- » Info Financiar
- » Axa prioritara 1
- » Subdomeniul Poli de dezvoltare urbana
- » POR Axa 1 Poli de dezvoltare urbana Eligibilitatea proiectului
POR Axa 1 Poli de dezvoltare urbana Eligibilitatea proiectului
Data: 14 decembrie 2010 Ora: 12:43Proiectul reprezinta o serie de activitati si o investitie de resurse pe o perioada determinata, menite sa raspunda unei nevoi reale si sa conduca la realizarea unui obiectiv precis.
Proiectul propus prin cererea de finantare poate fi considerat eligibil in cadrul POR, adica poate fi co-finantat din Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR), daca indeplineste cumulativ urmatoarele criterii:
1) Proiectul este inclus in Planul integrat de dezvoltare urbana
Proiectele individuale vor fi evaluate, selectate si contractate doar daca sunt aferente planurilor integrate de dezvoltare urbana analizate si admise.
2) Proiectul se incadreaza in categoria de operatiuni ale Axei prioritare 1, domeniul major de interventie 1.1: Planuri integrate de dezvoltare urbana
Operatiunile eligibile in cadrul proiectelor individuale componente ale Planului integrat de dezvoltare urbana acopera:
a) Reabilitarea infrastructurii urbane si imbunatatirea serviciilor urbane, inclusiv transportul urban
b) Dezvoltarea durabila a mediului de afaceri
c) Reabilitarea infrastructurii sociale
In cadrul acestora, sunt eligibile urmatoarele tipuri de activitati:
Reabilitarea infrastructurii urbane si imbunatatirea serviciilor urbane, inclusiv transportul public urban, cuprinzand:
a) infrastructura publica urbana:
- Finalizarea si/sau renovarea cladirilor degradate si/sau neutilizate si pregatirea lor pentru noi tipuri de activitati economice si sociale;
- Demolarea cladirilor si/sau a structurilor aflate intr-o stare avansata de degradare, care nu apartin patrimoniului national cultural, amenajarea terenurilor rezultate si pregatirea lor pentru noi destinatii economice si/sau sociale;
- Amenajarea terenurilor degradate si/ sau neutilizate si pregatirea lor pentru noi activitati economice si/sau sociale;
- Crearea si modernizarea spatiilor publice urbane: strazi orasenesti, trotuare, scuaruri, zone pietonale, poduri, pasaje sub- si supra-terane, pasarele, parcari, etc.,
- Dezvoltarea si/sau modernizarea infrastructurii utilitatilor publice urbane (iluminat public, cablare broadband, etc), crearea /modernizarea spatiilor verzi (gradini publice, parcuri, mobilier urban);
- Reabilitarea siturilor poluate si neutilizate si pregatirea lor pentru noi utilizari economice si/sau sociale;
Atentie! In cazul in care poluatorul (respectiv entitatea care este raspunzatoare de poluare, in conformitate cu prevederile legislatiei nationale aplicabile) este clar identificat, atunci acesta trebuie sa acopere costurile reabilitarii site-ului respectiv. Activitatile de depoluare/reabilitare a acestor situri sunt eligibile in cazul in care poluatorul nu este identificat, sau nu (mai) poate fi obligat sa acopere costurile depoluarii. In aceasta situatie, costurile eligibile reprezinta costurile efective cu reabilitarea/depoluarea sitului minus cresterea inregistrata in valoarea terenului ulterior depoluarii.
- Achizitionarea de echipamente de informare si comunicare pentru accesul larg al cetatenilor la informatii de interes public (ex: tabele electronice de afisaj; tabele interactive etc.);
- Sisteme pentru managementul traficului (lucrari de infrastructura si dotarea cu echipamente specifice pentru managementul traficului).
