- » Info Financiar
- » Fonduri Structurale Europene
- » Intrebari frecvente POR
Intrebari frecvente POR
Data: 9 decembrie 2010 Ora: 13:261. Unde pot obtine informatii suplimentare in ceea ce priveste eficienta energetica in Romania?
Hotararea Guvernului nr. 1069/2007 privind aprobarea Strategiei Energetice a Romaniei pentru perioada 2007-2020, publicata in Monitorul Oficial nr. 781/19.11.2007, precum si Legea nr. 372/ 2005 privind performanta energetica a cladirilor, publicata in Monitorul Oficial nr. 1144/19.12.2005 va ofera informatii suplimentare in acest sens.
2. Care sunt pasii principali in procesul de selectie si aprobare?
- Organismele Intermediare (OI) verifica eligibilitatea si conformitatea
- OI organizeaza sesiunea de evaluare tehnico-financiara efectuata de experti independenti
- In functie de tipul de activitati prevazute in proiect, dupa rezultatul evaluarii strategice, in cazul proiectelor care prevad activitati de lucrari publice, OI solicita depunerea proiectului tehnic, organizeaza sesiunea de analiza a documentului
- OI transmite lista de proiecte selectate care au intrunit toate criteriile de evaluare si selectie catre AM care emite decizia de finantare
In toate aceste etape, solicitantul poate primi solicitari de clarificare din partea OI pentru rezolvarea oricaror neclaritati sau lipsuri legate de documentele transmise.
3. Ce obligatii au beneficiarii din punct de vedere al controlului financiar?
Finantarea furnizata prin fondurile publice alocate proiectului trebuie separata in mod clar in cadrul sistemului financiar-contabil de alte activitati desfasurate de catre beneficiar! Controlul financiar trebuie sa raspunda urmatoarelor cerinte:
- Documentatia contabila trebuie sa permita identificarea usoara a tuturor veniturilor si cheltuielilor proiectului
- Trebuie pastrata o contabilitate separata pentru proiect
- Trebuie inregistrata primirea banilor de proiect si cheltuielile realizate
- Inregistrarea separata a cheltuielilor eligibile si neeligibile
- Cheltuielile eligibile si cele neeligibile trebuie sa fie prezentate separat in toate facturile
- Pastrarea tuturor documentelor financiare si datarea lor corecta
- Inregistrarea valorii tuturor veniturilor generate
4. Care sunt obligatiile contractuale ale beneficiarilor?
Beneficiarii au urmatoarele obligatii contractuale:
- Sa permita structurilor de audit/control prevazute in contractul de finantare sa efectueze controale si sa puna la dispozitia acestora toate documentele relevante
- Sa restituie fondurile obtinute in mod incorect
- Sa acopere cheltuielile proiectului care sunt neeligibile sau care depasesc valoarea finantarii stabilite prin contractul de finantare
- Sa asigure masurile de publicitate si informare prevazute in cererea de finantare (anexa la contractul de finantare)
- Sa asigure respectarea prevederilor legislatiei nationale privind achizitiile publice
- Sa asigure transmiterea cererilor de rambursare in termenele prevazute prin contractul de finantare
- Sa efectueze cheltuileli din fondurile alocate prin contractul de finantare numai pentru scopul proiectului, respectand prevederile bugetului detaliat in cererea de finantare (anexa la contractul de finantare)
- Sa asigure prezentarea tuturor rapoartelor periodice, tehnice si financiare, in termenele prevazute prin contractul de finantare
- Sa informeze OI in privinta problemelor, deficientelor si neregulilor aparute pe parcursul executarii proiectului
5. Cat timp trebuie pastrate documentele proiectului?
Documentele tuturor proiectelor aprobate in perioada 2007-2013 trebuie pastrate pana la:
- Incheierea Programului Operational Regional, respectiv la 31 decembrie 2013
- + 2 ani perioada de cheltuire (2015)
- + minim 1 an pentru incheierea financiara (2016)
- + 3 ani perioada de auditare (2019)
Trebuie pastrata toata documentatia proiectului, din toate stadiile desfasurarii acestuia:
- Contractul de finantare
- Cererile de rambursare si documentele justificative ale cheltuielilor
- Dosarele de licitatie ale achizitiilor publice efectuate si contractele aferente
incheiate
- Dovezile efectuarii activitatilor de informare si publicitate
- Cererea de finantare
6. Care sunt legile care trebuie avute in vedere in derularea unui proiect finantat prin POR?
Cadrul legislativ pentru POR este alcatuit atat din legislatie nationala, cat si din reglementari europene. Acestea sunt:
- Legislatia UE
- Regulamentul Comisiei (CE) nr.1083/2006 ce contine prevederi generale cu privire la Fondul European de Dezvoltare Regionala, Fondul Social European si Fondul de Coeziune si de abrogare a Regulamentului Consiliului (EC) nr.1260/1999 privind prevederile generale ale Fondurilor Structurale
- Regulamentul Comisiei (CE) nr.1080/2006 cu privire la Fondul European de Dezvoltare Regionala si care abroga Regulamentul Comisiei (CE) nr.1783/1999
- Regulamentul Comisiei (CE) nr.1828/2006 cu privire la regulile de implementare a Regulamentului Comisiei (CE) nr.1083/2006 ce contine prevederi generale cu privire la Fondul European de Dezvoltare Regionala, Fondul Social European si Fondul de Coeziune si a Regulementului Comisiei (CE) 1080/2006 cu privire la Fondul European de Dezvoltare Regionala Legislatia nationala (orientativ)
- Legea nr. 315/2004 privind dezvoltarea regionala
- HG nr.497/2004 privind stabilirea cadrului institutional pentru coordonarea, implementarea si gestionarea instrumentelor structurale, cu modificarile si completarile ulterioare
- Legea nr.337/2006 privind Contractele de Achizitie Publica, Contractele de Concesiune a Lucrarilor Publice si de Concesiune a Serviciilor
- Legea nr. 500 din 11/07/2002, privind finantele publice publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 597 din 13/08/2002, cu modificarile si completarile ulterioare
- Hotarirea Guvernului nr. 1179 din 24/10/2002 privind aprobarea Structurii devizului general si a Metodologiei privind elaborarea devizului general pentru obiective de investitii si lucrari de interventii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 804 din 05/11/2002
- Legea nr. 350 din 06/07/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr.373 din 10/07/2001, cu modificarile si completarile ulterioare
- Legea nr. 10 din 18/01/1995 privind calitatea in constructii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 12 din 24/01/1995, cu modificarile si completarile ulterioare
- Legea Contabilitatii nr. 82/1991, republicata Conventii contractuale
- Prevederile acordului cadru de implementare a POR 2007-2013 incheiat intre MIE si cele 8 agentii de dezvoltare regionala
7. Care este termenul limita pentru depunerea cererilor de finantare pentru solicitarea de finantare in cadrul Programului Operational Regional 2007-2013?
In general, cererile de finantare se depun in mod continuu. Astfel, dupa lansarea oficiala a domeniului major de interventie, se primesc continuu cereri de finantare pana la contractarea integrala a fondurilor publice alocate prin POR pentru respectivul domeniu major de interventie.
II. Intrebari DMI 2.1 Reabilitarea si modernizarea retelei de drumuri judetene, strazi urbane – inclusiv constructia/reabilitarea soselelor de centura
1. Este eligibil un Studiu de fezabilitate realizat conform Ordinului nr. 913/2005 pentru completarea Ordinului ministrului finantelor publice si al ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 1.013/873/2001 privind aprobarea structurii, continutului si modului de utilizare a Documentatiei standard pentru elaborarea si prezentarea ofertei pentru achizitia publica de servicii?
