nr. 47 din 8 martie 2006, privind sistemul national de asistenta sociala |
Asezamantul |
Reprezinta amplasamentul social organizat pentru desfasurarea serviciilor sociale si a altor activitati de interes obstesc; art. 5, lit.f ) din Legea nr. 47 din 8 martie 2006, privind sistemul national de asistenta sociala |
Autoritatea de management pentru Programul Operational Regional |
Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei are responsabilitatea managementului, gestionarii si implementarii asistentei financiare din instrumente structurale ale Uniunii Europene pentru Programul Operational Regional in cadrul perioadei de programare 2007 – 2013, in conformitate cu prevederile Hotararii de Guvern nr. 497 din 2004 privind stabilirea cadrului institutional pentru coordonarea, implementarea si gestionarea instrumentelor structurale, cu modificarile si completarile ulterioare si ale Hotararii de Guvern nr. 361 din 2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor. |
Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului |
Organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei (Legea nr.275/2004 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/2001 privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie, HG nr. 1432/2004 privind atributiile, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului) |
Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap (ANPH) |
Organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse. Autoritatea coordoneaza la nivel central activitatile de protectie si promovare a drepturilor persoanelor cu handicap, elaboreaza politicile, strategiile si standardele in domeniul promovarii drepturilor persoanelor cu handicap, asigura urmarirea aplicarii reglementarilor din domeniul propriu si controlul activitatilor de protectie speciala a persoanelor cu handicap - ORDONANTA Nr. 14 din 30 ianuarie 2003 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, cu modificarile si completarile ulterioare. |
Autoritate de audit |
Autoritate publica, la nivel national, responsabila cu verificarea operatiunilor de management si a sistemului de control pentru fiecare program operational, independenta functional de Autoritatea de Management si de Autoritatea de Certificare. In Romania, pentru toate programele operationale, Autoritatea de Audit functioneaza pe langa Curtea de Conturi. |
Autoritate de certificare si plata |
Structura organizatorica in cadrul Ministerului Economiei si Finantelor, responsabila pentru certificarea sumelor cuprinse in declaratiile de cheltuieli transmise la Comisia Europeana si pentru primirea fondurilor transferate Romaniei din Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european si Fondul de coeziune si asigurarea transferului acestora catre beneficiari, precum si a sumelor de prefinantare si cofinantare aferente acestora din fonduri alocate de la bugetul de stat (Ordonanta nr. 29 din 2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinantarii si a cofinantarii alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul national de dezvoltare, in bugetul institutiilor implicate in gestionarea instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta, art. 1 alin. (2) lit. c), cu modificarile si completarile ulterioare) |
Autoritate a administratiei publice locale |
Consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, ca autoritati deliberative, primarii ca autoritati executive, consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, ca autoritati ale administratiei publice locale, pentru coordonarea activitatii consiliilor comunale, orasenesti si municipale, in vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean (Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, republicata). |
Autoritatile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti |
Servicii publice deconcentrate, cu personalitate juridica, subordonate Ministerului Sanatatii Publice, care pun in aplicare politica si programele nationale de sanatate publica pe plan local, identifica problemele locale prioritare de sanatate publica, elaboreaza si implementeaza actiuni locale de sanatate publica. (Legea 95/2006, art. 17, cu modificarile si completarile ulterioare) |
Avans |
Sume transferate de catre beneficiar unui contractor, in baza documentelor justificative, conform legii, in cadrul unui proiect finantat din instrumente structurale (Ordonanta nr. 29 din 2007, art. 1 alin (2) lit. j). |
Aviz Natura 2000 |
Act administrativ emis de autoritatea competenta pentru protectia mediului, care contine concluziile evaluarii adecvate si prin care se stabilesc conditiile de realizare a planului sau proiectului din punctul de vedere al impactului asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, incluse sau care urmeaza sa fie incluse in reteaua ecologica Natura 2000 (Ordonanta de Urgenta nr. 195 din 2005,cu modificarile si completarile ulterioare).