b) transport si mobilitatea populatiei:
- Construirea de statii pentru autobuze, tramvaie si troleibuze si/sau modernizarea celor existente; construirea de terminale intermodale in scopul imbunatatirii integrarii diferitelor moduri de transport public urban;
- Extinderea si/sau modernizarea retelei liniilor de tramvai si troleibuz si a infrastructurii aferente;
- Construirea si/sau amenajarea de culoare speciale pentru mijloace de transport in comun si/sau piste pentru biciclete;
c) patrimoniu cultural mondial (UNESCO), national si local din mediul urban:
- Restaurarea, consolidarea, protejarea si conservarea monumentelor istorice, inclusiv prin:
- Restaurarea, protejarea si conservarea picturilor interioare, frescelor, picturilor murale exterioare;
- Refacerea/amenajarea cailor de acces (pietonale si carosabile) catre obiectivele reabilitate, in interiorul zonei de protectie a acestora;
- Lucrari si dotari pentru asigurarea iluminatului interior si exterior, a iluminatului de siguranta precum si a celui decorativ;
- Amenajarea zonelor de protectie prin delimitarea si imprejmuirea obiectivelor de patrimoniu (acolo unde este cazul);
Zona de protectie a unui monument istoric reprezinta o zona, delimitata pe baza reperelor topografice, geografice sau urbanistice, in functie de trama stradala, relief si caracteristicile monumentului istoric, dupa caz, prin care se asigura conservarea integrata si punerea in valoare a monumentului istoric si a cadrului sau construit sau natural (conform art.9 din Legea nr.422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicata). Pana la instituirea zonei de protectie a fiecarui monument istoric potrivit art. 9 se considera zona de protectie suprafata delimitata cu o raza de 100 m in localitati urbane, 200 m in localitati rurale si 500 m in afara localitatilor, masurata de la limita exterioara, de jur-imprejurul monumentului istoric.
- Construirea utilitatilor anexe (parcari, grupuri sanitare, indicatoare etc);
Atentie! Obiectivul propus pentru finantare trebuie sa fie inclus pe lista patrimoniului cultural mondial (HG nr. 493/2004, anexa A), lista patrimoniului cultural national sau lista patrimoniului cultural local din mediul urban (Ordinul Ministrului Culturii si Cultelor nr. 2314/2004).
Atentie! Obiectivul de patrimoniu si infrastructura care fac obiectul proiectului finantat prin fonduri publice in cadrul POR 2007-2013 nu pot fi utilizate in alt scop/ cu alta destinatie decat cea principala, de exemplu, nu pot fi inchiriate unor terti spatii in cadrul obiectului de patrimoniu restaurat/ protejat/ conservat, pe o durata de minim cinci ani de la finalizarea implementarii proiectului. Orice incalcare a acestui criteriu implica incalcarea prevederilor in domeniul ajutorului de stat, finantarea acordata respectivului proiect urmand sa fie recuperata. De asemenea, cladirea de patrimoniu ce face obiectul proiectului nu va fi utilizata in scopul obtinerii de profit.
Eventualele venituri obtinute ca urmare a utilizarii imobilelor restaurate / reabilitate / consolidate si a echipamentelor achizitionate, in scopul lor initial si numai de catre respectivul beneficiar, vor fi estimate in vederea calcularii valorii nerambursabile a proiectului din totalul cheltuielilor eligibile. A se vedea in acest sens Anexa 7 „Metodologie de calcul al asistentei nerambursabile in cazul proiectelor generatoare de venit”.
De asemenea, la finalul implementarii proiectului, monumentul istoric va fi inclus, total sau partial, in circuitul public.
- Dezvoltarea durabila a mediului de afaceri
- Crearea, extinderea, modernizarea structurilor regionale/locale de sprijinire a afacerilor:
- Construirea/ modernizarea/ extinderea de cladiri si anexe aferente, care vor fi utilizate de operatorii economici, cu precadere IMM-uri, pentru activitati de productie si/ sau servicii;
- Construirea/ modernizarea/ extinderea infrastructurii rutiere/feroviare din interiorul structurii de afaceri si a drumurilor de acces;
Aceasta activitate si cheltuielile aferente sunt eligibile numai in cazul in care se poate argumenta ca valorificarea proiectului este afectata de infrastructura de acces deficitara. Acest aspect va fi evaluat in cadrul etapei de evaluare tehnica si financiara. Cheltuielile pentru construirea/ modernizarea/ extinderea drumurilor de acces catre structura de sprijinire a afacerilor sunt eligibile in limita a 10% din valoarea totala a proiectului.
