Facebook – intre analiza si emotii

Facebook – intre analiza si emotii Data: 24 mai 2012   Ora: 11:00

Cea mai asteptata listare si IPO s-a intamplat vinerea trecuta. Sumele imense din jurul listarii Facebook au atras atentia investitorilor, analistilor si comentatorilor.

Facebook este cea mai tranzactionata actiune pe piata Nasdaq incepand de vineri, iar volumele si numarul de tranzactii au provocat "caderi" ale sistemului de tranzactionare – cel putin ciudat pentru un sistem verificat pe parcursul a zeci de ani...

Un asemenea eveniment naste si controverse. Cat de "corect" a fost calculat pretul la care s-a realizat oferta publica initiala? De obicei, firma de investitii (sau mai exact compania care conduce consortiul de firme) care intermediaza oferta publica lanseaza pe piata oferta la un pret cu cateva procente sub pretul de piata la care se vor tranzactiona actiunile dupa listare. Este un "joc psihologic", cu rol dublu.

In primul rand, se creaza o supracerere de actiuni in perioada de desfasurare a ofertei publice, pentru ca investitorii se asteapta sa realizeze un profit imediat dupa listare.

In al doilea rand, este generata o lichiditate importanta pentru actiunile respective. Ambele componente duc la succesul ofertei publice.

Uneori insa, socoteala intermediarilor ofertei nu este aceeasi cu cea a investitorilor. Daca acestia se precipita sa vanda cat mai repede actiunile, asteptandu-se ca pretul lor sa scada in primele zile de tranzactionare, tocmai acest lucru se intampla. In acel moment, rolul firmelor de investitii din consortiul de intermediari este de a cumpara actiuni pentru a le sustine pretul pe piata.

In cazul Facebook, intermediarii au reusit in prima zi sa "impinga" pretul actiunilor peste cel al ofertei publice initiale, dar in urmatoarele zile pretul actiunilor a scazut brutal, ajungand sub cel din IPO. Asadar, pretul actiunilor in cadrul ofertei publice a fost prea ridicat, "pacalind" pe cei care au cumparat actiunile in acea etapa. Daca este vorba de o eroare de analiza fundamentala sau de o presiune emotionala a investitorilor ramane de stabilit, daca dorim sa intelegem mai exact mecanismele care determina evolutia pretului actiunilor unei companii.

In cazul Facebook presiunile "emotionale" create de asteptarile investitorilor au fost deosebit de importante. Cei care doreau sa cumpere actiuni in cadrul ofertei publice au creat o cerere potentiala imensa, speculata atat de managementul companiei, care si-a revizuit propria evaluare asupra firmei in lunile de dinainte de IPO, cat si de catre speculatorii financiari, interesati de profitul potential pe termen scurt.

Din punct de vedere al analizei fundamentale, chiar la o analiza sumara este evidenta supraevaluarea actiunilor
Au fost oferite la un raport P/E de peste 50, in timp ce acelasi indicator pentru actiunile Google, Apple sau Yahoo este sub 20. Dubiile asupra corectitudinii evaluarii au aparut si mai puternic atunci cand oficialii de la General Motors au declarat ca vor renunta la reclama pe portalul de socializare, contract de aproximativ 10 milioane dolari. Pe buna dreptate, investitorii au inceput sa se intrebe daca nu cumva intre a detine o baza de date imensa cu utilizatori din intreaga lume si a reusi sa monetizezi aceasta baza de date este o diferenta.

Pana acum, Facebook detine un mare potential, dar valorificarea lui ar putea dura mai mult decat se estimeaza; sau chiar ar putea fi mult mai putin sigura decat apare in rapoartele analistilor. Ba chiar, presiunea din partea investitorilor institutionali s-a manifestat in sensul scaderii asteptarilor de profitabilitate pentru perioada urmatoare.

Pana la urma, devin tot mai convins ca jocul de-a tranzactionarea de actiuni este legat de  emotii, nu de evaluari analitice.

 Fie ca aceste emotii s-au manifestat inainte de IPO, cand asteptarile au fost prea mari, fie dupa atunci cand au aparut semne de intrebare privind viitorul companiei, pare clar ca investitorii nu au fost interesati suficient de aflarea valorii reale a actiunilor cumparate, sau poate intermediarii care au subscris initial actiunile au fost neputinciosi in fata volumului prea mare de actiuni care se tranzactioneaza pe piata; si atunci ar trebui sa vedem Facebook stabilizandu-se undeva la 34 – 35 dolari pe actiune.

Dragos Cabat

 
 
Abonare newsletter
0 comentarii
- Adauga


 
 

- stiri oferite exclusiv de efin.ro -