Criza a diminuat increderea romanilor in banci
Data: 10 martie 2010 Ora: 11:42Criza financiara globala a afectat increderea populatiei in banci si opinia lor despre sectorul bancar, dar clientii din regiunea Europa Centrala si de Est si Orientul Mijlociu afiseaza o loialitate relativ puternica fata de institutiile financiare, conform unui studiu realizat de compania de research Synovate. In Romania, doar 18% dintre respondenti au o opinie favorabila despre bancile locale.
Studiul a fost realizat in 13 tari, acoperind 29 banci internationale si 211 banci locale.
Potrivit studiului, clientii aleg in primul rind sa ceara sfatul membrilor din familie pentru aspecte financiare decat sa ceara sfaturi bancilor sau altor institutii financiare. Doar in Polonia clientii prefera sa discute in primul rind cu bancile pentru sfaturi financiare, in timp ce in Arabia Saudita clientii bancilor discuta in primul rind cu prietenii si colegii.
Respondentii din multe din tarile in care a fost efectuat studiul nu au o opinie favorabila despre banci in general, atit locale cit si internationale. Bancile internationale au primit cel mai mic scor in Ungaria si Grecia, doar 16% si respectiv 17% din respondenti avind o opinie pozitiva despre acestea. Cele mai scazute scoruri pentru bancile locale au fost inregistrate in Romania si Ucraina, unde doar 18%, respectiv 24% dintre cetateni au o parere pozitiva.
La polul opus, 81% din respondentii din Arabia Saudita si-au exprimat opinia pozitiva legata de bancile lor locale, la fel si 58% din respondentii din EAU, 55% din polonezi si 54% din rusi, in timp ce bancile internationale au obtinut cele mai apreciate opinii in EAU si Arabia Saudita (47% si respectiv 46% din respondenti avand o opinie pozitiva).
In general, pentru majoritatea respondentilor din 8 tari din cele 13 incluse in studiu, increderea pe care o aveau in banci a scazut fata de perioada dinaintea crizei, in topul acestui clasament situandu-se ucrainienii (cu 70%) si grecii (cu 69%).
Cu toate acestea, loialitatea clientilor fata de sistemul bancar se mentine la nivele destul de ridicate. Astfel, clientii care pot fi definiti ca ”pasionati” fata de banca lor reprezinta 59% in Arabia Saudita, 585 in EAU si 54% in Rusia, in timp ce Slovacia are cei mai putini clienti loiali (18%).
”Este normal ca increderea clientilor in sectorul bancar sa fie zdruncinata ca urmare a recesiunii globale. Bancile nu mai sunt principala sursa a sfaturilor financiare pentru populatie, in timp ce membrii familiei devin o sursa preferata in ceea ce priveste obtinerea acestor consilieri - acest lucru puncteaza necesitatea pentru banci de a construi relatii mai strinse cu clientii lor pentru a-si putea extinde portofoliul de produse si servicii”, a explicat CEO-ul Synovate pentru Europa Centrala si de Est si Orientul Mijlociu, Kurt Thompson.
Desi bancile trebuie sa depuna eforturi sustinute pentru a recastiga increderea clientilor, se observa ca in majoritatea tarilor clientii nu sunt pregatiti sa isi schimbe banca cu care lucreaza. Aceasta poate fi datorita faptului ca efortul necesar pentru aceasta schimbare nu se justifica in ochii lor fata de orice beneficiu pe care il pot percepe, datorita lipsei unei alternative mai bune sau datorita faptului ca bancile respective nu sunt considerate ca fiind singurele vinovate pentru criza financiara, a adaugat oficialul.
