Norme metodologice Cap1 Accize armonizate

Data: 23 noiembrie 2010   Ora: 14:49

Normele metodologice aferente Capitolului I - Accize armonizate - din cadrul Titlului al VII lea - Accize si alte taxe speciale, al Codului Fiscal.

ART. 176 AL.1

51.4. (1) In cazul produselor energetice si al electricitatii, utilizare in scop comercial reprezinta utilizarea de catre un operator economic - consumator final, care, in mod independent, realizeaza, in orice loc, furnizarea de bunuri si servicii, oricare ar fi scopul sau rezultatele unor astfel de activitati economice.

(2) Activitatile economice cuprind toate activitatile producatorilor, comerciantilor si persoanelor care furnizeaza servicii, inclusiv activitatile agricole si de minerit si activitatile profesiilor libere sau asimilate.

(3) Autoritatile guvernamentale si locale si alte institutii publice nu vor fi considerate ca efectuand activitati economice, in cazul activitatilor sau tranzactiilor in care se angajeaza in calitate de autoritati publice.

(4) In intelesul prezentelor norme, nu se considera a fi operator economic o parte a unei societati sau a unui organism juridic care din punct de vedere organizational constituie o organizatie independenta, capabila sa functioneze prin mijloacele sale proprii.

(5) Utilizarea energiei electrice pentru iluminatul public se considera utilizare in scop comercial.

(6) Cand are loc o utilizare combinata intre utilizarea in scop comercial si utilizarea in scop necomercial, accizarea se va aplica proportional cu fiecare tip de utilizare corespunzator.

(7) Pentru semestrul I al anului 2007, structura accizei la tigarete este 16,28 euro/1000 tigarete + 29% aplicat la pretul maxim de vanzare cu amanuntul declarat.

 

ART. 177 AL.1

52. (1) In vederea determinarii accizei aferenta tigaretelor din categoria de pret cea mai vanduta, antrepozitarii autorizati, operatorii inregistrati/destinatarii inregistrati si importatorii autorizati de astfel de produse sunt obligati sa prezinte lunar, pana la data de 15 inclusiv a lunii urmatoare celei de raportare, situatia livrarilor de tigarete efectuate in luna de raportare. Aceasta situatie va cuprinde informatii referitoare la cantitatile livrate in luna de raportare, exprimate in 1000 de bucati tigarete, aferente fiecarei categorii de pret practicate si valoarea accizei corespunzatoare, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 3.

(2) Situatia prevazuta la alin. (1) se intocmeste in 3 exemplare, cu urmatoarele destinatii: primul exemplar ramane operatorului economic, exemplarul al doilea se transmite autoritatii vamale teritoriale competente cu aprobarea notelor de comanda pentru timbre, iar exemplarul al treilea se transmite autoritatii fiscale centrale - directia cu atributii in elaborarea legislatiei in domeniul accizelor.

 

ART. 177 AL.5

6. (1) Preturile maxime de vanzare cu amanuntul pentru tigarete se stabilesc de antrepozitarul autorizat pentru productie, de antrepozitarul autorizat pentru depozitare pentru tigaretele achizitionate, cu exceptia celor pentru care preturile se declara de producatorul intern, de operatorul inregistrat/destinatarul inregistrat sau de importatorul de astfel de produse si se notifica la autoritatea fiscala centrala - directia cu atributii in elaborarea legislatiei in domeniul accizelor.

(2) Inregistrarea de catre autoritatea fiscala centrala a preturilor maxime de vanzare cu amanuntul se face pe baza declaratiei scrise a antrepozitarului autorizat, a operatorului inregistrat/destinatarului inregistrat sau a importatorului, modelul-tip al acesteia fiind prevazut in anexa nr. 4.

(3) Declaratia se va intocmi in 3 exemplare, care se vor inregistra la autoritatea fiscala centrala - directia cu atributii in elaborarea legislatiei in domeniul accizelor. Dupa inregistrare, un exemplar ramane la autoritatea fiscala centrala, exemplarul al doilea ramane la persoana care a intocmit-o, iar exemplarul al treilea se va transmite autoritatii vamale teritoriale competente cu aprobarea notelor de comanda pentru timbre.

(4) Declaratia, care va cuprinde in mod expres data de la care se vor practica preturile maxime, va fi depusa la autoritatea fiscala centrala cu minimum doua zile inainte de data practicarii acestor preturi.

(5) Cu minimum 24 de ore inainte de data efectiva a intrarii in vigoare, lista cuprinzand preturile maxime de vanzare cu amanuntul, cu numarul de inregistrare atribuit de autoritatea fiscala centrala, va fi publicata, prin grija antrepozitarului autorizat, a operatorului inregistrat/destinatarului inregistrat sau a importatorului, in doua cotidiene de mare tiraj. Cate un exemplar din cele doua cotidiene va fi depus la autoritatea fiscala centrala in ziua publicarii.