|
Axa prioritara |
Una dintre prioritatile strategice dintr-un program operational; cuprinde un grup de operatiuni legate intre ele si avand obiective specifice masurabile. (Regulamentul Consiliului nr. 1083 din 2006) |
Beneficiari |
Organismul, autoritatea, institutia, unitatea administrativ-teritoriala, organismele prestatoare de servicii publice si de utilitate publica de interes local sau judetean, organizatii neguvernamentale si culte acreditate ca furnizori de servicii sociale, responsabile pentru initierea ori initierea si implementarea proiectelor aprobate spre finantare in cadrul unui program operational (Ordonanta nr. 29 din 2007, art. 1 alin (2) lit. g). |
Beneficiarii de servicii sociale |
a) persoane sau familii aflate in dificultate sau risc b) grupuri sociale in situatii de dificultate sau risc, generatoare de marginalizare sau excluziune sociala c) comunitatea care are nevoie de sensibilizare, prevenire si combatere a situatiilor de dificultate sau risc (art. 23 din Ordonanta nr. 68 /28 august 2003 privind serviciile sociale, cu modificarile si completarile ulterioare) Beneficiari de servicii sociale pot fi copii, persoane varstnice, persoane cu handicap, persoane dependente de consumul de droguri, alcool sau alte substante toxice, persoane care au parasit penitenciarele, familii monoparentale, persoane afectate de violenta in familie, victime ale traficului de fiinte umane, persoane infectate sau bolnave HIV/SIDA, fara venituri sau cu venituri mici, imigranti, persoane fara adapost, bolnavi cronici, persoane care sufera de boli incurabile, precum si alte persoane aflate in situatii de nevoie sociala (art. 25 din Ordonanta nr. 68 /28 august 2003 privind serviciile sociale, cu modificarile si completarile ulterioare). |
Cadrul Strategic National de Referinta |
Documentul elaborat de Statul Membru, care asigura ca asistenta primita prin Fondurile Structurale si de Coeziune este in concordanta cu Orientarile Strategice Comunitare privind coeziunea si care identifica legatura intre prioritatile comunitare, pe de o parte, si intre cele ale programului national de reforma, pe de alta parte (Regulamentul Consiliului nr. 1083 din 2006, Cap II, Art 27) |
Centre rezidentiale |
Centrele rezidentiale reprezinta asezaminte in care serviciile sociale sunt acordate de personal calificat si care dispun de infrastructura adecvata furnizarii acestora; in centrele rezidentiale persoana este gazduita mai mult de 24 de ore. (art. 12 alin 2 din Legea nr. 47 din 8 martie 2006, privind sistemul national de asistenta sociala ) |
Centrele sociale cu destinatie multifunctionala |
Centre care pot acoperi o gama variata de servicii, care includ si servicii sociale primare, cu scopul de a ajuta persoanele in dificultate, incepand cu acceptarea lor in centru, pana la rezolvarea unor probleme specifice cu care acestea se confrunta, temporar, inclusiv prin organizarea unor ateliere de lucru pentru dezvoltarea deprinderilor de viata independente si a competentelor profesionale. |
Cerere de finantare |
Formularul completat de catre solicitant, in vederea obtinerii finantarii prin Programul Operational Regional |
Cerere deschisa de proiecte |
Invitatie publica adresata de catre Autoritatea de management / Organismul intermediar unei categorii clar identificate de solicitanti, in vederea depunerii cererilor de finantare pentru proiecte, in cadrul unui domeniu de interventie al axelor prioritare din Programul Operational Regional 2007-2013. |
Cheltuieli conexe |
Cheltuieli care intervin in derularea proiectelor finantate din instrumentele structurale in cadrul programelor operationale, cheltuieli fara de care proiectul nu poate fi implementat si care nu pot fi finantate din instrumente structurale si care nu au fost identificate initial la depunerea cererii de finantare. |
Cheltuieli eligibile |
Cheltuielile realizate de catre un beneficiar, aferente proiectelor finantate in cadrul programelor operationale, care pot fi finantate atat din instrumente structurale, cat si din bugetul de stat si/sau contributia proprie a beneficiarului, conform reglementarilor legale comunitare si nationale in vigoare (Ordonanta nr. 29 din 2007, art. 1 alin. (2) lit. m). |