- Crearea/ modernizarea/ extinderea utilitatilor de baza din interiorul structurii de afaceri: statii de tratare a apei, unitatile de furnizare a energiei si a gazului, sistemul de canalizare, cablarea cladirii, conectarea la retele broadband (Internet);
- Dotarea cu echipamente a structurilor de afaceri construite/ modernizate/ extinse.
Echipamentele achizitionate trebuie sa fie noi.
In cazul beneficiarilor UAT/APL (si a parteneriatelor intre UAT/APL), cheltuielile cu achizitionarea echipamentelor sunt eligibile numai in limita a 50% din valoarea eligibila a proiectului .
Atentie! Proiectul devine neeligibil pentru cofinantare din fonduri structurale daca lucrarile de constructie incep sau prima comanda ferma de echipamente este facuta inainte de data la care intra in vigoare contractul de finantare.
In cadrul acestui domeniu major de interventie, pentru aceste tipuri de proiecte se finanteaza numai investitii initiale . Nu sunt eligibile proiectele care implica simple investitii de inlocuire sau reabilitarea unor active fixe existente, iar lucrarile de modernizare trebuie sa conduca la cresterea valorii adaugate a acesteia.
O structura de sprijinire a afacerilor reprezinta o structura clar delimitata care asigura o serie de facilitati (e.g. accesul la utilitati) si/sau spatii pentru desfasurarea unor activitati economice de productie/ prestare servicii, avand ca scop atragerea investitiilor, astfel incat sa se valorifice potentialul material si uman al zonei in care sunt amplasate.
Structurile de sprijinire a afacerilor pot fi axate pe dezvoltarea activitatilor de cercetare si microproductie, pe dezvoltarea activitatilor de cercetare in vederea dezvoltarii de noi modele si prototipuri, pe oferirea de facilitati pentru dezvoltarea intreprinderilor cu activitate productiva sau pe dezvoltarea de noi afaceri prin oferirea de servicii specializate (e.g. consultanta, asistenta la inceputul activitatii respectivelor afaceri).
Solicitantul nu poate fi utilizatorul exclusiv al structurii de sprijinire a afacerilor ce face obiectul proiectului. In cazul in care administrarea structurii de sprijinire a afacerilor va fi realizata de catre o societate de administrare, nu este obligatoriu ca aceasta societate sa fie infiintata la momentul depunerii cererii de finantare. Modelul E.2 „Planul de afaceri” reprezinta un model orientativ pentru realizarea planului de afaceri. In cazul in care societatea care administreaza structura de sprijinire a afacerilor (societatea de administrare) nu este infiintata la momentul realizarii planului de afaceri, sectiunea relevanta din Planul de afaceri (e.g. „2. Descrierea organizatiei care administreaza structura de sprijinire a afacerilor”) poate contine orice informatie care sa dovedeasca sau sa sustina capacitatea solicitantului de a asigura administrarea si buna functionare a structurii de sprijinire a afacerilor. Acest aspect este avut in vedere in evaluarea tehnica si financiara a proiectului (vezi Grila„Grila de evaluare tehnica si financiara”). De asemenea, activitatea de administrare a structurii de sprijinire a afacerilor poate fi concesionata, cu respectarea reglementarilor legale in vigoare.
Nu sunt eligibile spre finantare structurile de sprijinire a afacerilor in cadrul carora se desfasoara activitati de comert (e.g. centre comerciale).
Nu se acorda ajutor de stat pentru urmatoarele domenii de activitate:
- pescuit si acvacultura
- constructii de nave
- industria carboniera
- industria siderurgica
- sectorul fibre sintetice
- activitatile legate de productia primara a produselor agricole enumerate in anexa nr. 1 la Tratatul de instituire a Comunitatii Europene
- procesarea si marketingul produselor care imita sau substituie laptele ori a produselor din lapte, in conformitate cu Regulamentul (CEE) nr. 1898/1987
Reabilitarea infrastructurii sociale
- Reabilitarea/modernizarea cladirilor destinate serviciilor sociale (centre de ingrijire a copiilor, centre pentru persoane varstnice, centre de asistenta pentru persoanele cu deficiente, centre pentru tineret, persoane aflate in dificultate) si dotarea acestora cu echipamente specifice, inclusiv echipamente de informare si comunicare;
Atentie! Solicitantul si oricare dintre parteneri, daca este cazul, nu desfasoara activitati economice in scopul obtinerii de profit din echipamentele achizitionate prin proiect sau din utilizarea imobilului modernizat. Nici solicitantul si nici unitatea modernizata nu vor valorifica spatiile modernizate si echipamente achizitionate in cadrul proiectului, prin acordarea dreptului de utilizare a acestora catre terte parti.
