- » Info Financiar
- » Axa prioritara 3
- » Domeniul major de interventie 3.2.
- » POR Axa 3 DMI 3.2 Criterii de eligibilitate
POR Axa 3 DMI 3.2 Criterii de eligibilitate
Data: 5 aprilie 2011 Ora: 10:25Sectiunea II. Reguli pentru cererea deschisa de proiecte
Cererea de finantare (inclusiv anexele la formularul cererii de finantare) completata de catre solicitant, face obiectul verificarii eligibilitatii solicitantului si a proiectului, pe baza criteriilor enumerate in continuare si incluse in grila de verificare a eligibilitatii, prevazuta in Anexa 4 la Ghid.
Eligibilitatea cheltuielilor se va verifica in perioada de implementare a proiectului, pe baza cererilor de rambursare a cheltuielilor efectuate si a documentelor justificative de efectuare a platilor (e.g. facturi). Categoriile de cheltuieli eligibile sunt prezentate in capitolul II.3.3 „Intocmirea bugetului” si vor fi luate in considerare de catre solicitant in vederea elaborarii bugetului proiectului.
Solicitantul eligibil in sensul prezentului ghid, reprezinta entitatea care indeplineste cumulativ criteriile enumerate si prezentate in cadrul prezentului capitol.
1) Tipul solicitantului
A. Autoritate a administratiei publice locale - prin serviciile publice de asistenta sociala din subordine
Consiliile judetene infiinteaza si organizeaza, in subordinea lor, serviciul public de asistenta sociala, la nivel de directie generala.
Consiliile locale infiinteaza, in subordinea lor, serviciul public de asistenta sociala, la nivel de directie, sau dupa caz, serviciu.
Atentie! Pot depune cereri de finantare fie autoritatile administratiei publice locale, fie serviciile publice de asistenta sociala din subordinea autoritatilor administratiei publice locale. De asemenea autoritatile publice locale pot depune cereri de finantare pentru unitatile medico-sanitare din subordine, in conditiile prezentului ghid.
B. Autoritate a administratiei publice locale desemnata lider al unui parteneriat incheiat cu un furnizor de servicii sociale de drept public sau privat, acreditat in conditiile legii.
b. 1. Unitate administrativ-teritoriala (Autoritate a administratiei publice locale) desemnata lider al unui parteneriat incheiat cu un furnizor de servicii sociale de drept public
Atentie! Parteneriatele pot fi incheiate si intre mai multe unitati administrativ-teritoriale (autoritati ale administratiei publice locale) sau intre mai multe autoritati ale administratiei publice locale si servicii publice de asistenta sociala constituite la nivel judetean sau local cu respectarea legislatiei in vigoare in domeniul asistentei sociale.
b. 2. Unitate administrativ-teritoriala (Autoritate a administratiei publice locale) desemnata lider al unui parteneriat incheiat cu un furnizor de servicii sociale de drept priva
Atentie! In cazul parteneriatului, criteriile de eligibilitate ale solicitantului se aplica atat liderului cat si partenerului, dupa cum este indicat in cadrul acestui capitol. Se va identifica clar unitatea administrativ-teritoriala (autoritatea administratiei publice locale) cu rol de lider de proiect, aceasta fiind si solicitantul finantarii, in sensul acestui Ghid.
Acordul de parteneriat incheiat intre reprezentantii unitatii administrativ teritoriale si furnizorul de servicii sociale de drept public sau privat, acreditat in conditiile legii, in scopul implementarii proiectului, va fi anexat, in original, la Cererea de finantare.
Criteriile de eligibilitate ale solicitantului se aplica atat liderului cat si fiecarui partener, dupa cum este indicat in cadrul acestui capitol.
Nu exista restrictii cu privire la numarul partenerilor.
Atentie! Modalitatea de cooperare intre autoritatile administratiei publice locale, pe de o parte si autoritatile teritoriale de asistenta sociala, furnizorii privati de servicii sociale, de cealalta parte, ulterior implementarii proiectului, pe durata operarii obiectivului de investitie, va respecta intru totul legislatia specifica si pe cea generala, inclusiv pe cea in domeniul achizitiilor publice, ajutorului de stat, a protectiei mediului, egalitatii de sanse si nediscriminarii.