Cheltuieli neeligibile |
Cheltuieli inerente realizarii proiectelor finantate din instrumentele structurale in cadrul programelor operationale, care nu pot fi finantate din instrumentele structurale, conform reglementarilor comunitare si nationale. |
Comitet de Monitorizare POR |
Structura nationala de tip partenerial, fara personalitate juridica, cu rol decizional si strategic in procesul de implementare a Programului Operational Regional 2007-2013. CM POR are rolul de a asigura eficacitatea si calitatea implementarii programului (Hotararea de Guvern nr. 765/2007 privind aprobarea constituirii Comitetului de monitorizare a Programului Operational Regional 2007-2013 si a Regulamentului-cadru de organizare si functionare al acestuia). |
Conflict de interese |
Conform Ghidului Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD), conflictul de interese implica un conflict intre datoria fata de organizatia in care isi desfasoara activitatea si interesele personale ale unui angajat, in care angajatul are interese in calitatea sa de persoana privata, care ar putea influenta in mod necorespunzator indeplinirea obligatiilor si responsabilitatilor de serviciu (Ghidul OECD pentru rezolvarea conflictului de interese in administratia publica, iunie 2003 ). |
Constructii / lucrari de constructii |
Lucrarile de constructii sunt operatiunile specifice prin care se realizeaza (edifica) constructii de orice fel sau se desfiinteaza constructii si/sau amenajari asimilabile constructiilor (Ordinul nr. 1430 din 2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 50 din 1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, cu modificarile si completarile ulterioare). |
Contract |
Actul juridic cu titlu oneros, incheiat intre beneficiar si contractor, in vederea executiei unei lucrari, furnizarii unor produse sau prestarii unor servicii. |
Contract de finantare |
Actul juridic cu titlu oneros, incheiat intre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei, in calitate de Autoritate de Management prin Agentia de Dezvoltare Regionala in calitate de Organism Intermediar, si Beneficiar, prin care se aproba spre finantare un proiect, in cadrul Programului Operational Regional 2007-2013. |
Contract de concesiune |
Contractul de concesiune de bunuri proprietate publica, denumit in continuare contract de concesiune, este acel contract incheiat in forma scrisa prin care o autoritate publica, denumita concedent, transmite, pe o perioada determinata, unei persoane, denumite concesionar, care actioneaza pe riscul si raspunderea sa, dreptul si obligatia de exploatare a unui bun proprietate publica in schimbul unei redevente (OUG nr. 54/2006, art.1, alin.2). |
Contractor |
Persoana fizica sau juridica, de drept public sau privat, cu care beneficiarul a incheiat contractul de executie a unei lucrari, de furnizare a unor produse sau de prestare a unor servicii |
Consiliul judetean |
Autoritate a administratiei publice locale, constituita la nivel judetean pentru coordonarea activitatii consiliilor comunale, orasenesti si municipale, in vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean. (Art. 101, alin. (1) din Legea nr. 215/2001 a administratiei publice locale) |
Documentatie de avizare pentru lucrari de interventii |
Documentatie tehnico-economica similara studiului de fezabilitate, elaborata pe baza concluziilor raportului de expertiza tehnica si, dupa caz, a raportului de audit energetic, pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenti lucrarilor de interventii la constructii existente (Art. 3, HG nr. 28/2008 pentru aprobarea continutului cadru al documentatiei tehnico-economice aferente investitiilor publice, precum si a structurii si metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investitii si lucrari de interventii) |
Durata de implementare a proiectului |