Eventualele venituri obtinute ca urmare a utilizarii spatiilor modernizate si a echipamentelor achizitionate in scopul lor initial si numai de catre respectivul furnizor de servicii sociale, vor fi estimate in vederea calcularii valorii nerambursabile a proiectului din totalul cheltuielilor eligibile. A se vedea in acest sens Anexa 7 „Metodologie de calcul al asistentei nerambursabile in cazul proiectelor generatoare de venit”.
De asemenea, in cazul centrelor rezidentiale pentru copii, capacitatea acestora nu trebuie sa depaseasca 50 de locuri.
- Achizitionarea si instalarea de echipamente necesare pentru cresterea sigurantei si prevenirea criminalitatii (sisteme de supraveghere etc);
Lista activitatilor eligibile de mai sus este orientativa. Alte activitati decat cele de mai sus pot fi considerate eligibile daca solicitantul justifica necesitatea derularii lor in scopul implementarii in conditii optime a proiectului.
Atentie! Eligibilitatea unei activitati nu este echivalenta cu eligibilitatea cheltuielilor efectuate pentru realizarea acelei activitati. In acest sens, recomandam consultarea Sectiunii „Intocmirea bugetului”, precum si Ordinul comun al ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si locuintelor nr.1294/2008 si al ministrului economiei si finantelor nr.3296/2008 privind cheltuielile eligibile in cadrul Axei prioritare 1 a Programului Operational Regional (vezi Anexa 9 „Ordin cheltuieli eligibile”).
3) Valoarea totala a proiectului
Valoarea totala a proiectului este cuprinsa intre limitele minime si maxime prevazute pentru tipul de proiect respectiv, astfel:
- pentru proiecte care se incadreaza in categoria a) de operatiuni, respectiv „Reabilitarea infrastructurii urbane si imbunatatirea serviciilor urbane, inclusiv transportul urban”, intre 1.700.000 lei si 90.000.000 lei;
- pentru proiecte care se incadreaza in categoria b) de operatiuni, respectiv „Dezvoltarea durabila a mediului de afaceri”, intre 1.700.000 lei si 85.000.000 lei;
- pentru proiecte care se incadreaza in categoria c) de operatiuni, respectiv „Reabilitarea infrastructurii sociale”, intre 350.000 lei si 3.500.000 lei.
Atentie! Valoarea totala a proiectului reprezinta suma cheltuielilor eligibile si neeligibile inclusiv a TVA aferente acestora.
Atentie! Valoarea maxima a cheltuielilor eligibile in cazul proiectelor generatoare de venit nu va depasi valoarea curenta a costului eligibil al investitiei mai putin valoarea curenta a venitului net obtinut de pe urma investitiei, pe o perioada de timp. Metodologia de determinare a valorii maxime a cheltuielilor eligibile conform Art.55 din Regulamentul CE 1083/2006 (pentru proiecte generatoare de venit) este prezentata in Anexa 7.
4) Contributia proprie minima a solicitantului la valoarea eligibila a proiectului
Contributia minima a solicitantului / beneficiarului la valoarea totala a cheltuielilor eligibile este de 2%, cu exceptia proiectelor care cad sub incidenta schemei de ajutor de stat aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si locuintelor nr.287/2008, unde aceasta se stabileste in conformitate cu prevederile Sectiunilor „Ajutor de stat (regional)” si „Determinarea contributiei proprii si a valorii maxime a finantarii nerambursabile”.