Avand in vedere lipsa unor reglementari in domeniu la data lansarii cererii de proiecte pentru axa prioritara 2 Imbunatatirea infrastructurii regionale si locale de transport, Autoritatea de Management pentru Programul Operational Regional a inclus in ghidul solicitantului un model pentru continutul studiului de fezabilitate (Model_D), care adapteaza si explica continutul-cadru al studiului de fezabilitate asa cum era acesta reglementat prin Ordinul nr. 913/ 2005. Modelul D la cererea de finantare a urmarit structura studiului de fezabilitate prezentata prin Ordinul nr. 913/2005, preluand capitolele mari si incercand sa detalieze acele capitole care ofera informatii necesare pentru evaluarea tehnica si financiara, in mod special capitolul 5 Analiza economico-financiara. Modelul D la cererea de finantare va fi utilizat pana la intrarea in vigoare si in conformitate cu prevederile HG nr. 28/2008 pentru aprobarea continutului cadru al documentatiei tehnico-economice aferente investitiilor publice, precum si a structurii si metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investitii si lucrari de interventii.
Prin Hotararea Guvernului nr. 28/2008 pentru aprobarea continutului cadru al documentatiei tehnico-economice aferente investitiilor publice, precum si a structurii si metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investitii si lucrari de interventii (MO nr. 48/22.01.2008), se reglementeaza continutul - cadru necesar pentru intocmirea studiului de prefezabilitate si a studiului de fezabilitate, documentatii tehnico - economice necesare pentru realizarea constructiilor noi, precum si a documentatiei de avizare pentru lucrarile de interventii, documentatie tehnico-economica, similara studiului de fezabilitate, care se intocmeste pentru lucrari de interventii la constructii existente.
Dorim sa facem o serie de precizari privind influenta acestui act normativ asupra documentatiei pe care trebuie sa o prezinte solicitantii de finantare in cadrul Programului Operational Regional, ca anexa la cererea de finantare. Prevederile HG nr. 28/2008 nu se aplica in cazul:
- Obiectivelor de investitii/lucrarilor de interventii aflate in curs de executie la data intrarii in vigoare a hotararii
- Obiectivelor de investitii/ lucrarilor de interventii pentru ale caror studii de fezabilitate/ documentatii de avizare a lucrarilor de inteventii au fost demarate procedurile de achizitie publica, in conditiile legii sau ale caror studii de fezabilitate/ documentatii de avizare a lucrarilor de inteventii au fost finalizate si aprobate de ordonatorul de credite, in conformitate cu legislatia specifica - la data intrarii in vigoare a hotararii.
In conformitate cu prevederile Anexei 4 – Metodologie privind elaborarea devizului general pentru obiective de investitie si lucrari de interventii, la HG nr.28/2008, devizul general intocmit la faza de proiectare a studiului de fezabilitate/ documentatiei de avizare a lucrarilor de interventii se actualizeaza prin grija beneficiarului, ori de cate ori este necesar, dar de regula in urmatoarele situatii:
- la data supunerii spre aprobare a studiului de fezabilitate/ documentatiei de avizare a lucrarilor de interventii
- la data solicitarii autorizatiei de construire
- la data organizarii procedurii de atribuire a contractului de achizitie publica pentru executia de lucrari
- dupa incheierea contractelor de achizitie, rezultand valoarea de finantare a obiectivului de investitie/ lucrarilor de interventii
- la data intocmirii sau modificarii de catre ordonatorul principal de credite, potrivit legii, a listei obiectivelor de investitii anexa la bugetul de stat sau la bugetul local, atat pentru obiective de investitii noi cat si in continuare
In situatia in care solicitantul de finantare, va actualiza devizul general intocmit in faza de proiectare a studiului de fezabilitate/ documentatiei de avizare a lucrarilor de interventii in conformitate cu prevederile Anexei mentionate, va transmite la OI copia devizului actualizat.
2. Este absolut necesar ca Studiul de Fezabilitate sa fie insotit de un Studiu de Trafic in cadrul axei 2 din cadrul POR?
Studiul de Trafic fundamenteaza realizarea Studiului de Fezabilitate si trebuie anexat obligatoriu la cererea de finantare.
3. Poate un consiliu local sa depuna o cerere de finantare pentru un proiect care vizeaza modernizarea unui drum comunal?
In cadrul Programului Operational Regional 2007-2013, Axa prioritara 2 Imbunatatirea infrastructurii de transport regionale si locale, sunt eligibile proiectele care vizeaza reabilitarea si modernizarea retelei de drumuri judetene, strazi urbaneinclusiv constructia/reabilitarea soselelor de centura. In cadrul acestei axe prioritare nu sunt eligibile proiectele de modernizare a drumurilor comunale, acestea fiind eligibile spre finantare in cadrul PNDR.
III. Intrebari DMI 3.1 Reabilitarea/ modernizarea/ echiparea infrastructurii serviciilor de sanatate
1. In cazul in care ambulatoriul functioneaza intr-o cladire care are un pod care poate fi amenajat pentru dezvoltarea ambulatoriului in vederea indeplinirii standardelor de functionare, este eligibila activitatea de amenajare a acestuia si dotarea aferenta?
Asa cum este prevazut in Programul Operational Regional, in cadrul acestui domeniu major de interventie pot fi finantate proiecte care vizeaza modernizarea, dezvoltarea si echiparea ambulatoriilor. In conditiile in care ambulatoriul este organizat si functioneaza in conformitate cu prevederile Ordinul ministrului sanatatii publice nr. 39/2008, dezvoltarea acestuia prin amenajarea si echiparea unui pod poate constitui o operatiune finantabila in cadrul Programului Operational Regional.
2. Avand in vedere ca in cadrul unei cladiri doua niveluri sunt ocupate de un ambulatoriu, iar alte doua nivele de birourile directiei de sanatate publica se poate realiza reabilitarea acoperisului cladirii prin proiect alaturi de alte activitati eligibile?
Daca ambulatoriul este organizat si functioneaza in conditiile legislatiei in vigoare (a se vedea raspunsurile precedente), pot fi eligibile lucrari asupra acoperisului imobilului in care este situat ambulatoriul in conditiile in care acestea sunt necesare pentru asigurarea functionarii corespunzatoare a ambulatoriului.
IV. Intrebari DMI 3.2 Reabilitarea /modernizarea / dezvoltarea si echiparea infrastructurii serviciilor sociale
1. Ce se intelege prin serviciu social similar?
Pentru a fi eligibil in cadrul acestui domeniu major de interventie solicitantul trebuie sa fie furnizor de servicii sociale acreditat pentru serviciul social care va fi furnizat in cadrul centrului social obiect al cererii de finantare. Poate fi acreditat pentru respectivul serviciu social furnizat la momentul depunerii cererii de finantare in imobilul obiect al cererii de finantare sau intr-o alta localizare. In ultimul caz, dupa finalizarea investitiei furnizorul de servicii sociale va face demersursile necesare si va obtine acreditarea pentru prestarea respectivului serviciu social si in imobilul obiect al cererii de finantare.