Perioada cuprinsa intre data semnarii contractului de finantare si data finalizarii ultimei activitati prevazute in cadrul proiectului, data care nu poate depasi 31.07.2015. |
Finantare publica |
Finantare din fonduri publice Conform Legii nr. 500 din 2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, fondurile publice reprezinta sumele alocate de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetul trezoreriei statului, bugetele institutiilor publice autonome, bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, dupa caz, bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii, bugetul fondurilor provenite din credite externe contractate sau garantate de stat si ale caror rambursare, dobanzi si alte costuri se asigura din fonduri publice; bugetul fondurilor externe nerambursabile. Conform Legii 273 din 2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, fonduri publice locale reprezinta sumele alocate de la bugetele locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, judetelor si municipiului Bucuresti, bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetele locale, dupa caz, bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii, bugetul imprumuturilor externe si interne, pentru care rambursarea, plata dobanzilor, comisioanelor, spezelor si a altor costuri se asigura din bugetele locale (si care provin din: imprumuturi externe contractate de stat si subimprumutate autoritatilor administratiei publice locale si/sau agentilor economici si serviciilor publice din subordinea acestora), imprumuturi contractate de autoritatile administratiei publice locale si garantate de stat, imprumuturi externe si/sau interne contractate sau garantate de autoritatile administratiei publice locale, bugetul fondurilor externe nerambursabile. |
Furnizori de servicii sociale |
Persoane fizice sau juridice, de drept public ori privat, care acorda servicii sociale in conditiile prevazute de lege; (art. 5, lit.e ) din Legea nr. 47/ 8 martie 2006, privind sistemul national de asistenta sociala) Organizarea si acordarea de servicii sociale se poate realiza numai in conditiile in care furnizorii de servicii sociale sunt acreditati. |
Furnizorii publici de servicii sociale eligibili in cadrul POR |
- serviciul public de asistenta sociala la nivel judetean si local, - alte servicii publice specializate la nivel judetean sau local, - institutii publice care dezvolta compartimente de asistenta sociala specializate, constituite si care functioneaza in conformitate cu Ordonanta Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale si Hotararea de Guvern nr. 1024 din 25 iunie 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, precum si a Metodologiei de acreditare a furnizorilor de servicii sociale, cu modificarile si completarile ulterioare. - unitati de asistenta medico-sociala, infiintate in conformitate cu prevederile HG nr. 412/2003 pentru aprobarea Normelor privind organizarea, functionarea si finantarea unitatilor de asistenta medico-sociale si acreditate ca furnizori de servicii sociale in conformitate cu prevederile art. 25 din Anexa nr. 2 Metodologia de acreditare a furnizorilor de servicii sociale la HG nr. 1024/ 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, precum si a Metodologiei de acreditare a furnizorilor de servicii sociale. |
Furnizorii privati de servicii sociale eligibili in cadrul POR |
Asociatii si fundatii, filiale ale fundatiilor internationale recunoscute in conformitate cu legislatia in vigoare, culte religioase care functioneaza in conformitate cu Ordonanta Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale si Hotararea de Guvern nr. 1024 din 25 iunie 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, precum si a Metodologiei de acreditare a furnizorilor de servicii sociale, cu modificarile si completarile ulterioare. |
Imobil |
Una sau mai multe parcele alaturate, cu sau fara constructii, apartinand aceluiasi proprietar; prin parcela se intelege suprafata de teren cu aceeasi categorie de folosinta. (art. 1, alin. 3 si 4 din Legea nr. 7/ 13 martie 1996 *** Republicata - Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare) |
