Ajutoare de stat compatibile

Data: 6 decembrie 2010   Ora: 18:59

Masurile de ajutor care indeplinesc criteriile precizate la articolului 87 alineatul (1) din Tratatul CE sunt, in principiu, incompatibile cu Piata comuna. Cu toate acestea, principiul incompatibilitatii nu merge pana la o interzicere totala. Articolul 87 alineatele (2) si (3) din Tratat specifica un numar de cazuri in care ajutorul de stat poate fi considerat acceptabil (asa-numitele ‘exceptii’), respectiv ajutoarele compatibile. Existenta acestor exceptii justifica, de asemenea, verificarea de catre Comisia Europeana a proiectelor de masurilor de ajutor de stat, dupa cum se prevede in articolul 88 din Tratat.

Acest articol prevede ca Statele Membre trebuie sa notifice Comisia in ceea ce priveste orice intentie de a acorda un ajutor de stat inainte de punerea in aplicare a acesteia. De asemenea, articolul confera Comisiei puterea de a decide daca masura de ajutor propusa este compatibila sau de a hotari ‘suspendarea sau modificarea ajutorului de catre statul in cauza’.

In exercitarea prerogativelor sale, Comisia a elaborat abordari specifice in functie de marimea firmei, amplasamentul sau, industria in cauza, scopul ajutorului etc. Pentru a asigura transparenta, previzibilitatea si securitatea juridica, Comisia a facut publice criteriile pe care le utilizeaza atunci cand verifica compatibilitatea masurilor de ajutor notificate.

Aceste publicatii au luat forma de ‘Regulamente,’ ‘Comunicari’, ‘Cadre’, ‘Orientari’ si ‘Scrisori’ catre Statele Membre.

Putem distinge trei categorii principale de ajutor compatibil conform articolului 87 alineatul (3) litera (a) si articolului 87 alineatul (3) litera (c) din Tratat:

 

(a) Ajutor regional

Articolul 87 alineatul (3) litera (a) si articolul 87 alineatul (3) litera (c) din Tratat ofera o baza pentru acceptarea masurilor de ajutor de stat destinate sa abordeze probleme regionale:

Articolul 87 alineatul (3) litera (a) din Tratat se aplica ajutorului de stat pentru promovarea dezvoltarii ‘regiunilor in care nivelul de trai este anormal de scazut sau in care exista un grad de ocupare a fortei de munca extrem de scazut’.

Articolul 87 alineatul (3) litera (c) din Tratat trateaza ajutoarele pentru alte tipuri de regiuni (nationale) cu probleme, ‘ajutoare destinate sa faciliteze dezvoltarea ... anumitor regiuni economice’. Acest articol da Statelor Membre posibilitatea de a ajuta regiuni care sunt dezavantajate comparativ cu media nationala. Lista regiunilor care se califica pentru aceasta exceptie este decisa de asemenea de catre Comisie, dar la propunerea Statelor Membre. Statele Membre pot utiliza criterii nationale pentru a-si justifica propunerea.

Criteriile utilizate pentru evaluarea ajutorului regional sunt prezentate in ’Orientarile privind ajutorul regional national pentru 2007-2013’.

 

(b) Alte norme orizontale

Normele ‘orizontale’ stabilesc pozitia Comisiei cu privire la anumite categorii de ajutor care sunt destinate sa abordeze probleme care pot aparea in orice industrie si regiune.

Pana in prezent, Comisia a adoptat ‘Cadre’, ‘Orientari’ sau ‘Regulamente de exceptare pe categorii’ care stabilesc criteriile ce trebuie aplicate urmatoarelor categorii de ajutor:

- ajutor pentru combaterea schimbarilor climatice si pentru protectia mediului;

- ajutor pentru cercetare, dezvoltare si inovare;

- ajutor pentru salvarea si restructurarea firmelor aflate in dificultate;

- ajutor pentru intreprinderile mici si mijlocii;

- ajutor pentru ocuparea fortei de munca;

- ajutoare pentru formare;

- ajutor pentru capitalul de risc;

- ajutor pentru servicii de interes economic general.

 

(c) Norme sectoriale

Comisia a adoptat de asemenea norme specifice in functie de industrie (norme ‘sectoriale’), care definesc abordarea sa cu privire la ajutorul de stat in anumite industrii. Cele mai importante, in acest context, sunt urmatoarele:

Sectoare specifice

De-a lungul anilor, au fost adoptate norme speciale pentru o serie de sectoare caracterizate printr-o serie de probleme sau exigente care trebuiau rezolvate printr-un set specific de norme. Acestea includ, in prezent, sectoarele de productie audiovizuala, radiodifuziune, carbune, electricitate (costuri irecuperabile), servicii postale si constructii navale. Exista, de asemenea, restrictii specifice in ceea ce priveste acordarea de ajutor industriei otelului si industriei fibrelor sintetice.

 Agricultura, silvicultura, pescuitul si acvacultura

Normele care se aplica acestor sectoare sunt stabilite, in principal, in Orientarile comunitare privind ajutorul de stat pentru sectorul agricol si silvic pentru 2007-2013 si in Orientarile comunitare privind examinarea ajutorului de stat pentru pescuit si acvacultura.

 Transporturi

In sectorul transportului rutier, se aplica majoritatea normelor generale privind ajutorul de stat [inclusivRegulamentul de minimis, desi exista un numar de exceptii (de exemplu echipamentul de transport nu este in general eligibil pentru ajutor, ajutorul pentru achizitionarea de vehicule pentru transportul rutier de marfuri este exclus din Regulamentul de minimis, iar plafonul de minimis este redus la 100 000 EUR pentru sectorul transportului rutier)].

Normele sectoriale privind ajutorul de stat se aplica in alte sectoare din domeniul transporturilor (transport feroviar, aerian, maritim si fluvial).

 

(d) Instrumente de ajutor specifice

Comisia a publicat un numar de Comunicari pentru a oferi indrumare pentru utilizarea instrumentelor de ajutor specifice (garantii, ajutor fiscal, injectii de capital) sau pentru calcularea cuantumului ajutorului.

   
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



    Stiri ultima ora