(6) Ori de cate ori se intentioneaza modificari ale preturilor maxime de vanzare cu amanuntul, antrepozitarul autorizat, operatorul inregistrat/destinatarul inregistrat sau importatorul are obligatia sa redeclare preturile pentru toate sortimentele de tigarete, indiferent daca modificarea intervine la unul sau la mai multe sortimente. Redeclararea se face pe baza aceluiasi model de declaratie prevazut la alin. (2) si cu respectarea termenelor prevazute la alin. (4) si (5).

(7) Dupa primirea declaratiilor privind preturile maxime de vanzare cu amanuntul si dupa publicarea acestora in doua cotidiene de mare tiraj, autoritatea fiscala centrala va publica aceste liste pe site-ul propriu.

(8) Antrepozitarul autorizat, operatorul inregistrat/destinatarul inregistrat sau importatorul autorizat de astfel de produse, care renunta la comercializarea pe piata interna a unui anumit sortiment de tigarete, are obligatia de a comunica acest fapt autoritatii fiscale centrale si de a inscrie in continuare preturile aferente acestor sortimente in declaratia preturilor maxime de vanzare cu amanuntul, pe perioada de pana la epuizare, dar nu mai putin de 3 luni.

(9) In situatia destinatarului inregistrat care achizitioneaza doar ocazional tigarete dintr-un alt stat membru, acesta va urma procedura prevazuta la alin. (1) - (6).

(10) In situatiile in care nu se pot identifica preturile de vanzare cu amanuntul maxim declarate pentru tigaretele provenite din confiscari sau pentru cele care nu au fost identificate ca fiind comercializate in regim duty-free, calculul accizelor se face pe baza accizei totale prevazute in anexa nr. 1 la titlul VII din Codul fiscal.

(11) Pretul de vanzare al tigaretelor practicat de orice persoana nu poate depasi pretul maxim de vanzare cu amanuntul declarat in vigoare la momentul vanzarii.

Art. 178*** Abrogat

Art. 179*** Abrogat

Art. 180 *** Abrogat

Art. 181 *** Abrogat.

Art. 183 *** Abrogat

Art. 185*** Abrogat

Art. 186 *** Abrogat

Art. 187*** Abrogat

Art. 188*** Abrogat.

Art. 189.1*** Abrogat.

Art. 191*** Abrogat

Art. 192 *** Abrogat

Art. 192.1*** Abrogat

Art. 193*** Abrogat

Art. 195 *** Abrogat

Art. 197*** Abrogat

Art. 198*** Abrogat.

Art. 199*** Abrogat.

Art. 200*** Abrogat

Art.200.1*** Abrogat.

Art. 201*** Abrogat.

Art. 202*** Abrogat.

Art. 203*** Abrogat.

Art. 204*** Abrogat.

Art. 205 *** Abrogat.

 

ART. 206 AL.2

30. (1) Repartizarea fiecarui lot de produse de tutun prelucrat confiscat - altele decat cele din nomenclatoarele operatorilor economici cu drept de marcare -, catre antrepozitarii autorizati se face proportional cu cota de piata detinuta.

(2) Trimestrial, situatia privind cotele de piata se comunica de catre autoritatea fiscala centrala - prin directia cu atributii in elaborarea legislatiei in domeniul accizelor -, autoritatilor fiscale teritoriale, directiilor cu atributii de control din subordinea Ministerului Finantelor Publice, Autoritatii Nationale a Vamilor si Ministerului Administratiei si Internelor.

(3) In toate situatiile prevazute la art. 206 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, predarea cantitatilor de produse din tutun prelucrat confiscate se face pe baza unui proces-verbal de predare-primire, ce va fi semnat atat de reprezentantii organului care a procedat la confiscarea produselor, cat si de reprezentantii operatorilor economici cu drept de marcare, care le preiau.

(4) Distrugerea produselor din tutun prelucrat se va efectua prin metode specifice, care sa asigure denaturarea acestora, dincolo de orice posibilitate de reconstituire, sortare, pliere sau orice alta modalitate de recuperare a materiilor prime ce intra in componenta acestor produse. Distrugerea va avea loc, in baza aprobarii date de Agentia Nationala de Administrare Fiscala - prin directia de specialitate cu atributii de control, la cererea operatorului economic cu drept de marcare, in prezenta unei comisii de distrugere constituite special in acest scop. Din aceasta comisie vor face parte un reprezentant al organelor de politie si un reprezentant al directiei cu atributii de control din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

(5) Nepreluarea cantitatilor de produse din tutun prelucrat de catre operatorii economici cu drept de marcare potrivit prevederilor alin. (3), in termen de 30 de zile de la data instiintarii, atrage suspendarea autorizatiei care asigura dreptul de marcare pana la incadrarea in prevederile legale.

   
  • Credite


    Compara »
  • Depozite la Termen


    Compara »



    Stiri ultima ora