Infrastructura |
Cladirile, constructiile, drumurile de acces, strazile interioare, reteaua de utilitati publice, reteaua de comunicatii, exclusiv terenul pe care acestea se afla. |
Insolventa |
Incapacitatea unei unitati administrativ-teritoriale de a-si achita obligatiile de plata lichide si exigibile, cu exceptia celor care se afla in litigiu contractual (Art. 2, alin. 38 din Legea nr. 273/2006 a finantelor publice locale) O unitate administrativ teritoriala este considerata in stare de insolventa daca se afla in una dintre urmatoarele situatii: a) neachitarea obligatiilor de plata, lichide si exigibile, mai vechi de 120 de zile si care depasesc 50% din bugetul anual, fara a se lua in calcul cele aflate in litigiu contractual; b) neachitarea drepturilor salariale prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli, pe o perioada mai mare de 120 de zile de la data scadentei (vezi Legea nr. 273 din 2006 privind finantele publice locale, art. 75, cu modificarile si completarile ulterioare). Acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata datoriilor exigibile: a) insolventa este prezumata ca fiind vadita atunci cand debitorul, dupa 30 de zile de la scadenta, nu a platit datoria sa fata de unul sau mai multi creditori; b) insolventa este iminenta atunci cand se dovedeste ca debitorul nu va putea plati la scadenta datoriile exigibile angajate, cu fondurile banesti disponibile la data scadentei; [ cf. art. 3, alin. 1 din Legea nr. 85 din 5 aprilie 2006 privind procedura insolventei, publicata in M.Of. nr. 359 din 21 aprilie 2006, publicata in M.Of. nr. 359 din 21 aprilie 2006 ] |
Activitati de extindere |
In sensul prezentului Ghid, lucrari asupra unor cladiri, realizate atat pe verticala, prin construirea de etaje noi, mansarde, cat si pe orizontala prin construirea unui corp anexa in continuarea cladirii existente, care sa fie legat structural si functional de cladirea existenta (aceeasi destinatie si functionare a corpului anexa conditionata de functionarea constructiei initiale). In cazul extinderilor pe orizontala dimensiunile cladirii existente nu vor fi depasite din punct de vedere al regimului de inaltime si al volumului, decat daca aceasta depasire este impusa de respectarea unor standarde legale in vigoare in Romania. Nota: A nu se confunda activitatile de extindere finantabile in cadrul acestui domeniului major de interventie cu tipul documentatiei tehnico-economice necesare si specifice fiecarei categorii de lucrari aferenta activitatilor respective, conform HG nr.28/2008. |
Lucrari de interventii |
Lucrari la constructii existente, inclusiv instalatiile aferente, asimilate obiectivelor de investitii, care constau in: reparatii capitale, transformari, modificari, modernizari, consolidari, reabilitari termice, precum si lucrari de interventii pentru prevenirea sau inlaturarea efectelor produse de actiuni accidentale si calamitati naturale, efectuate in scopul asigurarii cerintelor esentiale de calitate si functionale ale constructiilor, potrivit destinatiei lor (Art. 3, alin d) din HG nr. 28/2008 pentru aprobarea continutului cadru al documentatiei tehnico-economice aferente investitiilor publice, precum si a structurii si metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investitii si lucrari de interventii). |
Lucrari de intretinere |
Lucrari de reparatii curente periodice. Reparatie curenta - lucrari de reparatii la un nivel ce nu depaseste proportia de 50-60%; Reparatie capitala - lucrari reparatii la un nivel ce depaseste proportia de 50-60% ajungand pana la 100% |
Lucrari de modernizare |
Lucrari fizice exprimate cantitativ, calitativ si valoric, pentru ridicarea nivelului performantelor prevazute initial. |
Lucrari de reabilitare |
Lucrari fizice exprimate cantitativ, calitativ si valoric, pentru readucerea acestora la nivelul tehnic prevazut de reglementarile tehnice in vigoare, pentru categoria de incadrare a lor. |