De exemplu, un solicitant de finantare poate depune o cerere de finantare pentru modernizarea unui centru pentru prevenirea si combaterea violentei in familie daca este acreditat ca furnizor de servicii sociale pentru acest centru, in cadrul caruia serviciile furnizate vizeaza: gazduire pe perioada determinata, consiliere juridica, consiliere psihologica, consiliere sociala, informare in domeniu, orientare psihologica, orientare sociala, etc. De asemenea daca un furnizor de servicii sociale doreste transformarea unei cladiri existente in centru pentru prevenirea si combaterea violentei in familie poate fi eligibil daca este acreditat ca furnizor de servicii sociale pentru un alt centru pentru prevenirea si combaterea violentei in familie. In noul centru, furnizorul de servicii sociale poate furniza toate, o parte sau mai multe din serviciile furnizate in centrul existent.
2. Se poate realiza o extindere la o cladire in care functioneaza un centru social rezidential, extindere in cadrul careia sa se desfasoare un alt serviciu social care sa se adreseze aceleiasi categorii de beneficiari?
Pentru a fi eligibil solicitantul de finantare trebuie sa prezinte odata cu cererea de finantare acreditarea ca furnizor de servicii sociale pentru serviciul social care va fi furnizat in imobilul obiect al proiectului. In imobilul extins poate fi furnizat si un alt serviciu social decat cel initial daca, solicitantul de finantare este acreditat pentru furnizarea acestuia intr-o alta localizare si prezinta aceasta acreditare ca anexa la cererea de finantare. Prin faptul ca este acreditat pentru serviciul social pe care intentioneaza sa il furnizeze si in imobilul extins, solicitantul prezinta credibilitate si experienta pentru furnizarea acelui serviciu social si riscul de a nu obtine acreditarea dupa implementarea proiectului poate fi considerat inferior celui pe care finantatorul si l-ar asuma daca solicitantul nu ar fi acreditat pentru furnizarea serviciului social care ar urma sa fie furnizat si in centrul extins/ creat prin transformarea unei cladiri existente.
3. In cazul cererilor de finantare depuse de un solicitant autoritate publica locala in parteneriat cu un furnizor de servicii sociale privat, va rugam sa ne precizati care este documentatia privind selectia transparenta a furnizorului de servicii sociale.
Documentatia privind selectia transparenta de catre un solicitant de finantare unitate administrativ-teritoriala (autoritate publica locala) a unui partener furnizor de servicii sociale se refera la: un anunt publicat in presa privind selectia unui furnizor de servicii sociale acreditat pentru serviciul social pe care unitatea administrativ-teritoriala il are in vedere a fi furnizat in imobilul obiect al cererii de finantare – cerere de oferta, criteriile de analiza si selectie a ofertelor, analiza ofertelor primite si desemnarea furnizorului de servicii sociale castigator.
4. Ce se intelege prin echipamente de specialitate?
Echipamentele de specialitate sunt cele descrise conform standardelor in domeniu specifice diferitelor tipuri de servicii sociale.
5. Daca au fost achizitionate prin programul PHARE cladiri in care functioneaza centre sociale rezidentiale, pot fi aceste cladiri reabilitate prin POR?
Pot face obiect al finantarii prin POR cladiri achizitionate prin fonduri Phare in masura in care este respectat criteriul privind nefinantarea acelorasi activitati in ultimii 5 ani din fonduri comunitare, respectiv, in ultimii 5 ani, din fonduri comunitare nu au fost efectuate lucrari de modernizare, extindere a imobilului respectiv, modernizarea utilitatilor generale si specifice, etc.
6. In cazul in care prin proiect se amenajeaza ateliere de lucru pentru persoanele carora li se asigura serviciul social si produsele realizate de acestia in cadrul atelierelor se vand, acest proiect presupune activitati economice si nu este eligibil sau se incadreaza in categoria proiectelor generatoare de venit?
In situatia prezentata, se obtin venituri din activitatea curenta a centrului desfasurata in cadrul atelierelor de lucru, situatie care nu se considera a prezenta riscul incadrarii in categoria ajutoarelor de stat si considerata neeligibila in cadrul acestui domeniu major de interventie. Solicitantul de finantare va estima veniturile obtinute din activitatea desfasurata in cadrul atelierelor de lucru, precum si orice alte venituri obtinuturi. In functie de estimarea veniturilor nete si a costurilor actualizate se va vedea in ce masura se va aplica metodologia de calcul a finantarii nerambursabile pentru proiectele generatoare de venit.
Daca, in schimb, spatiile centrului social modernizat ca urmare a unei finantari nerambursabile in cadrul acestui domeniu major de interventie, sunt cedate/ puse la dispozitie unor terti pe durata determinata sau nedeterminata in schimbul unor chirii (de exemplu organizare de conferinte, atelierele de lucru sunt inchiriate, etc), aceste activitati nu se incadreaza in cele specifice unui centru social, centrul iese practic din sfera de utilitate pentru care a fost creat, considerandu-se ca finantarea acordata intra sub incidenta regulilor de ajutor de stat, centrul nefiind eligibil in cadrul acestui domeniu major de interventie. Daca, dupa implementarea proiectului, in termen de 5 ani se constata incalcarea acestui criteriu de eligibilitate, finantarea acordata va constitui un ajutor de stat ilegal si va fi recuperata.
7. Ce inseamna 1 an vechime pentru furnizorul de servicii sociale?
Pentru a fi eligibil in cadrul acestui domeniu major de interventie, furnizorul de servicii sociale va dovedi ca are, la data depunerii cererii de finatare, o vechime de cel putin un an de la infiintare, respectiv de la data infiintarii in cazul unitatilor administrativteritoriale (autoritati ale administratiei publice locale) si al serviciilor publice de asistenta sociala si de la data inscrierii in registrul asociatiilor si fundatiilor, in cazul organismelor neguvernamentale.
8. Se poate include in parteneriat un ONG din strainatate?
Pot fi solicitanti eligibili atat individual cat si in parteneriat cu o unitate administrativ-teritoriala, asociatii si fundatii constituite in conformitate cu prevederile Ordonantei guvernului nr.26/2000 cu privire la asociatii si fundatii cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv filiale ale asociatiilor si fundatiilor internationale recunoscute in conformitate cu legislatia in vigoare in Romania.
9. Achizitionarea unor mijloace de transport (de ex. microbuz) este eligibila daca se justifica necesitatea ei pentru derularea proiectului in conditii optime?
Cheltuielile pentru achizitionarea unor mijloace de transport (de exemplu: microbuz) nu se regasesc in lista cheltuielilor eligibile aprobata prin Ordinul comun al ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si locuintelor nr.1119/30.10.2007 si al ministrului economiei si finantelor nr.2392/ 13.12.2007, deci vor fi considerate drept cheltuieli neeligibile pentru cofinantare prin POR. Solicitantul poate prevedea aceasta activitate, dar cheltuielile aferente nu sunt eligibile. Cheltuielile neeligibile precum si orice cheltuieli suplimentare (conexe) care vor aparea in timpul implementarii proiectului vor fi suportate de catre solicitant/ beneficiar.
10. Daca se justifica drept activitate aferenta derularii proiectului, este eligibila amenajarea unui teren de sport langa cladirea centrului social care face obiectul investitiei?
In cadrul acestui domeniu major de interventie, amenajarea unui teren de sport langa cladirea centrului social care face obiectul investitiei poate fi o activitate eligibila pentru finantare in cadrul POR, daca solicitantul de finantare poate justifica necesitatea derularii acestei activitati in scopul implementarii in conditii optime a proiectului. Aceste aspecte vor fi prezentate de solicitantul de finantare in cererea de finantare la sectiunea 2.3 Descrierea proiectului (punctele 2.3.1 Obiectivul proiectului, 2.3.2 Context, 2.3.3 Justificarea necesitatii implementarii proiectului, 2.3.4 Potentialii beneficiari ai proiectului/ grupul tinta).