In timp ce 62% din clientii bancilor din Arabia Saudita sunt de parere ca situatia lor financiara se va imbunatati in urmatoarele 6-12 luni – si 46% din cei din EAU si 39% in Rusia – viitorul este perceput intr-o viziune mai sumbra in Ungaria si Cehia, unde 28%, respectiv 25% se asteapta ca situatia lor financiara sa se inrautateasca, ca si 20% din clienti bancilor in Bulgaria si 19% in Grecia. Un lucru interesant, Turcia se afla pe locul 4 in clasamentul ‘optimistilor’ (35% din respondenti considera ca in viitorul apropiat situatia se va imbunatoatii), dar cu acelasi numar de respondenti ‘pesimisti’ ca si in Grecia (19%), care se asteapta ca situatia financiara sa se inrautateasca.
Intrebati cum ar investi un castig de 1 milion euro, clientii declara ca i-ar folosi pentru investitii imobiliare: de mentionat aici 50,2% din respondenti in Ungaria, 44,1% in Cehia si 43,6% in Rusia ar opta pentru cumpararea unei locuinte sau extinderea locuintei actuale. Exceptia o constituie EAU unde alegerea principala – exprimata de 23% din respondenti – este de a-si deschide o afacere personala, la fel si pentru Arabia Saudita (20.5%) si Serbia (15.3%).
Cheltuielile legate de stil de viata figureaza, de asemenea, printre preferinte, cu 13,3% din greci si 6,7% din cehi alegand sa ii cheltuie pentru o ‘vacanta de vis’ pentru ei sau familia lor. Economiile reprezinta o alegere pentru unii (8,6% din slovaci si 6,6% din polonezi), dar investitiile financiare (cum ar fi depozite guvernamentale, fonduri mutuale, actiuni) sunt considerate marginal in intreaga regiune, cele mai numeroase mentiuni fiind in Ungaria (5,3%), EAU (4,7%), Polonia (3,8%) si Arabia Saudita (3,6%).
In general, constatarile indica o dorinta a respondentilor de a-si imbunatati standardul de viata.
Studiul a fost realizat intre octombrie si decembrie 2009, pe un esantion reprezentativ de 1.000 clienti din sectorul bancar in fiecare din cele 13 tari incluse in studiu: Rusia, Polonia, Ucraina, Slovacia, Ungaria, Cehia, Grecia, Serbia, Bulgaria, Romania, Turcia, EAU si Arabia Saudita.
Articole asemanatoare
-
Top cele mai căutate 7 joburi în 2025
Adaptarea la noile cerințe devine esențială pentru cei care vor să-și construiască o carieră soli...
-
Protectie termica la peste 230°C cu Davines: Solutia ideala pentru par sanatos
Expunerea parului la temperaturi ridicate este o practica comuna in rutina zilnica de coafare. Fi...
-
De sărbători, investește în calitate și în bun gust! La FineStore, ai cele mai bune prețuri la mii de produse originale
FineStore a pregătit pentru sărbătorile de anul acesta peste 120 de modele de coșuri cadou, ambal...
-
Open Tribe este un loc unde tinerii și părinții învață să crească împreună
Educația oferită de Open Tribe nu se limitează la predarea unor abilități tehnice. Este vorba des...
-
7 prejudecăți despre Generația Z la locul de muncă
După ce milenialii au suportat ani de etichetări nedrepte, acum este rândul tinerilor născu...
Comentarii
Care e secretul performantei in business. Top skill-uri!
Cand singurul scop pe care il ai in fata este acela de a te dezvolta profesional, iti este destul de dificil sa identifici acel set de calitati care iti va asigura succesul. Desigur, pe parcursul timpului, vei acumula foarte multa experienta si te ... citeste mai mult
-
Credite
Acces Rapid
Acord bani & Imprumut - Informatii pentru a lua decizia optima
Vă luptați să scăpați de datorii? Negocierea unui acord de împrumut de bani poate fi o modalitate excelentă de a ieși din ... citeste mai mult
Top cele mai căutate 7 joburi în 2025
Adaptarea la noile cerințe devine esențială pentru cei care vor să-și construiască o carieră solidă pe termen lung. Anul 2025 promite ... citeste mai mult