C. Furnizori de servicii sociale, acreditati in conditiile legii:
c.1. Furnizorii publici de servicii sociale:
- serviciul public de asistenta sociala la nivel judetean si local;
- alte servicii publice specializate la nivel judetean sau local;
- institutiile publice care au constituite compartimente de asistenta sociala
- unitati de asistenta medico-sociala
Atentie! Unitatile de asistenta medico-sociala pot depune cerere de finantare sau pot face obiectul unui proiect depus de o autoritate publica locala sau de un parteneriat numai daca fac dovada acreditarii ca furnizor de servicii sociale.
c.2. Furnizorii privati de servicii sociale, dupa cum urmeaza:
- asociatii si fundatii constituite in conformitate cu prevederile Ordonantei guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv filiale ale asociatiilor si fundatiilor internationale recunoscute in conformitate cu legislatia in vigoare in Romania
- unitati de cult/ structuri ale cultelor apartinand cultelor religioase recunoscute in Romania si constituite conform statutului sau codului canonic al cultului respectiv, inclusiv fundatii si asociatii constituite de culte.
2) Furnizorii de servicii sociale au personalitate juridica, (cu exceptia furnizorilor publici de servicii sociale organizati ca structuri specializate in subordinea autoritatilor publice locale) si sunt acreditati conform legii.
Prevederile legale aplicabile:
- Ordonanta guvernului nr. 68/ 2003 privind serviciile sociale, cu modificarile si completarile ulterioare
- Hotararea guvernului nr. 1024/ 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, precum si a Metodologiei de acreditare a furnizorilor de servicii sociale, cu modificarile si completarile ulterioare
- Legea nr. 47/ 2006 privind sistemul national de asistenta sociala
Furnizorii publici de servicii sociale, organizati ca structuri specializate in subordinea autoritatilor publice locale, vor trebui sa anexeze copia acreditarii valabile la data depunerii cererii de finantare.
Unitatile de asistenta medico-sociala vor dovedi ca au personalitate juridica si sunt acreditati la data depunerii cererii de finantare.
Furnizorii privati de servicii sociale vor dovedi ca au personalitate juridica si sunt acreditati la data depunerii cererii de finantare.
Furnizorii de serviciu sociale, publici si privati, vor prezenta acreditarea in fiecare din urmatoarele situatii:
- Solicitantul de finantare este o autoritate publica locala pentru un furnizor public de servicii sociale – furnizorul public de servicii sociale trebuie sa fie acreditat;
- Solicitantul de finantare este autoritate a administratiei publice locale - prin serviciile publice de asistenta sociala din subordine;
- Cererea de finantare este depusa de liderul (autoritate a administratiei publice locale) unui parteneriat cu furnizori publici/ privati de servicii sociale – Furnizorii de servicii sociale membri ai parteneriatului trebuie sa fie acreditati
- Solicitantul este un furnizor de servicii sociale (public sau privat).
Pentru proiectele care vizeaza modernizarea/extinderea cladirilor centrelor sociale, furnizorului de servicii sociale va prezenta certificatul de acreditare pentru localizarea care face obiectul cererii de finantare.
In cazul proiectelor care vizeaza modernizarea/extinderea cladirilor pentru infiintarea de noi centre sociale, furnizorul de servicii sociale care isi va desfasura activitatea in respectivul centru social, va prezenta un certificat de acreditare pentru un serviciu social similar cu cel care va fi prestat in localizarea care face obiectul cererii de finantare (a se vedea si sectiunea II.1.2, punctul 1 din prezentul ghid). Solicitantul de finantare aflat in aceasta situatie si cu care se semneaza un contract de finantare va avea obligatia, ca dupa finalizarea proiectului sa obtina certificatul de acreditare pentru localizarea care a facut obiectul proiectului. De indata ce va fi obtinut, o copie a certificatului de acreditare va fi depusa/ transmisa la Organismul Intermediar.