11. Poate fi solicitant eligibil un centru medico-social (acreditat ca furnizor de servicii sociale) care are activitate de recuperare neuro-motorie?
Unitatile de asistenta medico-sociala acreditate ca furnizori de servicii sociale, indiferent de tipul de serviciu social pe care il furnizeaza, sunt solicitanti eligibili in cadrul Programului Operational Regional.
12. O cladire in care functioneaza deja un centru social poate fi extinsa pentru infiintarea unui centru nou? Sau poate fi modernizata/extinsa pentru schimbarea destinatiei/statutului centrului?
In cadrul acestui domeniu major de interventie este eligibila extinderea unei cladiri in care functioneza in prezent un centru social si infiintarea unui centru social nou sau chiar schimbarea destinatiei centrului social, daca acest lucru este necesar si viabil. Aceste aspecte vor fi prezentate de solicitantul de finantare in cererea de finantare la sectiunea 2.3 Descrierea proiectului (punctele 2.3.1 Obiectivul proiectului, 2.3.2 Context,
2.3.3 Justificarea necesitatii implementarii proiectului, 2.3.4 Potentialii beneficiari ai proiectului/ grupul tinta).
Activitati de natura modernizarii/ extinderii cladirilor pentru infiintarea de noi centre sociale pot fi avute in vedere atunci cand se poate dovedi o nevoie crescanda pentru un anumit tip de serviciu social de catre o autoritate a administratiei publice sau de catre un furnizor de servicii sociale care furnizeaza deja respectivul serviciu social. O cladire in care functioneaza deja un centru social poate fi modernizata/extinsa pentru schimbarea destinatiei/statutului centrului daca furnizorul de servicii sociale (public sau privat) va prezenta certificatul de acreditare pentru serviciul social, dupa cum urmeaza:
- In cazul proiectelor care vizeaza modernizarea/extinderea cladirilor pentru infiintarea de noi centre sociale, furnizorul de servicii sociale care isi va desfasura activitatea in respectivul centru social, va prezenta un certificat de acreditare pentru un serviciu social similar cu cel care va fi prestat in localizarea care face obiectul cererii de finantare. Solicitantul de finantare aflat in aceasta situatie si cu care se semneaza un contract de finantare va avea obligatia, ca dupa finalizarea proiectului sa obtina certificatul de acreditare pentru localizarea care a facut obiectul proiectului. De indata ce va fi obtinut, o copie a certificatului de acreditare va fi depusa/ transmisa la Organismul Intermediar si va fi subiect de monitorizare post implementare
- In cazul proiectelor care vizeaza modernizarea/extinderea cladirilor pentru infiintarea de noi centre sociale, pentru care solicitant este autoritatea publica locala, aceasta va dovedi selectarea in mod transparent a furnizorului de servicii sociale care isi va desfasura activitatea in respectivul centru social, daca acest furnizor este privat. Daca furnizorul de servicii sociale este cunoscut la momentul depunerii cererii de finantare, acesta va prezenta un certificat de acreditare pentru servicii sociale similare. Daca furnizorul de servicii sociale nu este cunoscut la momentul depunerii cererii de finantare, acesta va fi selectat in mod transparent, pana la semnarea contractului de finantare, si va prezenta, la data vizitei pe teren, in vederea contractarii, un certificat de acreditare pentru un serviciu social similar.
V. Intrebari DMI 3.3 Imbunatatirea dotarii cu echipamente a bazelor operationale pentru interventii in situatii de urgenta
1. Hotararea unui Consiliu Judetean membru al unei Asociatii de Dezvoltare Intercomunitara, solicitant de finantare in cadrul DMI 3.3 din cadrul POR, de aprobare a activitatilor cu care va fi implicat judetul in managementul si implementarea proiectului si a participarii cu o cota la constitutirea contributiei proprii a solicitantului, trebuie sa includa activitatile in care va fi implicat judetul sau este suficient sa prevada faptul ca se aproba activitatile care sunt descrise in statutul ADI, unde este necesar sa se prezinte implicarea fiecarui judet in proiect?
In pregatirea cererii de finantare pentru acest domeniu major de interventie trebuie avute in vedere urmatoarele aspecte:
8. Cererea de finantare poate fi depusa de o asociatie de dezvoltare intercomunitara constituita exclusiv in scopul implementarii proiectului pentru care se solicita finantare prin Programul Operational Regional 2007-2013 sau de o asociatie de dezvoltare intercomunitara cu un scop mai larg. In ambele cazuri statutul asociatiei va trebui sa prevada explicit ca scop depunerea unei/unor cereri de finantare si implementarea proiectelor pentru domeniul major de interventie 3.3 din cadrul POR 2007-2013 si sa identifice contributia fiecarui judet membru (resurse umane, financiare, responsabilitati in implementarea unor activitati etc) la implementarea proiectului, precum si modalitatea de distribuire a echipamentelor intre membri.
9. Toate aceste aspecte tehnice (contributia fiecarui judet component, modul de repartizare si utilizare a echipamentelor, responsabilitatea intretinerii echipamentelor, etc) pot face si obiectul unei hotarari a Consiliului de Administratiei al asociatiei de dezvoltare intercomunitara, hotarare adoptata dupa constituirea legala a asociatiei in vederea depunerii cererii de finantare.
10. Fiecare Consiliu Judetean membru al asociatiei de dezvoltare intercomunitara – solicitant de finantare in cadrul acestui domeniu major de interventie va certifica, prin hotarare, participarea ca membru in cadrul asociatiei, contributia la implementarea proiectului (umana, materiala, financiara, dupa caz), modul in care va utiliza echipamentele achizitionate prin proiect, asa cum s-a convenit si se prevede in statutul/hotararea Consiliului de administratie al asociatiei de dezvoltare intercomunitara. Hotararea fiecarui Consiliu Judetean va fi anexata la cererea de finantare impreuna cu statutul asociatiei si hotararea Consiliului de Administratie al asociatiei (daca este cazul).
Este foarte important ca fiecare judet sa isi asume contributia la implementarea proiectului exact asa cum a fost aceasta prevazuta prin documentele legale ale asociatiei.
Orice diferenta intre documentele asociatiei si documenetele legale emise de membrii asociatiei va ridica suspiciuni cu privire la maturitatea proiectului, la capacitatea solicitantului de a implementa proiectul si de a asigura sustenabilitatea acestuia si atingerea obiectivelor domeniului major de interventie in cadrul caruia se solicita finantare.
2. Sunt eligibile pentru obtinerea finantarii in cadrul acestui domeniul major de interventie asociatii de dezvoltare intercomunitara constituite la nivelul unui judet?