5) Proiectul respecta legislatia in domeniul protectiei mediului, eficientei energetice, egalitatii de sanse (teme orizontale) si al achizitiilor publice
Temele orizontale sunt prioritati agreate la nivelul Statelor Membre ale Uniunii Europene, incorporate, sub diferite forme, in toate politicile Uniunii Europene. Acestea se refera la:
- Protectia si imbunatatirea mediului inconjurator
- Cresterea eficientei energetice
- Promovarea egalitatii de sanse si nediscriminarii
Angajamentele Romaniei in ceea ce priveste implementarea temelor orizontale se reflecta si in sprijinirea acelor proiecte care contribuie la atingerea obiectivelor de protectie a mediului, de crestere a eficientei energetice si promovare a egalitatii de sanse.
In etapa de verificare a eligibilitatii se va verifica respectarea prevederilor legislatiei privind protectia mediului, respectiv implementarea principalelor actiuni enumerate la Art. 94 din OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului cu completarile si modificarile ulterioare.
Cresterea eficientei energetice reprezinta imbunatatirea eficientei utilizarii energiei datorita schimbarilor tehnologice, de comportament si/sau economice. Masurile de crestere a eficientei sunt toate acele actiuni care, in mod normal, conduc la o crestere a eficientei energetice ce poate fi verificata, masurata sau estimata.
Pe langa informatiile incluse la punctul 3.2 „Protectia mediului si eficienta energetica” din Formularul cererii de finantare, solicitantul va anexa la formularul cererii de finantare fisa tehnica de mediu si studiul de impact asupra mediului, daca proiectul trebuie sa urmeze procedura corespunzatoare pentru obtinerea acordului de mediu, dupa caz.
Organizatia solicitanta este obligata sa asigure egalitatea de sanse si de tratament intre angajati, femei si barbati, in cadrul relatiilor de munca de orice fel, inclusiv prin introducerea de dispozitii pentru interzicerea discriminarilor bazate pe criterii de sex, religie, dizabilitati etc, in regulamentele de organizare si functionare si in regulamentele interne ale unitatilor.
Solicitantul va completa punctul 3.1 „Egalitatea de sanse” din formularul cererii de finantare.
In ceea ce priveste achizitia de lucrari/ servicii/ bunuri in vederea implementarii proiectului, este obligatorie respectarea legislatiei nationale in domeniul achizitiilor publice (OUG nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare).
Cheltuielile in legatura cu contracte de lucrari/ servicii/ furnizare, derulate in vederea implementarii proiectului, nu pot fi recunoscute ca eligibile si nu pot fi, in consecinta, cofinantate, daca procedura de atribuire a acestor contracte nu a respectat legislatia in domeniul achizitiilor publice.
Atentie! Sectiunea 3 „Concordanta cu politicile UE si legislatia nationala” din Formularul cererii de finantare contine recomandari privind modul in care solicitantii pot sa faca dovada respectarii aspectelor de mai sus.
Modul in care vor fi respectate principiile si legislatia in domeniul temelor orizontale, va fi monitorizat atat pe durata de implementare a proiectului cat si dupa finalizarea acestuia.
6) Activitatile propuse spre finantare in cadrul proiectului nu au mai fost finantate din fonduri publice in ultimii 5 ani si nu beneficiaza de fonduri publice din alte surse de finantare
Proiectul nu a mai beneficiat de finantare publica in ultimii 5 ani inainte de data depunerii cererii de finantare, pentru acelasi tip de activitati, realizate asupra aceluiasi imobil/ aceleiasi infrastructuri / aceluiasi segment de infrastructura si nu beneficiaza de fonduri publice din alte surse de finantare. In caz contrar ele vor fi considerate neeligibile si cheltuielile aferente trebuie suportate de catre beneficiar.
7) Perioada de implementare a proiectului
Perioada de implementare a activitatilor proiectului (perioada cuprinsa intre data semnarii contractului de finantare si data finalizarii ultimei activitati prevazute in cadrul proiectului), pentru fiecare dintre proiectele pentru care se solicita finantare in cadrul Axei prioritare 1, domeniul major de interventie 1.1 al POR, nu depaseste data de 31.07.2015, cu exceptia proiectelor care prevad investitii pentru dezvoltarea de structuri de sprijinire a afacerilor, pentru care perioada de implementare a activitatilor proiectului nu depaseste data de 31.07.2012 .
8) Locul de implementare a proiectului
Proiectele (investitiile) se realizeaza pe teritoriul Romaniei, in arealul orasului/municipiului - pol de dezvoltare urbana.