In cazul proiectelor care vizeaza modernizarea/extinderea cladirilor pentru infiintarea de noi centre sociale, pentru care solicitant este autoritatea publica locala, aceasta va dovedi selectarea in mod transparent a furnizorului de servicii sociale care isi va desfasura activitatea in respectivul centru social, daca acest furnizor este privat. Daca furnizorul de servicii sociale este cunoscut la momentul depunerii cererii de finantare, acesta va prezenta un certificat de acreditare pentru servicii sociale similare. Daca furnizorul de servicii sociale nu este cunoscut la momentul depunerii cererii de finantare, acesta va fi selectat in mod transparent pana la semnarea contractului de finantare, si va prezenta la data vizitei pe teren un certificat de acreditare pentru un serviciu social similar.
Nota: In cazul cererilor de finantare la care solicitantul este autoritate publica locala, iar furnizorul de servicii sociale este privat (indiferent de tipul de operatiuni propuse prin proiect), se va prezenta documentatia privind selectia transparenta a furnizorului privat de servicii sociale care isi va desfasura activitatea in cladirea obiect al cererii de finantare (inclusiv daca autoritatea publica locala depune o cerere de finantare in cadrul unui parteneriat cu un furnizor privat de servicii sociale ).
Atentie! Furnizorii de servicii sociale, beneficiari de finantare in cadrul acestui domeniu major de interventie vor trebui sa asigure actualizarea certificatului de acreditare (pentru localizarea obiect al proiectului sau pentru prestarea unui serviciu social similar intr-o alta localizare, pana la obtinerea acreditarii pentru localizarea obiect al proiectului) ori de cate ori este necesar pe durata de implementare a proiectului si 5 (cinci) ani dupa finalizarea implementarii. Beneficiarul este obligat sa prezinte OI si AM POR, un certificat de acreditare valabil odata cu ultima cerere de rambursare. In caz contrar, AM POR nu va mai rambursa transa finala.
Daca pe durata celor 5 (cinci) ani care urmeaza implementarii proiectului, furnizorul de servicii sociale nu reuseste sa asigure prelungirea/ innoirea ori de cate ori este necesar, a acreditarii pentru serviciul social prestat in localizarea obiect al proiectului, furnizorul de servicii sociale respectiv devine neeligibil, acest fapt conducand la rezilierea atat a contractului de finantare cat si a actelor subsecvente intocmite, si la masuri de recuperare a finantarii publice.
Aceleasi masuri vor fi aplicate si in cazul in care intervine suspendarea acreditarii sau retragerea acreditarii, provizorie sau definitiva, a furnizorului de servicii sociale, conform prevederilor O.G. nr. 68/2003 privind serviciile sociale, cu modificarile si completarile ulterioare.
3) In cazul centrelor rezidentiale pentru copii, solicitantul este Consiliul Judetean direct sau prin furnizorii de servicii de asistenta sociala din subordine, furnizorii de servicii sociale, Consiliul Judetean in parteneriat cu furnizorii de servicii sociale.
4) Solicitantul / solicitantul si fiecare dintre parteneri, dupa caz nu se incadreaza intr-una din situatiile de mai jos:
- este in stare de insolventa, conform prevederilor legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, art. 75, cu modificarile si completarile ulterioare sau ale legii nr. 85/ 2006, privind procedura insolventei;
- a suferit condamnari definitive din cauza unei conduite profesionale indreptate impotriva legii, decizie formulata de o autoritate de judecata ce are forta de res judicata (ex. impotriva careia nu se poate face recurs);
- a comis in conduita lui profesionala greseli grave, demonstrate prin orice mijloace pe care autoritatea contractanta le poate dovedi;
- nu si-a indeplinit obligatiile cu privire la plata contributiilor la asigurarile sociale sau plata taxelor in conformitate cu prevederile legale ale tarii in care sunt stabiliti sau ale tarii autoritarii contractante sau cele ale tarii unde se va executa contractul;
- a fost subiectul unei judecati de tip res judicata pentru frauda, coruptie, implicarea in organizatii criminale sau in alte activitati ilegale, in detrimentul intereselor financiare ale Comunitatii Europene.