In conformitate cu Programul Operational Regional aprobat de Comisia Europeana in luna iulie 2007, obiectivul specific al domeniului major de interventie 3.3 il reprezinta imbunatatirea capacitatii de raspuns in situatii de urgenta la nivelul fiecarei regiuni de dezvoltare prin reducerea timpului de interventie pentru acordarea primului ajutor calificat si pentru interventii in situatii de urgenta. Conform Programului Operational Regional 2007-2013, Conceptul Strategic National privind organizarea interventiilor in situatii de urgenta, de acordare a asistentei medicale de urgenta si a primului ajutor calificat prevede imbunatatirea capacitatii si calitatii sistemului sigurantei publice prin crearea a opt baze regionale. Acestea vor fi localizate la nivel regional, in judetul cu cea mai multa experienta in acest domeniu, de unde vor fi coordonate interventii integrate in caz de dezastre majore. Programul Operational Regional va sustine acest obiectiv strategic prin investitii in achizitionarea de echipamente specifice, atat pentru dezvoltarea celor 8 baze operationale regionale care vor inlesni interventii integrate in caz de dezastre sau accidente (rutiere, etc.), cat si pentru imbunatatirea dotarii bazelor judetene existente, in functie de specificul diferitelor zone (expuse cutremurelor, inundatiilor, eroziunii). In acest sens, pentru implementarea acestui domeniu major de interventie, se vor constitui asociatii de dezvoltare intercomunitara la nivel regional din toate Consiliile Judetene ale judetelor unei regiuni de dezvoltare, respectiv, Consiliul General al Municipiului Bucuresti si Consiliul Judetean Ilfov, in cazul regiunii Bucuresti-Ilfov, in conformitate cu prevederile Legii 215/2001 a administratiei publice locale, cu completarile si modificarile ulterioare.
VI. Intrebari DMI 4.3 Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor
1. In cadrul procesului de verificare preliminara a Cererii de finantare poate fi solicitat, daca lipseste un capitol (una dintre note), sau mai multe din cadrul documentului Note explicative aferent situatiilor financiare prezentate atasat la dosarul cererii de finantare?
Daca notele explicative din situatiile financiare nu sunt complete, se considera ca cererea de finantare nu este conforma, nefiind necesare clarificari in acest sens.
2. Este permisa implementarea unui proiect in mai multe locatii, in vederea crearii de centre fitness in locatii diferite din mediul urban?
Atata timp cat este vorba de acelasi domeniu de activitate (Cod CAEN), nu este nici o problema. Va trebui insa demonstrat dreptul de folosinta pentru toate locatiile in care urmeaza sa fie amplasate bunurile achizitionate.
3. In situatia in care prin proiect se doreste achizitionarea de echipamente pentru o hala noua care inca nu este intabulata, iar pe extrasul de carte funciara apare doar terenul, in etapa precontractuala (vizita la fata locului) ce document trebuie prezentat in vederea demonstrarii dreptului de utilizare a spatiului ca si locatie de implementare a proiectului?
In etapa precontractuala va trebui prezentat actul de proprietate al terenului si autorizatia de constructie a halei (chiar daca aceasta nu face obiectul proiectului). Autorizatia de constructie ar trebui sa fie pe numele societatii comerciale.
4. In situatia in care solicitantul de finantare este proprietar pe un imobil, cum se verifica dreptul de utilizare?
In acest sens, este suficienta declaratia de eligibilitate depusa odata cu cererea de finantare si intocmita din nou la vizita la fata locului.
5. Daca din extrasul de carte funciara care se va prezenta in etapa precontractuala, reiese faptul ca intabularea imobilului ca si locatie de implementare a proiectului a fost facuta ulterior datei depunerii cererii de finantare, proiectul va fi respins?
Acesta nu este considerat un motiv de respingere a cererii de finantare.
6. Referitor la calculul intreprinderilor partenere si legate, in situatia in care o persoana fizica este actionara la mai multe societati comerciale si s-ar incadra in procentele care corespund intreprinderilor partenere sau legate, aceasta reclama un calcul al relatiei dintre aceste societati sau doar situatia in care o intreprindere detine in alta intreprindere actiuni, reclama acest calcul?
In situatia in care o persoana fizica detine parti sociale in mai multe societati (inclusiv societatea solicitanta), prin intermediul acelei persoane fizice se pot stabili legaturi in sensul Legii 346 (nu si parteneriate), cu respectarea celor doua conditii cumulative:
- exista un raport de tipul celor enumerate la Art.4.4 alin (1) lit. a) d)
- ambele firme analizate actioneaza pe aceeasi piata/piete adiacente
Ex.1: Persoana fizica X detine 80% in firma A (solicitant) si 55% in firma B. Presupunand ca ambele firme actioneaza pe aceeasi piata (e.g. presteaza aceeasi activitate economica), ele vor fi considerate legate, intrucat A detine prin intermediul lui X, 55% din firma B. La numarul de angajati si cifra de afaceri A se va adauga 100% din valorile lui B.
Ex.2: Persoana fizica X detine 80% in firma A (solicitant) si 30% in firma B.
Firmele sunt considerate independente.
De remarcat, totusi, ca in lege nu se prevede nici o limita minima pentru implicarea persoanei fizice in firma A, in exemplul 1. Cu alte cuvinte, chiar daca X ar detine 10% din A (minoritar) si 55% din B, firmele ar fi tot legate.
7. In Ghidul solicitantului la pct. II.3 Completarea si depunerea cererii de finantare se prevede anexarea situatiilor financiare anuale ale solicitantului aferente intregului an fiscal precedent datei la care se depune cererea de finantare. Din data de 01.01.2010 se aplica art. III, alin. 3 din L. 441/2006 cu modificarile si completarile ulterioare care prevede depunerea situatiilor financiare numai la Oficiul Registrului Comertului. Totodata trebuie sa mentionam ca in cadrul depunerii acestor documente, Oficiul Registrului Comertului nu vizeaza situatiile financiare. Astfel in acest context, cum se vor depune situatiile financiare anuale?
La cererea de finantare se vor anexa situatiile financiare anuale ale solicitantului, depuse la oficiul registrului comertului sau la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, dupa caz, in copie conforma cu originalul: bilantul contabil, contul de profit si pierdere si notele explicative la situatiile financiare anuale, aferente intregului an fiscal precedent datei la care se depune cererea de finantare.
Pentru cererile de finantare depuse in cursul anului 2010, se vor anexa situatiile financiare aferente anului fiscal 2009 (la 31 decembrie 2009), daca acestea au fost depuse la oficiul registrului comertului sau la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, dupa caz. In caz contrar, se vor depune cele mai recente situatii financiare aprobate si depuse la oficiul registrului comertului sau la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, dupa caz (e.g. aferente anului fiscal 2008). Dovada depunerii situatiilor financiare se va face prin Confirmarea depunerii si inregistrarii situatiilor financiare la oficiul registrului comertului, sau viza unitatii teritoriale a Ministerului Finantelor Publice, dupa caz.
8. Societate comerciala cu zero salariati este eligibila in cadrul DMI 4.3 Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor?
Da. Conform mentiunilor din Ghidul Solicitantului si conform Legii Nr. 346 din 14 iulie 2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, societatile comerciale cu zero angajati sunt eligibile in cadrul acestui domeniu de interventie. Astfel, in sensul acestor documente, o microintreprindere este definita ca fiind o intreprindere care are pana la 9 salariati si realizeaza o cifra de afaceri anuala neta sau detine active totale de pana la 2 milioane de euro, echivalent in lei.
9. O microintreprindere, definita conform Legii 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii IMM, care are sediul social in mediul rural, poate sa solicite finantare pentru o investitie in mediul urban in cadrul domeniului de interventie 4.3 Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor?
Da. Cerinta privind mediul urban se refera la locatia realizarii investitiei si nu la sediul solicitantului. Solicitantul poate avea sediul social in mediul rural, dar este eligibil doar daca prin intermediul proiectului realizeaza o investitie in mediul urban.
10. In cadrul domeniului de interventie 4.3 Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor este eligibil un proiect ce vizeaza finantarea unei investitii intr-un sat apartinator unui oras?