Neregula |
Orice abatere de la legalitate, regularitate si conformitate in raport cu prevederile memorandumurilor de finantare, memorandumurilor de intelegere, acordurilor de finantare privind fondurilor comunitare si cofinantarile aferente, precum si cu prevederile contractelor incheiate in baza acestor memorandumuri/acorduri, care printr-o cheltuiala neeligibila prejudiciaza bugetul general al Comunitatilor Europene sau bugetele administrate de acestea ori in numele lor si/sau bugetele din care provine cofinantarea aferenta. |
Nevoia sociala |
Ansamblul de cerinte indispensabile fiecarei persoane pentru asigurarea conditiilor de viata, in vederea integrarii sociale; (art. 5, lit. b ) din Legea nr. 47/ 8 martie 2006, privind sistemul national de asistenta sociala) |
Organism intermediar pentru Programul Operational Regional |
Institutia desemnata de Autoritatea de Management care, prin delegare de atributii de la aceasta, implementeaza axele prioritare / domeniile de interventie din Programul Operational Regional 2007-2013. In conformitate cu prevederile Hotararii de Guvern nr. 497 din 2004, ca Organisme Intermediare au fost desemnate cele opt Agentii de Dezvoltare Regionala. Pentru domeniul major de interventie – Promovarea potentialului turistic si crearea infrastructurii necesare, in scopul cresterii atractivitatii Romaniei ca destinatie turistica, Organismul intermediar este Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale. |
Planul National de Dezvoltare |
Document de planificare strategica si programare financiara, care are ca scop sa orienteze si sa stimuleze dezvoltarea economica si financiara a Romaniei pentru atingerea obiectivului UE, respectiv realizarea coeziunii economice si sociale (Hotararea de Guvern nr. 497 din 2004 cu modificarile si completarile ulterioare) |
Pre-finantare |
Sumele transferate din bugetul de stat sau din instrumente structurale catre un beneficiar, daca acest transfer nu se realizeaza in cadrul unui proiect care intra sub incidenta ajutorului de stat/de minimis, prin plata directa sau prin plata indirecta, de regula in stadiul initial de implementare a proiectelor, in baza unui contract de finantare incheiat intre beneficiar si Autoritatea de management/Organismul intermediar responsabila/responsabil, in vederea asigurarii derularii corespunzatoare a proiectelor (Ordonanta nr. 29 din 2007, art.1 alin (2) lit. i). |
Procesul de incluziune sociala |
Set de masuri si actiuni multidimensionale din domeniile protectiei sociale, ocuparii fortei de munca, locuirii, educatiei, sanatatii, informarii-comunicarii, mobilitatii, securitatii, justitiei si culturii, destinate combaterii excluziunii sociale; (art.5, lit.a) din Legea nr. 47/ 8 martie 2006, privind sistemul national de asistenta sociala) |
Program Operational |
Document elaborat de Statul Membru si aprobat de Comisia Europeana, prin care este stabilita o strategie de dezvoltare printr-un set de prioritati coerente, finantate din unul din Fondurile Structurale si de Coeziune (Regulamentul Consiliului nr. 1083 din 2006). |
Program Operational Regional 2007-2013 |
Program care implementeaza elemente importante ale Strategiei Nationale de Dezvoltare Regionala a Planului National de Dezvoltare, contribuind, alaturi de celelalte Programe Operationale, la realizarea obiectivului Strategiei Nationale de Dezvoltare Regionala a PND si Cadrului National Strategic de Referinta, respectiv, diminuarea disparitatilor intre Regiunile de dezvoltare ale Romaniei. |
Regiuni de dezvoltare |
Regiunile de dezvoltare constituie cadrul de elaborare, implementare si evaluare a politicilor de dezvoltare regionala, precum si de culegere a datelor statistice specifice, in conformitate cu reglementarile europene emise de EUROSTAT pentru nivelul al doilea de clasificare teritoriala NUTS 2, existent in Uniunea Europeana |
Reprezentant legal al solicitantului |
Persoana care are dreptul conform actelor de constituire sa reprezinte organizatia si sa semneze in numele acesteia |