- In urma altei proceduri de achizitie sau in urma unei proceduri de acordare a unei finantari nerambursabile, din bugetul comunitar, a fost gasit vinovat de incalcare grava a contractului datorita nerespectarii obligatiilor contractuale.
Atentie! Cerintele de mai sus vor face obiectul Declaratiei de eligibilitate (Model B) care se va anexa la Cererea de finantare.
5) Solicitantul/ partenerii (dupa caz) dovedeste calitatea de proprietar/ administrator sau are in concesiune sau comodat imobilul care face obiectul proiectului pe o durata in conformitate cu prevederile art. 57 paragraful 1 din Regulamentul Consiliului Nr. 1083/2006 care stabileste reglementarile generale privind Fondul European de Dezvoltare Regionala, Fondul Social European si Fondul de Coeziune
Unitatile administrativ-teritoriale vor face dovada proprietatii, autoritatile publice locale, vor dovedi ca au primit in administrare sau detin in comodat imobilul subiect al cererii de finantare.
In cazul cererilor de finantare care vizeaza activitati de extindere se va face dovada proprietatii (dreptului de administrare), detinerii in comodat atat pentru cladirea care face obiectul extinderii cat si pentru terenul pe care se realizeaza extinderea.
Furnizorii publici de servicii sociale vor face dovada dreptului de administrare, a concesiunii sau comodatului, dupa caz.
Furnizorii privati de servicii sociale vor face dovada dreptului de proprietate, a concesiunii sau comodatului, dupa caz.
Concesiunea/ comodatul se vor dovedi pentru o perioada care sa acopere durata de la depunerea cererii de finantare pana la finalizarea celui de-al 5-lea an de dupa implementarea proiectului. Aceasta durata include evaluarea si selectia cererii de finantare, durata de implementare a proiectului si 5 ani dupa finalizarea implementarii proiectului.
Atentie! In cazul concesiunii si al comodatului, solicitantul trebuie sa faca dovada dreptului de a face investitii asupra imobilului, pe o perioada egala cu cea pentru care se face dovada concesiunii/ comodatului. Dovada poate fi facuta prin prezentarea unei copii a contractului de concesiune/ comodat din care sa rezulte acest lucru sau printr-o declaratie autentificata a proprietarului cladirii cu privire la acceptarea efectuarii lucrarilor prevazute prin proiect asupra respectivei cladiri.
Atentie! Imobilul asupra caruia se va realiza investitia trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii la data depunerii Cererii de finantare:
- Este liber de orice sarcini;
- Nu face obiectul unor litigii in curs de solutionare la instantele judecatoresti cu privire la situatia juridica;
- Nu face obiectul revendicarilor potrivit unor legi speciale in materie sau dreptului comun.
Solicitantul si partenerii, unde este cazul va/ vor completa si semna, fiecare cate o Declaratie de eligibilitate, conform Modelului B la formularul Cererii de finantare.
6) Solicitantul / solicitantul impreuna cu partenerii, in cazul parteneriatelor prevazute la pct.1 litera B)- are capacitatea de a implementa proiectul
Capacitate operationala, administrativa dovedita prin capacitatea de a asigura resurse umane suficiente (vezi punctul 2.4 Managementul proiectului din formularul cererii de finantare) cat si resurse materiale necesare implementarii proiectului (vezi pct. 2.3.7 Resursele materiale implicate in realizarea proiectului, din formularul cererii de finantare).
In cazul in care echipa de proiect care va asigura managementul proiectului a fost stabilita, Solicitantul va prezenta la pct. 2.4 din formularul Cererii de finantare componenta echipei, rol si atributii in managementul proiectului si va anexa la formularul Cererii de finantare: CV-urile membrilor echipei de proiect si fisele de post aferente fiecarui membru.