Nu, investitiile realizate in sate apartinatoare de orase nu sunt eligibile in cadrul acestui domeniu de interventie. Unul din criteriile de eligibilitate prevede faptul ca Proiectul (investitia) se va implementa/realiza in mediul urban. In Ghidul Solicitantului mediul urban este definit astfel: Localitati de rang 0, I, II si III (capitala, municipii, orase), conform Legii nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national, cu modificarile si completarile ulterioare. De asemenea, in sensul POR, conform Ghidului Solicitantului, mediul rural este definit ca localitati de rang IV si V (sate resedinta de comuna, sate componente ale comunelor si sate apartinand municipiilor sau oraselor), conform Legii nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national, cu modificarile si completarile ulterioare.
Ordonanta numarul 53/2002 privind Statutul-cadru al unitatii administrativ teritoriale prevede la Articolul 3:
(2) Orasul poate grupa in jurul sau unul sau mai multe sate apartinatoare ori localitati componente.
(3) Satele apartinatoare isi pastreaza caracterul preponderent rural. Acestora li se aplica reglementarile legale in vigoare specifice mediului rural.
(4) Localitatile componente sunt parti integrante ale orasului.
Astfel, avand in vedere prevederile Ghidului Solicitantului si ale Ordinului 53/2002 mentionat mai sus, satele apartinatoare oraselor nu sunt eligibile in cadrul Domeniului de interventie 4.3 Sprijinirea Dezvoltarii microintreprinderilor al POR 2007-2013.
Insa, localitatile componente ale orasului pot fi considerate mediu urban si sunt eligibile in cadrul acestui domeniu de interventie.
11. In cazul in care o microintreprindere castiga un proiect cu finantare nerambursabila prin POR 2007-2013, pe domeniul de interventie 4.3 Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor, dar pe parcursul implementarii proiectului statutul intreprinderii se modifica (devine intreprindere mica sau mijlocie), acest fapt va duce la pierderea finantarii nerambursabile?
Nu. Schimbarea statutului solicitantului din microintreprindere in intreprindere mica sau mijlocie (ca urmare a cresterii numarului de angajati sau a cifrei de afaceri/activelor totale) nu va afecta calitatea acestuia de beneficiar al finantarii nerambursabile. Acest lucru este chiar de dorit, avand in vedere faptul ca obiectivul acestui domeniu de interventie il constituie crearea de noi locuri de munca si dezvoltarea economica a firmelor.
12. Persoana Fizica Autorizata poate aplica pe DMI 4.3 Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor?
Nu. Solicitantii cu statut de Persoana Fizica Autorizata nu sunt eligibili in cadrul DMI 4.3. Pentru acest domeniu de interventie sunt eligibile societatile comerciale sau societatile cooperative care se incadreaza in categoria microintreprinderilor.
13. O societate infiintata in februarie 2009 poate depune un proiect in cadrul DMI 4.3. Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor pe baza situatiilor financiare depuse la Directia Finantelor Publice aferente anului fiscal 2009?
Nu. Conform Ghidului Solicitantului, unul dintre criteriile de eligibilitatea prevede faptul ca solicitantul a desfasurat activitate pe o perioada corespunzatoare cel putin unui an fiscal integral. Astfel, o intreprindere care depune o cerere de finantare in cursul anului 2010, trebuie sa fi fost infiintata cel mai tarziu la 1 ianuarie 2009. In consecinta, o microintreprindere infiintata dupa 1 ianuarie 2009 nu poate depune un proiect pe acest domeniu de interventie in cursul anului 2010, intrucat nu indeplineste conditiile de eligibilitate mentionate in Ghidul Solicitantului, respectiv nu a desfasurat activitate cel putin un an fiscal integral.
14. Cheltuielile legate de intocmirea cererii de finantare pot fi considerate eligibile pe domeniul major de interventie 4.3 Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor?
Cheltuielile legate de intocmirea cererii de finantare nu sunt considerate eligibile pe acest domeniu major de interventie. Conform Ordinului nr. 31 din 17 ianuarie 2008 al MDRT privind aprobarea categoriilor de cheltuieli eligibile pentru domeniul major de interventie Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor, Art.3: Sunt considerate eligibile, in limita a 5% din valoarea totala eligibila a proiectului, cheltuielile legate de serviciile de consultanta. Cheltuielile eligibile privind serviciile de consultanta includ cheltuielile efectuate, dupa caz, pentru:
a) plata serviciilor de consultanta la elaborarea studiilor de piata si de evaluare;
b) plata serviciilor de consultanta in domeniul managementului proiectului finantat;
c) plata asistentei/consultantei juridice, in scopul elaborarii documentatiei de atribuire si/sau aplicarii procedurii de atribuire a contractelor de achizitie publica
15. Cheltuielile legate de elaborarea planului de afaceri pot fi considerate eligibile pe domeniul major de interventie 4.3 Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor?
Da, cheltuielile legate de elaborarea planului de afaceri sunt considerate eligibile pe acest domeniu major de interventie. Conform Ordinului nr. 31 din 17 ianuarie 2008 al MDRT privind aprobarea categoriilor de cheltuieli eligibile pentru domeniul major de interventie Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor, aceste cheltuieli se incadreaza la Art.3, litera a) Plata serviciilor de consultanta la elaborarea studiilor de piata si de evaluare.
16. Este eligibil un proiect in cadrul DMI 4.3 Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor daca investitia propusa vizeaza mai multe coduri CAEN eligibile?
Nu. Un solicitant de finantare poate propune investitii doar pentru unul dintre codurile CAEN considerate eligibile in acceptiunea Ghidului solicitantului. Nu se accepta un proiect care propune investitii in mai multe domenii de activitate (clasificate diferit conform CAEN) ale microintreprinderii.
La momentul depunerii cererii de finantare, solicitantul trebuie sa aiba deja inscris in actul constitutiv domeniul de activitate eligibil in care doreste sa realizeze investitia/proiectul pentru care solicita finantare, indiferent daca acesta reprezinta activitatea principala sau secundara a intreprinderii.
17. Este eligibila in cadrul DMI 4.3 Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor o microintreprindere care a desfasurat activitate pe un cod CAEN neeligibil?
Da. Solicitantii eligibili sunt microintreprinderile care investesc intr-unul din domeniile de activitate mentionate in lista codurilor CAEN eligibile din ghidul solicitantului. Prin urmare, o microintreprindere, care a desfasurat activitate intr-un domeniu de activitate neeligibil, poate depune proiect in cadrul acestui domeniu de interventie daca alege sa investeasca intr-unul din codurile CAEN eligibile, inclus in actul constitutiv al microintreprinderii.
18. O microintreprindere poate depune un proiect pentru un cod CAEN in cadrul caruia nu a mai desfasurat activitate?
Da, se poate depune un proiect pentru un cod CAEN nou, chiar daca firma nu a mai desfasurat activitate pe acest cod CAEN pana in prezent. La momentul depunerii cererii de finantare, solicitantul trebuie sa aiba deja inscris in actul constitutiv domeniul de activitate eligibil in care doreste sa realizeze investitia/proiectul pentru care solicita finantare, indiferent daca acesta reprezinta activitatea principala sau secundara a intreprinderii.
