Black Friday de Romania
Data: 30 noiembrie 2011 Ora: 10:01Daca pentru pietele financiare – in special pentru piata de capital – Black Friday are o conotatie puternic negativa si aminteste de scaderile dramatice pe bursele majore, care par a pandi dupa colt astazi mai mult decat oricand, pentru piata de retail inseamna vanzari mult mai mari decat de obicei.
Venit din SUA, termenul denumeste pentru sectorul de retail prima zi de vineri de dupa sarbatoarea Thanksgiving si marcheaza si lansarea sezonului de vanzari de Craciun. Avand si o traditie indelungata, statisticienii si retailerii folosesc datele culese dupa vinerea neagra pentru a estima atat sezonul de vanzari urmator, cat si sentimentul consumatorului american. Cu talentul de marketing specific lor, retailerii americani au "legat" vinerea neagra de urmatoarele doua zile si au generat astfel un weekend prelungit de cumparaturi. Este o "inventie" americana, explicata perfect prin faptul ca economia SUA depinde in mod esential de consumul intern. Cozile puternic meditizate din fata magazinelor, imbulzeala si accidentele tragice au creat o psihoza a zilei de vineri respective. O analiza a fenomenului in SUA si Romania, din punct de vedere economic, ne poate spune cat de mult conteaza Black Friday in evolutia vanzarilor si comportamentul consumatorului din tara noastra.
In primul rand, trebuie spus ca economia americana depinde mult de astfel de "weekenduri de cumparaturi". Pentru americani, locul vacantelor prelungite a fost luat de mult timp de saptamana de vacanta din timpul verii (cand americanul din clasa medie viziteaza Europa sau Asia, sau face un safari) iar cel mai sarac sta pur si simplu acasa si mai multe weekenduri prelungite, pentru cumparaturi. Din acest punct de vedere, cultura europeana si cea din Romania este diferita: noi avem inca traditia vacantelor de doua saptamani si in plus turismul "de weekend" este foarte obisnuit.
Cu toate acestea, lanturile internationale de produse de imbracaminte, bunuri de folosinta indelungata si electronice au incercat in acest an o ofensiva in acest domeniu. Ca si in cazul altor sarbatori "americane" cum ar fi Valentine’s Day sau Halloween, consumatorii romani au adoptat destul de rapid conceptul – strain lor – de vinere neagra. Mai degraba, romanii s-au invatat cu notiunea de "discount": ei doresc bunuri si servicii ieftine, sau chiar gratuite, daca se poate. Nu este de mirare ca acest concept de vanzare la discount a fost lansat in special in mediul online – consumatorii de internet sunt invatati, evident gresit, ca pe internet se pot obtine produse gratuit (mai mult sau mai putin la limita legii) sau oricum la preturi mult mai mici decat in mod normal.
In SUA, comoditatea consumatorilor este cea care primeaza in cazul cumparaturilor online: intr-o societate in care aproape 40% din populatie are probleme grave de greutate in exces – mai ales in randul populatiei cu venituri reduse si apartinand minoritatilor – si o parte importanta dintre cumparatori sunt batranii, confortul de a cumpara cu un simplu click pe calculator este la mare pret. La noi, mediul online se adreseaza inca unui segment de piata destul de restrans, format din consumatori tineri si care folosesc sisteme de plata electronice. Dupa cum s-a vazut si in banking, romanii sunt inca reticenti sa plateasca cu cardul, majoritatea preferand numerarul platilor online. Teama pentru securitatea platii, furtul de bani de pe card etc. ii opreste pe majoritatea romanilor sa utilizeze mijloacele moderne de plata. Totusi tinerii (cu venituri medii sau peste), precum si unele persoane cu venituri mari sunt tot mai legati de mediul online, pe care fac tranzactii financiare dar si cumparaturi.
In schimb, romanii care nu frecventeaza cumparaturile online – in special cei cu venituri reduse – sunt "abonatii" pomenilor electorale, ai "reducerilor" si "promotiilor" de tot felul initiate de magazinele de retail si supermarketuri. Cei care in alte ocazii se vaita ca nu isi pot plati facturile curente si de obicei au restante la creditele bancare luate "cu buletinul" in anii de efervescenta economica, se imbulzesc in hipermarketuri la fel ca americanii in vinerea neagra. Cumparaturile lor sunt de obicei centrate pe produse alimentare, dar si bunurile de larg consum sunt tot mai "vanate". Daca aceste perioade de reduceri le ofera ocazia sa cumpere lucruri pe care altfel nu si le permit, sau pur si simplu sunt in cautare de "chilipiruri" ramane de stabilit atunci cand vom avea date statistice suficiente, adica peste 5-10 ani de astfel de "evenimente" periodice. Pana atunci, putem remarca lipsa de pregatire tehnica a retailerilor pentru astfel de evenimente - deloc de mirare, cand in SUA se mai intampla astfel de "rateuri" dupa 50 de ani de experienta…
Viitorul tranzactiilor online in Romania – la preturi normale sau la discount – este inca incert. Cu siguranta, tot mai multi romani folosesc internetul pentru a culege informatii si pentru a compara ofertele de pe piata. Din experienta utilizatorilor site-ului efin.ro pot spune ca persoanele fizice sunt pretentioase atunci cand cauta informatii despre credite sau produse bancare, dar nu sunt pregatite sa plateasca pentru servicii de calitate. Ei isi doresc sa afle gratuit cat mai multe informatii, dar iau decizii cu greutate si uneori nu pe baza recomandarilor primite pe site.
Dimpotriva, companiile sunt gata sa plateasca pentru serviciile sau produsele pe care le primesc. De aceea, nu sunt optimist in ceea ce priveste trecerea retailerilor in online pe termen scurt – ar fi nevoie in primul rand ca utilizatorii sa se obisnuiasca cu platile online, adica ordinea de migrare spre online este: mai intai serviciile financiare, apoi vanzarile de retail. Cu toate acestea, este posibil ca evenimente de tipul "Black Friday" sa determine o migrare mai rapida a consumatorilor si o schimbare a comportamentului consumatorilor catre cumparaturile "la discount" in volume mari.
Dragos Cabat