In cazul in care echipa de proiect nu a fost stabilita pana la data depunerii Cererii de finantare, Solicitantul va prezenta la pct. 2.4 din formularul Cererii de finantare componenta propusa a echipei, rol si atributii in managementul proiectului si va anexa la formularul Cererii de finantare numai fisele de post aferente fiecarei pozitii propuse in echipa de proiect.
Atentie! CV-urile vor fi completate conform modelului comun european de curriculum vitae (HG nr. 1021/ 2004 pentru aprobarea modelului comun european de curriculum vitae) – Modelul F la formularul Cererii de finantare. Instructiuni referitoare la modul de completare a CV-ului sunt disponibile la adresa: http://www.europass-ro.ro
In situatia in care solicitantul va contracta servicii de management al proiectului, acesta va prezenta la punctul 2.4 din formularul Cererii de finantare cerintele minime (experienta similara, expertiza etc) pe care solicitantul le va cere prin caietul de sarcini de achizitionare a serviciilor de management al proiectului, activitatile de management al proiectului ce vor face obiectul contractului de servicii de management al proiectului, modul in care solicitantul si persoanele angajate ale acestuia vor verifica/ monitoriza activitatea contractorului care va furniza servicii de management al proiectului (Solicitantul va descrie pozitia si rolul in organizatie a acestor persoane si va descrie atributiile fiecarei persoane nominalizate in conformitate cu fisa de post corespunzatoare).
7) Solicitantul/ solicitantul impreuna cu partenerul face dovada capacitatii de finantare
Solicitantul va dovedi prin cererea de finantare, capacitate financiara de a asigura contributia proprie la valoarea cheltuielilor eligibile (minim 2% din valoarea cheltuielilor eligibile) si acoperirea cheltuielilor neeligibile ale proiectului (inclusiv a cheltuielilor conexe)in conditiile rambursarii/ decontarii ulterioare a cheltuielilor din instrumente structurale.
Solicitantul va anexa la formularul Cererii de finantare: Declaratia de angajament (Modelul C la formularul Cererii de finantare) si Hotararea de aprobare a proiectului si a cheltuielilor legate de proiect.
In functie de forma de constituire a Solicitantului, se va anexa:
- Hotararea Consiliului local / Consiliului Judetean / Consiliilor locale ale sectoarelor Municipiului Bucuresti/ Consiliului General al Municipiului Bucuresti in cazul UAT (APL), serviciilor publice de asistenta sociala la nivel judetean si local, altor servicii publice specializate la nivel judetean sau local precum si in cazul parteneriatelor;
- Hotararea organului de conducere al institutiei, in cazul institutiilor publice care au constituite compartimente de asistenta sociala;
- Hotararea Consiliului Director/ Adunarii Generale a Asociatilor, in cazul asociatiilor si fundatiilor;
- Hotararea/ decizia de asigurare a finantarii emisa de organismul legal al solicitantului cu atributii in acest sens, asa cum sunt acestea reglementate prin statutului cultului respectiv, in cazul cultelor si al asociatiilor si fundatiilor constituite de culte (in functie de prevederile specifice incluse in statutul/ codul canonic al cultului respectiv cu privire la asociatiile si fundatiile constituite de culte).
Atentie! In cazul parteneriatului dupa cum este prevazut la punctul 1, litera B), dovada capacitatii de cofinantare se face de lider si/sau partener / dupa caz. Prin acordul de parteneriat se va stabili cota parte cu care va participa fiecare partener la asigurarea contributiei proprii a solicitantului. Se va anexa hotararea fiecarui partener de a participa la asigurarea finantarii proiectului, cu indicarea sumelor cu care participa la acoperirea fiecarei categorii de cheltuieli.
8) Furnizorul de servicii sociale are o vechime de cel putin un an de la infiintare, la data depunerii cererii de finantare.
Acest criteriu se aplica atat in cazul in care furnizorul de servicii sociale este solicitantul de finantare cat si in cazul in care este membru al unui parteneriat.