19. Ce tipuri de dotari sunt eligibile in cadrul DMI 4.3 Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor?
Conform prevederilor Ghidului Solicitantului pentru acest domeniu de interventie: In categoria «Cheltuieli cu achizitionarea de echipamente si tehnologii noi pentru dotari de specialitate in vederea desfasurarii activitatilor de productie/prestare de servicii/executie de lucrari de constructii ale microintreprinderilor» vor fi recunoscute ca eligibile cheltuieli cu achizitionarea urmatoarelor categorii de bunuri, asa cum sunt ele clasificate in Hotararea Guvernului nr. 2139/ 2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, cu modificarile si completarile ulterioare:
- Subgrupa 2.1. Echipamente tehnologice (masini, utilaje si instalatii de lucru)
- Subgrupa 2.2. Aparate si instalatii de masurare, control si reglare.
- Grupa 3 Mobilier, aparatura birotica, sisteme de protectie a valorilor umane si materiale si alte active corporale.
Astfel, pentru a fi eligibile in cadrul acestui domeniu major de interventie, bunurile achizitionate trebuie sa se incadreze in categoria mijloacelor fixe, conform Legii 15/24.03.1994, privind amortizarea capitalului imobilizat in active corporale si necorporale, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 3, lit. b) : Sunt considerate mijloace fixe obiectul sau complexul de obiecte ce se utilizeaza ca atare si indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) are o valoare de intrare mai mare decat limita stabilita prin hotarare Guvernului.
Aceasta valoare poate fi actualizata anual, in functie de indicele de inflatie. Ultima limita pentru valoarea de intrare a mijloacelor fixe este de 1.800 lei, conform HG 105/31.01.2007.
b) are o durata normala de utilizare mai mare de un an.
Nu sunt eligibile bunurile care se incadreaza in categoria obiectelor de inventar sau materialelor consumabile. Orice bun poate fi considerat eligibil daca se incadreaza in categoria bunurilor eligibile in cadrul acestui domeniu de interventie, conform celor mentionate mai sus, si daca se justifica prin proiect ca acestea sunt necesare activitatii desfasurate. Responsabilitatea privind incadrarea echipamentelor in grupele din Hotararea Guvernului nr. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe revine beneficiarului, acesta fiind obligat sa respecte prevederile legale.
20. In momentul depunerii Cererii de Finantare in cadrul DMI 4.3 Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor, este eligibila o microintreprindere care detine un precontract de vanzare-cumparare pe imobil, urmand ca ulterior, daca proiectul este acceptat pentru finantare, sa incheie contractul de vanzare-cumparare pentru imobilul respectiv?
Conform prevederilor Ghidului Solicitantului pentru Domeniul Major de Interventie 4.3 Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor, unul dintre criteriile de eligibilitate pentru proiecte care implica executia de lucrari de constructii este:
Solicitantul detine dreptul de executie a lucrarilor de constructii asupra imobilului ce face obiectul proiectului, conform Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, cu modificarile si completarile ulterioare. In acest sens, odata cu cererea de finantare, solicitantul va completa si depune Declaratia de eligibilitate, pe propria raspundere, prin care solicitantul isi asuma faptul ca detine dreptul de executie a lucrarilor de constructii asupra imobilului ce face obiectul proiectului, conform Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii constructiilor si unele masuri pentru realizarea locuintelor, cu modificarile si completarile ulterioare.
Daca proiectul va fi acceptat in urma evaluarii tehnice si financiare, solicitantul va prezenta, in etapa precontractuala, autorizatia de construire, emisa pentru realizarea proiectului, precum si documentul care dovedeste dreptul real sau, dupa caz, dreptul de creanta privind imobilul, ce confera solicitantului dreptul de a obtine, potrivit legii 50/1991, din partea autoritatii competente, autorizatia de construire. Microintreprinderea solicitanta trebuie sa fie titulara autorizatiei. Conform Legii nr.50 din 29 iulie 1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, actualizata in baza Legii nr.261/2009:
Drept de executie a lucrarilor de constructii: Dreptul asupra constructiei si/sau terenului care confera titularului dreptul de a obtine, potrivit legii, din partea autoritatii competente, autorizatia de construire/desfiintare:
1. dreptul real principal: drept de proprietate, uz, uzufruct, superficie, servitute (dobandit prin: contract de vanzare-cumparare, de schimb, de donatie, certificat de mostenitor, act administrativ de restituire, hotarare judecatoreasca);
2. drept de creanta dobandit prin: contract de cesiune, concesiune, comodat, locatiune. Emiterea autorizatiei de construire in baza unui contract de comodat/locatiune se poate face numai pentru constructii cu caracter provizoriu si acordul expres al proprietarului de drept.
Astfel, eliberarea autorizatiei de constructie se realizeaza in baza unuia din contractele mentionate mai sus, care dovedeste dreptul real sau, dupa caz, dreptul de creanta privind imobilul.
In momentul depunerii cererii de finantare, solicitantul va trebui sa detina deja un drept real sau de creanta (conform celor mentionate mai sus) asupra imobilului, care sa confere dreptul de a obtine autorizatia de constructii (conform Legii 50/1991), fapt pe care solicitantul si-l asuma pe proprie raspundere in declaratia de eligibilitate.
Nu este suficient daca microintreprinderea detine doar un angajament sau o promisiune de vanzare asupra imobilului.
Daca in etapa precontractuala se va constata faptul ca solicitantul a achizitionat imobilul dupa depunerea proiectului, proiectul va deveni neeligibil si nu va fi acceptat pentru finantare.
21. Conform carui act normativ se va verifica incadrarea solicitantului in categoria microintreprinderilor?
In vederea verificarii incadrarii solicitantului in categoria microintreprinderilor, se vor aplica prevederile Legii 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii IMM, cu modificarile si completarile ulterioare.
Orice alta clasificare a intreprinderilor, ce se realizeaza in alta baza legala decat legea mentionata mai sus, are un alt scop decat facilitarea accesului la finantare pentru IMM si nu se aplica domeniului de interventie 4.3 al POR (e.g. definirea microintreprinderilor conform Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal).
22. Se poate obtine prefinantare in cadrul DMI 4.3 Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor?
Da, beneficiarul poate solicita prefinantarea proiectului, in conditiile prevazute in OUG 64/2009, Ordinul MFP 2286/2009 si conform prevederilor din contractul de finantare.
Prefinantarea se acorda integral in procent de maximum 35% din valoarea totala eligibila a finantarii nerambursabile pe baza urmatoarelor documente:
a) solicitare scrisa privind acordarea prefinantarii (cerere de prefinantare);
b) un contract de furnizare de bunuri/ prestare de servicii/ executie de lucrari incheiat intre beneficiar si un operator economic;
c) scrisoare de garantie bancara pentru suma aferenta prefinantarii solicitate;
d) identificare financiara privind deschiderea unui cont dedicat exclusiv pentru utilizarea prefinantarii.
23. O microintreprindere care a depus un proiect in cadrul Domeniului de interventie 4.3 Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderii poate efectua schimbarea denumirii societatii comerciale pe parcursul procesului de evaluare si selectie?
Da. Trebuie insa avut in vedere vedere faptul ca, in cazul in care proiectul obtine in urma evaluarii tehnice si financiare un punctaj de peste 3,5 pct. fiind propus pentru finantare, in etapa precontractuala se vor prezenta expertilor Organismului Intermediar documentele solicitate in aceasta etapa impreuna cu toate modificarile/completarile (din care sa reiasa si faptul ca demumirea societatii comerciale a fost modificata).
24. In cazul unei microintreprinderi care castiga un proiect in cadrul Domeniului de interventie 4.3 Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor, echipamentele obtinute prin proiect pot fi utilizate si in afara locului de implementare a proiectului?