Servicii sociale |
Ansamblu complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor, in vederea prevenirii si depasirii unor situatii de dificultate, vulnerabilitate ori dependenta, pentru cresterea calitatii vietii si promovarea coeziunii sociale; serviciile sociale se pot organiza in forme diverse, stabilite prin nomenclatorul serviciilor sociale; (art.5, lit.d ) din Legea nr. 47 din/ 8 martie 2006, privind sistemul national de asistenta sociala) |
Sistemul national de asistenta sociala |
Ansamblu de institutii si masuri prin care statul, prin autoritatile administratiei publice centrale si locale, colectivitatea locala si societatea civila intervin pentru prevenirea, limitarea sau inlaturarea efectelor temporare ori permanente ale unor situatii care pot genera marginalizarea sau excluziunea sociala a persoanei, familiei, grupurilor ori comunitatilor. (art.2, alin. 1 din Legea nr. 47 /8 martie 2006, privind sistemul national de asistenta sociala) |
Solidaritatea sociala |
Principiu potrivit caruia comunitatea participa la sprijinirea persoanelor care nu isi pot asigura nevoile sociale, pentru mentinerea si intarirea coeziunii sociale; (art. 4, lit.c ) din Legea nr. 47/ 8 martie 2006, privind sistemul national de asistenta sociala) |
Strategia Nationala de Dezvoltare Regionala din PND |
Cuprinde prioritatile de dezvoltare ale Romaniei la nivel national, regional si local si propune sustinerea acestora prin investitii publice concentrate, alocate pe baza de programe si proiecte. Strategia reflecta politica Romaniei de dezvoltare regionala, conform Legii dezvoltarii regionale (Legea nr. 315 din 2004 cu modificarile si completarile ulterioare ) si procesul de descentralizare asa cum este detaliat in Legea Cadru privind Descentralizarea nr. 195 din 2006 precum si alte legi relevante. De asemenea, Strategia ia in considerare Orientarile Strategice de Coeziune ale UE pentru perioada 2007–2013 si Agenda Lisabona. |
Strategie de Dezvoltare Regionala 2007-2013 |
Document elaborat pentru fiecare regiune de dezvoltare, contine prioritati si masuri ce vor putea fi finantate din instrumente structurale prin Programul Operational Regional, Programe Operationale Sectoriale, Planul National Strategic pentru Dezvoltare Rurala, precum si din alte surse de finantare. |
Unitate administrativ-teritoriala |
comune, orase si judete (art.1, alin. (2) lit i) din Legea administratiei publice locale nr. 215/ 2001 cu modificarile si completarile ulterioare. |
Unitate de plata pentru POR |
Structura din cadrul unei autoritati publice centrale cu rol de Autoritate de management pentru un program operational, avand responsabilitatea transferarii catre beneficiari a sumelor de prefinantare, cofinantare alocate de la bugetul de stat, a sumelor din asistenta financiara nerambursabila de la Uniunea Europeana si a sumelor pentru acoperirea platii taxei pe valoarea adaugata aferenta cheltuielilor eligibile efectuate in cadrul proiectelor finantate din instrumente structurale in cadrul programelor operationale, precum si catre contractori a sumelor aferente finantarii proiectelor de asistenta tehnica, dupa caz (Ordonanta nr. 29 din 2007, art. 1 alin (2) lit. f). |
Utilitati publice (servicii comunitare de utilitati publice / infrastructura de utilitati publice) |
Totalitatea activitatilor de utilitate si interes public general, desfasurate la nivelul comunelor, oraselor, municipiilor sau judetelor sub conducerea, coordonarea si responsabilitatea autoritatilor administratiei publice locale, in scopul satisfacerii cerintelor comunitatilor locale, prin care se asigura urmatoarele utilitati: alimentarea cu apa; canalizarea si epurarea apelor uzate; colectarea, canalizarea si evacuarea apelor pluviale; productia, transportul, distributia si furnizarea de energie termica in sistem centralizat; salubrizarea localitatilor; iluminatul public; administrarea domeniului public si privat al unitatilor administrativ - teritoriale, precum si altele asemenea; transportul public local (Legea 51/2006). |