In cadrul unui proiect pot fi achizitionate bunuri care vor fi utilizate in afara locului de implementare a proiectului, in cazul acelor domenii de activitate care implica utilizarea echipamentelor in locatii diferite.
25. In cadrul domeniului major de interventie 4.3. Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor, care sunt tipurile de lucrari de constructii eligibile in cadrul activitatii Construirea/extinderea/ modernizarea spatiilor de productie/prestare servicii ale microintreprinderii.
Conform prevederilor din ghidul solicitantului, sunt eligibile doar acele lucrari de constructie care se supun autorizarii, conform Legii 50/1991, cu modificarile si completarile ulterioare. Astfel pentru modernizarea spatiilor de productie/ prestare servicii ale microintreprinderii nu sunt considerate eligibile lucrarile de mentenanta sau reparatii.
26. Este eligibila constructia unui depozit in cadrul DMI 4.3 Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor?
Constructia unui depozit este o cheltuiala eligibila, cu conditia sa vizeze exclusiv domeniul de activitate eligibil al microintreprinderii, ce face obiectul proiectului; exista doua situatii:
- In cazul in care domeniul de activitate ce face obiectul proiectului este de Depozitari – cod CAEN 5210 (prestari servicii de depozitare catre terti).
- Sau in cazul in care activitatea eligibila ce face obiectul proiectului este cea de productie, iar prin constructia unui depozit se extinde activitatea microintreprinderii. In cazul acesta, depozitul va fi utilizat exclusiv pentru depozitarea produselor rezultate din activitatea microintreprinderii sprijinite.
27. Un solicitant poate depune simultan doua proiecte in cadrul domeniului de interventie 4.3 Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor?
Da, un solicitant poate depune simultan doua proiecte in cadrul domeniului de interventie 4.3 Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor. Atunci cand un solicitant depune mai multe proiecte, trebuie luata in considerare regula ajutorului de minimis. Astfel, schema de ajutor de minimis utilizata pentru domeniul de interventie 4.3 (aprobata prin Ordinul ministrului dezvoltarii regionale si locuintei Nr.155/2008 privind aprobarea Schemei de ajutor de minimis pentru sprijinirea microintreprinderilor pentru domeniul major de interventie Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor cu modificarile si completarile ulterioare), stipuleaza urmatoarele:
Valoarea maxima a ajutorului, in regim de minimis, ce poate fi acordat unei intreprinderi din fonduri publice, intr-o perioada de pana la 3 ani fiscali (ultimii 2 ani fiscali inainte de data depunerii cererii de finantare si anul curent depunerii cererii de finantare) este de 200.000 de euro, respectiv 100.000 de euro pentru microintreprinderile care isi desfasoara activitatea in sectorul transportului rutier. (Ordinul Nr.155/2008, Art.10, lit. a). De precizat ca valoarea maxima a ajutorului de minimis de care poate beneficia o microinreprindere se calculeaza prin cumularea (daca este cazul) ajutoarelor de minimis primite in anul fiscal in curs cu ajutoarele de minimis primite in ultimii doi ani consecutivi. Valoarea astfel rezultata nu poate depasi echivalentul in lei a 200.000 Euro, respectiv 100.000 Euro pentru microintreprinderile care activeaza in sectorul transportului rutier (Ordinul Nr.155/2008, Art.19, (2). In sensul celor prezentate mai sus, solicitantul de finantare in cadrul domeniului de interventie 4.3 Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor, va completa, pe propria raspundere, sectiunea din Declaratia de eligibilitate privind ajutoarele de minimis primite. Bineinteles, pentru fiecare dintre proiectele depuse, solicitantul de finantare va face dovada capacitatii financiare (asigurarea contributiei proprii, respectiv finantarea cheltuielilor neeligibile) si administrative (asigurarea resurselor umane si materiale necesare implementarii proiectului), si de asemenea, va indeplini, in integralitate, si celelalte conditii impuse prin ghidul solicitantului aferent domeniului de interventie.
28. O microintreprindere, care in anul 2009 a avut activitatea suspendata in perioada octombrie-decembrie, este eligibila in cadrul domeniului de interventie 4.3 Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor?
Unul dintre criteriile de eligibilitate mentioneaza faptul ca: Solicitantul a desfasurat activitate pe o perioada corespunzatoare cel putin unui an fiscal integral si a obtinut profit din exploatare in anul fiscal precedent datei de depunere a cererii de finantare.
Conditia privind obligativitatea ca microintreprinderea solicitanta sa fi desfasurat activitate un an fiscal integral nu se refera la anul fiscal anterior depunerii cererii de finantare, ci se refera la orice an fiscal din activitatea firmei.
In acest context, microintreprinderea este eligibila daca:
- a avut activitate un an fiscal integral. Astfel, avand in vedere ca firma a avut activitatea suspendata cateva luni in anul 2009, aceasta poate fi eligibila doar daca a desfasurat activitate un an fiscal integral (neintrerupt) in anul 2008 sau intr-un alt an anterior.
- a obtinut profit din exploatare in anul 2009.
29. In cazul unui proiect care implica numai dotarea cu echipamente, este obligatoriu ca locul de implementare a proiectului sa fie punct de lucru?
Da. In Ghidul Solicitantului se precizeaza faptul ca la momentul depunerii cererii de finantare Solicitantul trebuie sa aiba dreptul sa desfasoare activitatea economica in care se realizeaza investitia propusa prin proiect (identificata mai sus), la sediul principal sau secundar – punct de lucru) identificat ca locul de implementare a proiectului. De regula, aceste informatii sunt inscrise in Certificatul constatator emis de oficiul registrul comertului. In caz contrar, ele trebuie sa reiasa fie din actul constitutiv si/sau modificarile ulterioare, fie dintr-o hotarare a adunarii generale a actionarilor/consiliului de administratie etc., conform legislatiei in vigoare. Pana in etapa precontractuala (la momentul efectuarii vizitei la fata locului), spatiul de implementare a proiectului trebuie sa fie inregistrat la Registrul Comertului ca si sediu principal /punct de lucru.
30. O microintreprindrere care depune un proiect, trebuie sa isi pastreze statutul de microintreprindere pana la semnarea contractului de finantare?
Da. In etapa precontractuala, in cazul in care solicitantul a aprobat situatii financiare noi (mai recente) fata de cele depuse odata cu cererea de finantare, acestea vor fi prezentate la vizita la fata locului, iar in cadrul acestei etape se va verifica daca solicitantul isi pastreaza statutul de microintreprindere.
31. In cazul in care o firma a avut in anul 2009 un numar de 5 salariati si o cifra de afaceri de 500.000 Euro, incadrandu-se in plafonul prevazut pentru microintreprinderi, iar in anul 2008 si 2007 a avut 11 angajati, incadrandu-se in categoria intreprinderilor mici, aceasta firma este eligibila in cadrul domeniului de interventie 4.3 Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor?
Nu. Conform Legii 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, art 6 (2) Daca la data intocmirii situatiilor financiare anuale intreprinderea nu se mai incadreaza in plafoanele stabilite la art. 3 si 4, aceasta nu isi va pierde calitatea de intreprindere mica, mijlocie sau microintreprindere decat daca depasirea acestor plafoane se produce in doua exercitii financiare consecutive. Astfel, pentru ca o firma sa poata deveni microintreprindere este necesar ca intreprinderea sa indeplineasca plafoanele prevazute pentru aceasta subcategorie in doua exercitii financiare consecutive. Intreprinderea din exemplul de mai sus nu se incadreaza in categoria microintreprinderilor, pastrandu-si statutul de intreprindere mica avut anterior.